Jump to content
MAINOS

Vieläkö näin, kouluttamattomat apulaiset antavat lääkkeitä?


Sari-Helena

Recommended Posts

Muutama vuosi sitten olin vielä kouluttamaton hoitoapulainen. Kun olin vanhusten palvelutalossa iltavuorossa koulutetun hoitajan kanssa, lähdimme kumpikin iltakierrolle eri käytäville. Kummallakin oli kori, jossa dosetit ja insuliinikynät. Annoin lääkkeet ja pistin insuliinit.

Nyt jälkeenpäin tuntuu suurelta vastuulta kouluttamattomalle  ::)

Vieläkö jossain näin menetellään vai onko joka yksikössä jo lääkkeet ainoastaan koulutettujen käsissä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

meillä kotihoidossa on silleensä ohjeistettu, että kodinhoitajat ja kotiapulaiset saavat antaa dosetista valmiiksi jaetut lääkkeet, lääkkeenjako-oikeutta ei ole. samoin insuliinin saavat pistää. Tällä hetkellähän on ainakin meillä tilanne se, että kaikki uudet työntekijät ovat ainakin lähihoitajia, joilla on sitten se vaadittava koulutus. Mutta tällä hetkellä töissä olevat kodinhoitajat/kotiavustajat ovat vuosikymmenien työkokemuksen omaavia, joille kyllä pystyy luottamaan nämä kyseessä olevat asiat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä on töissä yli-innokas hoitoapulainen, joka aina tilaisuuden tullen (kun hoitaja kääntää selkänsä) ottaa itse ilman lupaa lääketarjottimelta, jonku asukkaan lääkkeet ja antaa ne.

Minä ja monet muut työkaverit ei tätä hyväksytä, koska vastuuhan on vuorossa meidän. Veemäistä sanoa sille hoitoapulaisille samasta asiata sata kertaa. Mutta ku se ei ymmärrä, ni se ei ymmärrä. Tahtoo kuulemma olla avuksi. Mutta kyllä meidän yksikköön mahtuu myös sellaisia, jotka antavat tämän hoitoapulaisen jakaa lääkkeitä tarjottimelta. Minusta vaan olis niin paljon helpompaa kun kaikki vuorossa olevat olisivat hoitajia, niin ei tulisi tämmöisiä tilanteita eteen, mutta minkä teet ku niita hoitoapulaisia meillä riittää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Mutta kyllä meidän yksikköön mahtuu myös sellaisia, jotka antavat tämän hoitoapulaisen jakaa lääkkeitä tarjottimelta. Minusta vaan olis niin paljon helpompaa kun kaikki vuorossa olevat olisivat hoitajia, niin ei tulisi tämmöisiä tilanteita eteen, mutta minkä teet ku niita hoitoapulaisia meillä riittää.

Niin ja jos työpaikalla olisi yhteisesti sovitut pelisäännöt siitä keillä on oikeus jakaa lääkkeitä.. Varmasti myös hoitoapulaiselle vaikea tilanne jos joskus saa ja joskus ei. Mielestäni hoitoapulaiselle on kyllä varmasti sata muuta tapaa olla avuksi kuin lääkkeiden jako..

Eiköhän jokainen hoitoapulainen osaa sen tarjottimelle laitetun lääkekipon toimittaa perille, kun vaan tietää kelle sen vie, mutta itse olen joutunut puuttumaan tilanteeseen, jossa hoitoapulainen murskasi/jauhoi ison kupillisen lääkkeitä yhdeksi jauhesotkuksi (seassa myös mm entero- ja depotkapseleita).. Kun lääkehoidon koulutus puuttuu, olisi parempi pysyä muissa hommissa, niitäkin kun riittää..  Vastuu näissä tilanteissa taitaa kuitenkin aina olla hoitajalla. huh.gif

Voisitko toistaa, mitä sanoit sen jälkeen kun olit sanonut:

”nyt kuuntele hyvin tarkkaan” ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Myönnän silloin kun olin kouluttamattomana hoitoapulaisena niin jaoin lääkkeitä. Tarjottiimpa minulla jopa eräässä paikassa mahdollisuutta ihan _jakaa_ lääkkeitä,mutta kieltäydyin.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: inkeri 59

Täällä kaakkois-suomessa on yksityinen hoitolaitos jossa hoitoapulaiset laittavat insuliinit ja nitrolaastarit poitilaalle.

Mutta asia miksi kirjotan on että ollessani viimeisessä harjoittelussa dementiaosastolla niin vakituiseen henkilökuntaan kuuluva lähihoitaja antoi väärät lääkkeet potilaalle ja minä huomasin sen mutta potilas oli kerennyt ne nielemään..no lähihoitajalle tuli kova kiire kattoa Efficasta mitä oireita mahdollisesti tulee.

Ei siinä ollut onneksi digoksiinia eikä farfariinia. Muistaaksein meni Ebixaa, Atacandia ja jokin kipulääke. Rouvalle olisi kuulunut vain tuo Marevan ja kalkkitabletti.

Siitä selvittiin säikähdyksellä ja potilaan verenpainetta tarkkailtiin aika tiheään sen jälkeen. Tämä sattui paikassa missä kaikki tulevat ruokailemaan pieneen tilaan ja lääkkeitten ja ruuan jakajia oli monta. Kuinka helposti se käykään kun rouvilla oli sama etunimi ja muutenkin tiimissä oli kolme samaa etunimeä ja kaksi samaa sukunimeä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aivan, virhe tapahtui, mutta koska kyseessä oli koulutettu henkilö, hän osasti selvittää, mitä ongelmia saattaa syntyä ja pystyi tarkkailemaan niitä.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä kaakkois-suomessa on yksityinen hoitolaitos jossa hoitoapulaiset laittavat insuliinit ja nitrolaastarit poitilaalle.

Mutta asia miksi kirjotan on että ollessani viimeisessä harjoittelussa dementiaosastolla niin vakituiseen henkilökuntaan kuuluva lähihoitaja antoi väärät lääkkeet potilaalle ja minä huomasin sen mutta potilas oli kerennyt ne nielemään..no lähihoitajalle tuli kova kiire kattoa Efficasta mitä oireita mahdollisesti tulee.

Ei siinä ollut onneksi digoksiinia eikä farfariinia. Muistaaksein meni Ebixaa, Atacandia ja jokin kipulääke. Rouvalle olisi kuulunut vain tuo Marevan ja kalkkitabletti.

Siitä selvittiin säikähdyksellä ja potilaan verenpainetta tarkkailtiin aika tiheään sen jälkeen. Tämä sattui paikassa missä kaikki tulevat ruokailemaan pieneen tilaan ja lääkkeitten ja ruuan jakajia oli monta. Kuinka helposti se käykään kun rouvilla oli sama etunimi ja muutenkin tiimissä oli kolme samaa etunimeä ja kaksi samaa sukunimeä.

Pidetäänkö teillä kirjaa lääkehoidon virhe- ja läheltä piti-tilanteista?

Nykyisen lääkehoitisuositusten mukaan tämäkin pitäisi olla, ihan sen takia että opittaisi virheistä ja voitaisiin lääkehoidon käytäntöjä parantaa.

Inhimillistä on, että virheitä voi sattua ihan kenelle vaan. Pääasia, että huomataan ja tunnistetaan virheet ja virhetilanteissa osataan toimia, ihan kuin teilläkin tehtiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Stm:n turvallinen lääkehoito ohjeiden mukaan kouluttamaton henkilö voi antaa

- valmiiksi jaettujen lääkkeiden

antaminen luonnollista

tietä

- injektiot ihon alle

- jako dosettiin potilaan

kotona

lupa tähän tulee olla toimintayksikön

terveydenhuollon toiminnasta

vastaavalta lääkäriltä

kannattaa muutenkin käydä vilkaisemassa

http://www.stm.fi/Resource.phx/hankk/hankt/potilasturvallisuus/index.htx.i640.pdf

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: inkeri 59

Tämä lähihoitajalle sattunut virhe oli ihan ymmärrettävää siksikin, että rouvat olivat saman näköisiä ja etunimi oli sama.

Toinen asia on sitten tämä yksityinen laitos kun siellä säästetään kaikessa mahdollisessa. Koulutettua henkilökuntaa oli vain neljä ja kaikki muut olivat tämä hoitoapulainen ja 6 harjoittelijaa. Eli toimintaa pyöritetään näillä harjoittelijoilla.Ruokia lämmiteltiin kolme kertaa eri päivinä ja sekoiteltiin uuden ruuan joukkoon. Paikka oli täynnä todella vanhoja ja huonokuntoisia dementikkoja. Me näyttöä suorittamassa olevat opiskelijat ohjasimme toisiamme kun sairaanhoitajat päivystivät toimistossa. Onneksi oli kysymyksessä kuntoutuksen tukeminen ja sain kuntouttaa psyykkisesti ja sosiaalisesti näitä asukkaita.

Ihmettelin, kun erikoissasairaanhoitaja ei ollut kiinnostunut edes kattomaan montako yksikköä kiersin insuliinikynään. Kävin itse tarkistuttamassa aluksi, että annoin varmasti oikean määrän.

Informoin koulua tästä harjoittelijasumasta ja koulu ei lähetä sinne enää kahta harjoittelijaa enempää kerrallaan.

On ollut tosi hyvä kierrellä eri laitoksissa opiskelun aikana jotta osaan valita tulevan työpaikkani huolella.

Niin virheitähän voi sattua koulutetullekin, eikä niistä koskaan päästä täysin eroon kun aina on kiire ja työskennellään jaksamisen äärirajoilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...