Jump to content
MAINOS

Pikkukunnissa työskentelevät - keikattomuus


Jiippari

Recommended Posts

Okei. Nyt ottaa jo hiukan pattiin. Täällä sitä päivystellään jo kuudetta päivää ilman kyydin kyytiä.  :-

Toki positiivista on se, että on saanut kuluttaa tuota punkan pohjaa niin, että alkaa kohta tulla painehaavaumia. Ja se, että on saanut katsoa lätkää rauhassa ja keskeytyksettä. Ja käydä salilla ilman kauheeta keikkajälkihikeä. Optimisti pitää olla  :)

Kysymys siis teille, jotka laillani pienissä kunnissa työskentelette sakuina, mikä on pisin aika päivissä kun ei ole piipaa-auto mihinkään liikahtanut?

Tässä kunnassa kuulemma 10 päivää, jotta matkaa vielä olisi...

Muokkausta:

Jaahas, kannattaa se näköjään tulla tänne huuteleen. Klo 17:57 se virve sitten vihdoin pärähti  :P Jee! Tosin tämäkin kiitos vierikunnan autolle, kun kuljettamassa olivat.

Optimisti näkee rinkilän. Pessimisti vain reiän.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

No huh huh. En kyllä ihmettele jos alkaa puuduttaa. Paikkakunnan on pakko olla todella pieni :)

Itse asun aika pienellä paikkakunnalla ja olen huomannut ,että kyllä joka päivä on keikkaa täällä sakulla. Ehkä tämä paikkakunta ei olekkaan niin pieni. :P

Link to comment
Share on other sites

No joo, en mä sitten sanokaan yhtään mitään, kun tuntuu että peräpukamat vaan venyy kun koittaa saada aikaa kulumaan... Toi on kyllä jo aika tappavaa. Miten sulla palkka juoksee?

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Link to comment
Share on other sites

Muistan kesän kun oli 12 päivää auto tallissa.. tai kävihän se ulkona pakollisessa pesussa ja kauppareissujen ajan. Sen 12 päivän putken katkaisi daavid luontoinen ripuli joka oli alkanut noin tunti ennen hätäkeskukseen soittoa. "Uran" alussa sitä oli katkera jos ei vuorossa sattunut tai tapahtunut yhtään mitään, mutta nyt on alkanut huomata et nauttii oikeasti siitä ettei ole keikkaa. Varsinkin kun tämä etureppu vain kasvaa ja keikoille lähtö on kuukaus kuukaudelta vaikeampaa. Nytkin istun kotivaralla, alkoi eilen kello 8.00 ja tähän mennessä ollut 6 keikkaa. Onhan tässä vielä maanantai aamuun aikaa ja ehtii kääntyä päälaelleen koko leikki mut tyydyn kyl tähän hiljaisuuteen  :P

Link to comment
Share on other sites

Keskimäärin n. 2 keikkaa päivään. Voi olla ettei sit ole 2 päivään mitään. pisimmät kydit esim yo sairaalaan 4-6 tuntia ja aluesairaalaan n.3 tuntia eli välimatkat tosi pitkiä.

Varallaolo aikana nukun, netissä olen ja töllöö katon...

Link to comment
Share on other sites

Paikkakunnan on pakko olla todella pieni 8)

Paikkakunta on pieni, alle 3000:tta kuntalaista olemme täällä palvelemassa  :nauraa:

Ja normaalisti täälläkin on vähintään se yksi keikka per päivä. Pääsiäisviikolla tehtiin ennätys keikkoja/vko, ajettiin niitä 23, mikä on harvinaisen iso luku täällä päin. Ollaan sitten vissiin kuskattu eteen päin kaikki terkkarin vo:n kipeimmät immeiset kun ei sieltäkään ole tällä viikolla hätyytelty... Hmm. Toisaalta hyvä näin, pysyy kuntalaiset hengissä ja terveinä :)

Optimisti näkee rinkilän. Pessimisti vain reiän.

Link to comment
Share on other sites

Joskus uran alkuvaiheissa olin eräällä eteläsuomalaisella palolaitoksella duunissa. 4 vrk töissä, eikä keikankeikkaa. Oli sentään aamusali, iltapäiväsali, sähly, grillaus sekä asemapalvelusta (jossa meni n. 5min) ja brankkareille vi***lemista. Ja 3 vapaata välissä. Jotenkin aika surrealistinen olo, kun sentään kehä III sisäpuolella oltiin. Silloin suunnittelin palomieskurssille menemistä, mutta totesin, ettei tollasta millään jaksa eläkeikään saakka...  8)

Jännittää, sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi...

Link to comment
Share on other sites

Joskus uran alkuvaiheissa olin eräällä eteläsuomalaisella palolaitoksella duunissa. 4 vrk töissä, eikä keikankeikkaa. Oli sentään aamusali, iltapäiväsali, sähly, grillaus sekä asemapalvelusta (jossa meni n. 5min) ja brankkareille vi***lemista. Ja 3 vapaata välissä. Jotenkin aika surrealistinen olo, kun sentään kehä III sisäpuolella oltiin. Silloin suunnittelin palomieskurssille menemistä, mutta totesin, ettei tollasta millään jaksa eläkeikään saakka...  ;D

mikä asema ja mikä vuosi?

- Ambulanssijuntti -

Link to comment
Share on other sites

Joskus uran alkuvaiheissa olin eräällä eteläsuomalaisella palolaitoksella duunissa. 4 vrk töissä, eikä keikankeikkaa. Oli sentään aamusali, iltapäiväsali, sähly, grillaus sekä asemapalvelusta (jossa meni n. 5min) ja brankkareille vi***lemista. Ja 3 vapaata välissä. Jotenkin aika surrealistinen olo, kun sentään kehä III sisäpuolella oltiin. Silloin suunnittelin palomieskurssille menemistä, mutta totesin, ettei tollasta millään jaksa eläkeikään saakka...  ;D

mikä asema ja mikä vuosi?

Melkoisesti mahtaa olla kulunut aikaa siitä kun Helsingin, Espoon tai Vantaan palolaitoksilla on tuollaisia vuoroja tehty?

Link to comment
Share on other sites

Kyllä niitä tilastokummajaisia tulee joskus pikkasen vilkkaammillekin yksiköille; meillä keskimäärin 10 keikkaa/vrk, silti muutaman kerran (kovien pakkasten aikaan) ollut kyyditön vuorokausi.

Link to comment
Share on other sites

Pärssinen: asema 2, kuntaa en paljasta, mutta mahdollisuudet ovat kai 50-60, ettei ainakaan Erottajalla  :D

Janne: Kyseessä oli silloin palolaitos, mutta seuraavana vuonna jo pelastuslaitos - tosin ei aluesellainen. Eletään 90-luvun alkupuolta.

Dino: näin on. Itsekin tehnyt nimenomaan pakkasilla ja p***akeleillä vuoroja, jolloin 0 sakulähtöä / vrk ihan tän vuoden puolellakin, vaikka keskiarvo sama.

Jännittää, sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi...

Link to comment
Share on other sites

No ei se aina herkkua ole jos virve kokoajan huutaa meillä vajaa 10 tuhatta asukasta ja kyytimäärä oli viimevuonna 2500 pääsäntöisesti yhdellä autolla tosin 2 auto paikkasi 200 keikkaa vaan siihen piti ottaa ukot vapaalta joten kyllä itsellä on juhla hetkiä jos saa yönsä nukkua meitä kun ei ole kuin 4 työntekijää angry.png

Link to comment
Share on other sites

No ei se aina herkkua ole jos virve kokoajan huutaa

Mä kyllä tiedän myös tuon puolen... Ennen nykyistä työpaikkaani olin erään pk-seutulaisen firman palveluksessa, jossa keskimääräisesti ajettiin 10-15 kyytiä/vrk, välistä koko vuoro putkeen ilman silmällistäkään unta. Joten kyllä mä olen harvinaisen onnellinen siitä, että saan yöni nukkua nykyään suhteellisen rauhassa. Useamman vrk:n keikattomuus vaan alkaa ottaa pattiin siinä vaiheessa kun et ole paikallinen ja pääse kotiin terkkapäivystyksen jälkeen viettään varallaoloa, vaan kökit päivystyskämpällä ilman sen suurempaa tekemistä. Jossain vaiheessa kun ei enää unikaan maita  :)

Optimisti näkee rinkilän. Pessimisti vain reiän.

Link to comment
Share on other sites

No ei se aina herkkua ole jos virve kokoajan huutaa meillä vajaa 10 tuhatta asukasta ja kyytimäärä oli viimevuonna 2500 pääsäntöisesti yhdellä autolla tosin 2 auto paikkasi 200 keikkaa vaan siihen piti ottaa ukot vapaalta joten kyllä itsellä on juhla hetkiä jos saa yönsä nukkua meitä kun ei ole kuin 4 työntekijää angry.png

Töissä ollessa ajetaan 10-20 keikkaa/vrk ja kun ollaan vapaalla, nukutaan kotona yöt.

Link to comment
Share on other sites

aikanaan n. 3000 asukkaan kunta. n. 1.5 keikkaa/vrk. Yhtenä jussina ajettiin kolme vrk niin, että 10h jäi pätkinä taukoa. Silloin kaipasi niitä hiljaisia päiviä. Niin, jos oikein muistan meni välillä muutamia päiviä ilman keikkaa, ei sen enempää.

Seuraava työpaikka kuntayhtymä asukkaita n. 7500. Kesäaikaan keikkaa noin 10/vrk iltasella kuljetusmatkat pitkähtköjä. Aktiivit päivällä ja kyydit yleensä iltasella/yöllä. Syksyllä, kun lähti opiskelemaan nukkui univelkoja luennoillakin. Koko kesänä (4 kk) ei yhden käden sormia enempää nukuttuja öitä.

Nyt iso kaupunki, keikkamäärät melkeen pienen kunnan luokkaa, koska ambulansseja on kyseisellä alueella aivan liikaa, ihmiset nuoria ja terveitä, sairaalat lähellä ja pela ajaa ykköslähdössä. Joskin tietty kyydit siirtopainotteisia ja näin aika pitkiä. Joten aikaa niihin menee enempi, kun kyläkyydeillä.

Loppupäätelmä. Pienehkö kunta, vanhaa väestöä ja hoitolaitokset kaukana, ei kilpailevia ambulansseja niin keikkaa riittää yllin kyllin. Iso kaupunki, nuoriväestö ja hoitolähellä sekä hitosti ambulansseja ei niin paljon keikkaa.  :D

Opettaja jumalan armosta...

Link to comment
Share on other sites

Mukavaa kuulla, että jotakin muutakin rassaa hiljasuus! Valmistumisen jälkeen oli melkeinpä tuskaisaa pysyä nahoissa, jos ei keikkaa kuulunut pariin vrk:n. Onneksi kesäisin riittää tuota keikkaa pienilläkin paikkakunnilla, mutta entäs kun kesä päättyy ja pimeys laskeutuu. Voi sitä tuskaa ja tk luukulla istumista ja illat/yöt tk:n päivystyskopissa makaamista.

Nyt sitten ei enää istuta luukuilla tai työskennellä päivystyksissä vaan varallaolona ympäri vuorokauden kotona. Reilun 20 000 asukkaan kunta, mutta toinen auto, joka ajaa davet ja muuten kakkosena. Kuuden vrk:n päivystysputken aikana kun herää joka yö niin kyllä se alkaa jo pitemmän päälle tuntumaan. Päivärytmi ihan sekaisin ja juuri saa korjattua 3 päivän vapailla. Mutta onneksi häke laittaa öisin yleensä vähintään celsiuksena niin yöt saa nukkua rauhassa. Välillä kyllä sapettaa, kun toinen auto ajaa ja me vaan kykitään kotona pyörittelemässä peukaloita varallaolopalkalla. Pisin työttömyys kesti täällä 3 vrk ja 20 tuntia ja silloin kyllä mökkihöperyys oli lähellä. Ja kyllähän tuo mahanympärys helposti kasvaa, kun työmatkat ja -paikkaliikunta puuttuu ja ruoka maistuu. Nyt sitä on vähitellen oppinut, että voi sitä muutakin tehdä kuin töllöttää telkkua kotona tai olla ylipäätänsä "vankina" kotona. Asiaa hieman hankaloittaa myös se, että on muuttanut vieraalle paikkakunnalle eikä kavereita/sukulaisia lähimainkaan. Mitenkä muut kotona päivystelevät tappavat aikaa?

Link to comment
Share on other sites

"Mutta onneksi häke laittaa öisin yleensä vähintään celsiuksena"

Joku muukin on ilmeisesti huomannut, että keikkojen kiireellisyys riippuu siitä, mikä auto halutaan hälyttää. Sama keikka voi siis olla B-D.

Link to comment
Share on other sites

"Mutta onneksi häke laittaa öisin yleensä vähintään celsiuksena"

Joku muukin on ilmeisesti huomannut, että keikkojen kiireellisyys riippuu siitä, mikä auto halutaan hälyttää. Sama keikka voi siis olla B-D.

ei sitä voi olla huomaamatta.

- Ambulanssijuntti -

Link to comment
Share on other sites

En minä sitä tiedä on häkellä väliä kumpiko yksikkö lähtee C774:lle hoito- vai perustason yksikkö, meillä vaan hoitotaso sopimusten mukaan. Mutta sillä millä lähöllä yksikkö on, on suurta merkitystä. Öisin ja viikonloppuisin molemmat yksiköt vartin lähöllä ja poikkeuksetta aina vähintään C-varaus. Aivan kuin sillä nyt olisi lähdön kannalta merkitystä tuleeko keikka C vai D. Poikkeukset ovat nämä paikalliset "deekut", jotka haluaa juuri sunnuntai iltana 3 prom. katkolle. Niin ja tietysti päivisinkin on helppo laittaa vähintään C-varauksella, koska silloin lähtee hoitotason yksikkö, joka välittömässä lähtövalmiudessa. Saavat kiireettömätkin nopsasti apua eikä valituksia "missä se ambulanssi kuppasi" tule. Mutta monesti on sitten taas tapahtunut, että hoitoyksikkö saa päivällä vaikka C774 ja lähtevät sitten kun ehtivät eli ei välittömästi, koska eihän C ole kiireellinen. Ja kun ovat melkein kohteessa tai jo kohteessa, perustaso, joka koko ajan vartin lähtövalmiudessa, saakin vaikka B752. No hoitoyksikköhän irtautuu heti B-tehtävälle ja C774 siirtyy perustasolle. Perustaso lähtee sovitusti vartissa matkalle ja saavuttaa potilaan minimissään 20 min päästä. Kuinka kauan tässä vaiheessa on potilas odottanut? Ja odottavan aika on pitkä! Ja arvatkaapa kuka saa syyt ja paskat niskoille, kun vihdoin ambulanssi saapuu paikalle? Sitä on turha maalikoille selittää, että "tänne oli tulossa toinen yksikkö, mutta....". Eli tämmöistä se on meidän päivystys ja työnteko, joko pyöritellää peukaloita kotona niin että horsmat kasvaa pers..stä tai sitten kun keikka tulee niin valituksia "missä viivyitte". Ja jostain syystä eri hoitolaitosten henkilökunta ja kotihoito osaavat tämän hyvin, vaikka ei kiireellinen potilas kohdattu 20 min päästä hälystä.

Toisaalta pikkukunnissa, joissa vaan yksi auto, mutta välillä hiljasempaa ja tk-työskentelyä päivisin, on mielestäni virikkeellisempi paikka, kun tämä meidän nykyinen yksikkö ja sen sopimukset lähteä keikoille. Kyllä tähän kotona kykkimiseenkin aikanaan kyllästyy ja toivoisikin pääsevän välillä, vaikka tk:n luukulle tai vo:lle pyörimään. Ensimmäiset pari-kolme kk tuntui fantastiselta, kun ei tarvinnut herätä aamuisin tk:n, jos yö unia häiritty. Saa valvoa surutta pikkutunneille, jos hyvä leffa tulossa telkusta jne. Mutta kaikella on aikansa. Niin ja jos ei keikkaa niin ei palkkaa, tk:sta aina palkkaa. Ja vieläpä nyt sitä täysin vapaa-aikaa on vähempi kuin että olisin arkena istunut tk luukulla. Aina kuitenkin täytyy jotain positiivista löytyä, nyt netin kk-maksu tulee hyödynnettyä.  ::)

Link to comment
Share on other sites

Toisaalta pikkukunnissa, joissa vaan yksi auto, mutta välillä hiljasempaa ja tk-työskentelyä päivisin, on mielestäni virikkeellisempi paikka, kun tämä meidän nykyinen yksikkö ja sen sopimukset lähteä keikoille. Kyllä tähän kotona kykkimiseenkin aikanaan kyllästyy ja toivoisikin pääsevän välillä, vaikka tk:n luukulle tai vo:lle pyörimään. Ensimmäiset pari-kolme kk tuntui fantastiselta, kun ei tarvinnut herätä aamuisin tk:n, jos yö unia häiritty. Saa valvoa surutta pikkutunneille, jos hyvä leffa tulossa telkusta jne. Mutta kaikella on aikansa. Niin ja jos ei keikkaa niin ei palkkaa, tk:sta aina palkkaa. Ja vieläpä nyt sitä täysin vapaa-aikaa on vähempi kuin että olisin arkena istunut tk luukulla. Aina kuitenkin täytyy jotain positiivista löytyä, nyt netin kk-maksu tulee hyödynnettyä.  :)

Oletteko 24/7 pelkällä varallaololla???

Too much emergency medicine interferes with natural selection.

Link to comment
Share on other sites

Toisaalta pikkukunnissa, joissa vaan yksi auto, mutta välillä hiljasempaa ja tk-työskentelyä päivisin, on mielestäni virikkeellisempi paikka, kun tämä meidän nykyinen yksikkö ja sen sopimukset lähteä keikoille. Kyllä tähän kotona kykkimiseenkin aikanaan kyllästyy ja toivoisikin pääsevän välillä, vaikka tk:n luukulle tai vo:lle pyörimään. Ensimmäiset pari-kolme kk tuntui fantastiselta, kun ei tarvinnut herätä aamuisin tk:n, jos yö unia häiritty. Saa valvoa surutta pikkutunneille, jos hyvä leffa tulossa telkusta jne. Mutta kaikella on aikansa. Niin ja jos ei keikkaa niin ei palkkaa, tk:sta aina palkkaa. Ja vieläpä nyt sitä täysin vapaa-aikaa on vähempi kuin että olisin arkena istunut tk luukulla. Aina kuitenkin täytyy jotain positiivista löytyä, nyt netin kk-maksu tulee hyödynnettyä.  :)

Oletteko 24/7 pelkällä varallaololla???

Ikävä kyllä! Keikkojen lisäksi 1 tunti viikkosiivousta. Koulutuksia....mitä ne on?! Eli varmaan ymmärrätte miksi sapettaa, kun toinen yksikkö ajaa keikkaa keikan perää ja me istutaan kotona. Tai eihän tätä ymmärrä kun vasta sitten, kun itse kokeilee vuoden ajan. Huonona puolena on myös sekin, että ammattitaito ja kokemus liukuu unhon yöhön.

Link to comment
Share on other sites

Mutta monesti on sitten taas tapahtunut, että hoitoyksikkö saa päivällä vaikka C774 ja lähtevät sitten kun ehtivät eli ei välittömästi, koska eihän C ole kiireellinen.

Ot, mutta kuitenkin: Kyllähän sille C:lle lähdetään hitaammin kuin A/B:lle, mutta kyseessä on silti kiireellinen sairaankuljetustehtävä, tavoiteaika 20min.

Link to comment
Share on other sites

Mutta monesti on sitten taas tapahtunut, että hoitoyksikkö saa päivällä vaikka C774 ja lähtevät sitten kun ehtivät eli ei välittömästi, koska eihän C ole kiireellinen.

Ot, mutta kuitenkin: Kyllähän sille C:lle lähdetään hitaammin kuin A/B:lle, mutta kyseessä on silti kiireellinen sairaankuljetustehtävä, tavoiteaika 20min.

En tiedä heidän lähtönopeuksiaan, kun päivystelen kotona. Luulisin, että ei välittömästi, jos eivät autossa jo liikenteessä.

Link to comment
Share on other sites

Mutta monesti on sitten taas tapahtunut, että hoitoyksikkö saa päivällä vaikka C774 ja lähtevät sitten kun ehtivät eli ei välittömästi, koska eihän C ole kiireellinen.

Ot, mutta kuitenkin: Kyllähän sille C:lle lähdetään hitaammin kuin A/B:lle, mutta kyseessä on silti kiireellinen sairaankuljetustehtävä, tavoiteaika 20min.

En tiedä heidän lähtönopeuksiaan, kun päivystelen kotona. Luulisin, että ei välittömästi, jos eivät autossa jo liikenteessä.

En minä sitä lähtöä, sehän on 15min jos koti-vo, vaan tuo että C on kiireellinen tehtävä.

Link to comment
Share on other sites

Jos auto on välittömässä lähdössä on kyydin koodi mikä hyvänsä PITÄISI lähdön tapahtua 1min. Varalta lähdön pitää tapahtua sovitun, eli yleensä 15min sisällä.

Opettaja jumalan armosta...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...