Jump to content
MAINOS

Tuntuu että jokin mättää ja pahasti..


oujo-sama

Recommended Posts

Elikkäs...

Aloitin työskentelemään eräässä hoiva- ja siivousyrityksessä joulukuussa joka siis 'välitti' palveluitaan mm.yksityiseen hoitokotiin sekä myös yksityishenkilöille.

Tein todella paljon töitä juuri joulukuussa, tunteja kertyi n.170. Palkan piti olla ainakin n. 1400e/kk. Kappas kummaa, kun sain rahat tilille niin siellä olikin HIUKAN vähemmän sitä rahaa.. Tietenkin soitin pomolle ja kysyin että miten voi olla näin vähän, ja sieltä tuli vain jotain epämääräisiä vastauksia,kuten että tämä olisi verotettu lisäprosentin mukaan (joka oli varmaankin n.40%) ja jotain muutakin sanoi mutten enää muista.

Sitten v.2007..tahti jatkui suurinpiirtein samana, eli tunteja riitti vaikka muille jakaa(suostuin kyllä itse tekemään ylimääräistä koska rahantarvetta oli) mutta palkat vain olivat korkeimmillaan. 800e/kk. Tässä vaiheessa veroprosentti oli n.20.

Missään vaiheessa työsopimusta ei kirjoitettu( pyysin/vaadin sitä moneen otteeseen mutta mitään ei tapahtunut, ei heidän mielestään tarvittu koska koeaika kestää 4kk) enkä ole myöskään saanut yhtään ainoata palkkalaskelmaa vaikka niitäkin on tullut ruinattua vaikka kuinka monesti. Palkkaa nyt on kuitenkin tullut se vähä mitä on tullut ja tiliotteissa näkyy selkeästi PALKKA. Onneksi edes se.

Nyt juuri tulleessa veroilmoituksessa tämän yrityksen nimeä ei näkynyt ollenkaan(?!) vaikka heillä ollessani veroja tuli ilmeisestikin maksettua.

Nyt minulle ollaan tarjottu töitä muualta, ja ajattelin lähteä viimeinkin tästä ihmetouhusta pois.. monet kerrat tullut kirottua ja ihmeteltyä tätä menoa ja nyt riittää.

Siitä pääsenkin kysymykseen, että kun ei ole kirjoitettu työsopimusta, niin silloinhan ei ole irtisanomisaikaa? Olenko käsittänyt oikein?

Ja voiko mitään tehdä näiden palkkojen suhtee? Tuntuu siltä että mä en ole saanut sen edestä rahaa mitä olen töitä tehnyt.

Apu olisi tarpeen!;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kirjaat ylös kaiken mitä olet tehnyt, päivämäärät ja tunnit. Otat yhteyttä liittoon niin eiköhän sitten ala tapahtumaan. Yleensä varsinkin yksityiset työnantajat alkavat toimimaan jos liitosta tulee asianajajilta soittoja.

Toi irtisanomisaika voi olla kinkkinen juttu koska kuten jo eräässä toisessa topicissa totesin, on suullinen sopimus yhtä pätevä kuin kirjallinen, ainakin alkuun.Yleensähän ne sitten kyllä jälkikäteen kirjataan myös paperille.Määräaikaisessa taitaa irtisanomisaika olla 2vko? (en ole varma)

Mutta noi sun palkat! Huh!  hyvä ihminen nyt liittoon yhteyttä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Emme sopineet minkäänlaista työnkestoa suullisestikaan. Vain ja ainoastaan että olen heillä töissä.  Eli miten on?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuntuu että tuo irtisanomisaika on pienin sun ongelmista tuon työnantajan suhteen, soitto liittoon voisi olla paikallaan.

Tälle hetkellä sivustolla on kaksi aktiivista ketjua, joiden lukemisen jälkeen ei voi kuin ihmetellä, miksi ihmiset vielä miettii kannattaako kuulua liittoon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikka ette olekaan suullisesti neuvotelleet mitään työsopimuksen ehdoista, "vain että olet heillä töissä", niin minimiehdot kyllä pätevät. Eli yleiset työsuhdesäännökset, joista ei saa poiketa. Eli kylä sinullakin irtisanomisaika on.

Mutta voi hyvä ihminen, voi voi voi, laita tosiaan paperille miten olet ollut töissä ja soita liittoon.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Komppaan edellisiä kirjoittajia ja vastauksia. Niiden lisäksi ota selvää verottajalta miksi ei näy mainitsemaasi palkanverotusta saamassasi veroehdotelmassa. Ja ottaisin yhteyttä myös työsuojelupiiriin ja palkkaturvaan, että saisit tienaamasi rahat sieltä pois, kuten ne kuuluukin.

http://www.vero.fi/ ->  Palkan- ja eläkkeensaajat (010 193 330)

http://www.tyosuojelu.fi/fi/

http://www.erto.fi/tyosuhdeneuvonta/tyosuhdeopas/palkkaturva/

Tuosta viimeisimmästä linkistä löytyy myös ohjeet, miten hakemus tehdään ja kenelle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tälle hetkellä sivustolla on kaksi aktiivista ketjua, joiden lukemisen jälkeen ei voi kuin ihmetellä, miksi ihmiset vielä miettii kannattaako kuulua liittoon.

Muutamien kommenttien lukemisen jälkeen ei voi kuin ihmetellä, miten onnettomasti osa ihmisiä tuntee alkeellisimpiakaan oikeuksiaan. Itsellä alkaa heti kellot kilkattamaan, jos työsopimusta ei haluta tehdä kirjallisesti, aletaan rikkomaan työehtosopimusten minimisääntöjä, palkat eivät tule ajallaan, palkkatodistuksia ei saada. Jos tilille tipahtaa vain murto-osa siitä, mitä pitäisi, ja selitykset veroprosenteista menee läpi, niin ohhohhoijakkata.

Kyllähän tuo kuulostaa taas siltä, että kyseessä voisi olla vaikkapa yrittäjä, jolla ei ole aikomustakaan maksaa veroja, sosiaaliturva- ja eläkemaksuja, jos palkankin maksaminen on niin hankalaa. Näitähän tulee joskus vastaan, firmoja, joiden omistaja on esimerkiksi itse ylivelkaantunut, luottokelvoton, ja pyörittää aina vain uusia toiminimiä, joissa vastuut jäävät maksamatta ja saatu raha käytetään omaan elämiseen. Mihinkään ei jää mitään tositteita, ja ulosotolla, verottajalla sun muilla voi olla vaikeuksia selvittää, mistä tuloja on tullut ja ketä siellä kenties edes töissä on ollut.

Rakennuspuolella jotkut tekijät ovat rakennelleet jopa usean firman rypäksiä, joista yksi myisi hankkeen, toinen tekisi työt ja kolmas toimisi alihankkijana -> heti alkaa kellot kilkattamaan siitä, miten yksi firma voisi siirtää rahat toiselle ja sieltä kuvion pyörittäjälle, ja varsinainen homman myynyt yritys voisi tehdä vaikka konkurssin. Mitä tarpeita on ehditty tilata, laskut niistä jäävät maksamatta, ja yrittäjä katoaa horisonttiin. Nettoaa siitä eri suunnista ne purot, mitä on ehtinyt rahaa saada ja jättää laskuja maksamatta.

Aloittajan kuvaamat firmat eivät ehkä löydy edes ennakkoperintärekistereistä, eikä toimijan sieltä löytyminen tarkoita, että velvoitteet olisi täytetty. Verottajallekin saattaa olla yllätys, että firmassa on työntekijöitäkin. Ikävästi terveydenhuollosta näyttää tulleen tällainen paljon-pitäisi-tehdä-mutta-mikään-ei-saisi-maksaa-mitään -ala, jossa jopa kunnalliset työnantajat pyrkivät k*settamaan työntekijöitä joka käänteessä. Tässä tilanteessa jokaisen pitäisi tuntea työelämän alkeita, lukaista edes jollain tavoin työehtosopimuksia läpi ja ymmärtää myös omaa vastuutaan kirjallisissa tai suullisissa sopimuksissa. Kun vastaan alkaa tulemaan epäselvyyksiä, niin penkoa todellisuus selville, eikä uskoa kaikkia jaaritteluita. Hälläväliä -työnantajat tuskin myös ovat hoitaneet esimerkiksi työterveyshuoltoa, vastuuvakuutuksia sun muita kuntoon, eli jos jotain sattuu, tuleepi työtapaturma tai jotain vakavampaa, niin sitten voidaan jäädä eduitta tai niitä etuja saa hakea pitkän kaavan mukaan, kouraan jää minimitason julkiset edut tms.

Caritakselta tuli ne paikat, joihin aloittajan tulisi ehdottomasti olla oman oikeus-, palkka- ja eläkesuojansa vuoksi olla yhteyksissä. Ja lisätäänpä vielä, että vaikka joskus tuleekin huijatuksi, niin huijarihan on onnistunut vasta sitten, kun huijattu luovuttaa, antaa periksi tai ei edes ala hakemaan omia oikeuksiaan. Muuten jotakuta toista käytetään hyväksi, jonka jälkeen tulee uusi uhri, ja uusi uhri, ja...

Hyvä, että näitä tarinoita kuitenkin tuodaan edes täällä julkisesti esiin, jotta aloittaja rohkaistuu ottamaan yhteyttä niihin toimijoihin, jotka voivat auttaa häntä etujensa ajamisessa. Mitä useampi tarinansa jaksaa ja uskaltaa kirjoittaa, sitä parempi. Mitä enemmän työsuhteesta neuvoteltaessa alkaa tulemaan varoittavia asioita vastaan, sitä rohkeammin pitäisi uskaltaa ottaa myös miettimisaikaa, tai kääntyä kannoillaan. Jokainen lupaus tulisi saada kirjallisesti. Vaikka suullinen sopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinen, niin kirjallisen pohjalta on helpompi jälkikäteen lähteä osoittamaan omia oikeuksiaan.

Aloittajan tapauksessa dokumentointia tosiaan ovat omat tiliotteet, jossa näkyy maksetun palkan suuruus, sitten voi itse tehdä tuntikirjanpitoa tehdyistä työpäivistä, työajoista jne, samaan kannattaa kirjata, missä on ollut töissä ja mitä tehnyt -> asiakkaat saattavat hyvinkin tukea kertomusta, että aloittaja on vaikka "arkipäivisin ollut töissä useita tunteja päivässä". Samoin on ihan hyvä alkaa kirjoittamaan itselleen muistilistaa, mitä suullisesti sovittiin työsuhteen alussa. Ja ei kun yhteys liittoon, työsuojeluun, verottajaan - ja valitettavasti tutustumaan varalta myös palkkaturvan sivuihin. Kun jälkikäteen alkaa sitten vaatimaan palkkaa yms., on ihan hyvä muistaa myös ne työnantajan muut maksut, jotka työnantajan olisi tullut maksaa verottajan kautta eläkkeisiin sun muihin työttömyys- ja sosiaaliturvamaksuihin.

Jos irtisanomisaika mietityttää, niin liiton ihmisiltä voipi kysellä, koska työntekijä voi purkaa työsopimuksen, eli millä perustein ja missä ajassa. Edellytyksiä saattaisi hyvinkin olla. Koeaikahan on ilmeisesti päättynyt, jolloin sen purkamiskeinoja ei voine käyttää. Se irtisanomisilmoituskin kannattaa tehdä kirjallisena, pitää kopio siitäkin itsellä, jahka pikaisesti on tullut selvitettyä laillinen ja työntekijän kannalta sopivin tapa äänestää jaloillaan.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos kaikille avusta/tiedoista. Lähden viemään asiaa eteenpäin :D

Rock! Ollaan hengessä mukana ja nyt kannattaa käyttää sitten järkeä, kuunnella ja tarvittaessa kysyä. Tosiaan kertoile, miten homma etenee! Tsemppiä ja toivotaan, että lopputulos on hyvä! Mukavaa, ettet luovuttanut. Toivottavasti parempi ura löytyy myös nopeasti ja paaljon paremmasta duunipaikasta.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Noniin.. tässä on jonkin verran aikaa kulunut tuosta kun kirjoitin tuon jutun tänne. Asiat on edistyneet.. vähän.

Otin yhteyttä Työsuojeluun, ja nyt asiaani hoidetaan sitä kautta.

Soitin myös eräälle toiselle työntekijälle, joka lopetti aiemmin tuolla työpaikassa kuin minä, ja hänellä on myöskin samat ongelmat ollu näiden työnantajien kanssa. Ja sain juuri kuulla että vieläkin enemmän olisi jotain vanhempia juttuja takana..(?).

Meillä molemmilla on monen tonnin saatavat joten taitaapi tulla kalliiksi tämä touhu lopulta heille.

Ja jos ei päästä yhteisymmärrykseen työnantajien kanssa, niin me tytöt tehdään ryhmäkanne ja hoidetaan asia sitä kautta! Nyt loppui pelleilly ja tollainen aivan älytön kusetus.. kiitoksia avusta kaikille!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Soitin myös eräälle toiselle työntekijälle, joka lopetti aiemmin tuolla työpaikassa kuin minä, ja hänellä on myöskin samat ongelmat ollu näiden työnantajien kanssa. Ja sain juuri kuulla että vieläkin enemmän olisi jotain vanhempia juttuja takana..(?).

Meillä molemmilla on monen tonnin saatavat joten taitaapi tulla kalliiksi tämä touhu lopulta heille.

Ja jos ei päästä yhteisymmärrykseen työnantajien kanssa, niin me tytöt tehdään ryhmäkanne ja hoidetaan asia sitä kautta! Nyt loppui pelleilly ja tollainen aivan älytön kusetus.. kiitoksia avusta kaikille!!

Uskomaton työnantaja!  ;D Mutta onneksi asiaa olet hoitamassa... Kerrothan sitte ilman muuta pitikö tehä ryhmäkanne vai selviskö puhumalla?

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työvoimatoimiston palvelut, palkkaturva, etsi sieltä. Mietin että onko palkkaturvakeskus lopetettu. Siitä ei vaan koulun aikaan varmaan nykyisin paljon kerrota niinkuin ei muistakaan oikeuksista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt tuli ongelma eteen.

Työsuojelupiiri on auttanut minua asiassa toki eteenpäin(mm.hankkimalla minua koskevia papereita työnantajalta) mutta on paljon ongelmia joihin he eivät voi ottaa kantaa. Ihan sama sanooko työnantaja tai minä mitä suuntaan tai toiseen, asia ei kuulemma kuulu heille.

Otin yhteyttä liittoon. Ainoa mutka matkassa on, että liityin jäseneksi vasta pari kk sen jälkeen kun aloitin työt ko.paikassa, joten liitosta kuului vastaus etteivät he voi auttaa vanhoissa asioissa.

Mistä mä nyt haen apua? Työnantaja häiriköi tekstiviesteillä ja itellä on tosi ahdistunut olo koko jutun kanssa ja kaikilta tahoilta tulee ei oota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Otin yhteyttä liittoon. Ainoa mutka matkassa on, että liityin jäseneksi vasta pari kk sen jälkeen kun aloitin työt ko.paikassa, joten liitosta kuului vastaus etteivät he voi auttaa vanhoissa asioissa.

Mistä mä nyt haen apua? Työnantaja häiriköi tekstiviesteillä ja itellä on tosi ahdistunut olo koko jutun kanssa ja kaikilta tahoilta tulee ei oota.

Ja jotkut oikeasti pohtivat kannattaako liittoon kuulua?  ::)

Mutta asiaan, palkkaa itsellesi yksityinen lakimies. Liittohan tarjoaa näitä lainoppineiden apua tällaisissa tilanteissa ja osaavat muutkin kuin liiton lakimiehet työnantajaa kovistella. Jos ja kun he häviävät oikeudessa niin heidän maksettavikseen lankeaa myös sinun oikeudenkäyntikulut.

Ja tuohon häiriköintiin kannattaa puuttua heti. Älä poista yhtäkään työnantajalta saamaasi viestiä ja mahdollisuuksien mukaan nauhoita puhelut jos he soittelevat tai jos soitat heille. Heti huomenna menet poliisilaitokselle ja teet asiasta rikosilmoituksen jos viestit ovat sinun mielestäsi häiritseviä.

Kyllähän toi sun ex-työnantajan touhu on niin selvää veronkiertoa ja työntekijöiden hyväksikäyttöä ettei sulla ole mitään hätää. Ai niin, ota yhteys verottajaan ja kerro tilanteesta. Verottajaa kyllä kiinnostaa jos työnantaja on "unohtanut" maksaa verot.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja jotkut oikeasti pohtivat kannattaako liittoon kuulua?  ;)

Mutta asiaan, palkkaa itsellesi yksityinen lakimies. Liittohan tarjoaa näitä lainoppineiden apua tällaisissa tilanteissa ja osaavat muutkin kuin liiton lakimiehet työnantajaa kovistella. Jos ja kun he häviävät oikeudessa niin heidän maksettavikseen lankeaa myös sinun oikeudenkäyntikulut.

Ja tuohon häiriköintiin kannattaa puuttua heti. Älä poista yhtäkään työnantajalta saamaasi viestiä ja mahdollisuuksien mukaan nauhoita puhelut jos he soittelevat tai jos soitat heille. Heti huomenna menet poliisilaitokselle ja teet asiasta rikosilmoituksen jos viestit ovat sinun mielestäsi häiritseviä.

Kyllähän toi sun ex-työnantajan touhu on niin selvää veronkiertoa ja työntekijöiden hyväksikäyttöä ettei sulla ole mitään hätää. Ai niin, ota yhteys verottajaan ja kerro tilanteesta. Verottajaa kyllä kiinnostaa jos työnantaja on "unohtanut" maksaa verot.

Muuten samaa mieltä VF:n kanssa, mutta muista sanoa asianomaiselle jos nauhoitat puhelut. Salaa tehdyt nauhoitukset ovat laittomia tai ainakaan ne eivät kelpaa todisteeksi.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muuten samaa mieltä VF:n kanssa, mutta muista sanoa asianomaiselle jos nauhoitat puhelut. Salaa tehdyt nauhoitukset ovat laittomia tai ainakaan ne eivät kelpaa todisteeksi.

Juu tämä minulla olikin itseasiassa jo tiedossa. Mutta kiitos kuitenkin ;)

Kaikki viestit on tallessa(onneksi) joten on 'pohjaa mille lähteä rakentamaan'..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muuten samaa mieltä VF:n kanssa, mutta muista sanoa asianomaiselle jos nauhoitat puhelut. Salaa tehdyt nauhoitukset ovat laittomia tai ainakaan ne eivät kelpaa todisteeksi.

Jenkkisarjoa katsottu liikaa.  ;)

Sellaisen keskustelu jossa itse on mukana, samoin kuin sellaisen puhelun joka on sulle tarkoitettu, voi nauhoittaa ihan ilman mitään ilmoituksia ja niitä kelpaa vaikka radiossa soittaa kaikelle kansalle. Tai vaikka oikeudessa.

Lisätietoja täältä ja tuolta.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muuten samaa mieltä VF:n kanssa, mutta muista sanoa asianomaiselle jos nauhoitat puhelut. Salaa tehdyt nauhoitukset ovat laittomia tai ainakaan ne eivät kelpaa todisteeksi.

Jenkkisarjoa katsottu liikaa.  ;)

Sellaisen keskustelu jossa itse on mukana, samoin kuin sellaisen puhelun joka on sulle tarkoitettu, voi nauhoittaa ihan ilman mitään ilmoituksia ja niitä kelpaa vaikka radiossa soittaa kaikelle kansalle. Tai vaikka oikeudessa.

Lisätietoja täältä ja tuolta.

Perkules, pitää vaihtaa lakimiestä. ;) Asianajaja erään jutun yhteydessä minulle on näin väittänyt huh.gif

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perkules, pitää vaihtaa lakimiestä. ;) Asianajaja erään jutun yhteydessä minulle on näin väittänyt huh.gif

Isot pojat puhuu, että ennen vanhaan ei kotirauhan piirissä ollut luvallista nauhoittaa keskusteluja jos toinen ei siitä ollut tietoinen tai osannut siihen jotenkin varautua. Nyt lakia on ilmeisesti rukattu siten, että kaikki keskustelut joissa itse on osallisena on luvallista nauhoittaa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perkules, pitää vaihtaa lakimiestä. ;) Asianajaja erään jutun yhteydessä minulle on näin väittänyt huh.gif

Isot pojat puhuu, että ennen vanhaan ei kotirauhan piirissä ollut luvallista nauhoittaa keskusteluja jos toinen ei siitä ollut tietoinen tai osannut siihen jotenkin varautua. Nyt lakia on ilmeisesti rukattu siten, että kaikki keskustelut joissa itse on osallisena on luvallista nauhoittaa.

Hyvä tietää vastaisuuden varalle.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aina epäselvissä asioissa kannattaa ottaa yhteys työpaikan luottamusmieheen ja alan liittoon. Liitosta löytyy ainakin apua, itse olen saanut myös liitosta apua epäselvissä asioissa. Entisen työnantajan kanssa ollaan istuttu nokakkain raastuvassa itselläni edustajana liiton lakimies. Ja häviölle se työnantaja jäi. Rohkeasti yhteys liittoon, niin asiat hoituvat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Avaudunpas taas hiukan lisää tästä tilanteesta kun ottaa päähän ja pahasti.

Tilanne on taas edistynyt hieman. JES.

Mutta.. mä olen ruennu miettimään että kuinka likaista peliä tästä nyt loppupeleissä oikein tulee. Olen itse pysynyt asiallisilla linjoilla kun olen asiaa vienyt eteenpäin, tai jos olen jostain syystä ollut tähän ent. työnantajaan yhteydessä.

Toinen osapuoli taas ei pelaa yhtä siistiä peliä. On tullut nyt sen verran pahoja syytöksiä että taitaa tulla vielä kunnianloukkauksesta syyte kaupan päälle sinne suuntaan. Ja sitten on kuitenkin sanottu ettei halua tapella mun kanssa ;D No joo..näillä ei kuulemma ole mitään vaikutusta niihin palkkasaataviin, mikä on vain hyvä.

Aika turhanpäivästä avautumista mutta pakko saada jonnekin sanottua jotain. Ottaa päähän ettei voi myöntää omia virheitään vaan syyttelee muita tapahtuneesta ja yrittää mustamaalata toisen tosi pahoilla jutuilla. Kyllä syö ihmistä :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...