Jump to content
MAINOS

Mikä käytäntö sinun työpaikallasi sairastuttaessa?


Sari-Helena

Recommended Posts

Jos sairastut / pieni lapsesi sairastuu, saako työpaikallasi olla ns. omalla ilmoituksella yhtään päivää poissa? Vai vaaditaanko lääkärintodistus heti?

Meillä vaaditaan heti mustaa valkoisella, muuten tulee palkaton poissaolo. Työskentelen yksityisessä hoivakodissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meillä saa olla kolme päivää omalla luvalla poissa, tietyissä tilanteissa omalla luvalla saa olla poissa viisi päivää (viimeksi noroepidemian aikana). Kunnallisella puolella töissä, Husin palveluksessa.

Toki se työnantaja saa vaatia sitä lääkärintodistusta jokaisesta poissaolopäivästä. Se on kyllä aivan täysin järjetöntä niin tehdä. Se ei ole mitään muuta kuin lääkäriresurssien täysin idioottimaista tuhlausta.

Kannattaa tuollaisissa tilanteissa käyttää työterveyshuoltoa mahdollisimman ahkeraan.  ::)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä saa olla kolme päivää omalla luvalla poissa, tietyissä tilanteissa omalla luvalla saa olla poissa viisi päivää (viimeksi noroepidemian aikana). Kunnallisella puolella töissä, Husin palveluksessa.

Toki se työnantaja saa vaatia sitä lääkärintodistusta jokaisesta poissaolopäivästä. Se on kyllä aivan täysin järjetöntä niin tehdä. Se ei ole mitään muuta kuin lääkäriresurssien täysin idioottimaista tuhlausta.

Kannattaa tuollaisissa tilanteissa käyttää työterveyshuoltoa mahdollisimman ahkeraan.  ::)

Olen täysin samaa mieltä tuosta, että todistuksen vaatiminen on lääkäriresurssien tuhlaamista. Ja lisäksi, jos kyseessä on pikkulapsen sairaus, niin eipä huvittaisi viedä pientä kuumeilijaa tunneiksi jonottamaan jonnekin päivystykseen vain sen lapun takia.Muokkaus:lainaukset

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä saa myöskin olla kolme päivää omalla ilmoituksella pois töistä, mutta omaa ilmoitusta voi käyttää vain viisi kertaa vuodessa. Sen jälkeen täytyy aina olla lääkärin todistus. Toki pomo saa vaatia lääkärintodistuksen aina, mutta meillä en ole sellaisesta kuullut.

Muoks: Oman ilmoituksen jälkeen saa olla vielä kaksi päivää pois sairaanhoitajan/terveydenhoitajan luvalla.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samoin kolme päivää omalla ilmoituksella, muutamalta hoitajalta talossa on evätty lupa käyttää omaa ilmoitusta väärinkäytösten vuoksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

päivystävän sh:n todistuksella 2-3 päivää, sitten lääkärin lappua hommaamaan.

I believe in one thing forevermore

to live is to love the pain

- Poisonblack

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä käytäntö muuttui helmikuussa. Ennen sai omalla ilmoituksella olla poissa 3 päivää, nyt vaaditaan lääkärintodistus heti ekasta päivästä alkaen. Parasta tässä on se, että minulle kertyy matkaa työterveyshuoltoon 40 km yhteen suuntaan...harvemmin sitä kipeenä pystyy moista matkaa ajelemaan, joten pakko käydä paikallisessa terkkulassa jonottamassa ja maksamassa...Oiskohan tää näitä yksityisen puolen kotkotuksia...Kuntapuolella riitti oma ilmoitus 3 päivän poissaoloon.

"Onx pakko jos ei taho ???"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oiskohan tää näitä yksityisen puolen kotkotuksia...Kuntapuolella riitti oma ilmoitus 3 päivän poissaoloon.

Onhan tuo tietysti yksi tapa työnantajalta ilmaista kuinka paljon työntekijöihin luotetaan. Jos jokaisesta sairauspoissaolosta vaaditaan lääkärintodistus, niin sehän tarkoittaa ettei työnantaja luota työntekijän sanaan pätkääkään.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä käytäntö muuttui helmikuussa. Ennen sai omalla ilmoituksella olla poissa 3 päivää, nyt vaaditaan lääkärintodistus heti ekasta päivästä alkaen. Parasta tässä on se, että minulle kertyy matkaa työterveyshuoltoon 40 km yhteen suuntaan...harvemmin sitä kipeenä pystyy moista matkaa ajelemaan, joten pakko käydä paikallisessa terkkulassa jonottamassa ja maksamassa...Oiskohan tää näitä yksityisen puolen kotkotuksia...Kuntapuolella riitti oma ilmoitus 3 päivän poissaoloon.

Meillä voi olla omalla ilmoituksella pois kans sen 3 päivää. Mutta jos lääkäriä tai todistusta kuitenkin tarvii niin ensisijaisesti tulis kuulemma hakeutua oman alueen terveyskeskukseen eikä työterveyteen. Työterveyspalveluja voi käyttää jos vaikka kesken päivän sairastuu tai jtn.

Toinen ihan älytön juttu on se, että kun lapsi on sairaana ja olet sen vuoksi pois töistä, on täytettävä kaavake (jonka nimeä en muista) jossa kysytään mm. puolison työnantaja ja jonkun "ulkopuolisen", ei-perheenjäsenen/sukulaisen on allekirjoitettava kaavake ja "todistettava" että minun lapseni tosiaan on sairaana. Naapuriinko se kuumeinen piltti pitäis näytille viedä ja nimmaria pyytää? Voi tätä byrokratiaa! Helpommalla pääsee jos ilmoittaa olevansa itse kipeä silloin kun lapsi sairastaa.

Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovesta hiihtäminen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä sairauspoissaoloon vaaditaan lääkärin todistus alkaen ensimmäisestä sekunnista, kun meinaat olla poissa. Omin päätöksine on ihan turha harkitakaan saavansa olla pois. Minusta erittäin ärsyttävä asia. Lisäksi meidän yrityksemme ei maksa sairauspäivärahaa, vaikka poissaolo olisikin lääkärinkirjoittamalla todistuksella. Olen töissä yksityisellä sairaankuljetuksessa.  angry.png

mikä mä oon?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä sairauspoissaoloon vaaditaan lääkärin todistus alkaen ensimmäisestä sekunnista, kun meinaat olla poissa. Omin päätöksine on ihan turha harkitakaan saavansa olla pois. Minusta erittäin ärsyttävä asia. Lisäksi meidän yrityksemme ei maksa sairauspäivärahaa, vaikka poissaolo olisikin lääkärinkirjoittamalla todistuksella. Olen töissä yksityisellä sairaankuljetuksessa.  angry.png

Onko vakipaikka?

20 § Sairausajan palkka

1. Mikäli tästä sopimuksesta ei muuta johdu työntekijän oikeus saira-

usajan palkkaan määräytyy työsopimuslain ja sairausvakuutuslain

mukaisesti.

 

2. Työntekijällä, jonka työsuhde on jatkunut vähintään yhden kuukau-

den ja joka asianmukaisesti hyväksytyllä lääkärintodistuksella on

osoittanut olevansa kykenemätön suorittamaan työtään todetun sairau-

den tai tapaturman vuoksi, on oikeus, jollei tauti tai tapaturma ole sat-

tunut oloissa, jotka työsopimuslain 2 luvun 11 §:n 2 momentin mu-

kaan ovat esteinä samassa laissa säädetyn sairausajan palkan saami-

seen, saada sairausloman aikana täysi palkkansa 60 kalenteripäivän

ajalta kalenterivuoden aikana. 

 

Lähde sakuTES

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä sairauspoissaoloon vaaditaan lääkärin todistus alkaen ensimmäisestä sekunnista, kun meinaat olla poissa. Omin päätöksine on ihan turha harkitakaan saavansa olla pois. Minusta erittäin ärsyttävä asia. Lisäksi meidän yrityksemme ei maksa sairauspäivärahaa, vaikka poissaolo olisikin lääkärinkirjoittamalla todistuksella. Olen töissä yksityisellä sairaankuljetuksessa.  angry.png

Onko vakipaikka?

20 § Sairausajan palkka

1. Mikäli tästä sopimuksesta ei muuta johdu työntekijän oikeus saira-

usajan palkkaan määräytyy työsopimuslain ja sairausvakuutuslain

mukaisesti.

 

2. Työntekijällä, jonka työsuhde on jatkunut vähintään yhden kuukau-

den ja joka asianmukaisesti hyväksytyllä lääkärintodistuksella on

osoittanut olevansa kykenemätön suorittamaan työtään todetun sairau-

den tai tapaturman vuoksi, on oikeus, jollei tauti tai tapaturma ole sat-

tunut oloissa, jotka työsopimuslain 2 luvun 11 §:n 2 momentin mu-

kaan ovat esteinä samassa laissa säädetyn sairausajan palkan saami-

seen, saada sairausloman aikana täysi palkkansa 60 kalenteripäivän

ajalta kalenterivuoden aikana. 

 

Lähde sakuTES

Ihan totta tuokin, mutta käytännössä on tyytyminen nykytilanteeseen... ...Aikoinaan työsopimusta kirjoittaessa en ollut vielä perillä näiden yrittäjien kieroudesta ja sopimuksen koukeroista, niin tuli allekirjoitettua sopimus, jolla työnantaja saa tehyn asianajajan mukaan määrättyä täysin, että mitä se maksaa palkkaa ja kuinka paljon se antaa  työvuoroja tehdä, eikä ole puhettakaan että tämä k.o. työnantaja ajatttelisi työntekijän etuja ja rahan tuhlaamista niihin. Joten, joko tyydyn nykytilanteeseen tai etsin uuden työpaikan.

mikä mä oon?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Etsi uusi työpaikka. En halua lietsoa mitään mutta jos ihmiset aina vaan alistuu niin ei tää pompotus ikinä lopu. Onhan duunareillakin ihmisarvoa..ainakin uskoisin niin huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viidesti vuojessa saapi olla omalla ilmotuksella 3päivää pois. Sen jälkeen voipi koputella lääkärin ovea. Työterveyshuolto antaa akuuttiajat n. 3viikon päähän ja tk-lääkäri jupisee ekan 10min vastaaoltolla siitä, kuinka kuuluu työterveyshuollolle, eikä hänelle...

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kolme päivää omalla ilmoituksella. Tietääkseni mitään rajoituksia "käyttökerroista" ei ole. Lapsen sairastumisesta on aina oltava lääkärintodistus.

Anna hevosen murehtia. Sillä on isompi pää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 päivää omalla luvalla, sitten lääkärintodistus. Jos lapsi sairas niin terkkarin tai sh:n todistuksella saa olla 3 päivää hoitamassa lasta, sitten siihenkin vaaditaan lääkärintodistus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä saa myöskin olla kolme päivää omalla ilmoituksella pois töistä, mutta omaa ilmoitusta voi käyttää vain viisi kertaa vuodessa. Sen jälkeen täytyy aina olla lääkärin todistus. Toki pomo saa vaatia lääkärintodistuksen aina, mutta meillä en ole sellaisesta kuullut.

Muoks: Oman ilmoituksen jälkeen saa olla vielä kaksi päivää pois sairaanhoitajan/terveydenhoitajan luvalla.

Meillä sama systeemi.

Omailmoituspäivien rajoitus on perusteltu niin, että on työntekijän etu että "pikkuvaivojenkin" takia käy työterveyslääkärillä. Jos esimerkiksi osastosihteeri on monta kertaa vuodessa poissa töistä hartiaperäisten päänsärkyjen takia, voitaisiin työolosuhteisiin ja ergonomiaan puuttumalla minimoida työstä aiheutuvia sairauksia. Samoin usein toistuvat poissaolot saman vaivan vuoksi on hyvä peruste esimerkiksi tyky-kuntoutuksille yms. Eli työstä johtuviin sairauksiin voidaan puuttua aikaisemmassa vaiheessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

yhtään päivää et saa olla pois ilman lääkärintodistusta. Siinä tapauksessa jos et pääse lääkärille ja haet sh:n tai terkan todistuksen niin saat pomon niskaasi. (se kun ei ole pätevä todistus,ainoastaan lääkärintodistus käy)

Mutta meilläpä ei saisikaan sairastaa...on tää semmonen työpaikka.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitähän sanoo laki tilanteesta jos minä olen hoitovapaalla (vai mikä se oikea termi nyt on, lapsi 10kk), ja sairastun ja lapsikin kipeenä? Saako mies jäädä lasta hoitamaan luvallisesti? Vai pitääkö hälytellä sukua kauempaa apuun? Mies siis myös hoitoalalla...

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos. Mun on jotenkin hankalaa lukea/tulkita noita lakeja. Kapulakieltä ovat  :P Ei tosiaan ole tullut kiintiö täyteen, ei ole ollut kun kerran eläessään saikulla, vuosia sitten  :)

Mulla entisessä työpaikassa oli käytäntö että kolme pvää sai olla poissa oh:n luvalla, käytännössä joku sairaanhoitaja työkaveri kirjoitti s-lomaa. Sitten piti raahautua lääkäriin. Yksityisella tein vuoden verran hommia ja siellä joutui työterveyslääkärin "puhutteluun" ja arvioon heti jos oli parikin kertaa lyhyellä aikaa sairauden takia poissa. Henkisestä paineesta sairastelin tavallista useammin  :)

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...