Jump to content
MAINOS

vaipoista


Vieras: pixeli

Recommended Posts

Minkälaisia käytäntöjä teillä on yöaikaiseen "vaipotukseen"? Meillä yksi yökkö ja pitäisi saada kuivitukset minimiin. Päivisin käytössä pintakuivat teippivaipat. Toimiiko sellainen systeemi, että laitetaan muovitettu lätkävaippa, johon pistelty reikiä, teippivaipan sisään, joka sitten poistetaan jossain vaiheessa yöstä? Miten vanhuksen iho kestää koko yön (pahimmillaan 12-14 tuntia) samoissa vaipoissa? Entä onko missään käytössä lisävaippana ns. kaitalevaippaa, joka ei käsittääkseni ole pintakuiva, mutta taitaa olla kustannuksiltaan edullisin?

Toimivia ideoita ja ehdotuksia kaivataan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 94
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Meillä ainakin suositaan vanhuksilla välivaippoja eli teippivaipan sisään muotovaippa (ei pistellä mitään reikiä) On pyritty kyllä yksilöllisyyteen, yksi hyväksi koettu juttu on myös vyövaippa, ei ole niin "muovinen" kuin teippivaippa, mutta vetoisuus on lähes sama. Meillä vaihdettiin juuri takaisin tenan vaippoihin. n. 5 vuotta oli attends-vaipat :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Päivisin kyllä usein nähnyt vyövaippoja, mutten öisin. Öisin pääasiassa teippivaippoja, joiden sisässä ns. patukkavaippa (tai useampi esim. miehillä), eli sellainen paksu, ei pintakuiva, imu.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikennäkösesti virityksiä nähneenä "liputan" näiden vyövaippojen (tenaflex on parempi ku nää uudet, ilmeisesti halvemmat myös) nimeen! Ovat ihoystävällisiä ja vetoisuudet ovat riittäviä suurimmalle osalle potilaista...Miesten kohdalla pitää vaan olla tarkkana että vehkeet jää kohdilleen ja että vaippa on laitettu silleen napakasti ettei jää rakoja  joista pääsis roiskumaan pihalle...

Tuo reikänen lätkävaippa on kyllä joissakin paikoissa ollut käytössä ja ollut ihan toimiva sinäänsä mutta toimii ainakin miun mielestä myös ilman näitä reikiä...Jos käyttömukavuutta halutaan miettiä niin toi olla aika kauheen tuntunen nukkua joku ylimääränen tura alapäässä, jonka poistamisen jälkeen tää ulompi vaippa ei enää istu kunnolla vaan sen joudut kuitenkin purkamaan ja laittamaan kunnolla uudestaan.... Toisaalta voidaan taas miettiä miltä tuntuu kun sellanen märkä retale kiskastaan kinttujen välistä ja puolet virtsasta tiristyy vaipasta pihalle ja valuu kinttuja pitkin :- Tuo patukkavaippa on joillakin miehillä osoittautunut hyväksi lisäimuksi vyövaipan kanssa....

Ainakin meillä potilaiden ihot on kestäneet hyvin nää pitkätkin vaipanvaihtovälit mutta jotenkin tuntuu vähän kauhealta ajatella että samat pissat vaipassa ihminen voi joutua olemaan kellon ympäri... Joissakin paikoissa yövaipat vaihdetaan jo heti kolmen jälkeen iltapäivällä ja jos kastelee vähän niin sama vaippa voi olla siellä pöksyssä seuraavaan aamuun....Tunteja voi kertyä huoletta se 18...Onko se sitten inhimillistä, on sitten ihan eri asia...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä käytetään TenaFlexin(vyövaippa) sisällä pientä suikalevaippaa joillekin potilaista. Niille jotka virtsaavat paljon tai niille, jotka eivät anna vaihtaa vaippaa öisin. Joskus se suikale toimii "virtsasuihkun ohjaimena" miehillä, joilla on pieni pili ja virtsa tulee napaa kohdin:)

Tiedän paikkoja , joissa käytetään kaikilla jonkinlaista tuplavaippaa ja yöllä otetaan vaan tuo ylimääräinen vaippa pois. Ja toimii hyvin.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vakituisena yökyöpelina suosittelen lämpimästi joko vyövaippoja tai teippivaippoja MUTTA ei mitään lisälärpäkkeitä niiden vaippojen sisään. Ensinnäkin on hirvittävän vaikea saada ne vaipat tiiviiksi, jos siellä on sisällä semmonen muovitettu "muotovaippa/avovaippa" ja toisekseen, kun sen lärpäkkeen sieltä ottaa pois, kesken toisen nukkumisen - jää vaippa liian löysälle => kastuu vuode ennen aamua. Ja kolmanneksi; ihan älytöntä ihmisen yrittää nukkua kun housuissa on puolenvaltakunnan vahvuudelta kaikkea mahdollista.

Ne "kaitalevapat" taasen eivät oo pintakuivia ja polttavat potilaiden ihot rikki - ei siis niitä.

Siis; yks vaippa yöks, vetää mitä vetää, jollei vedä niin vaihdetaan kokonaan uus. Näin ollen siis :)

Edit: Niin, mä en kyllä oo noita öitä tehnyt kuin vasta vuodesta 1997, ja kaikki noi vaippasysteemit on tullu potilaille kokeiltua, et jokainen kokeilkoon kohdallaan..

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vakituisena yökyöpelina suosittelen lämpimästi joko vyövaippoja tai teippivaippoja MUTTA ei mitään lisälärpäkkeitä niiden vaippojen sisään. Ensinnäkin on hirvittävän vaikea saada ne vaipat tiiviiksi, jos siellä on sisällä semmonen muovitettu "muotovaippa/avovaippa" ja toisekseen, kun sen lärpäkkeen sieltä ottaa pois, kesken toisen nukkumisen - jää vaippa liian löysälle => kastuu vuode ennen aamua. Ja kolmanneksi; ihan älytöntä ihmisen yrittää nukkua kun housuissa on puolenvaltakunnan vahvuudelta kaikkea mahdollista.

Ne "kaitalevapat" taasen eivät oo pintakuivia ja polttavat potilaiden ihot rikki - ei siis niitä.

Siis; yks vaippa yöks, vetää mitä vetää, jollei vedä niin vaihdetaan kokonaan uus. Näin ollen siis :)

Edit: Niin, mä en kyllä oo noita öitä tehnyt kuin vasta vuodesta 1997, ja kaikki noi vaippasysteemit on tullu potilaille kokeiltua, et jokainen kokeilkoon kohdallaan..

Samanlaisia ajatuksia minullakin, vaikken yötyötä enää ole pitkiin aikoihin tehnyt. Nykyvaipat on tarkoitettu käytettäväksi sellaisenaan ilman "lisukkeita", mutta kun tuo työvoiman vähäisyys pakottaa epätyydyttäviin ratkaisuihin. Ja sitten tulee vielä ne pesulalaskut kun lakanat kastuu. Tosiasiassa en kuitenkaan oikein ymmärrä, miten nuo systeemit helpottavat esim. asentohoitoa tai onko kukaan ihan oikeasti laskenut, miten paljon pesulalaskuissa säästetään käyttämällä kahta vaippaa. Mutta eihän minun kaikkea tarvii ymmärtääkään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja sitten tulee vielä ne pesulalaskut kun lakanat kastuu.

Vaihdatteko te yölläkin lakanat jos siellä on vähän pissaa lirunut ohi? Itse ainakin teen usein pielavetiset jos kyseessä ei ole mikään yli sängyn laitojen tuleva vuoto.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kyllä meillä ainakin suurimmaksi osaksi paikkaillaan vuodevaipoilla, itse melko usein vaihdankin, jos asukas on sellainen että saa suht helposti siksi aikaa vaikka wc:hen istumaan, ja jos ei ole kauhea kiire tai itse extraväsynyt. Mutta kukaan ei katso pahalla jos ei ole muuta kuin paikkaillut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No ei meillä tietenkään yöllä niitä lakanoita vaihdeta, mutta kun sekin maksaa kun joutuu vaihtamaan ne pissaset lakanat sitten aamulla. Talousihmisten mielestä kun olisi ihanne, että aluslakanoita kuluu 1/viikko ja pussilakanaa 1/ kaksi viikkoa. Ihannemäärää poikkareista en ole vielä kuullut, mutta eiköhän sellainenkin jossain vaiheessa ylhäältä meille anneta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entä onko missään käytössä lisävaippana ns. kaitalevaippaa, joka ei käsittääkseni ole pintakuiva, mutta taitaa olla kustannuksiltaan edullisin?

Ja sitten tulee vielä ne pesulalaskut kun lakanat kastuu.

No ei meillä tietenkään yöllä niitä lakanoita vaihdeta, mutta kun sekin maksaa kun joutuu vaihtamaan ne pissaset lakanat sitten aamulla. Talousihmisten mielestä kun olisi ihanne, että aluslakanoita kuluu 1/viikko ja pussilakanaa 1/ kaksi viikkoa. Ihannemäärää poikkareista en ole vielä kuullut, mutta eiköhän sellainenkin jossain vaiheessa ylhäältä meille anneta.

Sinun puheissa toistuu talous ja säästäminen melko usein; ihan oikeastiko tällaiset tekijät ohjaa merkittävissä määrin vielä jossakin päin suomea hoitajan tekemisiä ja valintoja..? Laittakaa ihmeessä raha ja säästäminen taka-alalle kun hoidatte potilasta; joko hoidetaan kunnolla tai sitten ei lainkaan.

Tällä en tarkoita sitä että ei saisi ajatella taloudellisesti, tuntuu vaan hölmöltä jos hoitajat miettii sitä mitä jokin tuote tai palvelu maksaa ja uskaltaako niitä herran pelossa käyttää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä parhaimmaksi on todettu tena flex, eli vyövaippa josta jo ylhäällä olikin juttua. Sellaisella mummelilla, jolle ei vyövaippa yllä, on sitten teippari. Ainoastaan yhdellä mummolla on meillä pants+patukka. Tämä siksi, koska käy itse WC..sä vielä senkin jälkeen kun ne hänelle laitetaan, joten hänelle helpompi käyttää kuin vyövaippa..Vaikka oppisi senkin käytön varmaan, jos opettaisi (onneksi päivällä iho tuulettuu, kun ei tarvitse mitään..)

Emme siis ole vuodeosasto, mutta kyllä meilläkin osalla ne vaipat on se 12 h.

Itse en kannata sitä, että laitetaan monta vaippaa päällekäin ja käydään yöllä riuhtomassa niitä pois. Vanhusten uni on muutenkin katkonaista, ja sitten jos yöllä joku tulisi pöksyjä repimään, justiinsa kun sai sen hyvän unen.. Sänkyyn voi laittaa petisuojan, joka suojaa pieniltä ohivuodoilta, jos niitä tulee. Kannatan enemmänkin sitä, että juotetaan vanhuksia enemmän päivällä, jolloin vaippojen vaihto käy kätevämmin ja mukavemmin sekä laitetaan ne yövaipat mahdollisimman myöhään sellaisille, jotka pissailevat yöllä paljon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja sitten tulee vielä ne pesulalaskut kun lakanat kastuu.

Vaihdatteko te yölläkin lakanat jos siellä on vähän pissaa lirunut ohi? Itse ainakin teen usein pielavetiset jos kyseessä ei ole mikään yli sängyn laitojen tuleva vuoto.

Siis jos on lirahtanut sellaset kaks tippaa ohi niin nopsaanhan se kuivuu ja vuodesuoja siks aikaa päälle...Mutta oman kokemuksen mukaan nää flexistä ohivuotaneet tapaukset ovat näitä kunnon vesivahinkoja. Kyse ei ole pelkästään suhteellisen kosteuden ylityksestä  :)

Laittakaa ihmeessä raha ja säästäminen taka-alalle kun hoidatte potilasta; joko hoidetaan kunnolla tai sitten ei lainkaan.

Tällä en tarkoita sitä että ei saisi ajatella taloudellisesti, tuntuu vaan hölmöltä jos hoitajat miettii sitä mitä jokin tuote tai palvelu maksaa ja uskaltaako niitä herran pelossa käyttää.

Joissakin paikoissa hoitajiin kohdistuu todella kova paine että joka paikassa on säästettävä. On saatava kaikkia menoja karsittua, välillä tuntuu siltä että nämä säästöt menevät yli ja saadaan kalliimpi lasku tilalle  :-

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on suorakaidevaipat, ne ei-imukykyiset, teippivaippojen kanssa käytössä. Ajoittain käydään kyllä taistelua jätetäänkö ne pois. Jostain kumman syystä en ole kuitenkaan iho-ongelmiin törmännyt, vaikka vuoteeseen hoidettavia on tosi monta, joten en pysty kyllä iho-ongelmiin vedoten suorakaidetta poistamaan käytöstä.

Yökkönä kyllä helpottaa kun voi poistaa suorakaidevaipan, mutta jos maha on toiminut sekin mutkistuu...

MItä puolestaan tulee tuohon potilaiden/asukkaiden heräämiseen, meillä ainakin on jo asentohoidon vuoksi herätyksiä pitkin yötä, joten ei ns. kuivittaminen ole ainut unihäiriön aiheuttaja. Tietysti jos joku on alkuyön nukkunut huonosti on jätetty koskematta aamukuivituksessa, että saa sitten nukkua unensa.

- Jännittää, sanoi mummo, kun kahvimerkkiä vaihtoi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entä onko missään käytössä lisävaippana ns. kaitalevaippaa, joka ei käsittääkseni ole pintakuiva, mutta taitaa olla kustannuksiltaan edullisin?

Ja sitten tulee vielä ne pesulalaskut kun lakanat kastuu.

No ei meillä tietenkään yöllä niitä lakanoita vaihdeta, mutta kun sekin maksaa kun joutuu vaihtamaan ne pissaset lakanat sitten aamulla. Talousihmisten mielestä kun olisi ihanne, että aluslakanoita kuluu 1/viikko ja pussilakanaa 1/ kaksi viikkoa. Ihannemäärää poikkareista en ole vielä kuullut, mutta eiköhän sellainenkin jossain vaiheessa ylhäältä meille anneta.

Sinun puheissa toistuu talous ja säästäminen melko usein; ihan oikeastiko tällaiset tekijät ohjaa merkittävissä määrin vielä jossakin päin suomea hoitajan tekemisiä ja valintoja..? Laittakaa ihmeessä raha ja säästäminen taka-alalle kun hoidatte potilasta; joko hoidetaan kunnolla tai sitten ei lainkaan.

Tällä en tarkoita sitä että ei saisi ajatella taloudellisesti, tuntuu vaan hölmöltä jos hoitajat miettii sitä mitä jokin tuote tai palvelu maksaa ja uskaltaako niitä herran pelossa käyttää.

Kyllä se näin on että myös taloudellisen ajattelun tulee ohjata hoitajan tekemisiä ja päätöksiä, puhumattakaan ekologisesta ajattelusta, ja kyllä se on niin on että kustannukset nousevat valtaisiksi jos päivittäin joudutaan lakanoita vaihtamaan siksi että tarvikkeita ei käytetä tarkoituksen mukaisesti. Kuin myös jätemäärät ja pesuista johtuvat jätevesipäästöt ym. Jokaisen hoitajan tulisi myös ajatella myös jossain määrin yhteiskunnallisesti ja miettiä että on sekin potilaan etu että turhat kustannukset terveydenhuollossa pystytään karsimaan ja sitä rahaa riittää ehkä sitten enemmän työvoiman saamisen (no joo, haaveajattelua). Ei se säästäminen ole aina huono asia. Itse käsittäisin säästämisen ennemminkin tarkoituksenmukaisuuden hakemisena. Kyllä se potilaan etu tulee kuitenkin aina ensimmäisenä, tuskin kukaan vaikka kustannussäästöistä puhuu makuuttaa säästämisen takia ketään lasta, aikuista tai vanhusta märissä vaipoissa tai vuoteissa. Palvelujen käytössä sama juttu, tarkoituksenmukaisuus. Mitään tarvitsemaansa ilman ei kuitenkaan pidä asiakasta jättää.  En kutsuisi hoitajan kustannusajattelua herranpeloksi. Ja mielestäni on ihan hyvä että "herrat" määrittävät jonkun (ohjeellisen!!) rajan mitä tarvikkeita voi käyttää, karsii ehkä pois sen käytön mihin kyseistä tarviketta ei ole tarkoitus käyttää. Eikä se tarkoita että niitä rajoja täytyy orjallisesti noudattaa, järjen käyttö sallittua. Hyvää tekisi jokaisen tutustua kertakäyttötarvikkeiden hintoihin, on muuten aika yllättäviä hintoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä se potilaan etu tulee kuitenkin aina ensimmäisenä, tuskin kukaan vaikka kustannussäästöistä puhuu makuuttaa säästämisen takia ketään lasta, aikuista tai vanhusta märissä vaipoissa tai vuoteissa.

Hyvä jos näin nykyään on; joskus on vaan tullut foorumin keskusteluista ja osaston tyttöjen toimintaa katsellessa hieman eri mielikuva.

Mitään tarvitsemaansa ilman ei kuitenkaan pidä asiakasta jättää.
No näinhän minä juuri sanoin... Eli kustannusajattelu taka-alalle ja potilaan tarpeet etusijalle.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä myös käytössä nuo TenaFlexit, suurimmalla osalla päivin öin. Ja yöksi laitamme runsaasti kasteleville lisukkeen tai pari. Itse henkilökohtaisesti kuivittelen yöllä ne asukkaat, joiden vaippa ei aamuun kestä. Onhan se tylsää herätellä ihmistä kesken unien, mutta ihan kun ajattelee toisen mukavuutta ja ennen kaikkea ihon kuntoa, ni en kykene jättämään märkiin vaippoihin  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaippafirmojen edustajathan on aina ehdottomasti kieltäneet kahden "muovitetun" vaipan päällekkäisen käytön. Eli jos vapian sisään laitetaan jotain imevää, niin sen pitää olla pelkkä"kaitalevaippa" ilman muovia. Vyövaipat tosi hyviä, eivät turhaan haudo lonkan seutua ja ovat helpot vaihtaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaippafirmojen edustajathan on aina ehdottomasti kieltäneet kahden "muovitetun" vaipan päällekkäisen käytön. Eli jos vapian sisään laitetaan jotain imevää, niin sen pitää olla pelkkä"kaitalevaippa" ilman muovia. Vyövaipat tosi hyviä, eivät turhaan haudo lonkan seutua ja ovat helpot vaihtaa.

Olen itsekin kuullut vastaavaa, mutta ovatko nuo edustajat kertoneet perustelut, miksi näin ei saa tehdä? Vanhojen, vakiintuneiden käytäntöjen muuttaminen kun on niin helkkarin vaikeaa, että välillä meinaa hermot mennä. Perusteeksi kun ei tunnu riittävän, että ne ovat epämukavia potilaalle kun vaakakupin toisella puolella on yöhoitajan työtaakan vähentäminen kun kahta yöhoitajaa ei sitten millään ole varaa palkata.

Raha se kuitenkin loppupeleissä ratkaisee. Siinä ei sairaanhoitajan tekemillä valinnoilla tai herranpelolla ole mitään tekemistä, kun ylhäältä päin ne päätökset vaippaostoista osastolle tehdään. Joku tuolla aikaisemmin kritisoi sitä, että puhun näiden vaippavalintojen yhteydessä jatkuvasti rahasta, mutta kun nuo ovat olleet niitä perusteluja talouspuolelta kun olen niitä potilaan tarpeita yrittänyt tuoda etusijalle. Kannattaakin olla tyytyväinen, jos on sellaisessa paikassa töissä, että on vapaus valita kullekin potilaalle sopivin tuote ja on työvoimaa niin paljon, ettei tarvitse valinnoissaan ajatella työkaverin jaksamista. Itse joudun jatkuvasti etsimään nimenomaan taloudellisia perusteluja potilasystävällisemmille käytännöille.

Mahtaisiko olla nollatutkimus, jos joku yrittäisi selvittää, miten eri vaippakäytännöt vaikuttavat vti:n tai iho-ongelmien esiintyvyyteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Raha se kuitenkin loppupeleissä ratkaisee. Siinä ei sairaanhoitajan tekemillä valinnoilla tai herranpelolla ole mitään tekemistä, kun ylhäältä päin ne päätökset vaippaostoista osastolle tehdään.

Näinhän se on... Meidän kunnassa on ainakin laskettu että täysin pidätyskyvytön tarvitsee vuorokaudessa maksimissaan sen kolme vaippaa vaikka tilanne ois mikä... Tällä vedotaan siihen että nykyiset vaipat ovat imukykyisiä (parhaillaan violetti flexin pitäs imee melkein kolme litraa, ainakin muistelen) ja siltikin pintakuivia... Toi kolme vaippaa ois siis vaihto aamuin, illoin ja yölläkin... Taitaa meillä olla hyvin täällä teitiin verrattuna  :D

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän kunnassa on ainakin laskettu että täysin pidätyskyvytön tarvitsee vuorokaudessa maksimissaan sen kolme vaippaa vaikka tilanne ois mikä...

Tuota minä en juuri ymmärrä; pomot asettaa rajoja joita arastellaan rikkoa edes poikkeustilanteessa. Ei kai kaikki potilaat syö, juo eikä edes  kuse saman sabluunan mukaan...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän kunnassa on ainakin laskettu että täysin pidätyskyvytön tarvitsee vuorokaudessa maksimissaan sen kolme vaippaa vaikka tilanne ois mikä...

Tuota minä en juuri ymmärrä; pomot asettaa rajoja joita arastellaan rikkoa edes poikkeustilanteessa. Ei kai kaikki potilaat syö, juo eikä edes  kuse saman sabluunan mukaan...

Niinpä! Kaikki ollaan yksilöitä mutta jotenkin sitä on näköjään päättäjien ymmärtää... Ite en oo keskustellut näistä mutta oon kuullut että tää pintakuivuus on se mikä ratkasee tällä hetkellä  :-

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaippafirmojen edustajathan on aina ehdottomasti kieltäneet kahden "muovitetun" vaipan päällekkäisen käytön. Eli jos vapian sisään laitetaan jotain imevää, niin sen pitää olla pelkkä"kaitalevaippa" ilman muovia. Vyövaipat tosi hyviä, eivät turhaan haudo lonkan seutua ja ovat helpot vaihtaa.

Olen itsekin kuullut vastaavaa, mutta ovatko nuo edustajat kertoneet perustelut, miksi näin ei saa tehdä? Vanhojen, vakiintuneiden käytäntöjen muuttaminen kun on niin helkkarin vaikeaa, että välillä meinaa hermot mennä. Perusteeksi kun ei tunnu riittävän, että ne ovat epämukavia potilaalle kun vaakakupin toisella puolella on yöhoitajan työtaakan vähentäminen kun kahta yöhoitajaa ei sitten millään ole varaa palkata.

Meille vaippaedustaja perusteli tuplavaippojen käyttökiellon sillä, että vaippojen sivuvuotosuojat eivät ole mitoitettu tuplavaipatukseen. Eli kun varsinaisen vaipan sisään laitetaan suorakaide- tai avovaippoja, sivuvuotosuoja jää liian matalaksi ja aiheuttaa housujen kastumista "jalanreikien" kohdalta.

Sinänsä ymmärrettävä ajatus, mutta pitää hieman kriittisesti aina suhtautua "kauppiaiden" puheisiin. :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuota minä en juuri ymmärrä; pomot asettaa rajoja joita arastellaan rikkoa edes poikkeustilanteessa. Ei kai kaikki potilaat syö, juo eikä edes  kuse saman sabluunan mukaan...

Kun pomot asettaa ne rajat, ei niiden rikkomisessa ole kyse arastelusta. Pitäiskö hoitajan itse omilla rahoillaan ostaa ne ylimääräiset vaipat, joita joku potilas mainitsemassasi "poikkeustilanteessa" tarvitsee. Jos ei ole, mistä ottaa niin mistä ottaa?? On helppo huudella ohjeita, mutta toinen asia on nyhtää tyhjästä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Raha se kuitenkin loppupeleissä ratkaisee. Siinä ei sairaanhoitajan tekemillä valinnoilla tai herranpelolla ole mitään tekemistä, kun ylhäältä päin ne päätökset vaippaostoista osastolle tehdään.

Näinhän se on... Meidän kunnassa on ainakin laskettu että täysin pidätyskyvytön tarvitsee vuorokaudessa maksimissaan sen kolme vaippaa vaikka tilanne ois mikä... Tällä vedotaan siihen että nykyiset vaipat ovat imukykyisiä (parhaillaan violetti flexin pitäs imee melkein kolme litraa, ainakin muistelen) ja siltikin pintakuivia... Toi kolme vaippaa ois siis vaihto aamuin, illoin ja yölläkin... Taitaa meillä olla hyvin täällä teitiin verrattuna  :)

Kuinkahan moni päättäjä kulkisi kolmen kilon vaippapallukka haarojen välissä... angry.png

Meidän kunnassa laskennallinen enimmäismäärä on kuitenkin viisi vaippaa päivässä. Ja täällä avopuolella täytyy asiakkaita muistuttaa siitä, että tuo päättäjien mitoittama vaippamäärä on se, minkä saa ilmaiseksi. Itsehän niitä vaippoja voi ostaa sitten lisää ja vaihtaa vaikka kymmenen kertaa päivässä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...