Jump to content
MAINOS

Mitä äänestäisit?


dino

Olisitko valmis pitkään lakkoon esimerkkitapauksessa?  

101 ääntä

  1. 1. Olisitko valmis pitkään lakkoon esimerkkitapauksessa?

    • Kyllä
      87
    • En
      22


Recommended Posts

Hieman ennenaikaista mutta kysyn kuitenkin kun kiinnostaa minkälainen työtaistelumieliala kentällä vallitsee...

Kuvitellaan seuraava tilanne; liittokierrokset on käyty, kuntatyönantaja tarjoaa 6,5 prosenttista kolmen vuoden sopimusta kuntapuolelle (siis noin 2 prosentin palkankorotus/vuosi >> keskimäärin n. 50 euroa/kk) ja Tehyn hallitus ehdottaa liittovaltuustolle että päätös alistetaan jäsenäänestykseen.

Mitä äänestäisit jäsenäänestyksessä, olisitko sinä valmis lakkoon jos luvassa mahdollisesti olisi;

- pitkä työtaistelu (useita kuukausia)

- välittömiä tulonmenetyksiä useita tuhansia euroja/hoitaja - lakkoavustus ehkä n. 15 euroa/päivä

- isoja ristiriitoja työpaikalla niin lakon aikana kuin lakon jälkeenkin

- epävarmuus lakon onnistumisesta

- toki myös mahdollisuus lakon onnistumiseen ja merkittävästi suurempiin palkankorotuksiin sopimuskaudella

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 68
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Olen valmis.

Onhan tossa toki haittapuoliakin mutta harvemmin asioita on saatu eteenpäin näkemättä ollenkaan vaivaa.

Useiden kuukausien työtaistelu ei nyt enään tunnu niin kovin pitkältä verrattuna siihen kuinka kauan palkoista jo pidetty meteliä.

Välittömät tulonmenetykset ei minua paljon haittaa koska ei ole muita elätettävänä kuin itseni, ja muutaman kuukauden olen yhteisen hyvän vuoksi valmis vaikka vähän kituuttamaankin.

Noita isoja ristiriitoja työpaikalla on ilman lakkotaistelujakin, joten ei se asia siitä paljoakaan muutu.

Epävarmuus lakon onnistumisesta? - no ei kai se onnistu jos ei kokeillakaan...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se monesti unohtuu että lakon aikana tulot häviää lähes olemattomiiin, mutta kyllä, olen valmis. Nyt ei anneta periksi tälläsen myllytyksen jälkeen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jo pelkästään periatteesta pitää pyrkiä mahdollisimman korkeaan korotukseen, vaikka lakon aikana rahallista tappiota tulisikin. Kyllä meillä pitää olla lakkovalmiutta.

Muistan viime lakkoneuvotteluista erään tv ohjelman, jossa erässä puheenvuorossa eräs liittoedustaja kertoi vastustavansa lakkoa ehdottomasti, vedoten omaan yksinhuoltajuuteen. Meinasin erota TEHY:tä samantien.  Eikö kyseisten edustajien pitäisi edustaa jäseniään eikä itseään.

Epäilen vaan onko esim. paperi- tai metalliliiton kokouksissa vastaavia puheenvuoroja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisin valmis, ehdottomasti. Kyllä sitä sen verran on säästössä että voisi olla ilman töitäkin. Ja jos kova paikka tulee - auto myyntiin  8)

Viisasteleva ajattelee harvoin, ajattelija viisastelee vielä harvemmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä sitä pitäisi lähteä mukaan lakkoon.

Tulonmenetys hirvittää kun ei ole perheellä toista huoltajaa , mutta kyllä kait sitä pärjää. Lakkoavustus olisi ihan liian pieni ja lisäksi joutuisi maksamaan suojelutyöpäivistä korotettua jäsenmaksua. Vuosilomat menisi jos töitä alle 14 päivää/kk.

Minun osastolla vaan on monta nuorta hoitajaa, jotka eivät ole liitossa. Närää syntyisi jos he saisivat lakosta kaiken hyödyn.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Närää syntyisi jos he saisivat lakosta kaiken hyödyn.

Totta. Täällä foorumillakin on vaikka kuinka moni liittoon kuulumaton luvannut liittyä takaisin TEHYyn jos lakko tulee. Saas nähdä kuinka sitten käy kun tosipaikka tulee.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minun osastolla vaan on monta nuorta hoitajaa, jotka eivät ole liitossa. Närää syntyisi jos he saisivat lakosta kaiken hyödyn.

Joillakin aloilla saattaa vasara lipsahtaa nuppiin jos meinaa siipeillä.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos menette lakkoon, niin minä alan tukilakkoon täällä ulkomailla. Kyllä te jumalauta olette ansainneet paljon paremmat palkat. Juuri noiden palkkojen takia olen ollut ulkomailla 13 vuotta.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Närää syntyisi jos he saisivat lakosta kaiken hyödyn.

Totta. Täällä foorumillakin on vaikka kuinka moni liittoon kuulumaton luvannut liittyä takaisin TEHYyn jos lakko tulee. Saas nähdä kuinka sitten käy kun tosipaikka tulee.

Riippuu varmasti siitä minkälainen mieliala kentällä yleisesti vallitsee. Vuonna 1995 fiilis oli sekalainen; osa liittyi lakkorintamaan vaikka ei liittoon kuulunutkaan ja osa erosi liitosta jotta ei tulisi tulonmenetyksiä; sama tilanne se varmasti olisi nytkin.

Joillakin aloilla saattaa vasara lipsahtaa nuppiin jos meinaa siipeillä.

Niin saattaa olla, meidän alalla vaan ei noilla puheilla saada porukkaa liittymään liittoon vaan efekti on päinvastainen..

terv. nimim. ex-eronnut joka muistaa miten nuo puheet vitutti yli kaiken...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen valmis lakkoon, vaikka tiedossa on ansionmenetystä. Kesäkin on sopivasti edessä eli töitä voisi tehdä ihan muulla alalla jos ja kun rahat loppuvat. Ja lasten kanssa olemiseen olisi enemmän aikaa.

Miten muuten on, jos lakkoaikana pitäisi olla suunniteltu kesäloma, saako siltä ajalta palkan vai siirtyykö loma lakon jälkeiseen aikaan?

Jos lakko tulee, se alkaa aikaisintaan joulukuun puolella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos lakko tulee, se alkaa aikaisintaan joulukuun puolella.

Sopimuskierrosta pitäisi ehdottomasti muuttaa niin että mahdollinen lakko olis aina kesäkaudella - siihen olis useitakin painavia perusteita...  ::)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opiskelijana sanon, että ilman muuta tuen lakkoa niin, että en mene mihinkään töihin (sitten vaikka ihan sinne postiin taas). Asioihin on oikeasti saatava muutos.

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yks TOSI tyhmä kysymys: jos olen yksityisellä työnantajalla, koskeeko lakko muakin? Vai vaan kunnallisen puolen työntekijöitä?

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä äänestäisit jäsenäänestyksessä

En kuulu liittoon ja todennäköinen lakko ei koskisi työpaikkaani?(kiireellinen kunnallinen ensihoitopalvelu)

Henkisesti olen mukana mutta pahoin pelkään ettei liittoon kuuluvien selkäranka kestä linjassa pysymistä pidemmässä lakossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yks TOSI tyhmä kysymys: jos olen yksityisellä työnantajalla, koskeeko lakko muakin? Vai vaan kunnallisen puolen työntekijöitä?

Viime lakossa oli yksityiset yritykset rajattu melkoisen tarkasti lakon ulkopuolelle - niin varmasti olisi nytkin. Mutta jos oot tehyläinen/superilainen ja haluat olla rintamassa niin et tee laittomuuksia vaikka liittyisit rintamaan.

En kuulu liittoon ja todennäköinen lakko ei koskisi työpaikkaani?(kiireellinen kunnallinen ensihoitopalvelu)

Tuosta et voi olla varma, viimeksikin kunnalliset ja sairaanhoitopiirien sakut olivat lakossa

Henkisesti olen mukana mutta pahoin pelkään ettei liittoon kuuluvien selkäranka kestä linjassa pysymistä pidemmässä lakossa.

Jos lakkoon mennään niin minun mielestä tuen pitää olla lakon puolesta samaa luokkaa tämän threadin äänestystuloksen kanssa. Eli henki pitää olla vahva ja jos liittoon kuulumattomat haluavat olla hengessä mukana niin he liittyvät lainakin akkorintamaan ja mahdollisesti liittoonkin - muu ei riitä siinä tilanteessa henkiseksi tueksi.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ok, tämä selvä. Kokemattomana lakkoilijana kysyn myös, että miten ne suojatyömitoitukset lasketaan? Lakkohan kun ei kumminkaan tarkoita sitä, että kaikki jää kotiin. Ja saako suojatyöstä sitten normaalin palkan?

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ok, tämä selvä. Kokemattomana lakkoilijana kysyn myös, että miten ne suojatyömitoitukset lasketaan? Lakkohan kun ei kumminkaan tarkoita sitä, että kaikki jää kotiin. Ja saako suojatyöstä sitten normaalin palkan?

Suojatyömitoitukset sovitaan tiukoissa neuvotteluissa lakko-organisaation ja työnantajan välillä; lakkopäälliköllä on siinä tilanteessa enemmän valtaa kuin ylilääkärillä konsanaan...

Suojatyöstä saa normaalin palkan, korotettua jäsenmaksua kyllä joutuu maksamaan jos liittoon kuuluu. Lakkoaika on kaikin puolin erikoista aikaa jolloin työnantaja rokottaa joka paikassa missä voi; edellisessä lakossa maksoivat esimerkiksi liittoon kuulumattomille ylitöistä törkeän hyvää palkkaa, työaikalakeja rikottiin aivan surutta, epäpäteviä käytettiin hoitotöissä yms.. Eli röyhkeät tekivät isoa tiliä meidän muiden lakkoillessa ja kituessa ja se pikkasen söi taistelumielialaa... :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minua on tietysti myöskin mietityttänyt tuo tulojen menetys, kun muutenkin elellään aika tiukoilla... mutta silti olen päättänyt lähteä mukaan, jos lakko tulee. Olen keskustellut mieheni kanssa asiasta ja olemme jo alkaneet pistää rahaa hieman sivuun. Voihan ne rahat käyttää sitten vaikka mihin mukavaan, jos lakkoa ei tulekkaan.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuvitellaan seuraava tilanne; liittokierrokset on käyty, kuntatyönantaja tarjoaa 6,5 prosenttista kolmen vuoden sopimusta kuntapuolelle (siis noin 2 prosentin palkankorotus/vuosi >> keskimäärin n. 50 euroa/kk) ja Tehyn hallitus ehdottaa liittovaltuustolle että päätös alistetaan jäsenäänestykseen.

Mitäs tällä kyselyllä haetaan?

Aikas pienet on korotukset. En viittis lähtee lakkoon noilla. Noi saa ilman lakkojakin!

Pari prossaa on tullu TUPO kierroksilla/vuosi muutenkii.

Jos nyt haetaan oikeesti korotuksia niin jotain muuta kuin 2%/v.

Herätkää taistelee, jos meinaatte taistella!  Muuten, kauniita unia! Rest in peace!

Viime kierroksella tuli ainakin yksityisellä sopimusalalla ensin 2,4%

Sitten 1,4% + 0,4% + 0,4% = 2,2%

http://www.finlex.fi/data/tes/stes1603-PT24TervpalTSN20502.pdf  (sivu 37)

Joo, sopimuskausi oli hieman pidempi ja muutenki poikkeuksellinen, mutta vähään on tyytyminen, 2% esimerkin mukaisessa mallissa/vuosi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuvitellaan seuraava tilanne; liittokierrokset on käyty, kuntatyönantaja tarjoaa 6,5 prosenttista kolmen vuoden sopimusta kuntapuolelle (siis noin 2 prosentin palkankorotus/vuosi >> keskimäärin n. 50 euroa/kk) ja Tehyn hallitus ehdottaa liittovaltuustolle että päätös alistetaan jäsenäänestykseen.

Mitäs tällä kyselyllä haetaan?

Aikas pienet on korotukset. En viittis lähtee lakkoon noilla. Noi saa ilman lakkojakin!

Luitkos ajatuksen kanssa kysymyksen..? Siis jos työantaja tarjoaa peruskauraa, niin lakkoillaanko parempien prosenttien puolesta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En usko että lakko toisi mitään sen parempaa, osa uhoo ja sit tulee nää jotka eroo liitosta kun ne "omat potilaat kärsii".

Paras tapa on äänestää omilla jaloilla ja yksinkertaisesti mennä sinne missä maksetaan paremmin, vaikka olis edessä alan vaihto!

Kun katsoo mies valtaisia aloja niin siellä yleensä lakko toimii kun rivit pysyy hyvin ruodussa! Ja se näkyy myös palkassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No enpäs lukenutkaan ihan ajatuksella....ajatus ei juossut niin pitkälle, että Tehy/Super alistaisi moista ehdotusta jäsenistölle...sorry....mutta kantani lie tuli selväksi!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Keikkalaisena ei oikein voi lakkoilla kun ei ole edes vakituista työtä. Ja mietin kyllä että mitkä ne olisi lakon hyödyt.. siis MISTÄ ne revitään ne palkankorotukset kerralla mitä on luvattu ? Toisaalta kannatan kyllä lakkoideaa. Mut sen pitäis olla tosi massiivinen ja tiukka lakko. Niin että ei tarvis kovin kauaa lakkoilla.(kauanko menee aikaa tienata takaisin lakon aikaiset ansionmenetykset?)

Toinen mikä on huvittava juttu... on paljon paikkoja joiden toimintaan lakko ei vaikuttaisi juuri mitenkään. Sillä lakon aikanahan on oltava kuitenkin se minimivahvuus töissä. Juuri tällä minimivahvuudellahan tehdään jo nyt monessa paikkaa lähes kokoajan töitä ::)? että jeps.. Lakko on kyllä tosiaan äärimmäinen vaihtoehto.

Herättäkää minut kun työaika loppuu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...