Jump to content
MAINOS

Pikkukunnissa työskentelevät - keikattomuus


Jiippari

Recommended Posts

Jos auto on välittömässä lähdössä on kyydin koodi mikä hyvänsä PITÄISI lähdön tapahtua 1min. Varalta lähdön pitää tapahtua sovitun, eli yleensä 15min sisällä.

Celsiukselle mennessä saa pyyhkiä  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 51
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Jos auto on välittömässä lähdössä on kyydin koodi mikä hyvänsä PITÄISI lähdön tapahtua 1min. Varalta lähdön pitää tapahtua sovitun, eli yleensä 15min sisällä.

Celsiukselle mennessä saa pyyhkiä  ;)

Ei muuten saa. Jos valmiussopimuksessa on sovittu välittömän yksikön osalta välitön lähtövalmius ( 1. min), on kyyydille lähdettävä tuuba hanurissa.  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos auto on välittömässä lähdössä on kyydin koodi mikä hyvänsä PITÄISI lähdön tapahtua 1min. Varalta lähdön pitää tapahtua sovitun, eli yleensä 15min sisällä.

Dave voidaan piikittää palveluntuottajan toimesta kunnes se on valmiuden tms. kannalta hyvä suorittaa.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos auto on välittömässä lähdössä on kyydin koodi mikä hyvänsä PITÄISI lähdön tapahtua 1min. Varalta lähdön pitää tapahtua sovitun, eli yleensä 15min sisällä.

Dave voidaan piikittää palveluntuottajan toimesta kunnes se on valmiuden tms. kannalta hyvä suorittaa.

Mutta ei itsenäisesti. Vaatii keskustelua hätäkeskuksen kanssa. Nimittäin, jos dave saadaan ja vastaanotetaan on yksikkö sidottu tehtävään. Häkelle pitää ilmoittaa, että tehtävä jää odotukselle ja miksi. Tällöin tiedetään, että vapaa yksikkö lähtemään. On olemassa (ainakin täällä päin) joku sellainen ohje, että ellei tehtävä ole otettu vastaan (tehtävä vastaanotettua tai matkalla statuksella) 1min niin se annetaan seuraavalle yksikölle. Ei kyllä taida käytännössä ihan näin mennä.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä ne meillä ainakin huutelee, jos ei tehtävää vastaanoteta. Ja joku aika sitten kuulin häkeläisten manaavan, kun alpe ei käytä ollenkaan ko. statusta... Davea ei tosiaan piikitetä itsenäisesti, joskus voi olla joku muu tarkoituksenmukainen yksikkö niillä main, jolle se voidaan antaa. Eri asia tietysti, mitä palveluntarjoaja eli kyyteillä rahansa tekevä siitä on mieltä, mutta itse kannatan lämpimästi yksiköitten joustavaa käyttöä yli kuntarajojen.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onkohan tässä asiassa palveluntuottaja oikea instanssi asiasta päättämään. Kyllä ainoa oikea määräysvalta on tk/shp:lla hälytysohjeen muodossa. Nykyään tuntuu muutenkin olevan, että palveluntuottajat niin yksityiset kuin myös ALPE:t unohtavat olevansa ainoastaan palveluntuottajia eivätkä omaa viranomais päätäntävaltaa näissä asioissa.

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Rupeaa menemään offtopiciksi, mutta pikkasen otti korvaan kun annettiin tehtäväilmoitusta (kyyti tullut suoraan yrittäjän puhelinnumeroon): 704B...

Taitaa joka puolella olla niitä kyytienmuljaajia, mitä useampi auto firmassa, sitä sekavampi soppa, ja häke on äimänä, että kuka sinne nyt oikeasti on menossa ja millon.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taitaa joka puolella olla niitä kyytienmuljaajia, mitä useampi auto firmassa, sitä sekavampi soppa, ja häke on äimänä, että kuka sinne nyt oikeasti on menossa ja millon.

Joskus joudutaan puljaamaan eri yksiköiden kanssa kyytejä (yleensä siirtokyytejä) kun kehä ei ole ns. kartalla eri yksiköiden sijainnista, statuksista tai muuten vaan hätäkeskuksen logistiikka ontuu pahemman kerran.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taitaa joka puolella olla niitä kyytienmuljaajia, mitä useampi auto firmassa, sitä sekavampi soppa, ja häke on äimänä, että kuka sinne nyt oikeasti on menossa ja millon.

Joskus joudutaan puljaamaan eri yksiköiden kanssa kyytejä (yleensä siirtokyytejä) kun kehä ei ole ns. kartalla eri yksiköiden sijainnista, statuksista tai muuten vaan hätäkeskuksen logistiikka ontuu pahemman kerran.

Lisäksi ne L4 vakanssilla olevat, jotka haluaa sekoittaa lopullisesti sen paletin, kun vaihdattavat yksikköä joka annetun keikan jälkeen. = ykkönen ajaa sen kakkoselle tulleen ja kakkonen ykköselle annettuun tehtävään... Lopuksi kysellään häkelta, että missäse ykkönen nyt onkaan, josko lähtis tolle kolmoselle tulleeseen kyytiin.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jatketaan hieman offtopicia: Sakuyksiköiden omat toilailut esim. statuspaineluiden kanssa aiheuttavat häken päässä joka päivä ylimääräistä työtä runsaasti. Jos vahingossa painaa väärän statuksen, niin siitä voi kertoa puheryhmässä häkelle. Ei nimittäin paljon auta, jos vapaa, ei hälytettävissä tai asemalla tulee painettua kesken keikan, ja sitten haluaiskin laittaa itsensä esim. "kuljettaa C-D". Niin vaan on saku vapaana seuraaviin tehtäviin...

Lisäksi joskus tekstiviestin lukeminen kannattaa: Meillä on ainakin päivittäin tilanteita, että samalta osastolta on useita henkilöitä siirtymässä muualle, ja odottaa kuljetusta. Jälkimmäisenä tuleva saku ilmoittaa, ettei kyseistä potilasta enää ole täällä, kun edellinen auto juuri sen vei... Eli eka auto ottaa ekan pokan, minkä hoitsut kyytiin työntävät... 

Myöskin usein saku ottaa siirtokuljetusta odottavan pokan kyytiin vietyään edellisen polille ja kertoo kuljettamaan lähtiessään näin tehneensä. Normaalisti tuo uusi siirto löytyy odotukselta häkessä, mutta: kadulla saattaa makailla haava päässä joku odottamassa juuri tuon sakun vapautumista... >> takas odottelemaan vaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sattuuko usein joidenkin kohdalla niin, että huomaa keikattomuuden alkavan juuri sillä hetkellä kun itse pääsee työvuoroon. Meikkiksen kohdalla juuri näin yleensä tapahtuu. Enpä tiiä valittaako siitä vai ei. Nykyään tosin voin varautua siihen että töissä voin tehdä omia juttuja ihan rauhassa ilman keskeytyksiä. Heti kun töistä yleensä pääsen lähtemään niin jopas alkaa kyydit. Potilaat taitaa selvittää mun työvuoroja ja välttelee tällä mun näkemistä  :)

Vielä noihin häke juttuihin mitä tuossa aiemmin oli puhuttu. Meillä tosiaan ainakin menee niin, että 90 s aikaa laittaa statusta häken suuntaan keikasta. Muutoin automaattisesti häke ilmoittaa ja laittaa viestin uudestaan keikasta. Eli status on laitettava aina vaikka teht. vastaanotettu jos ei muuta. Lähtövalmius on 5 min tai välittömästi kun mahdollista

Hoitoala: paljon se ottaa, vähän se antaa. Sen vähän puolesta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sattuuko usein joidenkin kohdalla niin, että huomaa keikattomuuden alkavan juuri sillä hetkellä kun itse pääsee työvuoroon. Meikkiksen kohdalla juuri näin yleensä tapahtuu. Enpä tiiä valittaako siitä vai ei. Nykyään tosin voin varautua siihen että töissä voin tehdä omia juttuja ihan rauhassa ilman keskeytyksiä. Heti kun töistä yleensä pääsen lähtemään niin jopas alkaa kyydit. Potilaat taitaa selvittää mun työvuoroja ja välttelee tällä mun näkemistä 

Itelläni just ollut toisenlaisia kokemuksia. Aikanaan, kun olin maalla niin poijjaat oli maanneet mun kolme vapaata  angry.png ja kun tulin töihin niin ehdin just saada kapulan kun alko piipittää ja sitten se piipitti ja piipitti ja piipitti koko työvuoron. :) Ei siinä mitään, kun tuolloinkin oli kyse pyhistä, mutta joskus ois voinut töissä vaikka ees yhden yön nukkua niistä 3-5 yöstä. Oikeesti siis mulla on jonkunmoinen keikkamangneetti ollut ja mun kohdalle osuu jostain kumman syystä kaikkee erikoista. Mutta hyvä niin.  ;D

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No ei se aina herkkua ole jos virve kokoajan huutaa

Mä kyllä tiedän myös tuon puolen... Ennen nykyistä työpaikkaani olin erään pk-seutulaisen firman palveluksessa, jossa keskimääräisesti ajettiin 10-15 kyytiä/vrk, välistä koko vuoro putkeen ilman silmällistäkään unta. Joten kyllä mä olen harvinaisen onnellinen siitä, että saan yöni nukkua nykyään suhteellisen rauhassa. Useamman vrk:n keikattomuus vaan alkaa ottaa pattiin siinä vaiheessa kun et ole paikallinen ja pääse kotiin terkkapäivystyksen jälkeen viettään varallaoloa, vaan kökit päivystyskämpällä ilman sen suurempaa tekemistä. Jossain vaiheessa kun ei enää unikaan maita  ;D

Näin se mieli heittelee.. 23.03.2007 kirjoittelit kyseisen paikan ja työnantajan olevan vähintäinkin taivas.. :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No ei se aina herkkua ole jos virve kokoajan huutaa

Mä kyllä tiedän myös tuon puolen... Ennen nykyistä työpaikkaani olin erään pk-seutulaisen firman palveluksessa, jossa keskimääräisesti ajettiin 10-15 kyytiä/vrk, välistä koko vuoro putkeen ilman silmällistäkään unta. Joten kyllä mä olen harvinaisen onnellinen siitä, että saan yöni nukkua nykyään suhteellisen rauhassa. Useamman vrk:n keikattomuus vaan alkaa ottaa pattiin siinä vaiheessa kun et ole paikallinen ja pääse kotiin terkkapäivystyksen jälkeen viettään varallaoloa, vaan kökit päivystyskämpällä ilman sen suurempaa tekemistä. Jossain vaiheessa kun ei enää unikaan maita  ;D

Näin se mieli heittelee.. 23.03.2007 kirjoittelit kyseisen paikan ja työnantajan olevan vähintäinkin taivas.. :)

Ööö. Joo. En tiedä oonko niinkään missään vaiheessa taivaaksi väittänyt (onko mikään paikka?), mutta en nyt kyllä sanois että tuo mielikään niin heittelisi. Edelleen viihdyn ja pidän hyvänä paikkana. Pointtini oli tuolloin, että pattiin otti ja valittaa piti saada, ei sillä hetkellä ollut elävää ihmistä lähellä joten tein sen täällä. Lupaan etten tee sitä enää :nauraa:

Optimisti näkee rinkilän. Pessimisti vain reiän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kauhean tutulta tuo keikattomuus kyllä kuulostaa  :(. Mutta onneksi nykyisessä työyksikössä ei ole pelkoa keikkojen loppumisesta  ;D.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juups mie en taida valittaa liikoja tosta keikattomuudesta.. Pikku kunta onkin, nautin kesällä täysillä (siis JOS OLISI VÄHÄN keikkaa niin nauttisin  :))  Viime viikonloppu tukka putkellä päästelty, ihan liian lyhyillä yöunilla.  Nyt olenkin tyytyväinen että on ollut hieman hiljempaa. Yleensä pari keikkaa per päivä, ja koska siirtomatkat ovat piiitkiä jo ensiapuunkin mennessä. Niin ihan normi d774 venyy aina vähintään kaksi tuntiseksi...  Tuossa viikonloppuna käytiin keskussairaalassa useampi kerta, matkaa suuntaansa about 100 km... saa tehdä ihan helteillä töitäkin.  Talvella kyl aika meinas joskus harvoin käydä pitkäksi, mutta onneksi on viriketoimikunta (kaverit...) jotka jaksaa sitten pitää pientäkin ihmistä lähtövalmiudessa  :nauraa:. Joten nauttikaamme nyt keikakkottomuudesta, sitten kun menemme töihin sellaiseen paikkaan, että keikkaa riittää, haaveilemme taas tästä rauhallisesta ajasta, jolloin sai useinminkin yöllä nukkua :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin en jaksanut lukea koko settiä loppuun asti. Kuitenkin tähän asiaan liittyen mietin että mitenkä noin hiljaisilla paikkakunnilla on järjestetty ammattitaidon pysyminen?? Ei noilla keikkamäärillä kyllä voida puhua rutiinista ollenkaan ei  edes 10v. työskentelyn jälkeen. Kaiken kukkuraksi isännät liimaa hienot hoitoyksikkö tarrat kylkeen niin avot. Hoitotason suoritteiden määrä työntekijää kohden lasketaan ennemmin promilleissa kuin prosenteissa. Niin ja ennen kaikkea minkäänlaista ylläpitävää koulutusta / harjoitusta ei isäntien (osan) puolesta ole järjestetty. En sillä ettei pienemmillä paikkakunnilla hoitotasoa tarvittaisi, kuitenkin voidaanko puhua hoitoyksiköstä jos todellisia hätätilapotilaista 1000 keikasta on 2% ja potilaita lääkitään n.10% keikoista??? ei kerry työntekijää kohden kovinkaan isoa rutiinia....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin en jaksanut lukea koko settiä loppuun asti. Kuitenkin tähän asiaan liittyen mietin että mitenkä noin hiljaisilla paikkakunnilla on järjestetty ammattitaidon pysyminen?? Ei noilla keikkamäärillä kyllä voida puhua rutiinista ollenkaan ei  edes 10v. työskentelyn jälkeen.

Kaikki on suhteellista. Vastaavasti isommassa kylässä on huomattavasti enemmän työntekijöitä jolloin isompi keikkamäärä jakautuu useammalle.

Siinä olis jollekin hyvän lopputyön paikka selvittää erilaisista järjestelmistä mitkä ne todelliset suoritemäärät per sierainpari oikeasti ovat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuohon ammattitaito asiaan ja sen ylläpitoon. Meillä ainakin on työnantajan puolesta koulutusta keskimäärin 1-2/2 kk. En tiedä onko se paljon vai vähän, mutta lääkäri ennen piti meille nämä koulutukset työpaikalla. Nykyään käydään myös itse sairaalan koulutuksissa, jolloin ihminen joka koulutuksen kävi, opettaa myöhemmin samat asiat muille. Yleensä käydään myös harjoittelemassa intubointia sairaalan leikkurissa anestesialääkärin mukana. Muutoin sitten muita juttuja harjoitellaan satunnaisesti porukalla työyksikössämme.

Hoitoala: paljon se ottaa, vähän se antaa. Sen vähän puolesta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin en jaksanut lukea koko settiä loppuun asti. Kuitenkin tähän asiaan liittyen mietin että mitenkä noin hiljaisilla paikkakunnilla on järjestetty ammattitaidon pysyminen?? Ei noilla keikkamäärillä kyllä voida puhua rutiinista ollenkaan ei  edes 10v. työskentelyn jälkeen.

Kaikki on suhteellista. Vastaavasti isommassa kylässä on huomattavasti enemmän työntekijöitä jolloin isompi keikkamäärä jakautuu useammalle.

Palopuolella yms. isommissa puljuissa on enemmän työntekijöitä ja sitäkautta vähemmän tehtyjä työtunteja/vuosi; yksityisen kavereilla on helposti kolminkertainen määrä kiinniolotunteja kuin esim. palopuolen sairaankuljettajilla.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja eiköhän sen ammattitaidon ylläpitoon tuo oma aktiivisuus ole kaiken a ja o. Kirjaa käteen, tippaa työkaverin käteen, virtuaalikeikkaa jne... Okei, intubointia on ehkä hieman hankala työkaverilla harjoitella, mutta...  ;D Ehkä on niitäkin hulluja, jotka senkin kykenee kestään.

Ja kyllä minä ainakin työnantajaa vaatisin järjestämään koulutusta jos sitä ei muuten järjestetä ja tunne tarpeelle on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja eiköhän sen ammattitaidon ylläpitoon tuo oma aktiivisuus ole kaiken a ja o. Kirjaa käteen, tippaa työkaverin käteen, virtuaalikeikkaa jne... Okei, intubointia on ehkä hieman hankala työkaverilla harjoitella, mutta...  ;D Ehkä on niitäkin hulluja, jotka senkin kykenee kestään.

Olen kyllä erimieltä, ei kirjoja lukemalla voi korvata potilaskontakteista saatavaa kokemusta. Tottakai uutta voi ja pitääkin opiskella ja vanhaa kerrata, mutta melko kehnosti se korvaa keikkojen tuoman kokemuksen ja "pelisilmän".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo ei mikään kirja korvaa potilaan kanssa työskentelyä, mutta on se kuitenkin joskus itestäkin kiinni tuo oppiminen.

Hoitoala: paljon se ottaa, vähän se antaa. Sen vähän puolesta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...