Jump to content
MAINOS

Sos.alan yksityisiä paikkoja koskevat säädökset?


kirstiina

Recommended Posts

Onko kenelläkään ideaa mistä löytäisi tietoa sosiaalisen puolen yksityisten hoivakotien, palvelutalojen yms. työnantajaa velvoittavista säädöksistä. Esim. lääkehoidon toteuttamisesta, henkilöstömitoituksista jne. Työpaikassani (pääkaupunkiseudulla) ongelmia nimenomaan näissä asioissa ja monet kokevat turvattomuutta kun omat vastuut eivät ole selvillä. Onko esim. määritelty kuka saa antaa lääkeannoksia. Terveyspuolelle kyllä selkeästi määritelty nämä asiat, mutta sosiaalipuolella tuntuu olevan villimpää ja kouluttamattomat tekevät paljon sellaisia töitä, jotka hoiva-ammattilaisen mielestä vaativat alan koulutusta, kuten antavat valmiiksi jaettuja lääkeannoksia asukkaille. Ohjeeksi annettu että valvonnan alaisena näin voi tehdä ja esimiehet vastaavat valvonnasta, mutta entä kun esimiehet ei ole paikalla? Kaatuuko vastuu koulutettujen niskaan. Esimiehiä olemme yrittäneet lähestyä useaan otteeseen ja aina puhe kääntyy vaatimukseen mustaa valkoisella! Tai väittämään että sallittua on. Olen yrittänyt etsiä tätä mustaa siellä valkoisella, mutta mitään selkeää mihin tarttua en ole löytänyt. Lääkelakikin viitaa vain sairaaloihin ja terveysalan yksiköihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mua kiinnostais tää sama hommeli.  On nimittäin aikas villiä menoa tuolla joissain paikoissa. Valituksen paikkojakin.Kertokaan jos tiedätte

Herättäkää minut kun työaika loppuu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse painiskelen myös samojen ongelmien kanssa. Meillä on kyllä periaatteena että kouluttamattomat eivät koske lääkkeisiin eikä ole keskenään työvuorossa. Kyselin vähän liitosta neuvoa ja kaksi hyvää lähdettä löysin :

1. Turvallinen lääkehoito : Valtakunnallinen opas lääkehoidon toteuttamisesta sosiaali-ja terveydenhuollossa (löytyy netistäkin)

2. Ikäihmisten hoitoa ja palveluja koskevan laatusuosituksen seuranta ja arviointi (löytyy tehyn sivuilta kohdassa ammatissa, pitää kirjautua)

Mitään ehdotonta velvoitetta tietylle henkilökuntamäärälle ei kuulemma ole, mutta lääninhallitushan on ruvennut antamaan huomautuksia aktiivisemmin (koukkuniemi ym.)

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Turvallinen lääkehoito -opas on hyvä lukea . Siellä on suosiuksia lääkehoidon toteuttamiseksi, mutta ehdotonta lakia yksityisellä puolella ei ole olemassa. Tuota opusta lukiesani minulle jäi sellainen kuva, että vastuun kantaa loppupeleissä laitoksen johtaja.

la vida es una buena adventure - elämä on kaunis seikkailu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

hähääääääääääää!!!! Kiitos tiedosta. Pitänee tutustua opukseen ja ilolla laittaa johtajatar vastuuseen ::) (mikäli siis tulee tilanteita eteen, ja varma olen että vielä tullee joskus. Mua NIIN pännii tuo villi meno tuolla jossain..

Herättäkää minut kun työaika loppuu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...