Jump to content
MAINOS

vaipoista


Vieras: pixeli

Recommended Posts

Alkuperäiseen kysymykseen:

Meillä osa asiakkaista käyttää yöllä teippivaippa-luikkuyhdistelmää, osa pelkkää lilaa teippivaippaa, osa vyövaippaa ja pari mummoa pärjää vielä Tenaladylla. Vaippoja ei vaihdeta öisin ollenkaan, ellei satu tulemaan ulosteet.

Henk.koht. olen ehdottomasti vyövaippojen kannalla. Ne eivät hiosta eivätkä aiheuta kutinaa alkuunkaan niin paljon kuin teippivaipat. Ne vaan ovat kalliimpia, tietääkö joku jotain kappalehintoja?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 94
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Pitäiskö hoitajan itse omilla rahoillaan ostaa ne ylimääräiset vaipat, joita joku potilas mainitsemassasi "poikkeustilanteessa" tarvitsee. Jos ei ole, mistä ottaa niin mistä ottaa?? On helppo huudella ohjeita, mutta toinen asia on nyhtää tyhjästä.

No, jokainen tietää parhaiten mikä on paras, tai ainakin olosuhteet huomioon ottaen paras työskentelymalli omalla työmaallaan. Itse en ole vielä tinkinyt potilaan tarkoituksenmukaisesta hoidosta työnantajan säästöjen takia; sinä päivänä kun joudun puhutteluun hoitotarvikkeiden tai lääkkeiden liiallisesta käytöstä, lupaan tehdä asiasta sen verran julkisen että katuvat että avasivat suunsa...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, jokainen tietää parhaiten mikä on paras, tai ainakin olosuhteet huomioon ottaen paras työskentelymalli omalla työmaallaan. Itse en ole vielä tinkinyt potilaan tarkoituksenmukaisesta hoidosta työnantajan säästöjen takia; sinä päivänä kun joudun puhutteluun hoitotarvikkeiden tai lääkkeiden liiallisesta käytöstä, lupaan tehdä asiasta sen verran julkisen että katuvat että avasivat suunsa...

En tiedä haluatko tahallasi ymmärtää tämän asian väärin. Kunta tekee sopimuksen kilpailutuksen jälkeen jonkun vaippafirman kanssa ja sitoutuu näin ostamaan tältä vaipat. Jos minulla on vain ja ainoastaan nämä vaippavaihtoehdot käytössäni ja sopimus on tehty kahdeksi-kolmeksi vuodeksi en todellakaan aio järjestää vanhainkodin ulkopuolelle omaa varastoa, jonka täyttäisin omilla tai potilaan rahoillani erilaisilla vaipoilla, jottei minun tarvitse tinkiä potilaan tarkoituksenmukaisesta hoidosta ja sen jälkeen pyydä lehdistöä paikalle selvittämään asiaa yleisölle. Vaipat kuuluvat vanhainkodissa jokapäiväiseen elämään ja ovat vähän eri asia kuin joskus silloin tällöin erikoistilanteessa tarvittava "tarkoituksenmukainen hoito", johon sinä varmasti omassa työssäsi törmäät.

Selvennykseksi sanon, etten ole joutunut hoitotarvikkeiden tai lääkkeiden liiallisesta käytöstä puhutteluun. Joudun vain elämään tosiasioiden kanssa ja hyväksymään sen, että kaikkea en voi saada tässä, heti paikalla ja nyt, vaan muutos vie aikaa (joskus suhteettoman kauan), mutta voin yrittää omalta osaltani tehdä potilaan oloa myös yöaikaan mahdollisimman hyväksi ja sen vuoksi alkuperäisen kysymykseni esitin. En todellakaan tarvitse tekopyhiä neuvoja siitä, miten raha ei muka vaikuttaisi valintoihin. Ei ambulanssissakaan voi valita kuin niistä tarvikkeista, joita siellä on. Siinä tapahtuva valinta ei tosin tapahdu samalle potilaalle päivittäin tai useampaan kertaan päivässä va$an on yleensä ainutkertainen. Joten jospa kaikki ne, jotka pitävät pyhimyskehää päänsä yläpuolella ja selittävät että potilaan paras ohjaa valintoja, ettei taloudellisuus tänä päivänä vaikuta näihin valintoihin, miettisivät vähän syvällisemmin asiaa, sillä ne valinnat on alunperin ihan varmasti tehty taloudellisin perustein. Akuuttipuolella on varmasti hoitajalla mahdollisuus valita useammasta vaihtoehdosta kuin pitkäaikaispuolella, mutta alkuperäisen valinnan valikosta on sielläkin tehty taloudellisin perustein.

En aio nousta barrikadeille, eikä minun enää edes tarvitse, sillä vaipoista ja vanhuksista sekä vanhuksista ja vaipoista on ollut ylenmäärin tietoa julkisuudessa. Sitä ei ole voinut kukaan olla huomaamatta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä haluatko tahallasi ymmärtää tämän asian väärin. Kunta tekee sopimuksen kilpailutuksen jälkeen jonkun vaippafirman kanssa ja sitoutuu näin ostamaan tältä vaipat. Jos minulla on vain ja ainoastaan nämä vaippavaihtoehdot käytössäni ja sopimus on tehty kahdeksi-kolmeksi vuodeksi en todellakaan aio järjestää vanhainkodin ulkopuolelle omaa varastoa, jonka täyttäisin omilla tai potilaan rahoillani erilaisilla vaipoilla

En halua ymmärtää asiaa tahallaan väärin, en. Ilmeisesti sinä ajattelet enemmän erilaisia tuotteita ja vaihtoehtoja, minä taas yksinkertaistan asioita ja mietin sitä että jos minun mummo/pappa kusee/paskoo sänkynsä viidesti vuorokaudessa niin onko olemassa riski siitä että kolmannen vaipan jälkeen hoitaja miettii mitä päälliköt on vaipankulutuksesta sanoneet.. huh.gif

Vaipat kuuluvat vanhainkodissa jokapäiväiseen elämään ja ovat vähän eri asia kuin joskus silloin tällöin erikoistilanteessa tarvittava "tarkoituksenmukainen hoito", johon sinä varmasti omassa työssäsi törmäät.

Meille rutistiin josku vihreiden alusliinojen ja peittojen holtittomasta vaihtamistiheydestä, pesukustannukset kun olivat kuulemma niin kalliita. Uskoakseni noilla puheilla ei ollut käytännön toimintaan pienintäkään vaikutusta - ellei sitten ihan päinvastainen mitä pomot ajatteli...

En todellakaan tarvitse tekopyhiä neuvoja siitä, miten raha ei muka vaikuttaisi valintoihin. Ei ambulanssissakaan voi valita kuin niistä tarvikkeista, joita siellä on.

Jos tarkoitat että meillä työntekijöillä ei olisi sananvaltaa siihen mitä tuotteita käytämme, niin etpä voisi olla enempää väärässä. Väittäisin että lähes kaikki kulutustavarat, hoitotarvikkeet ja hoitolaitteet ovat saaneet jollakin tasolla työntekijöiden siunauksen. Toki kokeilemme uusia ja mahdollisesti halvempia tuotteita, mutta jos tuote on ollut epäkuranttia niin kyllä järkipuheella on ainakin tähän saakka saanut materiaalipäällikön pään kääntymään.

En aio nousta barrikadeille, eikä minun enää edes tarvitse, sillä vaipoista ja vanhuksista sekä vanhuksista ja vaipoista on ollut ylenmäärin tietoa julkisuudessa. Sitä ei ole voinut kukaan olla huomaamatta.

Ei ole minunkaan barrikadeille näistä asioista tarvinnut nousta, mutta muutaman kerran on pitänyt marssia materiaalipäällikön juttusille ja suomentaa työyksikön mielipide uudesta sentin halvemmasta tuotteesta...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ole minunkaan barrikadeille näistä asioista tarvinnut nousta, mutta muutaman kerran on pitänyt marssia materiaalipäällikön juttusille ja suomentaa työyksikön mielipide uudesta sentin halvemmasta tuotteesta...

No joo, voisinhan minäkin materiaalipäällikön luokse marssia ja pyytää lisää henkilökuntaa yöksi osastolle, jotta minun ei tarvitsisi miettiä enempää näitä asioita, jos se kerran noin helposti käy. Perusjuttuhan kun tässä ei ole ollut vaippojen kulutus vaan se, mikä on potilaalle paras ratkaisu kun yöaikaan ei vaippoja voi vaihtaa henkilökunnan vähäisyyden vuoksi. Jos se paras ratkaisu on joku muu kuin halvin, on tietysti tarkoitus viedä asiaa eteenpäin. Halusin vain kysyä kollegoiden mielipiteitä näistä parhaista ratkaisuista tosiasioiden antamissa puitteissa.

Ja voitaishan me jatkaa tätä kilpalaulantaa siitä, kuka eniten jättää taloudelliset asiat taka-alalle materiaalivalinnoissa potilaan edun vuoksi, mutta realistina minä en ainakaan jaksa..

Mutta kiitokset kaikille niille, joilta olen vastauksia kysymykseeni saanut. Itsekin olen sitä mieltä, että paras ratkaisu olisi yksi vaippa kerrallaan ja vaihtaminen aina tarvittaessa. Yksi yökkö ei yksinään kuitenkaan pysty toteuttamaan tätä parasta vaihtoehtoa, vaikka hänellä olisi pino vaippoja käytettävissä, eikä vaippojen määrää ole mistään ylhäältä päin rajoitettu. On siis pakko kehitellä muita ratkaisuja ja en kaipaa alentuvia vastauksia siitä, että "valitse paras vaihtoehto" kun niin tekisin, jos se vain olisi mahdollista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksi vaippa riittää, kun sen lisäksi käytetään poikkilakanaa ja kroonaria. Ne, jotka usein eniten öisin kastelevat, niin myös viimeisimpinä laitetaan yökuntoon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pääsääntöisesti yhdellä vaipalla mennään, tenat siis käytössä. Oikea koko ja oikea asennus on kaiken a ja o .

Yöllä kolmen kierrolla katsellaan haaroihin sillä silmällä ja vaihdetaan jos ajatellaan ettei aamuun mene. Yleensä parille kolmelle pitää vaihtaa vaipat, joskus ei kenellekään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pääsääntöisesti yhdellä vaipalla mennään, tenat siis käytössä. Oikea koko ja oikea asennus on kaiken a ja o .

Yöllä kolmen kierrolla katsellaan haaroihin sillä silmällä ja vaihdetaan jos ajatellaan ettei aamuun mene. Yleensä parille kolmelle pitää vaihtaa vaipat, joskus ei kenellekään.

Juur näin. Helppoa ko heinänteko.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Meidän hoivakodissa käytetään monen merkkisiä vaippoja. Attends on ollut useilla ja sen olen kokenut ihan maanantaituotteeksi. Tenan teipparit on pop! Ja Molicaren vaipat saa multa 10 pistettä ja papukaijamerkin. Ja jokaisella oikeestaan on yöllä yksi vaippa, kuivitellaan tarpeen mukaan. Ja vaippa vetää aika paljon ja kestäisi aamuun asti jos sitä yövaippaa ei laiteta jo klo 17. Että näin.

Yhdellä asukkaalla on välillä vaikka mitä viritelmää koska kastelee runsaasti ja monesti aamuyöllä erektio on niin voimakas että on pakko tehdä virityksiä kahdella teipparilla. Luovaa toimintaa. :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Viime kesänä meillä käytettiin Tenaflexien sisällä muotovaippoja ja niitä ihmeellisiä lipareita, kunnes erääseen iltavuoroon tuli pomo töihin työvoimapulan takia. Kun tämä maisteri (vai mikä liene) näki viritelmämme hän kauhistui ja piti melkoiset puhuttelut. Kaikki viritelmät ja tuplavaipat kiellettiin lopullisesti. Perusteluna oli ihon kunto. Sanoi, että ei koskaan ole niin kiire etteikö vaippoja ehtisi vaihtamaan. Näin meillä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viime kesänä meillä käytettiin Tenaflexien sisällä muotovaippoja ja niitä ihmeellisiä lipareita, kunnes erääseen iltavuoroon tuli pomo töihin työvoimapulan takia. Kun tämä maisteri (vai mikä liene) näki viritelmämme hän kauhistui ja piti melkoiset puhuttelut. Kaikki viritelmät ja tuplavaipat kiellettiin lopullisesti. Perusteluna oli ihon kunto. Sanoi, että ei koskaan ole niin kiire etteikö vaippoja ehtisi vaihtamaan. Näin meillä.

Vanhainkodissa töissä ollessa meillä oli kanssa rei'itetyt muotovaipat joillain harvoilla teeipparien sisässä... systeemi toimi aikas hyvin, asukkaat itse soitti kelloa jos olo alkoi olla märkä, tai sitten viimestään kierrolla vetäistiin ylimääräinen vaippa pois. Ei näillä asukkailla kyllä ihon kunnossa ollut mitään sanomista...

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Meillä on käytössä nykyisin vuodepotilailla päivällä vyövaippa ja yöllä teippivaippa. Muutamilla on myös päivällä teippivaippa käytössä. Yhdessä vaiheessa kokeiltiin siirtyä kokonaan vyövaippaan, mutta se ei onnistunut, koska yöllä vyövaipat valskasivat (potilaat useammin kylkiasennossa). Yöhoitajien ei tarvitse kuin kerran yössä vaihtaa joiltakin potilailta vaippa. Lähiaikoina työkaveri yritti taas vääntää, että alettas käyttämään vyövaippaa öisinkin, kun se on niin ihoystävällinen. Mutta hänet sain kait käännettyä siten, että annetaan nyt vihdoinkin tämä malli olla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entä onko missään käytössä lisävaippana ns. kaitalevaippaa, joka ei käsittääkseni ole pintakuiva, mutta taitaa olla kustannuksiltaan edullisin?

Ja sitten tulee vielä ne pesulalaskut kun lakanat kastuu.

No ei meillä tietenkään yöllä niitä lakanoita vaihdeta, mutta kun sekin maksaa kun joutuu vaihtamaan ne pissaset lakanat sitten aamulla. Talousihmisten mielestä kun olisi ihanne, että aluslakanoita kuluu 1/viikko ja pussilakanaa 1/ kaksi viikkoa. Ihannemäärää poikkareista en ole vielä kuullut, mutta eiköhän sellainenkin jossain vaiheessa ylhäältä meille anneta.

Sinun puheissa toistuu talous ja säästäminen melko usein; ihan oikeastiko tällaiset tekijät ohjaa merkittävissä määrin vielä jossakin päin suomea hoitajan tekemisiä ja valintoja..? Laittakaa ihmeessä raha ja säästäminen taka-alalle kun hoidatte potilasta; joko hoidetaan kunnolla tai sitten ei lainkaan.

Tällä en tarkoita sitä että ei saisi ajatella taloudellisesti, tuntuu vaan hölmöltä jos hoitajat miettii sitä mitä jokin tuote tai palvelu maksaa ja uskaltaako niitä herran pelossa käyttää.

Kyllä se näin on että myös taloudellisen ajattelun tulee ohjata hoitajan tekemisiä ja päätöksiä, puhumattakaan ekologisesta ajattelusta, ja kyllä se on niin on että kustannukset nousevat valtaisiksi jos päivittäin joudutaan lakanoita vaihtamaan siksi että tarvikkeita ei käytetä tarkoituksen mukaisesti. Kuin myös jätemäärät ja pesuista johtuvat jätevesipäästöt ym. Jokaisen hoitajan tulisi myös ajatella myös jossain määrin yhteiskunnallisesti ja miettiä että on sekin potilaan etu että turhat kustannukset terveydenhuollossa pystytään karsimaan ja sitä rahaa riittää ehkä sitten enemmän työvoiman saamisen (no joo, haaveajattelua). Ei se säästäminen ole aina huono asia. Itse käsittäisin säästämisen ennemminkin tarkoituksenmukaisuuden hakemisena. Kyllä se potilaan etu tulee kuitenkin aina ensimmäisenä, tuskin kukaan vaikka kustannussäästöistä puhuu makuuttaa säästämisen takia ketään lasta, aikuista tai vanhusta märissä vaipoissa tai vuoteissa. Palvelujen käytössä sama juttu, tarkoituksenmukaisuus. Mitään tarvitsemaansa ilman ei kuitenkaan pidä asiakasta jättää.  En kutsuisi hoitajan kustannusajattelua herranpeloksi. Ja mielestäni on ihan hyvä että "herrat" määrittävät jonkun (ohjeellisen!!) rajan mitä tarvikkeita voi käyttää, karsii ehkä pois sen käytön mihin kyseistä tarviketta ei ole tarkoitus käyttää. Eikä se tarkoita että niitä rajoja täytyy orjallisesti noudattaa, järjen käyttö sallittua. Hyvää tekisi jokaisen tutustua kertakäyttötarvikkeiden hintoihin, on muuten aika yllättäviä hintoja.

Yhdyn sinun ajatuksiisi. Meillä työpaikalla huomattiin, että pyykkilasku tuli suuremmaksi, kun öisin alettiin käyttämään vyövaippaa. Luulen, että ne suurimmat iho-ongelmat tulevat juuri siitä, kun vaipan imukyky ylittyy ja alapään lisäksi potilaalta kastuu paljon muutakin ihoa. Eräs taloudellistikin merkittävä asia on se, että vuodepotilaita ei laitettas yksin. Sitä vaippaa ei kuitenkaan niin hyvin saa yksin laitettua ja työskentelykin on usein potilaan repimistä. Kyllä ne vaippa-asiat kuitenkin on parasta katsoa siten, että mikä on potilaalle parasta. Esim. ne t-vaipat ja muut lisäläpyskät eivät ole potilaan kannalta ajatellen hyviä. Jos potilas on runsaasti kasteleva, niin vaippa on vain vaihdettava useammin. Jotku sairaudetkin käsittääkseni voivat aiheuttaa sitä, että potilas on runsaasti kasteleva.

Teiltä kysyisin, jotka olette jo kauemmin alalla olleet: onko iho-ongelmat vuodepotilailla sen jälkeen lisääntyneet, kun on alettu vesipesun sijasta käyttämään yhä enemmän vain pesulappuja? Voiko takamuksen rasvaus aiheuttaa myös iho-ongelmia siinä tapauksessa, että rasvataan vain varmuuden vuoksi, vaikka ei olekaan kuivuutta? Mitä mieltä olette siitä, että nykyisin vaipat vaihdetaan ilman alapesuja illalla, jos on tullut vain virtsaa? Se vaippahan on pintakuiva.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Teiltä kysyisin, jotka olette jo kauemmin alalla olleet: onko iho-ongelmat vuodepotilailla sen jälkeen lisääntyneet, kun on alettu vesipesun sijasta käyttämään yhä enemmän vain pesulappuja? Voiko takamuksen rasvaus aiheuttaa myös iho-ongelmia siinä tapauksessa, että rasvataan vain varmuuden vuoksi, vaikka ei olekaan kuivuutta? Mitä mieltä olette siitä, että nykyisin vaipat vaihdetaan ilman alapesuja illalla, jos on tullut vain virtsaa? Se vaippahan on pintakuiva.

Tuosta iho-ongelmien lisääntymisestä en osaa sanoa juuta enkä jaata mutta itse olen kyllä sitä mieltä että alapää on pyyhittävä pesulapulla aina samalla kun vaippaa vaihdetaan...Jotenkin ajatus hautovasta "pissaihosta" ei liity milläänlailla mukavuuteen...Ainakin meilläpäin tämä on vielä onneksi ihan yleinen käytäntö ettei pesulappuja säästetä...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko kukaan miettinyt mihin aikaan ns. yövaippa on iltavuorossa vaihdettu? Isoilla pitkäaikaisosastoilla aloitetaan iltatyö jo neljältä. Olen työskennellyt osastolla jossa vaippa yleensä Tena flex muotovaipan sai aikaisemmat asukkaat neljän jälkeen.

Tuolloinkaan jos vaippa veti niin iltatyöntekijä jätti yökölle lilan vetävämmän vaipan merkiksi sängyn laidalle ettei vaippaa illalla vaihdettu. Sit kun mentiin eka yökierrolle noin 23.00 aikoihin niin tiedettiin että vaippa vaihtoon tämän asukkaan kohdalla. Muille asentohoidot ja jos hereillä katsottiin vaipat.

Pääosin kerran yövuorossa vaipan vaihto vuorossa ja hyvin meni. Samalla 23.00 kierrolla laitettiin niille joille ei vaihdettu silloin vaippaa itselle muistiksi vaippa jo esiin sängyn päätyyn. Seuraava vaippakierto huom jos asukas hereillä puoli neljän aikaan.Tähän aikaan jos vaihto vihreä flex.

lisukevaipat kyllä valskaa sivusta joten kun se on märkä vetää sivusta läpi. Siksi ei hyviä käytössä.

Vuodesuojat nykyään käytössä monessa paikkaa ja on tosi hyviä.Toimii myös nosto ja siirtolakanana kahvalliset jos liukkarit alla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko kukaan miettinyt mihin aikaan ns. yövaippa on iltavuorossa vaihdettu? Isoilla pitkäaikaisosastoilla aloitetaan iltatyö jo neljältä. Olen työskennellyt osastolla jossa vaippa yleensä Tena flex muotovaipan sai aikaisemmat asukkaat neljän jälkeen.

Meillä ensimmäiset yövaipat saa vuodepotilaat klo 17 lähtien. Klo 18 on iltapala, jonka jälkeen yövaipat saa parempikuntoiset ja ne vuodepotilaat, joille ei aimmin tarvinut vielä vaihtaa. Yöhoitaja jakaa yölääkkeet. Yöhoitajat lähtevät meidän osastolla kierrolle klo 02:00. Me ei jätetä vaippoja vuoteen reunalle roikkumaan, kun se on pomon mielestä vanhanaikasta. Kerromme sitten asioista raportilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille



Onko kukaan miettinyt mihin aikaan ns. yövaippa on iltavuorossa vaihdettu? Isoilla pitkäaikaisosastoilla aloitetaan iltatyö jo neljältä. Olen työskennellyt osastolla jossa vaippa yleensä Tena flex muotovaipan sai aikaisemmat asukkaat neljän jälkeen.


Me ei jätetä vaippoja vuoteen reunalle roikkumaan, kun se on pomon mielestä vanhanaikasta. Kerromme sitten asioista raportilla.


Mä en ymmärtänyt tuota? Miksi vaippoja pitäisi jättää sängyn reunalle?  huh.gif
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille




Onko kukaan miettinyt mihin aikaan ns. yövaippa on iltavuorossa vaihdettu? Isoilla pitkäaikaisosastoilla aloitetaan iltatyö jo neljältä. Olen työskennellyt osastolla jossa vaippa yleensä Tena flex muotovaipan sai aikaisemmat asukkaat neljän jälkeen.


Me ei jätetä vaippoja vuoteen reunalle roikkumaan, kun se on pomon mielestä vanhanaikasta. Kerromme sitten asioista raportilla.


Mä en ymmärtänyt tuota? Miksi vaippoja pitäisi jättää sängyn reunalle?  huh.gif


Joissakin paikoissa "hoitokulttuuri" vaatii tämän että yököt kurkkii  pöksyyn ennen "virallista" kiertoa  ;)

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Potilailla on vain yksi vaippa. Sänkypotilaan vaippatilanne katsoo iltavuoro, kun voi kahdestaan vaihtaa. Parille vaihdan kerran vaipan yössä, mutta liian raskaat potilaat saa jäädä aamuksi. Kävelevät vien tarpeen mukaan vessaan, mutta niillä harvemmin teippareita. Vyövaipat on hyvät käveleville, kun ne laittaa "väärinpäin" potilas saa sen itse kiinni edestä.

Jos vuodepotilaalla on sänky märkänä, niin työnnän vaan poikkareita lisää. Täällä on suht raskaita potilaita mitä yksin ei saa pyöritetty, ja minä en rupee rikkomaan omaa selkää sen takia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mie kurkin pöksyyn aina mutta vaipat noudan kaapista, ei niitä kukaan mihkään ole missään jättänyt. ;)

Luulen, että tuo on lähinnä seuraavaa hoitajaa huomioiva tapa, ehkä ajoilta, kun vaipat kuljetettiin kärryissä.

Tosin jossain kärryt jyrisee yöllä vieläkin.

Ymmärrän sen myös sillä tavalla, että jos vanhuksella on ollut kuiva vaippa illalla, niin vaippa jätetään sängyn

päätyyn roikkumaan merkiksi. Meinaan, kun on näitä huonounisia, ja valitettavan kovaäänisiä vanhuksia, jotka

herättyään "laulavat" koko yön. Eli jos vaippaa ei päädyssä ole, niin useimmat jättävät vanhuksen nukkumaan

ja tarkistavat tilanteen vasta aamuyöllä, ns. isolla kierrolla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aivan aivan.. Niin monta on tapaa kun on tekijää. ;) Nykyisessä paikassa jossa teen sijaisuutta, vaihdetaan vaippoja todella harvoin.. Tai siis itse vaihdan vaipan todella herkästi. Kyllä se kuivassa vaipassa uni maistuu paremmin ja ihan turhaa löpinää että pitäisi vaipoissakin säästää. Kuka sitä nyt omaa virtsamäärää kykenee minimoimaan. Ja kivempi se on aamuhoitajnkin tehdä aamutoimet kun ei ui mummo pissassa. Valitettavasti monet eivät osaa ajatella kun omaa työtään, eli kuhan pääsee helpolla.  angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mie kurkin pöksyyn aina mutta vaipat noudan kaapista, ei niitä kukaan mihkään ole missään jättänyt. ;)

Luulen, että tuo on lähinnä seuraavaa hoitajaa huomioiva tapa, ehkä ajoilta, kun vaipat kuljetettiin kärryissä.

Tosin jossain kärryt jyrisee yöllä vieläkin.

Ymmärrän sen myös sillä tavalla, että jos vanhuksella on ollut kuiva vaippa illalla, niin vaippa jätetään sängyn

päätyyn roikkumaan merkiksi. Meinaan, kun on näitä huonounisia, ja valitettavan kovaäänisiä vanhuksia, jotka

herättyään "laulavat" koko yön. Eli jos vaippaa ei päädyssä ole, niin useimmat jättävät vanhuksen nukkumaan

ja tarkistavat tilanteen vasta aamuyöllä, ns. isolla kierrolla.

Aivan näin ja tätä tarkoitin, vähän asentoa korjataan varovasti ettei asukas herää ja se siinä.Suurin osa vetää sikeitä jo 23:00. Eli ei tarvitse lähteä räpelöimään sen enempää ja asukas saa nukkua ja asiakaslähtöistä näin ollen.Korostan tässä että iltavuoro ei ole välttämättä vaihtanut vaippaa ollenkaan ja on merkki lähinnä siitä.Kuivia vaippoja ei lähdetä vaihtamaan.Vaipat saa kyllä kätevästi huoneen vessastakin (ei kärry systeemiä) joten vaippa sängyn päässä toimii merkkinä seuraavalle hoitajalle.

Raporttiaika yökölle sen verran lyhyt 30 paikkaisella osastolla että se käsittää muita asioita kuin onko joku pissannut mihin aikaan yms. Tällaiseen ei tarvitse siinä keskittyä ko.systeemin vuoksi. Vain olennaiseen.

Nykyään myös yöunen merkitys asiakkaalla on katsottu tärkeäksi. Neljän kierrollakaan ei vaippoja vaihdeta jos asiakas nukkuu.Tuolloin yöhoitaja jättää taas aamuvuorolle vaipan merkiksi jos vaihtoa ei yövuorossa tapahtunut.Tässä tapauksessa on aamurapsalla kerrottu nämä asiakaat. Kyllä vuodesuojia pestään osaston koneessa mutta kukaan ei nurise koska hoitokulttuurissa laatusuhde on katsottu kuitenkin nousseen asiakkaan kannalta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kumpa toimisi joka paikassa tuo että ei herätetä jos asukas nukkuu.. Mielummin herätän kun kuuntelen sitä ikuista valittamista ja urputusta siitä miten yököt ei oo tehnyt mitään. Ja toki jos tiedän että asukas pissaa paljon, herätän hänet koska tiedän varmaksi sen että aamulla hän ui pissassa. Se ei ole mukavaa kenellekkään. Mutta jos yhtään epäilen jotakin asukasta, on pakko vaan herättää ja kopeloida. Usein herätykset turhia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...