Jump to content
MAINOS

Vakipaikoista


Sukunajo

Recommended Posts

Kaikkihan tietää, että keikkaa saa painaa niin paljon kuin sielu sietää, ja että pidempiaikaisiakin sijaisuuksia saa hyvinni valikoida  ;D

Mutta kiinnostaisi tietää, minkälainen on tuo toimi-tilanne.. kyllähän se HUSsin läpyskä tulee aina keikalla vilkaistua, ja siellähän niitä hoitsuja vakituiseenkin suhteeseen haetaan...

Onko sinun työpaikallasi avoimia paikkoja? Vieläpä sellaisia, joita ei saada täytettyä? Roikutko sijaisena, vai saatko ihan vakinaisen nimellä olla työpaikallasi?

Monessa keikkapaikassa on kyllä heti pyydetty sijaistamaan ajaksi X ja Y, mutta on joissain avoimia toimiakin ollut (onko se nyt oikeaoppisesti toimi? Vai virka vai mikä lienee? Kun en ole koskaan sellaisessa ollut  ;) ), joihin ei ole ollut yhtään hakijaa. tai ainakaan pätevää... Siis itsehän olen edelleen shoppi, eli mitään vakituista en voisi hakeakaan.

Jo tässä vaiheessa alkaa ajatella, että missä vaiheessa sitä pitäisi alkaa jumittaa jonnekin? Jos paikka on kiva, niin olisihan se toimikin kiva.

Vai jäisikö kuka urakseen sijaiseksi...

Jossain Sairaanhoitajassakohan se oli artikkeli jonkin kotisairaalan hoitajista, jotka olivat tehneet aika lailla pitkään sijaisuuksia, eikä oltu kuitenkaan vakinaistettu. Siis pula on monessa paikassa, vaan ne on sitten sijaisuuksia...

Siinähän tulee jossain vaiheessa lakikin vastaan.

Asia juuri nyt mietityttää..

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kyllä niitä toimia alkaa HUSin Helsingin sairaaloissa ainakin lisääntyvään tahtiin tulla hakuun. Mun mielestä kiinnostavan paikan toimea kannattaa aina hakea. Toimessa on sekin hyvä puoli, että siitä on tavallaan vapaampi lähtemään kuin määräaikaisesta työsopimuksesta  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toimessa on sekin hyvä puoli, että siitä on tavallaan vapaampi lähtemään kuin määräaikaisesta työsopimuksesta  ;D

Nimenomaan. Nuoret hoitajat eivät hae toimia koska eivät halua olla yhteen paikkaan sidottuja mutta pitkä määräaikainen sopimus on itse asiassa paljon sitovampi, siitä eroonpääseminen voi olla pahimmassa tapauksessa jopa mahdotonta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nimenomaan. Nuoret hoitajat eivät hae toimia koska eivät halua olla yhteen paikkaan sidottuja mutta pitkä määräaikainen sopimus on itse asiassa paljon sitovampi, siitä eroonpääseminen voi olla pahimmassa tapauksessa jopa mahdotonta.

Fiksujen sijaisten työsopimuksessa on sovittuna irtisanomisaika esim. 2 viikkoa...

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jeps. Mua kiinnostavissa paikoissa niitä toimia on näkynyt haussa aika vähän toistaiseksi. Sisätautien toimialalle ja lapsille näyttäisi olevan kovasti paikkoja ollut viime aikoina auki, tai sellainen tuntuma on itselle tullut. Tietty omien keikkapaikkojen tilanteen tuntee vähän tarkemmin, mutta niistä oikeastaan vain yksi on sellainen mihin voisin kuvitella jääväni. Tai sitten en.

En kuitenkaan pelkän toimen takia halua sit kun kerran tästä valmistun (ei siihen ole enää kauan  :)  ) jäädä paikkaan mikä ei kamalasti kiinnosta.. toisaalta en usko olevani myöskään valmis sijaistamaan ja sijaistamaan samassa paikassa, jos ei ala näyttää siltä, että vakipaikan saisi...

Pikku hiljaa alkaa katselemaan, että mihin sitten rantautuisi, Kun vastavalmistuneena en halua keikkailemaan enää jäädä, enkä tehdä kovin lyhytaikaisia sijaisuuksia, valmistuneelta kai nyt kuitenkin odotetaan ihan täyttä työpanosta. Yhdessä paikassa sitten ainakin jonkun aikaa, iv-luvat kuntoon ja sillä lailla...

Yksi paikka on jo mielessä minne olisi kiva mennä  ;) mutta aika tappotahti sielläkin kun ihan työmaalla on.. Toisaalta näin nuorena ja näpsäkkänä jaksaa vielä vähän hektisempää menoa...

No joo,, täytyy haistella näitä työjuttujakin ennen kuin valmistuu, ettei ole sitten pää pyörällä ja suostu mihkä vaan...

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselläni paikka vakinaistettiin kesäsijaisuuden jälkeen. Ei ollut syytä jatkaa määräaikaisuutta. Itse aluksi vähän epäilin, koska määräaikaisesta on helpompi lähteä (mulla oli irtisanomispykälä 2 vkoa) kuin vakinaisesta toiseen määräaikaiseen.  Itse ainakin arastelen sanoa itseni irti ja lähteä epämääräisen pitkään sijaisuuteen. Tilanne oli tällainen aikanaan tarjottiin koulutusta vastaavaa hommaa, mutta 500 km eri paikassa ja 4 kk. Vakihomma piti kuitenkin aloillaan, koska jatkosta tuolla kaukana ei ollut tietoa ja siellä en olisi hoitoalan hommiin, näihin nykyisenlaisiin, halunnut.

Mutta kait joka paikassa nyt rupeaa olemaan avoimia hoitajan paikkoja. Tehy lehteä tai mol.fi kun vilkaisee niin sivutolkullahan siellä näyttää noita hommia olevan hakusellaan. Eiköhän aika helposti saa vakihomman jo tänä päivänä varsinkin, jos ei osastosta/paikasta niin ronklaa. Vakipaikastahan voi aina hakea sitä uutta paikkaa.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen töissä yksityisessä vanhustentalossa, meillä on tällä hetkellä vakipaikkoja auki enkä tiedä...tuntuu ettei ihmsiä meinata saada. Itse pistin hakemuksen kyseiseen paikkaan ja jäin vakituiseksi hoitajaksi samantien. on se kuitenkin niin eri olla vakituisena kuin määräaikaisena, ja tosiaan, siitä on helpompi päästä irtikin jos siltä tuntuu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun työuralleni mahtuu kuuden vuoden pätkätyöjakso, määräyskirjasta toiseen yhdellä ja samalla osastolla. Toimia tuohon aikaan (1995-2000) todella nihkeästi saatavilla, ja sitten kun niitä tuli kyseiselle osastolle auki, en tullut valituksi ja sitten olikin aika vaihtaa työpaikkaa.

Nykyiseltä osastolta sain toimen 8 kk työskentelyn jälkeen, nyt samassa duunissa on työvuosia takana 5,5v.

Meillä (HUS; LNS) on auki toimia jatkuvasti. Meidän osastolla myös, jos ei ihan joka kuukausi niin usein kuitenkin. Hakijoita ei ole pilvin pimein, muutama per toimi. Talvella tapahtui niinkin, että yhteen toimeen oli yksi hakija, joka sitten myös tuli valituksi.

Mulle se, että sain toimen uudessa duunissa 8kk jälkeen oli jotain aika erilaista, kun pohjalla oli kuuden vuoden pino määräyskirjoja, mutta tilanne näyttää nuoremmilla hoitajilla olevan tänä päivänä ihan toinen. Kun kerran nyt on sairaanhoitajien markkinat täällä Helsingin seudulla, ei toimia viitsitä edes hakea, mielummin otetaan näköjään niitä määräyskirjoja. Samalla näyttää siltä, ettei osaston toimintaan haluta erityisemmin sitoutua, tullaan vaan töihin ja se siinä. Voin olla väärässäkin..

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitaja80

Mun urani mielisairaalassa alkoi keikkahommissa osastolla jossa olen tänäkin päivänä viiden ja puolen vuoden jälkeen. Keikkahommia oli paljon, vuoden tein osastolle keikkaa, sitten olin 4 vuotta sijaisena, sijaisena mulla oli sikäli turvallista olla kun olin osaston toinen "vakituinen" lomittaja. Määräyskirja tuli alkuaikoina muutaman kuukauden pätkinä sit muuttui vuoden pituisiks. Joulukuussa -05 yövuoroon mennessä yks kaunis ilta, kollega täräytti tiedon että 3 vakinaistetaan ja sinä olet yksi niistä. Ensimmäinen kommenttini oli että: Äläpäs huijaa ;D mutta totta se oli :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun kerran nyt on sairaanhoitajien markkinat täällä Helsingin seudulla, ei toimia viitsitä edes hakea, mielummin otetaan näköjään niitä määräyskirjoja. Samalla näyttää siltä, ettei osaston toimintaan haluta erityisemmin sitoutua, tullaan vaan töihin ja se siinä. Voin olla väärässäkin..

Vaikka nyt en siellä kehä kolmosen sisäpuolella olekkaan, niin itsekin mielummin tässä vaiheessa teen määräaikaisia "keikkoja" eri paikoissa. Tai ainakin ajattelen tekeväni niin. Kun on olemassa pula sairaanhoitajista, niin sitä käytän hyväkseni, että tutustun eri paikkoihin ja etsin sitä "unelmatyötä/-paikkaa". Kyllä kuitenkin haluan varmaan muutaman vuoden sisällä hieman vakinaisempaa, mutta tässä vaiheessa vielä on mukavaa nuuhkia tuulia..

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle se, että sain toimen uudessa duunissa 8kk jälkeen oli jotain aika erilaista, kun pohjalla oli kuuden vuoden pino määräyskirjoja, mutta tilanne näyttää nuoremmilla hoitajilla olevan tänä päivänä ihan toinen. Kun kerran nyt on sairaanhoitajien markkinat täällä Helsingin seudulla, ei toimia viitsitä edes hakea, mielummin otetaan näköjään niitä määräyskirjoja. Samalla näyttää siltä, ettei osaston toimintaan haluta erityisemmin sitoutua, tullaan vaan töihin ja se siinä. Voin olla väärässäkin..

Viis kuukautta valmistumisen jälkeen sain vakipaikan, olin ehtinyt olla kyseisessä työpaikassa kaks kuukautta. Hain toimea huvikseen, luulin siis etten saisi sitä kuitenkaan. Sit kolme kuukautta myöhemmin irtisanouduin siitä, kun ei enää napannut se homma. Päätin, etten enää huvikseenkaan hae toimia, kun näkyy niin helppoa olevan niiden saanti.

Paljon kivempää olla määräaikaisena (2 viikon irtisanomisajalla). Aina kun määräyskirja lähenee, on hyvä miettiä haluaako jäädä vai jatkaa matkaa... On kiva katella eri paikkoja. Tarttee tehä vaan sitä oikeeta työtä eikä ole mitään hemmetin vastuualueita tai muita ylimäärisiä töitä, joista ei makseta. Eli voi kai sen niinkin tulkita, ettei halua sitoutua osaston toimintaan.

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarttee tehä vaan sitä oikeeta työtä eikä ole mitään hemmetin vastuualueita tai muita ylimäärisiä töitä, joista ei makseta. Eli voi kai sen niinkin tulkita, ettei halua sitoutua osaston toimintaan.

joo täähän tässä on kanssa yks puoli. Ei mitään vastuualueita siitä ja tästä, mikä ei tosiaan edes palkassa näy millään tavalla, ei varmaan myöskään suuremmin opiskelijan ohjauksia (voi sitä raukkaa joka mut saa ohjuksekseen kun mä tästä valmistun) tms...

Toisaalta olisi kiva olla osa sellaista osastoa, jossa homma pelaa ja porukka on hyvä.

Muokkaus:lainaukset

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työtä riittää koko kesäksi, tämä on taattu. En halua sitoutua mihinkään tiettyyn paikkaan, sillä keikkalaisena voin tehdä enemmän töitä päivässä/viikossa kuin vakipalkkalainen jos tahdon.

Lisäansioiden (em. ylityökorvausten) lisäksi hälytysrahat tekevät mukavasti lisää köyhän opiskelijan lompakkoon.

Nyt kun on työntekijän markkinat, en haluaisi vakipaikkaa kuin ehkä yhdestä paikasta Suomessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työtä riittää koko kesäksi, tämä on taattu. En halua sitoutua mihinkään tiettyyn paikkaan, sillä keikkalaisena voin tehdä enemmän töitä päivässä/viikossa kuin vakipalkkalainen jos tahdon.

Lisäansioiden (em. ylityökorvausten) lisäksi hälytysrahat tekevät mukavasti lisää köyhän opiskelijan lompakkoon.

Missä keikkalaiset saa hälytysrahaa?  ;)

Uskon kyllä että mulle riittää kesällä ylitöitä vaikka muille jakaa... ja jos ei omalta osastolta niin hissi kulkee  :P

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missä keikkalaiset saa hälytysrahaa?  ;)

No tääl kaakos! :P Jos aamulla (tai milloin vaan) soitetaan että tuutko nyt töihin, niin saat hälytysrahat kun lähdet duuniin. Toki täällä on nämä varahenkilöstöreservit joita ensisijaisesti hälytellään, mutta kun nekään eivät aina tunnu riittävän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missä keikkalaiset saa hälytysrahaa?  ;D

No tääl kaakos! ;) Jos aamulla (tai milloin vaan) soitetaan että tuutko nyt töihin, niin saat hälytysrahat kun lähdet duuniin. Toki täällä on nämä varahenkilöstöreservit joita ensisijaisesti hälytellään, mutta kun nekään eivät aina tunnu riittävän.

Selvittelin tätä, siitä puhelustahan siis ei keikkalainen saa täälläkään hälyrahaa, mutta jos esim jäät sijaisuuden jälkeen tekemään toisen vuoron putkeen josta sulle samana päivänä kerrotaan, niin silloin on keikkalainenkin oikeutettu tähän korvaukseen. Koska hän on sillä hetkellä työsuhteessa sairaanhoitopiiriin. Tarkastettu tänään luottamusmieheltä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Selvittelin tätä, siitä puhelustahan siis ei keikkalainen saa täälläkään hälyrahaa, mutta jos esim jäät sijaisuuden jälkeen tekemään toisen vuoron putkeen josta sulle samana päivänä kerrotaan, niin silloin on keikkalainenkin oikeutettu tähän korvaukseen. Koska hän on sillä hetkellä työsuhteessa sairaanhoitopiiriin. Tarkastettu tänään luottamusmieheltä :)

Onko tää nyt koko HUSsilla ainaski tää hälytysraha ja ilmeisesti sairaanhoitopiireillä ylipäätään? Joskus taannoin Hgin kaupungille töitä tehdessä tätä suunniteltiin, vaan eipä ainakaan silloin toteutunut, oltais kai tulti kaupungille liian kalliiks :D

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Pitkä aikainen sijaisuuteni päättyy syyskuun alkupäivinä. Ja hieman ikävällä tavalla. Olen ollut paikalla melkein 3 vuotta ja viimeiset 15 kk yhtäkyytiä. Odotin että paikka aukeaa. Kävin ylihoitajan puheilla niin hän ilmoitti että paikka ei edes aukea vaan tehdään sisäinen siirto. Tyypillistä politiikkaa meidän pienessä kaupungissa => en ollut ensimmäinen jolle näin tehtiin. En vain aio sitä jäädä enää katsomaan vaan muutan pois.

Ensimmäiset pari päivää päässä kummitteli että mitä nyt. Ja ajattelin että vaihdan alan kokonaan. Olin tosi pettynyt kaikenkaikkiaan hoitajien kohteluun suomen maassa ja meidän kaupungissa. Mutta nyt ajatukseni ovat selkityneet ja luotan siihen että kyllä aina jotain keksii. Ja ajattelin lähteä kokeilemaan siipiäni vielä Norjassa :) Mutta suoraansanottuna ei ole minkäänlaista hajuakaan että mistä lähden liikkeelle asian selvittämiseksi? Joten vinkkejä otetaan vastaan. Mitä kaikkea pitää tehdä? Minne ottaa yhteyttä yms yms

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitkä aikainen sijaisuuteni päättyy syyskuun alkupäivinä. Ja hieman ikävällä tavalla. Olen ollut paikalla melkein 3 vuotta ja viimeiset 15 kk yhtäkyytiä. Odotin että paikka aukeaa. Kävin ylihoitajan puheilla niin hän ilmoitti että paikka ei edes aukea vaan tehdään sisäinen siirto.

Ennen Norjaan lähtöä juttele luottamusmiehen ja liiton lakimiehen kanssa. Toiminta saattaapi olla laitonta ja vaikka paikkaa et saisi, niin kunnon korvaukset kuitenkin. Tsemppiä.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitkä aikainen sijaisuuteni päättyy syyskuun alkupäivinä. Ja hieman ikävällä tavalla. Olen ollut paikalla melkein 3 vuotta ja viimeiset 15 kk yhtäkyytiä. Odotin että paikka aukeaa. Kävin ylihoitajan puheilla niin hän ilmoitti että paikka ei edes aukea vaan tehdään sisäinen siirto.

Ennen Norjaan lähtöä juttele luottamusmiehen ja liiton lakimiehen kanssa. Toiminta saattaapi olla laitonta ja vaikka paikkaa et saisi, niin kunnon korvaukset kuitenkin.

Kyllä se on ihan normikäytäntö että ennen toimen täyttämistä kysellään jos talon sisällä on siirtohalukkuutta ko. toimeen, osoittaa mielestäni työantajan hyvää asennetta vakihenkilökuntaa kohtaan.

Ja tuleehan se aina noissa tilanteissa paikka jossakin päin sairaalaa julkiseenkin hakuun, vähän tuuristahan se on sitten kiinni että sattuuko se aukioleva toimi sitten itseä miellyttämään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hmmm. Jos toinen on tehnyt avointa toimea yli vuoden ja ollut talossa 3 vuotta, niin mielestäni kyllä vakinaistamisen kriteerit täyttyvät ja tilanne tulee ainakin luottamusmiehen toimesta tarkistaa.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hmmm. Jos toinen on tehnyt avointa toimea yli vuoden ja ollut talossa 3 vuotta, niin mielestäni kyllä vakinaistamisen kriteerit täyttyvät ja tilanne tulee ainakin luottamusmiehen toimesta tarkistaa.

En tunne tuon tuon tapauksen taustoja, eli puhuinkin enemmän yleisellä tasolla.

Edelleen minun mielestä on koko työyhteisön etu jos motivoitunut konkari voi tehdä talon sisällä työnkiertoa ja vaihtaa joustavasti toimipistettä ilman isoa byrokratiaa ja valintaprosessia - lakia ja työehtosopimuksia pitää tietysti näissäkin tapauksissa noudattaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitaja80

Mä tein 3 vuotta töitä ns. vakituisena lomittajana, eli sijainen olin mutta mulle rakennettiin ketju vuosilomista joita sitten tein. Tuo lomittajan paikka on meillä aika ajoin herättänyt keskustelua siksi että meillä on ympäri vuoden jatkuvasti kahdelle lomittajalle töitä mutta koskaan niitä lomittajan paikkoja ei oo suostuttu vakinaistamaan. Meidän entinen oh yritti ennen eläkkeelle jäämistään ehdottaa että ne vakinaistettiin mutta vastaus oli tyly että niitä ei vakinaisteta kun ei ole virkapohjaa (silloin oli vielä virat kaikilla). Nyt koko asia on haudattu. Mutta  mulla on sellainen käsitys et kun nyt kaikki on toimessa, niin "virkapohjaa" ei tarttis olla vaan riittäis jos sijaisuudelle ei oo perustetta, se voitais vakinaistaa, mut eipä näytä näin menevän. Mulle ent. oh sano joskus että Älä huoli, kyllä minä sulle ennen eläköitymistä toimen hankin ja niinhän hän teki :) Minut vain vaihdettiin avonaisen toimen päälle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...