Jump to content
MAINOS

Vac-hoito


Satu-Maarit

Recommended Posts

MAINOS

V.A.C.:in idea on siinä, että laite luo haavaan negatiivisen paineen, joka auttaa poistamaan ylimääräistä kudosnestettä ja sitä kautta vähentää turvotusta, poistaa infektoituntutta tai nekrotisoitunutta kudosta ja lisää kudoksen verenkiertoa. Eli kaiken kaikkiaan V.A.C.-hoito auttaa haavaa paranemaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

V.A.C.:in idea on siinä, että laite luo haavaan negatiivisen paineen, joka auttaa poistamaan ylimääräistä kudosnestettä ja sitä kautta vähentää turvotusta, poistaa infektoituntutta tai nekrotisoitunutta kudosta ja lisää kudoksen verenkiertoa. Eli kaiken kaikkiaan V.A.C.-hoito auttaa haavaa paranemaan.

Kertokaa miten se käytännössä toimii, onnistuuko kotihoidossa jne. mistä löytäisi tietoa...?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen hoitanut terkkarissa potilasta, jolla VAC ja me ei saatu kyseiseen laitteeseen kajota muuta kuin siirtää tarvittaessa ja pakata hyvin suihkuun mennessä. Kaikki muu hoitui yliopistosairaalassa, jonne potilas kuljetettiin n kertaa viikossa/kuukaudessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kokemusta on kyseisestä laitteesta hieman.

Eli lyhyesti.

Potilaalle laitetaan haavan tms. huonosti paranevan/infektoituneen ihorikon (aluksi puhdistetaan) päälle sellainen matala, sienimäinen levy(ei siis sieni sieni, vaan enemmän vaahtomuovin tapainen). Omanlainen levy "tavallisille" haavoille ja sellaisille joissa on esim. jännettä näkyvissä. Sienen ja ympäröivän ihon päälle laitetaan liimattava kalvo, johon tehdään pieni reikä imun liitäntää varten. Reiän päälle laitetaan omalla kalvollaan tämä venttiili, johon sitten imu kiinnitetään. Tämän jälkeen laitteeseen säädöt(imun voimakkuus, intervallit jne.) ja sitten laite vain päälle. Joillekin tämä asennetaan jo leikkaussalissa (laajempi revidointi), osastolla, polilla tms. paikassa. Joskus lääkäri(ihotauti, plastiikka, yleiskirra tai muut asiasta kiinnostuneet) asettaa koneen säädöt, joskus hoitajat ohjeen mukaisesti. "Sienen" ja kalvojen vaihto voi olla esim. 3-5 päivän välein. Imulaitteesta kudosnesteet ja muut sellaiset nesteet kertyvät laitteen yhteydessä olevaan säiliöön.

Lisätkää/korjatkaa jos on tarvetta. Ja kommentoikaa.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  Meidän yksikössä on hoidettu haavapotilaita VAC:lla vajaat 2 vuotta, ja kokemukset laitteesta ovat olleet varsin hyviä.

Aika tavallinen "Vac-tapaus" on potilas, jolla on infektoitunut haava. Vac:ia käytetään noin 2vko:n ajan, jona aikana haava siistiytyy ja haavan pohjaan muodostuu granulaatiota. Tämän jälkeen haava suljetaan kirurgisesti suoraan, ihosiirteellä tai kielekkeellä.

  Hoitoajat on selvästi lyhempiä kuin perinteisillä haavanhoitotuotteilla. Sidokset pysyvät hyvin kiinni, joten potilas voi liikkua lähes normaalisti. Hoito on myös lähes kivuton.

  Laite sinänsä on varsin helppokäyttöinen, kuten sidoksen haavalle laittokin, mutta kunnon koulutus kannattaa vaatia ennen käyttöönottoa. Helposti saa haavan menemään huonommaksikin, jos ei noudata ohjeita. Esim. sidosten vaihtovälejä tulee noudattaa aika tarkasti.

  Jos herää kysymyksiä käytöstä/ongelmista, voi ottaa rohkeasti yhteyttää sähköpostilla(pitäisi kai näkyä profiilissa). Tai kysellä voi myös tässä palstalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Ikivanha viestiketju, mutta niin hyvin sopi kysymykseeni, joten: Voiko VAC:in kanssa mennä suihkuun? Millaisia käytäntöihin olette törmänneet? Meikäläiselle VAC on suhteellisen uusi haavojen hoitomuoto, eikä työpaikalla ole järjestetty siihen erityisempiä koulutuksia. Nyt sitten sain työkavereilta paheksuvaa kommenttia, kun ei ollut vac-potilaani päässyt suihkuun. Minulla on ollut se käsitys, että vac:in kasteleminen ei olisi suotavaa. Valistakaa meikäläistä  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei tästä vastauksesta nyt mitään hyötyä ole, mutta siis kun vac on jopa 2-3 kk, on ihan mukava mennä suihkuun :) Itse olen törmännyt siihen, että vac voi tosiaan olla max 2 h poissa/vrk, eli kaikki tavarat valmiiksi, aukon suojaus, niin ettei se kastu TAI esim. jos vac jalkaterässä, niin sen kohdan suojaus samoin kuin sidosten suojaus muutenkin ja suihkuun.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paallimaisena vac:ssa on muovikalvo, joka ei lapaise ilmaa, eika vetta. Jos pt pystyy liikkumaan, en nae syyta, miksi han ei voisi suihkuun menna. Halutessaan voi viela lisasuojata alue. letku koneeseenkin taitaa olla riittavan pitka, etta kone voisi hurista jatkuvasti Taikka sitten blokata letku sulkijalla. Eika taida siita haittaa olla, jos vakuumi poistuu ketkeksi haava-alueelta.

Mielestani potilas suihkuun. eipahan sitten haise pahalle...

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paallimaisena vac:ssa on muovikalvo, joka ei lapaise ilmaa, eika vetta. Jos pt pystyy liikkumaan, en nae syyta, miksi han ei voisi suihkuun menna. Halutessaan voi viela lisasuojata alue. letku koneeseenkin taitaa olla riittavan pitka, etta kone voisi hurista jatkuvasti Taikka sitten blokata letku sulkijalla. Eika taida siita haittaa olla, jos vakuumi poistuu ketkeksi haava-alueelta.

Mielestani potilas suihkuun. eipahan sitten haise pahalle...

Näin ajattelisin miekin...Joku edustaja suositteli itse asiassa vacin käyttöä intervallein eli välillä se imuteho häviää (sai asennettua siihen laitteeseen tälläisen moodin), olisi kuulemma tehokkaampi katteisilla haavoilla mutta toisaalta aiheuttaa sitten enemmän potilaalle epämiellyttävää oloa ja kipuakin kun kiristyy sitten aina uudestaan muutaman tunnin välein...Käytännössä ei oo ikinä nähnyt että tätä moodia käytettäisiin kuitenkaan...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei tästä vastauksesta nyt mitään hyötyä ole, mutta siis kun vac on jopa 2-3 kk, on ihan mukava mennä suihkuun ;D Itse olen törmännyt siihen, että vac voi tosiaan olla max 2 h poissa/vrk, eli kaikki tavarat valmiiksi, aukon suojaus, niin ettei se kastu TAI esim. jos vac jalkaterässä, niin sen kohdan suojaus samoin kuin sidosten suojaus muutenkin ja suihkuun.

Tänks. Tosiaan jos vac on pidempään, niin suihkussa käynti olisi suotavaa  :D Meillä tähän astiset vac-hoidot on olleet suht lyhyitä tai sitten potilaat ovat nopeasti siirtyneet eteenpäin verisuonikirurgian puolelle. Täytyy kysellä lisäkoulutusta asiasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...