Jump to content
MAINOS

Voiko määräaikaisesta työsuhteesta irtisanoutua ?


Mimmu

Recommended Posts

Miten on ? Olen kuullut että ainakin työnantajan on hankala sitä purkaa mutta pääseekö työntekijäkään siitä millään irti. Mietin vain kun haen taas avoimia työpaikkoja...

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ei voi irtisanoutua, ellei siitä ole erikseen sovittu. HUS:in sopimusten vakiopykälä "Irtisanomisaika sovellettavan työehtosopimuksen mukainen" tarkoittaa käytännössä että määräaikaista sopimusta EI voi sanoa irti, koska sovellettava työehtosopimus perustuu työsopimuslakiin, jossa sanotaan, ettei määräaikaisia työsopimuksia voi sanoa irti. Uskokaa pois. Pyytäkää erikseen maininta siitä, että sopimus on irtisanottavissa kahden viikon irtisanomisajalla, ellei kyseessä ole hyvin lyhyt määäräaikainen sopimus. HUS:in ylihoitajat eivät yleensä siihen suostu, mutta pyytäkää silti. Ja älkää allekirjoittako pitkää määräaikaista sopimusta ilman irtisanomisamahdollisuutta. Nimimerkki Kantapään kautta oppinut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei voi irtisanoutua, ellei siitä ole erikseen sovittu. HUS:in sopimusten vakiopykälä "Irtisanomisaika sovellettavan työehtosopimuksen mukainen" tarkoittaa käytännössä että määräaikaista sopimusta EI voi sanoa irti, koska sovellettava työehtosopimus perustuu työsopimuslakiin, jossa sanotaan, ettei määräaikaisia työsopimuksia voi sanoa irti. Uskokaa pois. Pyytäkää erikseen maininta siitä, että sopimus on irtisanottavissa kahden viikon irtisanomisajalla, ellei kyseessä ole hyvin lyhyt määäräaikainen sopimus. HUS:in ylihoitajat eivät yleensä siihen suostu, mutta pyytäkää silti. Ja älkää allekirjoittako pitkää määräaikaista sopimusta ilman irtisanomisamahdollisuutta. Nimimerkki Kantapään kautta oppinut.

Mitä shittiä...katsopa ensin tarkkaa työsopimustasi, siinä on maininta noudatettavasta työehtosopimuksesta esim. kvtes (tes), sen jälkee lue mitä sanoaan kvtesin IXluku 5. pykälä irtisanomisajoista, alle 5 vuoden työsuhteissa 14 pv irtisanomisaika. Kollega juuri haki ja sai vakkaripaikan toisesta sairaalasta, irtisanoi määräaikaisen työsopimuksensa, joka oli joulukuun 31.pv asti kirjoitettu. Että silleen, ota työpaikan luottamusmieheltä tai tehystä/superista selvää  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei voi irtisanoutua, ellei siitä ole erikseen sovittu. HUS:in sopimusten vakiopykälä "Irtisanomisaika sovellettavan työehtosopimuksen mukainen" tarkoittaa käytännössä että määräaikaista sopimusta EI voi sanoa irti, koska sovellettava työehtosopimus perustuu työsopimuslakiin, jossa sanotaan, ettei määräaikaisia työsopimuksia voi sanoa irti. Uskokaa pois. Pyytäkää erikseen maininta siitä, että sopimus on irtisanottavissa kahden viikon irtisanomisajalla, ellei kyseessä ole hyvin lyhyt määäräaikainen sopimus. HUS:in ylihoitajat eivät yleensä siihen suostu, mutta pyytäkää silti. Ja älkää allekirjoittako pitkää määräaikaista sopimusta ilman irtisanomisamahdollisuutta. Nimimerkki Kantapään kautta oppinut.

Mitä shittiä...katsopa ensin tarkkaa työsopimustasi, siinä on maininta noudatettavasta työehtosopimuksesta esim. kvtes (tes), sen jälkee lue mitä sanoaan kvtesin IXluku 5. pykälä irtisanomisajoista, alle 5 vuoden työsuhteissa 14 pv irtisanomisaika. Kollega juuri haki ja sai vakkaripaikan toisesta sairaalasta, irtisanoi määräaikaisen työsopimuksensa, joka oli joulukuun 31.pv asti kirjoitettu. Että silleen, ota työpaikan luottamusmieheltä tai tehystä/superista selvää  ;D

Määräaikaisesta työsopimuksesta ei voi irtisanoutua ellei siitä ole molemmin puolin sovittu. Irtisanomisajat eivät koske määräaikaisia työsopimuksia, koska määräaikainen työsopimus loppuu sinä päivänä minä on sovittu.

Toki työnantajan kanssa voi yrittää neuvotella irtisanomispykälä määräaikaiseenkin työsopimukseen, mutta mikään pakko työnantajan ei ole sellaista työsopimukseen kirjoittaa.

Liitoilta ja luottamusmiehiltä ei juuri kauheasti apua saa jos haluaa irtisanoutua määräaikaisesta työsopimuksesta. Jos työnantaja ei siihen suostu, niin ei asiasta oikein voi edes työntekijä tapella. Toki kukaan ei väkisin ketään töihin tule hakemaan jos joku aamu ei töihin työntekijä ilmaannu, mutta periaatteessa työnantajalla on oikeus korvauksiin jos työntekijä rikkoo sopimuksen.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla oli määräaikainen työsopimus sillon kun irtisanoin itteni. En ees tienny et mua ei ois ollu pakko laskee menemään minnekkään... Noh jokapäivä jotain uutta, pitää mielen virkeänä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä irtisanouduin määrärilta jopa 2 kertaa, vieläpä samalta ppkl:lta. Kummallakin kerralla meni lomarahat, mutta oli se sen arvoista molemmilla kerroilla.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla oli määräaikainen työsopimus sillon kun irtisanoin itteni. En ees tienny et mua ei ois ollu pakko laskee menemään minnekkään... Noh jokapäivä jotain uutta, pitää mielen virkeänä

Tulit muuten miule mieleen just tästä aiheesta. Mullekin oli ihan uutta kokonaan tää ettei määräaikaisista sopimuksista ole oikeutta irtisanoa. Pakko oli ihan kurkata oma sopimus joka on tällä hetkellä määräaikainen ja lyhyt. Ja tännehän on merkitty, että irtisanomisaika on tyosopimuslain/tessin mukainen. Heh, empä älynnyt tätä tarkistaa allekirjoittaessani, mutta kunnossahan tää on! ..tosin, mulla on vielä koeaikaa jäljellä, joten periaatteessa voisin lopettaa hommat yhden päivän varoajalla! Vai kuinka?

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä irtisanoin itseni määräaikausesta työsopimuksesta(HUS:sta), eikä tullut mitään sanktioita. Lomarahat sain niin kuin kuuluu ja irtisanomisaika oli muistaakseni 2 viikkoa. Se tapahtui kyllä jo n. viis vuotta sitten, eli henkilökuntatilanne taisi silloin olla hieman parempi.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ilmeisesti sitten muuttunut koska Huussista minäkin itseni irtisanoin, ensin 2002 ja sitten 2006. Viitisen vuottan tosin on tuosta minunkin ensimmäisestäni. Jospa se onkin pärstäkerroinasia.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ilmeisesti sitten muuttunut koska Huussista minäkin itseni irtisanoin, ensin 2002 ja sitten 2006. Viitisen vuottan tosin on tuosta minunkin ensimmäisestäni. Jospa se onkin pärstäkerroinasia.

Tai sitten sairaalakohtainen, outoa huh.gif

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ilmeisesti sitten muuttunut koska Huussista minäkin itseni irtisanoin, ensin 2002 ja sitten 2006. Viitisen vuottan tosin on tuosta minunkin ensimmäisestäni. Jospa se onkin pärstäkerroinasia.

Tai sitten sairaalakohtainen, outoa huh.gif

Tai sitten ylihoitajakohtainen...oma esimerkkini oli KYSistä, työsopimuksessa luki "noudatettava työehtosopimus KVTES", kollega vielä tarkisti puhelimitse ylihoitajalta ennen kuin irtisanoi itsensä 2 viikon irpparilla ilman tuskaa. Tässä tapauksessa suullinen lupaus oli pätevä  :nauraa:

Ei kai se ylihoitajakaan halua pitää väkisin porukkaa töissä, vois varmaan motivaatio olla tosi matalalla, mitenkähän lie siellä etelässä, kun on työvoimapula??  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Selkeiten voi katsoa tuosta määräaikaisen työsopimuksen irtisanomisesta työsopimuslaista. Siellä sanotaan, ettei kumpikaan sopijaosapuoli voi purkaa määräaikaista työsopimusta, neuvotella toki voi. Jos työsopimusessa lukee, että tes mukaiset irtisanomiset niin silloin ei siis määräaikaista voi irtisanoa, mutta tietenkin purkaa yhteisymmärryksessä. Olen tässä elämän aikana huomannut sen, että työantajaosapuolikaan ei tätä määräaikasjuttua aina tiedä, mutta itse työntekijänä kannattaa olla valveutuntu ja opiskella nuo kaksi työelämän peruslakia eli työsopimuslaki ja työehtosopimuslaki. Eivät ole edes kovin paksuja luettavaksi, mutta kannattaa tietää mitä niissä sanotaan ja opetella nuo eri termit ja niiden ero: Irtisanoa, purkaa, koeaika... Niin ja joku kysyi, koeaikana voi lähteä heti, työntekijän ei tarvitse edes perustella lähtöään.[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 27.04.07 - klo:09:26


Ilmeisesti sitten muuttunut koska Huussista minäkin itseni irtisanoin, ensin 2002 ja sitten 2006. Viitisen vuottan tosin on tuosta minunkin ensimmäisestäni. Jospa se onkin pärstäkerroinasia.

Tai sitten sairaalakohtainen, outoa huh.gif

Tai sitten ylihoitajakohtainen...oma esimerkkini oli KYSistä, työsopimuksessa luki "noudatettava työehtosopimus KVTES", kollega vielä tarkisti puhelimitse ylihoitajalta ennen kuin irtisanoi itsensä 2 viikon irpparilla ilman tuskaa. Tässä tapauksessa suullinen lupaus oli pätevä  :nauraa:

Ei kai se ylihoitajakaan halua pitää väkisin porukkaa töissä, vois varmaan motivaatio olla tosi matalalla, mitenkähän lie siellä etelässä, kun on työvoimapula??  ;D

Joskus olen kuullut, että jos et ole määräystä allekirjoittanut itse, ainoastaan ylihoitaja niin et ole sopinut mitään määräajasta, sinulle on tarjottu työ määräaikaan asti. Tämä ei kyllä ole muuta kuin mutu-tietoa, mutta ainakaan kys ei allekirjoituttanut soppareita.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...