Jump to content
Tzu

Oikeuspsykiatria

Recommended Posts

Tzu

Ne jotka ovat tuolla työskennelleet, niin olisi mukava tietää vähän kokemuksia? Miten paljon eroaa tavallisesta suljetusta akuutista osastosta ja miten tehtäväkeskeistä homma on? Miten toimii yhteistyö lääkäreiden kanssa ja osaako ne oikeesti hommansa? Kuljetaanko osastolla pareittain vai mikä käytäntö? Miten vaarallista työ on verrattuna muihin osastoihin?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-teme-

Vajaa vuoden olin oikeuspsykalla hommissa. Tiukemmat hoitokäytännöt siellä tuli selvästi esille kun muilla osastoilla. Minkäänlaista uhkailua siellä ei annettu tapahtua, vaan niihin puututtiin heti. Porukkaa oli enemmän töissä mihin muilla osastoilla totuin, yössä 2 mies hoitajaa, aamussa ja illassa 3miestä ja 1 nainen, noi oli minimit. Omahoitajuus korostui siellä ja ennenkaikkea erittäin pitkät hoitoajat (vuosia -> loppuelämä). Koskaan ei suoraan siviiliin päässy vaan aina jonkun hoitokodin kautta ja teon valvonnat päälle, joittenkin avohoitokäyynnit suoritettiin vielä osastontoimesta.

Lääkkeitä menee paljon, klotsapiini on kovassa huudossa, olantsapiini hyvänä kakkosena. Lääkkeen otot valvotaan erittäin tarkasti ja paljon "litkuina" menee, esim kaikki pamit.

Ei me siellä pareittan mitenkään kävelty, toki jos eristyksessä höpsö potilas niin me sinne sillon yksin menty. Maalaisjärjellä siellä pärjää!

Kysele lisää jos jotain vielä haluut tietää..  ei jaksa enää kirjotella.. heh

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
fragile

Mä olen tällä hetkellä töissä oik.psyk. sairaalassa. Tuohon Temen kirjoitukseen lisään sen, että sairaalassa hoito on porrastettu ja potilaat etenee sairaalan sisällä kun vointi menee eteenpäin. Joten osastotkin ovat siis aika erilaisia. On vastaanotto-osasto, jossa tehdään mielentilat ja avo-osasto, josta saatetaan esim käydä koulua ja  kuntoutuskoti/kotilomilla sekä sitten muutama osasto niiden välillä. Potilaan kulku sairaalassa on tietty aina yksilöllinen ja joku ei välttämättä koskaan saavuta avo-osastoa tai lähtee toiseen sairaalaan/kunotoutuskotiin suoraan suljetulta. Tai sitten jää sairaalaan loppuelämäkseen  :- 

Omalla osastollani on joka vuorossa vähintään yksi mies, henkilökuntaa aamulla ja illalla 3-5/vuoro ja yöllä 2.

Mitähän mä muuta kertoisin... No, ite viihdyin kunnan puolella paremmin... Aikasta byrokraattista ja hidasta hommaahan tuo on. Ja lääkärikeskeistä. Ei siellä pahemmin sovelleta ja säädetä itekseen mitään ;D

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Tzu

Ihan sinänsä mielenkiintoselta vaikuttaa, mutta juuri tuota lääkärikeskeisyyttä siinä olen aina miettinyt. Voiko siellä ylipäätään vaikuttaa mihinkään, eli ehdottaa lääkärille asioita? Tarkotan nyt lähinnä lääkityksen/hoidon suhteen, tuskinpa muut asiat menee läpi. Olen ollut aikasemmin akuutilla osastolla, jossa sai käyttää paljon omia aivonystyröitä ja suunnitella itse hoidon yms..Siksi vähän mietin, että viihtyisinkö oikeuspsykiatrian puolella.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
fragile

Riippuu lääkäristä ;D

Kuten Teme jo tuolla kirjotti niin omahoitajuus on keskeistä ja kyllähän oman potilaan kanssa saa jossain määrin vaikuttaa ko potilaan hoitoon. Hoitosuunnitelman tarkistus on meillä puolen vuoden välein ja siinä on mahollisuus saada oma äänensä kuuluviin. Mutta suuremmat linjaukset, siirtoasiat, lupa-asiat ja lääkityksen päättää kyllä lääkärit aika yksimielisesti. Kyllä mä ite koin, että kunnan puolella sain enemmän vastuuta ja päätösvaltaa. Mutta onhan noiden sairaaloiden luonnekkin kyllä eri. Että kunnan puolelle takaisin olis tarkotus tässä suunnata. Mutta palkka on muutaman satasen suurempi nyt tuolla valtiolla, että se tässä vähän jarruttaa vaihtoa...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Hoitaja80

Mulla on silloin tällöin mielessä käynyt että vois kokeilla työtä oikeuspsykiatrian puolella. Tällä hetkellä työskentelen vastaanotto-osastolla shp:n mielisairaalassa. Mulla on jonkin verran tuttuja oikeuspsykalla töissä ja olen heiltä työstä kysellyt. Ainoa mikä mua epäilyttää on, et kun on tottunut suht nopeatempoiseen työhön niin ainakin mitä oon kuullut on työtahti oikeuspsykalla hitaampaa, tietty riippuu kait osastosta ja potilasaineksesta. Mulla pukkas hikeä kun Fragile kertoi heidän osaston työntekijävahvuuksista vuorossa. aika pieneltä kuulostaa. Millainen osasto se on jossa oot töissä Fragile? Vastaanotto vai kuntoutusosasto? Tuossahan tuo olis oikeuspsykiatrinen laitos lähimaastossa joten voishan tuota kokeilla ;) 

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-teme-

On se välillä turhauttavaa kun hoito ei etene millään. Just kun rupee tuntuu et asiat nytkähtää askeleen eteenpäin niin jo perse eellä mennään viisi askelta taakse

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Sari-Helena

Hei, ja sorry kun psykiatrisesta hoidosta paljoakaan tietämättä tungen ketjuun. Silmääni pisti tuo kohta, että lääkkeitä menee paljon litkuina, esim. kaikki pamit. Mistä syystä käytätte mikstuuramuotoa?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-teme-

Hei, ja sorry kun psykiatrisesta hoidosta paljoakaan tietämättä tungen ketjuun. Silmääni pisti tuo kohta, että lääkkeitä menee paljon litkuina, esim. kaikki pamit. Mistä syystä käytätte mikstuuramuotoa?

Et on hankalampi pinnata lääkkeestä ja noitten pamien kohdalla et niitä ei sit myydä eteenpäin jos ite jättää ottamatta ja hamstraa niitä. Toki litkujen kanssa kikkailijoitakin on

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Sari-Helena

Ahaa, kiitti teme.

He käyvät siis nappikauppaa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Tzu

^Joka osastolla on varmasti niitä, jotka ovat jollain tavalla lääkekielteisiä ja piilottelevat sitten nappeja poskeen, kielen alle, nyrkkiin tm..Tämmöisille se litku menee paremmin perille. ei ole kyse välttämättä nappikaupasta.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
fragile

^Juu näitä löytyy... Sairaudentunnottomat kun ei oo kipeitä niin ei ne lääkettäkään tarvitse. Linnaan olisivat menneet mielummin kuin tulleet sairaalaan. Siviili olis koittanut aiemmin...

Mulla pukkas hikeä kun Fragile kertoi heidän osaston työntekijävahvuuksista vuorossa. aika pieneltä kuulostaa. Millainen osasto se on jossa oot töissä Fragile? Vastaanotto vai kuntoutusosasto? Tuossahan tuo olis oikeuspsykiatrinen laitos lähimaastossa joten voishan tuota kokeilla   

Mä olen miesten suljetulla kuntoutusosastolla. Vastaanotto-osastolla on enemmän henkilökuntaa, miehiä lähinnä.

Ei muuta kun kokeilemaan. Vaihdetaan :D Mulla alkaa olla jo ikävä shp:lle.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Hoitaja80

Jees, milloin vaihdetaan paikkoja ::) Ehkä lyhyen sijaisuuspätkän vois oikeuspsykalla tehdä mut ehkä kuitenkin oon sen verran akuuttipsykalle taipuva tyyppi että viihdyn shp:n vastaanotto-osastolla paremmin, että en välttämättä vuosia oik.psykalla viihtyis.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Tzu

Näiden perusteella en varmaan minäkään kovin kauaa viihdy, tykkään kuitenkin vähän nopeemmasta tahdista. Mutta eihän sitä tiedä, jos hommasta löytyy joku juttu, minkä perusteella viihtyykin. Menen nyt vähäks aikaa kuntoutuspuolelle ja sit pitää kattoo, viihtyskö pidempään vai vaihdanko muualle.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
zibrus

Millaset ihmiset siellä yleensä viihtyy? Ite oon tykänny työskennellä pitkäaikaispuolella, ja toi kuullostais kyl mielenkiintoselta. Pitäis jatko-opinnoissa tehä harjottelu jollain psyk.osastolla, mut ku oon käyny kaikki oman sairaalan psyk.osastot läpi ni aattelin toivoo oikeuspsykiatriselle puolelle. Onks siel kovat vaatimukset työkokemuksesta tai esim. fyysisestä koosta jos on naishoitajasta kyse?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
katumus

Millaset ihmiset siellä yleensä viihtyy? Onks siel kovat vaatimukset työkokemuksesta tai esim. fyysisestä koosta jos on naishoitajasta kyse?

Sairaan hyvällä huumorintajulla varustautuneet, itsensä kanssa sinut olevat henkilöt munia ei tarvita vaan tilannetajua ja taitoa keskustella potilaan kanssa pelkäämättä ja olematta uhkaava.

Näin pelkistetysti  :)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

Sairaan hyvällä huumorintajulla varustautuneet, itsensä kanssa sinut olevat henkilöt munia ei tarvita vaan tilannetajua ja taitoa keskustella potilaan kanssa pelkäämättä ja olematta uhkaava.

-Oletko siirtynyt nuorisolta oikeuspsykiatriselle töihin, vai muistanko väärin?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Simppis

Joo sairaan hyvää huumoria täällä täytyy olla ja ei se koko muuten kaikkea ratkaise...  :)

itse viihdyn OPS.llä töisä, takana nyt 2,5 vuotta...  :o

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kmmo

Olisi pari kysymystä aiheeseen liittyen:

1) Pystyykö jossain koulussa tekemään jotain oikeuspsykiatrian opintoja, esim. YAMK?

Itse en ainakaan sellaista löytänyt, mutta törmäsinnetissä johonkin Savonia AMK:issa tehtyyn tutkimukseen asiasta, joka ei kylläkään vastannut tähän kysymykseen.

2) Onko Niuva, Kellokoski, ja Vaasa ainoat paikat missä on oikeuspsykiatrisia osastoja? 

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hoplaa

2) Onko Niuva, Kellokoski, ja Vaasa ainoat paikat missä on oikeuspsykiatrisia osastoja? 

TAYSissa on käsittääkseni myös oikeuspsykiatrisia osastoja, ainakin tämän mukaan

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Anonyymi

Onko oikeuspsykiatrisella puolella työ haastavampaa ja sitä kautta "antoisampaa", mitä tavan psykiatrisella suljetulla osastolla?

Olen ajatellut oikeuspsykiatrista puolta, jos se olisi hiukan monipuolisempaa; olisi enemmän asioita, joita ottaa huomioon ym..  Ei "tavallisella" psykiatrisella suljetullakaan työskentely tylsää ole, mutta tuntuu, että kaipaisin enemmän haastetta ja vaativuutta - en kuitenkaan haluaisi nopeatempoisempaa työtä, esim. vastaanotto-osastolla olo ei toistaiseksi innosta. 

Olisiko siis oikeuspsykiatrinen työ ns. "astetta enemmän"?

... Ja te, jotka oikeuspsykiatrisella puolella työskentelette, mikä teidät sinne ajoi? Mikä ero on "normisuljettuun" verrattuna? Kumpi on ollut itsellenne mielenkiintoisempi ja parempi paikka työskennellä?

Onko mielikuvani täysin väärä, että siellä jännitystä ja vaarallisia tilanteita olisi enemmän?  :w00t:

Muokattu - Anonyymi

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Lääkärihoitaja

TAYSissa on käsittääkseni myös oikeuspsykiatrisia osastoja, ainakin tämän mukaan

Mä olen käynyt vanhassa Kakolassa vankimielisairaalassa, mikä se sitten oikeasti olikaan...?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Leponexiä kaikille!

Oikeuspsykiatriaahan on valtio: Wanha Vaasa sekä Niuvanniemi. ESH: Kellokoski, Pitkäniemi, Paihola, onko jossakin muuallakin osastoa? Mielentila tutkimukset tehdään pääsääntöisesti valtion sairaaloissa, mutta jos oikeuspsykiatreja löytyy ESH puolelta ja THL antaa niin periaatteessahan niitä kai voisi ESH:n  sairaaloissakin tehdä? En ole ihan 100% varma. En tiedä tehdäänkö Turussa, vankimielisairaalassa niitä. Ainakin tämän puolen huippuosaamista sieltä löytyy. 

Itse olen työskennellyt oikeuspsykiatriassa niin valtiolla kuin kuntapuolella, nyt psykiatrialla akuuttiosastolla. ESH:n puolella olen ollut töissä vain yhdessä sairaalassa, joten mielipiteeni ja kokemukseni pohjautuvat vain siihen. Muualla asiat ovat toisin. Minusta oikeuspsykiatria eroaa normaalipsykiatriasta niin kuin päiväyöstä (kärjistys, tiedän). Vaikka maistuu samalta, tuntuu samalta ja työskentely välineet on samoja niin silti ne on kuin saman perheen kaksi erilaista serkusta.

Erityisesti valtiolla byrokratia, hierarkia ja ennen kaikkea turvallisuus on ykkösprioriteettejä. Potilas työssä turvaudutaan sääntöihin, toistuviin rakenteisiin ja niiden valvomiseen systemaattisemmin. Siellä on selkeät vastuualueet ja työnkuvaukset eri ammattinimikkeille. ESH:n puolella yksittäisellä osastolla on hoidon erivaiheessa olevia ihmisiä, joten siihen ei pystytä tai pyritä samassa mittakaavassa. Tämän takia säännöstästä, rytmeistä pitäminen kiinni itse osasto-olosuhteissa ei ole niin tiukkaa (Tarkoittaen että erivaiheessa oleville potilaille on eri tilanteita koskien erilaisia toimintasääntöjä. Osaston perussäännöstö on kaikille sama). Tämän voi olla positiivinen, kuntoutumista edistävä tai vaaratilanteita mahdollistava asia. Molemmista on kokemuksia.

Valtiolla sairaanhoitajan rooli, tehtävineen on tarkemmin lokeroitu. Ei pysty asioihin vaikuttamaan ja toteuttamaan niin paljoa kuin ESH:n puolella. Itse koen että työ on erittäin haastavaa molemmissa. ESH puolella vastuu tuntuu painavan voimakkaammin. Työ vaatii erittäin hyvää itsensätuntemusta sekä vastapainoa siviiliin (enemmän kuin akuuttipsy). Sinun pitää pystyä kohtamaan vaikka mitä asioita tehneitä ihmisiä neutraalisti, objektiivisesti (potilas tilanteessa, jälkikäteen voi sitten olla mitä mieltä vain). Käsittelemään ja läpikäymään heidän tekoaan josta on jätetty tuomitsematta. Itse potilasaines on erittäin vaativaa, pääsääntöisesti 3:s-diagnoosilla matkaavia.

Koska hoitoajat ovat pitkiä, potilaista ei pääse eroon kuten akuuttipsykiatrialla. Potilasta ei voi laskea pääsemään sinun ihonalle, koska tapaat hänet kuitenkin seuraavassa vuorossa uudestaan ja uudestaan. Erilaisia tunteita nousee esiin ja työyhteisön roolin merkitystä ei voi olla korostamatta. Hyvää (sairasta) huumoria pitää ymmärtää, koska se syntyy työn kuormittavuudesta. Sopivassa suhteessa se on voimavara. Niin kuin joku sanoi niin hoito on monesti askel eteen ja pari kolme taakse. Monesti potilaita palautuu takaisin hoidon alkuun valvonta-ajoiltakin.

Pelosta olen työkavereiden kanssa joskus väitellyt. Jotkut on sanoneet etteivät he pelkää, minä sanon että he valehtelevat. Pelko on osana työtä, läsnä arjessa. Pelossa kuitenkin on monta eri astetta. Yleensä se ilmenee epävarmuutena tai hoitajan ärtyneisyytenä. Tärkeintä on että oman itsensä reaktiot tunnistaa, hallitsee tunnereaktionsa ja ettei se näy itse työssä. Potilaalle ei saa antaa valtaa (toivottavasti ymmärrätte mitä tällä tarkoitan, ei ihmisoikeus, itsemääräämis juttu. Terveisiä apulaisoikeusasimiehelle..). Kaikissa olosuhteissa pitää pystyä toimimaan. Tärkeintä on että työkaveriin, -yhteisöön pitää pystyä luottamaan 100%.

Oikeuspykuatrian syventävää koulutusta Niuva ainakin järjesti Savonian kanssa joku vuosi sitten. Muuten oikeuspsykiatriaan ei hoitopuolelta taida löyty virallista koulutusta, kaikki taitaa olla vain työpaikkakoulutusta talojen sisällä.

Suosittelen lämpimästi oikeuspsykiatriaa niin ESH kuin valtiollakin. Kannattaa muistaa että hiljaiset päivät ovat parhaita, kellon pysähtyminen on tärkeää. Äksöniä kaipaavat, älkää vaivaituko. Kuitenkin painitausta on positiivinen asia.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras
Olet jättämässä kommenttia vieraana. Jos sinulla on tunnus, kirjaudu sisään.
Vastaa aiheeseen...

×   Lisäsit muotoiltua sisältöä.   Restore formatting

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Linkkisi on upotettu automaattisesti..   Näytä pelkkä linkki.

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.