Jump to content
MAINOS

Saako hoitajan pinna palaa....


Vieras: Eivor

Recommended Posts

Ystävätär kertoi tapauksesta joka oli sattunut geropsyk osastolla. Naispuolinen hoitaja ehdotti päiväsalissa istuvalle hieman alta 60v alkoholidementikolle parranajoa. Potilas oli sanonut ettei halua ajaa. Kyseinen hoitaja oli nykäissyt tuolia potilaan alla ja tempaissut vaatteista kaverin pystyyn ja sanonut "nyt se parta ajetaan". Ystävätär oli vielä havainnut hoitajan käyttäneen lievää "nyrkkiterapiaa" viedessään potilasta parranajolle.

Onko tällainen toiminta vielä kuinka yleistä, oletin että tällaiset hoitajat on jo eläkkeellä  :itkee:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 55
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

En ole itse törmännyt noin fyysiseen sopimattomaan käytökseen. Omasta mielestäni hoitajan on kyllä pakko hillitä itsensä, eikä käydä potilaan "tekstiileihin".

Sanallista halventamista olen kyllä joskus kuullut, en nykyisessä työpaikassani onneksi kylläkään, mutta ensimmäisessä hoivakodissa, jossa työskentelin. Eräa vanhempi, työhönsä leipääntynyt perushoitaja tokaisi vaihtaessaan vaippaa toispuolihalvaantuneelle vanhalle miehelle: "Jos tämä kuseminen ei lopu, niin väännän sulta nuo munat solmuun!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihminen se on hoitajakin.

Itse jätin kerran potilaan pytylle, kun solvaamista oli jatkunut riittävän pitkään.

Mutta en oikein tajunnut, miksi tuossa tilanteessa pitäisi pinna palaa? Jos kaveri ei halua ajaa partaa, niin mikäs siinä. Kasvattakoon vaikka metrin pituisen, jos siltä tuntuu.

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esimerkkitilanteessa hihojen polttamista en kyllä ymmärrä...Kuulostaa aika ronskilta vallan käytöltä ja toisen loukkaamiselta... Ikävä kyllä tälläisistä tapauksista kuulee ajoittain... Jos ei pinna riitä enää edellä mainittuu tilanteeseen, suosittelisin lämpimästi pienen loman ottamista...Jos ei itse ollenkaan hahmota tilanteen vakavuutta niin toivoisin että meillä kaikilla hoitajilla riittäisi "pokka" ottaa asia puheeks ko. hoitajan kanssa ja miettiä tilannetta yhdessä...

Mutta kyllä olen sitä mieltä että hoitajalta saa palaa pinna, mutta se miten se ilmenee pitää olla ammatillista... Ihan kohteliaasti voi asiasta huomauttaa ja jos tilanne ei tälläkään rauhoitu niin ottaa vähän "välimatkaa" ja palata hetken päästä, yleensä molemminpuolin pieni aikalisä rauhoittaa...Suhtaudun ehdottoman kielteisesti potilaan henkiseen ja fyysiseen loukkaamiseen, ei ole ammatillisuutta milläänlailla...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuossa tapauksessa haiskahtaa vähän turhalle tiuskimiselle/nykimiselle,tietty jos miehellä ja ko.hoitajalla on takanaan pitkäkin nahisteluputki,sitä kun ei tässä tiedä.Hoitaja saa todellakin suuttua ja jos asiakas rupeaa asiattomaksi niin kävellä pois paikalta ja jättää se hoito antamatta.Välttämättä en rupeaisi ketään solvamaan/vetelemään lättyyn.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitaja saa todellakin suuttua ja jos asiakas rupeaa asiattomaksi niin kävellä pois paikalta ja jättää se hoito antamatta.Välttämättä en rupeaisi ketään solvamaan/vetelemään lättyyn.

Just näin. Ja muistaa kirjata että hoito jätetty antamatta johtuen siitä ja siitä.

Olen kyllä miettinyt, että useinko näitä potilaiden epäasiallisia käytöksiä minnekään kirjataan tai raportoidaan? Jossain paikassa oli sellaiset ilmoituslomakkeet ihan kahvihuoneen seinällä, mutta muualla en ole nähnyt...

Ja harvoin kuullut että ilmoituksia tehtäisiin.

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitaja saa todellakin suuttua ja jos asiakas rupeaa asiattomaksi niin kävellä pois paikalta ja jättää se hoito antamatta.Välttämättä en rupeaisi ketään solvamaan/vetelemään lättyyn.

Just näin. Ja muistaa kirjata että hoito jätetty antamatta johtuen siitä ja siitä.

Olen kyllä miettinyt, että useinko näitä potilaiden epäasiallisia käytöksiä minnekään kirjataan tai raportoidaan? Jossain paikassa oli sellaiset ilmoituslomakkeet ihan kahvihuoneen seinällä, mutta muualla en ole nähnyt...

Ja harvoin kuullut että ilmoituksia tehtäisiin.

Kyllä minä oon ainakin kirjannut asian potilaan papereihin tapahtuneet... Ja väkivaltalomakkeethan pitäisi löytyä jokaisesta työyksiköstä. Ja uudelle työntekijälle kertoa moisesta perehdytyksen yhteydessä....

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta tähän sopii lause jonka kuulin eräässä todella hyvässä asiakaspalvelukoulutuksessa : Asiakas ei ole aina oikeassa mutta asiakas on aina asiakas.

Vaikka joskus pinnaa venytetään toooosi tiukalle ei se koskaan saisi katketa !

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

... Potilas oli sanonut ettei halua ajaa.  ...

Annetaanpa siis parran kasvaa rauhassa omaan tahtiin.

Partakarvoja ei tarvitse minkään hoito- tai muunkaan tieteen tai -käytännön varjolla väen vängällä kenenkään turpavärkistä nyhtää,

dementia tai ei.

Jos/kun omaiset ahdistuvat, kone sitten heille käteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos miulta meinaa hermot mennä (siis yleensä alkoholisti setien kanssa, joille mikään ei kelpaa...), niin hyvissä ajoin meen oven ulkopuolelle hengitteleen, ennen kuin takaisin tulee pahasti sanottua... Sit tuun takaisin kun taas kestää kuunnella vittuilua päin naamaa lisää.. Ikinä en ole hermoja menettänyt lopullisesti kun taktiikka on tuo. Ja mitä vikaa pappojen parran kasvussa on antaa kasvaa niin ei tarvii käyttää ruokalappuja  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

niin hyvissä ajoin meen oven ulkopuolelle hengitteleen, ennen kuin takaisin tulee pahasti sanottua... Sit tuun takaisin kun taas kestää kuunnella vittuilua päin naamaa lisää..

Kenenkään ei pitäisi joutua kuuntelemaan työpaikallaan (eikä muuallakaan) vittuilua päin naamaa. Jos on kyse orientoituneesta potilaasta, niin kannattaa olla siellä oven takana niin kauan kun se vittuilu loppuu ja hoito rupeaa kelpaamaan.  ;D

"Minulla on omia mielipiteitä - vahvoja mielipiteitä, mutta en ole aina samaa mieltä niistä."

-George Bush-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alkuperäiseen esimerkkiin vaikea ottaa kantaa, kun kyseessä kuitenkin vain kuulopuheita...

Mut ei nyt mun mielestä varsinaisesti saa suuttua. Kyllä mielen voi pahoittaa ja olla eri mieltä yms, mutta tilanteesta pitää osata poistua, jos ei pysty hillitsemään itseään. Mun mielestä tilanteessa ei tarvi olla niin pitkään edes, että alkaa savu nousta päästä. Pari minuuttia etäämpänä helpottaa jo kummasti, jos hermot herkästi kireellä... (Mut kannattaa tietty miettiä miksi pinna kiristyy ja kiristyykö vähän turhan usein/herkästi...?)

Mut tuo parranajo nyt on asiakkaan/potilaan oma asia, mitäpä se kellekään kuuluu. Mut riittäähän noita päänaukojia joille oikeasti tekis mieli sanoa pari huonosti valittua sanaa.  ;D Meillä oh on sanonu, ettei vittuilua tarvitse kuunnella. Ystävällisesti pitää ilmoittaa, että menen toisaalle jatkamaan töitä, koska tässä ei näköjään juuri nyt mua tarvita. Tms...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä olen sitä mieltä, ettei meidän hoitajienkaan tarvitse kaikkea sietää. Asiallisesti pitää tietenkin osata käyttäytyä. Näiden vittuilevien potilaiden kohdalla sanon usein suoraan, ettei minun tarvitse moista kuunnella ja poistun paikalta. Kyllä he yleensä osaavat käyttäytyä myös ihmisiksi, jos oikeasti on hätä.

Kerran paloi kyllä melko pahasti pinna yhden alkkiksen kanssa kun se vittuili ja huoritteli minua, kun en voinut antaa lisää lääkettä viiden minuutin välein. Hänelle tokaisin, ettei kannata hirveästi vittuilla sille ainoalle ihmiselle jolla on lääkekaapin avaimet taskussa. Potilas ymmärsi pointin, mutta itseäni kyllä hävetti jälkeenpäin käytökseni.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tää onkin jännä juttu.. on sitä monta kertaa tullut kiukusta puhisten poistuttua muutaman asukkaan luota, kun on saanut kuulla kaikkea vähemmän kivaa.. toisaalta sama ihminen voi 5 minuuttia myöhemmin olla ku enkeli. dementoituneiden kanssa mulla suodattuu kyllä ne ilkeilyt juuri em. syystä. sitten toki jos ihan täydessä järjessä ja ymmärryksessä vittuilemisen takia kettuillaan, niin ei semmosta pidä sietää. itsehillintä kuitenkin pitää muistaa, tietty.

I believe in one thing forevermore

to live is to love the pain

- Poisonblack

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tohon esimerkkitapaukseen sanoisin että siinä on päässyt karkaamaan mopo käsistä. Käsiksi ei pidä hoidettavaan käydä.

MUTTA, mun mielestä on ihan turhaa lammastelua ja jeesustelua se, että otetaan vastaan kilttinä hoitajana ihan mitä vaan. KYllä mä olen sanonut aivan järjissään olevalle papalle ihan suoraan takaisin kun mua on huoriteltu. Sanoin lähties että mä en ole sun huoras. Et tuun kohta takasi. KOht menin takas ja kaikki ok. Anteeksipyyntöä on tyhjä odottaa mut jotain rajaa.

Sama homma jos potilas käy kähmimään. Saunotin kerran yhtä pappaa kotona ja se koitti alkaa puristelemaan. Aikani sitä väistelin (useamman saunotus kerran jopa  angry.png) j sit kerran rappasin sitä sormille ja sanoin että nyt valittet.. joko loppuu lääppiminen tai saat saunoo täslähin keskenäs. Oli meillä paapan kanssa oikeen hyvät ja asialliset välit sen jälkeen.

Herättäkää minut kun työaika loppuu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aloittajan kuvaamassa esimerkissä hoitaja on syyllistynyt näköjään rikoslakirikokseen, nyrkkiterapia kun antaa tuomioistuimessa yksiselitteisesti tuomion pahoinpitelystä. Mitään puolusteltavaa siinä ei tuollaisessa tilanteessa ole. Jos kyseessä on dementikko, niin kyseessä on jopa sillä tavalla tuomittavampikin teko, että väkivallan uhri ei ole kyvykäs viemään asiaa itse eteenpäin. Tällaisissa henkilökunnan tekemissä pahoinpitelytilanteissa voisi olla jopa moraalinen velvollisuus muiden puuttua asiaan.

Kääntäen sitten, jokaisella on oikeus omaan koskemattomuuteen, myös hoitajilla, vartijoilla ja poliiseilla, vaikka typerä oikeuskäytäntö nykyisen ottaa selvän kannan noihin jälkimmäisiin, että haistattelut, uhkailut ja jonkinmoiset painimiset ovat vain työhön kuuluva osa, ei niistä tarvitse tekijää tuomita, vaan jopa oletetaan, että fyysistä ja henkistä väkivaltaa pitää ottaa vastaankin. Hyvin outo asenne. Mutta lakihan antaa myös itse kullekin mahdollisuuden puolustautua väkivaltaa vastaan väkivaltaan suhteutetuin toimin.

Noin omana mielipiteenä, tietysti myös hoitaja voi puuttua uhkailuun, puristeluun, huoritteluun, vittuiluun sun muuhun. Tietoisesti toimivan potilaan kohdalla on turhaa alistumista, jos kaiken vain ottaa vastaan. Jos potilas ei kykene vastaamaan teoistaan, niin puolustautua voi, mutta tekijä ei ole ihan vastuussa teoistaan. Toki kannattaa suodattaa paljon, opetella olemaan provosoitumatta (jos huomaat väitteleväsi idiootin kanssa, pidä huolta, ettei se toinen tee samoin), ja pyrkiä selviytymään tilanteista niihin hyvin suhteutetuin keinoin. Jos joku asiakas on hankala, ei se tarkoita, että kaikkiin hänen mahdottomiin vaatimuksiin pitää myöntyä. On toki taito ohjata tilanne verbaaliakrobatian keinoin tilanteeseen, jossa jonkinlaiset rajat on luotu, jonkinmoinen yhteisymmärrys saavutettu, ja molemmin puolin hieman tajutaan ehtoja, joilla toiminta etenee molemmille osapuolille suotuisalla tavalla. Jos edessä on painimatsi tms, totta kai jokaisella on siinä oikeus puolustautua myös tilanteeseen suhteutettuja, oikeutettuja voimatoimia käyttäen. Hölmöähän olisi jopa, jos työntekijä ei puolustautuisi.

Työntekijällähän on minusta oikeus polttaa käpynsä. Se ei saa johtaa fyysiseen tai henkiseen väkivaltaan toiselle osapuolelle haistatteluna, pahoinpitelynä, ja ammattitaitoon joskus kuuluu, että pinnan käryäminen ei näy asiakkaalle liiaksi. Mutta ne omat tunteet on hyvä purkaa jossain välissä, ja käsitellä tilanne rakentavasti. Sitä voi kävellä toiseen huoneeseen ja kirota, manata ja toivottaa toinen osapuoli Danten manalasta pari pykälää alemmas, tai muuta rakentavaa - ja sitten ottaa nopeasti taas omat tunteet ja tilanne haltuun, jotta seuraavalla kerralla pystyisi hallitsemaan homman aiempaa paremmin.

Eräs tuttu nainen tekee työtä ravintolassa, ja heillä on aika selvät sävelet siitä, jos joku alkaa puristelemaan tai ahdistelemaan. Se loukkaa koskemattomuutta, ja selkeä ei selkeän avokämmenen kanssa kuuluu heillä sanattomaan työsopimukseen. Jonka jälkeen järjestyksenvalvojat osoittavat erittäin nopeasti asiakkaalle ovea. Litsari (suom: avokämmenellä kasvoille) tietysti ylittää tavallaan voimankäytön rajoja, ja monessa tilanteessa tietysti sen termin "ei" voi tuoda verbaalisesti ja aivan yhtä hyvin tuloksin esille. Mutta työnantajalta on selkeä viesti, että on kovastikin työntekijöidensä puolella tällaisessakin tilanteessa, jossa ei vielä varsinaista uhkailua tai väkivaltaa työntekijää kohden harjoiteta.

Ikäväähän tässä on joidenkin ihmisten vääränlainen ehdollistuminen, jos joko uhkailemalla saadaan kaikki vaatimukset läpi, tai sitten mennään toiseen ääripäähän, eli vastauksena vähäiseenkin aggressioon tulee reippaasti enemmällä henkisellä tai fyysisellä väkivallalla takaisin. Seuraavalla kerralla kävellään ovesta sisään joko nöyrän oppineena, tai sitten valmiina jälleen käyttämään valtaa ja vaatimaan, tai valmiina käyttämään yhtä epäoikeutettua väkivaltaa kuin mitä itse on kokenut. Ei ole mitenkään huono idea myös treenata etukäteen omaa toimintaa tilanteissa, joissa vastassa on hankalin mahdollinen asiakas tai jossa meinaa mopo karata itseltä käsistä.

Ei sen vuoksi, että asiakas olisi aina jotenkin ylitsevoivan oikea ja koskematon henkilö, vaan siksi, että se itsensä hallitseminen antaa mahdollisuutta hallita paremmin tilannetta, ja voipi tuottaa myös oman oikeusturvan ja jaksamisen kannalta mukavamman kyvyn toimia kettumaisissa tilanteissa. Ihminenhän vähän toimii niiden mallien mukaan, mitä selkäytimestä tulee, ja jos on etukäteen vähän pohtinut toimintaa erilaisissa lievissä - ja vakavissa - uhkatilanteissa, niin sitä loogisempaa se toiminta tositilanteessa on. Öö, poikkeustilanteissa joskus omaa kärähtämistä rauhoittaa sellainenkin ajattelu, että sitä ajattelee toisesta "k**ipää" näyttämättä ilmeelläänkään sitä ulos. Omien korvien välissä voi arvostella toista rajusti ilman, että jannuparka sitä edes tajuaa. Ja hops, sitä onkin noustu hieman tilanteesta irti, ja voi alkaa miettimään seuraavaa siirtoa, jotta emärymyltä vältyttäisiin. Erinomaisen hyvä on myös tunnistaa itsessään ne henkilökohtaiset alueet, joihin puuttuminen aiheuttaa sen adrenaliinisyöksyn verisuonissa. Ja sitten voi miettiä, onko se ihan aina järkevin tapa rakentaa asiakastilanteita eteenpäin. Miten väistää, miten suojautua - ja miten toimia jälkikäteen, ettei myöskään ikäänkuin kävele omien tunteidensa, ominaisuuksiensa ja persoonansa ylitse. Välillä on todella tarpeen saada myös ulkopuolelta se arvio ja suhteuttamispiste. Joskus voi miettiä myös tilanteen viheltämistä poikki, ja asiakkaan lähestymistä uudelleen, kun joko asiakas on laantunut tai muuttunut - tai nimenomaan itse on hieman laantunut tai muuttunut. Yrittää uudestaan.

Mainiota keskustelua siinä mielessä, että arkisia esimerkkejä onnistumisesta tulee ilman, että on tarvinnut ihmeemmin loukata asiakasta, hänen oikeuksiaan tai hänen koskemattomuuttaan. Tietysti ihmiset ovat erilaisia, joidenkin kasvot pitää säilyttää ts. jos toimii siten, että vastapuoleen iskee häpeä, tuleepi sitten se aggressio. Harmillisesti on myös sellaisia ihmisiä, jotka suomalaiseen tapaan suhtautuvat erittäin epäillen ja vähätellen muihin ihmisiin, ennenkuin jollain pikkunäpäytyksellä tai räväkällä suorituksella hankkii jonkinmoisen arvostuksen, jopa ihailun. Nämä persoonathan siellä korviensa välissä etsivät syytä pitää sitä toista ihmistä itseään huonompana, mutta se saattaa vaihtua parhaimmillaan jopa haluun tulla sen toisen kaltaiseksi. Ja sitten on niitä ihmisiä, joille muut ihmiset ovat ikuisesti esineitä, vallankäytön välineitä, omien sekavien tunteiden fyysisten ja henkisten, väkivaltaisten purkautumisteiden mukaoikeutettuja kohteita. Heidän kanssaan ei pitäisi lähteä saunomaan, vaan olisi sinänsä joskus mukava taluttaa heitä enemmänkin saunan taakse. Siinä tosin kannattaa omaa hyväänsä ajatella jälleen kerran sen rikoslain pohjalta.  ::)

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eräa vanhempi, työhönsä leipääntynyt perushoitaja tokaisi vaihtaessaan vaippaa toispuolihalvaantuneelle vanhalle miehelle: "Jos tämä kuseminen ei lopu, niin väännän sulta nuo munat solmuun!"

no luulis olevan hoitaja tyytyväinen että pissaa tulee ylipäätänsä. parranki voi ajaa myöhemmin, jos ei miesasukki heti siihen suostu. jos omaiset urputtaa, antaa heille koneen käteen, että voi yrittää ite. kunnioitus niin potilaita kun omaisiakin kohtaan on tärkeää, mutta turhaan ei kumarrella omaisia kohtaan. meidän osastolla on muutamien asukkaiden omaiset tosi vaativia joskus muutaman sanan vois sanoa suoraanki. esim. jatkuvasti wc-pöntölle nostamista pitäisi tapahtua viiden minuutin välein, vaikka ruoan jako kesken, mutta "äiti ämpärille." sitten uhkaillaan valituksilla presidentille yms. tahoille. joopa joo. jos ton mulle sanovat ni pyydän tekemään sen valituksen mun kanssa yhdessä >:D kyllä kaikille lämmin ruoka pitää jakaa. myös se ettei tää ko. mummeli halua tehdä mitään ite, vaan yrittää passuuttaa hoitajia niin paljon kuin kerkiää. "täällähän te sitä varten olette." kyllä tää mummo osaa painaa soittokelloa, mutta omaa selkänojaa ei osaa laskea. miten se voima lähteekin sormista niin äkkiä?? hmm.. ::)

mutta asiaan..

huorittelua enkä väkivaltaa siedä. joko yritän lähteä tilanteesta pois taikka sitten tulee toinen hoitaja tilanteeseen yhdessä. joku roti pitää olla. kerran sain dementikkopapalta jalasta päähän, ja siinä oli jo itellä lähellä, etten tintannut takaisin. pelotti oikeastaan omien hermojen menettäminen ja kaduin ajatusta että olisin voinut mahd. lyödä potilasta, joka ei omaa tekoaan tajunnut. mutta ihmisiä mekin ollaan. ois voinut jonku muun hoitajan nyrkki puhua sinä iltana. papan onni että mä valvoin just tällöin :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Kärsi kärsi, kirkkaamman kruunun saat..." :)

Kyllä hoitaja saa suuttua ja puolustaa itseään. Hoitaja titteli ei ole suoraan verrannollinen nyrkkeilysäkkiin/tarjoilijaan/palvelijaan. Turhat passuuttajat kyllä minun suustani kuulee luennon omatoimisuuden merkityksestä kuntoutuksessa ja niin kuulee omaisetkin.

Pinnan pitää olla pitkä, mutta tyhmyyttä on antaa solvata/hyppyyttää itseään turhan tähden.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eräs tuttu nainen tekee työtä ravintolassa, ja heillä on aika selvät sävelet siitä, jos joku alkaa puristelemaan tai ahdistelemaan. Se loukkaa koskemattomuutta, ja selkeä ei selkeän avokämmenen kanssa kuuluu heillä sanattomaan työsopimukseen. Jonka jälkeen järjestyksenvalvojat osoittavat erittäin nopeasti asiakkaalle ovea. Litsari (suom: avokämmenellä kasvoille) tietysti ylittää tavallaan voimankäytön rajoja, ja monessa tilanteessa tietysti sen termin "ei" voi tuoda verbaalisesti ja aivan yhtä hyvin tuloksin esille. Mutta työnantajalta on selkeä viesti, että on kovastikin työntekijöidensä puolella tällaisessakin tilanteessa, jossa ei vielä varsinaista uhkailua tai väkivaltaa työntekijää kohden harjoiteta.

Mites meillä?? Jos avokämmenellä vedät potilasta korville ihan mistä syystä takana niin mahtaako työantaja olla teon takana millään muotoa...?

Eräa vanhempi, työhönsä leipääntynyt perushoitaja tokaisi vaihtaessaan vaippaa toispuolihalvaantuneelle vanhalle miehelle: "Jos tämä kuseminen ei lopu, niin väännän sulta nuo munat solmuun!"

no luulis olevan hoitaja tyytyväinen että pissaa tulee ylipäätänsä.

Se että onko tuollainen persoonallinen teksti halventavaa vai ei riippuu täysin siitä minkälainen suhde on potilaalla ja hoitajalla, eli ymmärtääkö potilas ottaa tuo huumorilla. Toisaalta joskus potilaat kusee ihan piruuttaan vaippoihin ja kyllä silloin hoitaja saa pikkasen avautua..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vanhassa harjoittelupaikassa eräs hoitaja kävi sanomassa vastahakoiselle potilaalle, että "jos ei oltais sairaalassa, mä vetäisin sua turpaan". Sen jälkeen tuli kehuskelemaan sanomisillaan kahvihuoneeseen  ;D

Viisasteleva ajattelee harvoin, ajattelija viisastelee vielä harvemmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei potilaan läsnä. Voi avautua potilaasta muille hoitajille. Mutta ei saa palaa potilaan läsnäollessa.

Toki voi ja pitää sanoa potilaalle joka ymmärtää puhetta ni napakasti jos tarvis mut ei saa epäkorrektia kielenkäyttöä ilmaista. Myönnän kyllä että itsekkin joskus sanonut hiukan epäs asiallisesti jollekkin juokaleelle. Mut kuitenkin!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerran jos toisenkin pinna palanut potilaalle mutta se onkin taitolaji että kuinka siihen suhtautuu..esimerkki tapaus ketjun alussa ei tod ole hyvää käytöstä. Minulla tapana hymyillä ja vaan ja ehkä kysäistä että mitenkäs sen hoitamisen laita..halutaankos täälä apua vai soitetaanko vaan suuta..sitten kun se suunsoitto on ohi niin voidaan kattella uudemman kerran jotain fiksua toimintaa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vuosia sitten potilaana oli mies, joka oli hyvin omatahtoinen kaikessa. Minusta on hyvä juttu kun potilaassa löytyy omaa tahtoa ja pidin potilaasta ja tunne taisi olla molemmin puolinen.

Suihkuun mies ei suostunut menemään. Kului viikko ja toinenkin. Haju kasvoi.

Sain suostuteltua suihkuhuoneeseen, mutta hän kieltäytyi riisumasta. Kerroin suihkuttavani vaatteet päällä jos vaatteet ei lähde päältä.

Vaatteet pysyivät päällä ja minä otin suihkun käteen ja kastelin miehen . Hän huusi kuin hyeena " hullu nainen kastelee".

No vaatteet oli tietenkin vaihdettava ja sain lopulta miehen suihkutettua. Mies leppyi  ja erosimme kavereina jälleen. Myöhemmin jonain iltana olin iltavuorossa ja miehellä oli poika vieraana. Käytävällä tapasimme ja mies esitteli hyväntuulisena hoitajansa omaiselleen: tämä on se hoitaja, joka suihkutti minut vaatteet päällä". Minä punastuin ja menin hämilleni, mutta poika vaan nauroi asialle. Tiesi isänsä luonteen.

Tästä selvisin siis kunnialla. En ole koskaan sen jälkeen moista tehnyt. Jutun ydin oli hyvä hoitosuhde ja huumori. Kaiken aikaa olin rauhallinen enkä mollannut miestä.

Hoitaja ei saa ikinä loukata tai kaltoin kohdella vanhuksia. Vanhuksen muisti saattaa olla lyhyt, mutta tunne muisti on pitkä. Jos muistihäiriöinen vanhus aamulla pahoittaa mielensä,  illalla hän voi olla edelleen apea, vaikka ei muista mikä on siihen syynä.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Vieras: sinikkari

-hoitajakin on ihminen, inhimillisine tunteineen.

-vaikka onkin ammattilainen ammatillisuudessaan.

-joskus miettii sitä, ettei todella ihan kaikkea tarvitse sietää ammatissaankaan, kohteluna joka on epäasiallista.

-miettii, missä on raja, jolloin saa "napauttaa ja palauttaa" potilaan/asiakkaan/asukkaan takaisin ruotuun omilla sanoillaan.

-asennetta ja luonnetta hoitotyö vaatii kyllä ja monenmoista venymistä erilaisten ihmisten kohtaamisessa ja hoitamisessa.

-jaksamista kanssahoitajat-  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...