Jump to content
MAINOS

Iho kuin paperia


Avataanpas televisio!

Recommended Posts

Alkaa palamaan käämit kun jokainen hoitaja aloittaa joka päivä uuden hoidon, mitään ei kokeilla loppuun asti, kukaan ei tiedä mitään, mutta kaikki haluavat kokeilla jotain omaa.

Eli; mummulla tena flex 24/7, ja nivusten iho on kuin paperia, vähän venytät pesua varten ja krats, taas viiltohaavan näköinen aukeama.

Sorbact liuskat ehkä vain pahensivat.

Rasvatalkki aiheutti kitkaa ja repi lisää auki.

Sinkkiä kukaan ei saanut pestyä pois ja taas lisää auki.

Suojavoide kyllä suojasi, samoin bepanthen, mutta välillä viillot tulehtuivat.

Tällä hetkellä (jos ei joku ole taas sooloillut) lakanat ja bepanthen.

Mutta onko kukaan törmännyt vastaavaan, että potilaan iho on kuin seittiä, ei kestä yhtään mitään, ja miten näitä haavoja pitäisi hoitaa?

Quiquid in Latine dictum sic, altum profundum.

(mitätahansa sanot latinaksi, se kuulostaa aina syvälliseltä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Voisi kokeille Cavilon spray:ta.  Meidän lafkassa sitä tulee keskusvarastosta, muta jossain varmaankin apteekki toimittaa sitä. Sitä on myöskin liuoksena, mutta minusta spray on kätevämpi käyttää.

Just vähän aikaa sitten potilaan takamuksen haavat paranivat sen avulla. Haavat pakara-vaossa ja potilaalla ankara ripuli. Mikään hoitotuote ei pysynyt.

Cavilon tekee ohuen kalvon iholle. Pesun ja varovaisen kuivauksen jälkeen suihkuta alueelle Toistetaan aina pesun jälkeen.Sitten kun iho on ehjä, voisi kokeilla esim. Ceridal-ihoöljyä nivusiin. Sitäkin saa spray-pullossa.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai joo, siis Ceridal -öljyä sekä lipogeeliä oli yhden kuukauden ajan lääkärin määräyksestä.

Cavilon on kyllä hyvä idis - luulen että meidän varastossa vastaava on 3M-firman samanlainen spray.

Miksi en ole tullut itse ajatelleeksi tuota?

Quiquid in Latine dictum sic, altum profundum.

(mitätahansa sanot latinaksi, se kuulostaa aina syvälliseltä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aiheen vierestä siihen liittyen, etenkin lanssissa työskenteleville pieni muistutus.

[Avautuminen] Vanhuspotilaiden iholle ei laiteta heftaa. Piste. Voitte varmasti arvata mitä hefta jonkun kortisonikyllästetyn mummon iholla tekee kun sitä koittaa kiskoa pois. Mefix ei ole kovin paljon hellempää, mutta edes vähän.[/Avautuminen] Kiitos. ;D

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aiheen vierestä siihen liittyen, etenkin lanssissa työskenteleville pieni muistutus.

[Avautuminen] Vanhuspotilaiden iholle ei laiteta heftaa. Piste. Voitte varmasti arvata mitä hefta jonkun kortisonikyllästetyn mummon iholla tekee kun sitä koittaa kiskoa pois. Mefix ei ole kovin paljon hellempää, mutta edes vähän.[/Avautuminen] Kiitos. ;D

Koska kuitenkin monessa lanssissa hefta on ainoa teippi niin kannattaa muistaa käyttää pirtua pehmittämään liimaa. Hieman ärsyttää vanhuksen ihoa mutta kuitenkin vähemmän mitä heftan repiminen ihosta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aiheen vierestä siihen liittyen, etenkin lanssissa työskenteleville pieni muistutus.

[Avautuminen] Vanhuspotilaiden iholle ei laiteta heftaa. Piste. Voitte varmasti arvata mitä hefta jonkun kortisonikyllästetyn mummon iholla tekee kun sitä koittaa kiskoa pois. Mefix ei ole kovin paljon hellempää, mutta edes vähän.[/Avautuminen] Kiitos. ;D

Koska kuitenkin monessa lanssissa hefta on ainoa teippi niin kannattaa muistaa käyttää pirtua pehmittämään liimaa. Hieman ärsyttää vanhuksen ihoa mutta kuitenkin vähemmän mitä heftan repiminen ihosta.

tai kaikkein paras vaihtoehto = älä laita tippaa vanhukselle.

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko potilaan iho muutenkin "paperinen" vai liittyykö tuo iho-ongelma vaan vaippa-alueeseen?? Mikä pesuvoide teillä on käytössä?? Pari kertaa olen nähnyt että Tenaset-pesuvoide aiheuttaa potilaalle iho-ongelmia ->haavaumia, punasta syheröä, yms. Vaihdettiin Beminan pesuvoiteeseen ja iho rauhottui kummasti...

Noihin aukioleviin haavoihin käyttäisin varmaan itse ihan lakanataitosta pitämään ihoalueen kuivana... Toi cavilon on tosi hyvä tuote tuollaisiin haavaumiin myös suojaamaan... Meillä on käytössä myös sinkkivode+decubal-seos ja siitä on myös tosi hyviä tuloksia esim. alkavien deccarin hoidossa (eli siis että iho punoittaa tosi runsaasti) sekä myös samoin vaippa-alueella...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aiheen vierestä siihen liittyen, etenkin lanssissa työskenteleville pieni muistutus.

[Avautuminen] Vanhuspotilaiden iholle ei laiteta heftaa. Piste. Voitte varmasti arvata mitä hefta jonkun kortisonikyllästetyn mummon iholla tekee kun sitä koittaa kiskoa pois. Mefix ei ole kovin paljon hellempää, mutta edes vähän.[/Avautuminen] Kiitos. ;D

Koska kuitenkin monessa lanssissa hefta on ainoa teippi niin kannattaa muistaa käyttää pirtua pehmittämään liimaa. Hieman ärsyttää vanhuksen ihoa mutta kuitenkin vähemmän mitä heftan repiminen ihosta.

Ai siis ei ole autossa muuta teippiä? Kun määkin olen niitä heftoja ihmetellyt (=itkenyt suorastaan). Eipä sillä, kunnon kortisoni-ihon saa rikki ihan sillä vaan kun väärään kohtaan tökkäsee, eikä edes mitenkään lujaa. Nim. "kokemusta on tästäkin ihan empiirisenä"

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai siis ei ole autossa muuta teippiä? Kun määkin olen niitä heftoja ihmetellyt (=itkenyt suorastaan).

Johtuu siitä että harva teippi pysyy kylmässä/hikisessä ihossa; aina ei ole aikaa lanssissa hifistellä teippausten suhteen. Meillä taitaa olla kolmea erilaista teippiä lanssissa ja teipin valinta on sitten ihan hoitajasta kiinni; itse suosin näitä hafteja + muita sideharsoja teipin korvikkeena/lisänä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Onko potilaan iho muutenkin "paperinen" vai liittyykö tuo iho-ongelma vaan vaippa-alueeseen?? Mikä pesuvoide teillä on käytössä?? Pari kertaa olen nähnyt että Tenaset-pesuvoide aiheuttaa potilaalle iho-ongelmia ->haavaumia, punasta syheröä, yms. Vaihdettiin Beminan pesuvoiteeseen ja iho rauhottui kummasti..."

No nyt kun kysyit niin rinnanaluset kratsahtelevat rikki myös. Ja juu Tenaset meilläkin.

Mutta tämä on selkeästi sen ihon rakenteen ongelma, eli iho ratkeaa juuri niitä syitä pitkin.

"Noihin aukioleviin haavoihin käyttäisin varmaan itse ihan lakanataitosta pitämään ihoalueen kuivana... "

Tää on tosiaan nyt viimeisin ja paras. Revin tuossa illalla taas yhden vanhan lakanan siekaleiksi ja toivon että sitä kanssa käytetään. Ottaa pahasti aivoon tulla töihin ja löytää jotain uusia virityksiä vaikka on sovittu että sh omahoitajan linjausta kunnioitetaan ja puhutaan niistä ensin, eikä lähdetä heti sooloilemaan.

Aina on joku joka "ei tykkää" betadinesta, joku ei tykkää sinkistä, jotkut tällää bepanthenia joka väliin jne. Mut tykkään kyttyrää että joka päivä taas joku vaihtaa hoitoa.

" Meillä on käytössä myös sinkkivode+decubal-seos ja siitä on myös tosi hyviä tuloksia esim. alkavien deccarin hoidossa (eli siis että iho punoittaa tosi runsaasti) sekä myös samoin vaippa-alueella..."

Ai? Kuulostaa tavallaan järkeenkäyvältä, että sinkki saa joustoa decubalista ja olis näinollen helpompi pyyhkiä pois vähemmällä läträämisellä.

Käsinkö miksaatte, ja mikä suhde? 1:1?

Quiquid in Latine dictum sic, altum profundum.

(mitätahansa sanot latinaksi, se kuulostaa aina syvälliseltä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Auttaisiko asiaa jos pitäisi vanhuksella tyköistuvia kalsareita,(meillä ovat miesten valkoisia) ja kevyttä muotovaippaa päivällä ja TenaFlexiä sitten öisin?

Jos ei kovasti häärää eikä virtsaa ihan kamalasti, niin voisi riittää ja tietenkin vaipan vaihdot useammin...

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikäs sitten on moista kanyylin valmisteipeistä paras? VecaFix tai vastaavista siis?

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

" Meillä on käytössä myös sinkkivode+decubal-seos ja siitä on myös tosi hyviä tuloksia esim. alkavien deccarin hoidossa (eli siis että iho punoittaa tosi runsaasti) sekä myös samoin vaippa-alueella..."

Ai? Kuulostaa tavallaan järkeenkäyvältä, että sinkki saa joustoa decubalista ja olis näinollen helpompi pyyhkiä pois vähemmällä läträämisellä.

Käsinkö miksaatte, ja mikä suhde? 1:1?

Käsin ollaan sekoitettu ja noin 1:1 suurinpiirtein...

Aiheen vierestä siihen liittyen, etenkin lanssissa työskenteleville pieni muistutus.

[Avautuminen] Vanhuspotilaiden iholle ei laiteta heftaa. Piste. Voitte varmasti arvata mitä hefta jonkun kortisonikyllästetyn mummon iholla tekee kun sitä koittaa kiskoa pois. Mefix ei ole kovin paljon hellempää, mutta edes vähän.[/Avautuminen] Kiitos. ;)

Koska kuitenkin monessa lanssissa hefta on ainoa teippi niin kannattaa muistaa käyttää pirtua pehmittämään liimaa. Hieman ärsyttää vanhuksen ihoa mutta kuitenkin vähemmän mitä heftan repiminen ihosta.

Ai siis ei ole autossa muuta teippiä? Kun määkin olen niitä heftoja ihmetellyt (=itkenyt suorastaan). Eipä sillä, kunnon kortisoni-ihon saa rikki ihan sillä vaan kun väärään kohtaan tökkäsee, eikä edes mitenkään lujaa. Nim. "kokemusta on tästäkin ihan empiirisenä"

Remove-lappuset on erinomaisia poistamaan kaikki liimattavat jutut iholta...Oli sitten miten terve tai paperinen iho niin kunnolla käytettynä tehoaa hyvin...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Millaista syheröä se Tenaset tekee? Meillä yksityisessä hoitokodissa käytössä se ja aina ajoittain eräiden asukkaiden takamukset söheröityvät. Näppylät ovat semmoisia semirakkulaisen näköisiä ja iho muutenkin kirjavana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Millaista syheröä se Tenaset tekee? Meillä yksityisessä hoitokodissa käytössä se ja aina ajoittain eräiden asukkaiden takamukset söheröityvät. Näppylät ovat semmoisia semirakkulaisen näköisiä ja iho muutenkin kirjavana.

Siis ihan sellasta perusallergista syheröä, pientä ja hyvin tasasta... Punoittaa runsaasti ja kutisee kovin...Pahimmillaan sitten on ihan auki  :)

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...