Jump to content
MAINOS

Neuvolat palaavat erilliseen äitiyshuoltoon


Vieras: Student Midwife

Recommended Posts

Vieras: oppositio

Ennakkoasenteet ovat kyllä kaikkia ihmisiä kohtaan, alasta riippumatta. Enkä ole poistanut mitään viestejä, lisäillyt joihinkin juttuja.

Tiedän muuten senkin, että raskauden aikana voi tulla ongelmia, jotka vaativat lääkkeelistä puuttumista. En "luomuile" niissä, enkä ole niin väittänytkään. Raskaus ja synnytys sinäänsä ei (vielä) ole saanut kuitenkaan tietääkseni mitään Dg numeroa, jonka perusteellaa lyödään suoraan lääkkeet käteen? Luonnollinen ja mukava tapahtuma. Olen muuten ollut jo synnytyssalissa Luomuilemassa, joten vahinko on kerinnyt tapahtua :P

Ja ylipäälikölle tiedoksi, että kokemusta löytyy kyllä hoitoalalta  ;D

ps. kumman kiivaasti täällä tunteet vain nousevat pintaan, jos tämä kätilöiden tulo neuvoloihin on ihan vesiselvä juttu?? Tutkimustuloksia aiheesta tulee toivottavasti seuraaviin viesteihin...

splSR --> tuo on aika henk.koht. että sanot:"Sun ei terkkarina tarvitse sitä osata, etkä onneksi pääse synnytyssaliin. Perhevalmennukset neuvolassa on muutenkin aika yhdentekeviä, joten niitten parissa voit ihan rauhassa huseerata perhekeskeisesti ja psykologiset näkökohdat huomioiden." --> Siis ei vain minun ammattitaitoani aliarvioiden vaan myös haukut perhevalmennukset yhdentekeviksi, psykologiat siinä sivussa. Tämä on myös vinkki ylipäälikölle. Minuthan plokattaisiin jo viikon kirjoituskieltoon moisista haukuista...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 68
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Pitäisikö tämä ketju rauhoittaa niiden kätilöiden ja terveydenhoitajien keskusteluksi, jotka äitiysneuvoloissa työskentelevät. Nyt keskustelu on mennyt aika asiakaslähtöiseksi ja ammattilaiset itse eivät ole juuri paikalla esiintyneet.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: oppositio

http://www.stakes.fi/verkkojulkaisut/Muut/op34_1999.pdf

Erityisesti lukekaa sivu nro 61-62. Ihan toimivia ehdotuksia?

Vanha julkaisu,mutta ehdotukset sopisivat tähän päiväänkin?[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 22.05.07 - klo:22:24


Tais mennä jo henkisesti lukkoon koko palsta... Sääli. Kukaan ei ainakaan vakuuttanut minua uudistuksen toimintaa parantavasta (tutkitusta) vaikutuksesta. Vaikka ei tutkimusta löydy myöskään th:n osuudesta niin pitääkö toimiva systeemi romuttaa vain vaihtelun vuoksi?? Tai olisiko helpompaa lisäkouluttaa th:t paremmin äitiyshuoltoon jollakin kurssilla, jos ongelmia kerran esiintyy...? Vertaan vaikka työterveyshuoltoon, jossa on omat kurssit tälle erikoisalalle... Hieman nyt kyllä jää asia kaivelemaan... Mennäänkö taas pylly edellä puuhun?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Kukaan ei ainakaan vakuuttanut minua uudistuksen toimintaa parantavasta (tutkitusta) vaikutuksesta. Vaikka ei tutkimusta löydy myöskään th:n osuudesta niin pitääkö toimiva systeemi romuttaa vain vaihtelun vuoksi??

Et ole sinäkään perusteluillasi pystynyt vakuuttamaan minua, että paluu aikaisempaan käytäntöön ei olisi vielä toimivampi käytäntö. Valitettavasti minulla ei ole sitä tutkimusviitettä - mutta luulisi terveydenhoitajaliitonkin asiantuntijoilta sen löytyvän - kuinka kätilöt äitiysneuvoloissa vähentävät turhien äitipolikäyntien määrää ja kuinka kätilöt bongaavat riskiraskaudet terveydenhoitajia paremmin. Tuo on ihan tutkittu juttu. En dissaa terveydenhoitajien tekemää työtä äitiysneuvoloissa, mutta kätilö nyt vaan on äitiyshuollon asiantuntija. Kokemus on sitten toinen juttu, kuten täällä on todettu. Äitiysneuvola on työtä, jossa taidon pitää olla sormenpäissä ja sormenpäät saavat harjoitusta vain, jos pääsevät oikeisiin hommiin.

Toisekseen STM:n paperissa ehdotettu työkierto äitiysneuvolan ja erikoissairaanhoidon välillä voi toimia vain jos äitiysneuvolassa on kätilö. Terveydenhoitajalla ei ole pätevyyttä toimia äitiyspoliklinikoilla tai synnytyssaleissa. Taitaa lapsivuodeosastokin olla pääosin kätilöiden kansoittamaa. Äitiysneuvolassa toimiva kätilö voi mennä siis ihan töihin äitiyspoliklinikalle ja hankkia tätä kautta uusinta tietoa siltä saralta. Terveydenhoitaja voi vain olla kuunteluoppilaana ja "tutustua" äitiyspoliklinikkaan.

Kätilöt äitiysneuvolassa oli toimiva hyvä konsepti. Väestövastuu ei edelleenkään poistanut kätilön ammattitaitoa hoitaa raskaaonaolevia, se vain laajensi toimenkuvaa niin paljon, että siihen kätilöillä ei ole koulutusta. Terveydenhoitajan koulutus raskaanaolevien ja synnyttäneiden hoitoon on vähäisempi. Se on ihan fakta, jota kukaan ei pysty kieltämään.  Väite, että kätilöt eivät osasi tunnistaa asiakkaan psykan puolen ongelmia, on ihan puppua, koska _jokainen_ hoitoalan amattilainen on näiden asioiden kanssa tekemisissä. Kätilön koulutuksessa otetaan vielä huomioon se, että näitä asioita pitää pystyä huomioimaan hyvinkin lyhyessä ajassa, koska synnytyssairaaloissa hoitoajat ovat lyhentyneet ja lyhentyneet. Mainitsemasi elintapojen aiheuttamat riskit raskaudelle tekee niistä erityisesti erikoissairaanhoidon osaamista tarvitsevia tapauksia. Vähättelysi HAL-poliklinikoita kohtaan osoittaa vain sen, että et tiedä asiasta hölkäsen pöläystä. Uskallan näin itse sanoa, koska itselläni taas on kokemusta päihdeäitien kanssa työskentelystä sekä raskausaikana että raskauden jälkeen. Se, että HAL-poliklinikoille löytää tiensä vain jäävuoren huippu, johtuu suoraan siitä, että neuvolan terveydenhoitajat eivät joko tunnista näitä äitejä tai eivät uskalla ottaa asiaa heidän kanssaan puheeksi.

Tietenkin olisi mahdollista lisätä terveydenhoitajien koulutukseen äitiyshuollon syventävät opinnot 30 op. Teoriaopinnot yhdistettynä harjoitteluun kestäisivät ainakin puoli vuotta, nostaen koulutuksen kokonaisajan sitten 4,5 vuoteen. Ai, mutta meillä onkin jo ammattiryhmä, jolle opetetaan kaikki tarpeellinen ja paljon muutakin äitiyshuollosta ja kappas, heidänkin koulutuksensa kestää 4,5 vuotta.

Nyt lopultakin toivoisin niitä tutkimuksia terveydenhoitajan paremmuudesta hoitaa äitiysneuvolaa ja ylipäätään terveydenhoitajien ylivertaisuudesta asiakkaan kokonaisvaltaiseen huomioimiseen. Tutkimustuloksia, ei mutua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Student Midwife; APLODIT edellisestä puheenvuorosta. Kiitos.

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Neuvolatyötä pitkään tehneenä (pohjakoulutukseni kätilö, sittemmin opiskellut myös terkkariksi), nykyisin sairaalakätilöna olen valmis allekirjoittamaan Student Midwifen kommentit. Omassa työssäni olen saanut äideiltä suoraa palautetta, kuinka he ensisijaisesti arvostavat vankkaa ammattitaitoa puhtaasti raskauden seurannassa noin niin kuin fyysisesti. Se tuo heille turvallisuuden tunnetta, että on osaavissa käsissä, ja siitä on hyvä jatkaa asiakkaan asioita syvemmälle ja laajemmalle. Neuvolassa äidin täytyy voida luottaa kätilöön/terkkariin, ja luottamuksen pohjana on työntekijän asiantuntijuus, jonka valveutunut odottaja kyllä laittaa merkille. Odottajille on tärkeintä se, että raskaus menee hyvin ja he saavat terveen lapsen. Ei neuvolan terkkarilla ole nykyään resursseja hoitaa kaiken maailman asioita, töitä täytyy osata jakaa perhetyöntekijöiden, sosiaalityöntekijöiden ym.kanssa. Neuvolan terkkarilla on suuri verkosto, jota täytyy osata käyttää hyväksi.

Olen sitä mieltä, että kätilökoulutus pitäisi ehdottomasti olla kaikilla äitiysneuvolassa työskentelevällä. Kätilökoulutuksessa saa hyvät eväät raskaana oleva tutkimiseen ja hoitamiseen. Kätilö tuntee raskaanaolevan anatomian "syvältä" synnytyksiä hoitaneena. Esimerkiksi joskus on minultakin joku epätoivoinen yliaikainen odottaja pyytänyt tsekkaamaan kohdunsuun tilanteen, tätä ei terkkari pystyisi tekemään.

Olen nyt myös saanut seurata äitiyshuoltoa sekä äitiyspoliklinikan että neuvolan näkökulmasta, ja täytyy todeta, että vetovastuu raskauden seurannasta on kyllä paljon siirtynyt sairaaloille. Tästä esimerkkinä synnytysvalmennukset, jotka ovat monessa paikassa siirtyneet sairaalakätilöiden pidettäviksi, kuten meilläkin. Ei ole mitään järkeä neuvolan terkkarin niitä pitää, kun on sivusta seurannut muutaman synnytyksen.

Jos mietin itseäni, niin kyllä enemmän olen saanut eväitä äitiysneuvolatyöhön kätilökoulutuksesta kuin terkkarikoulutuksesta. Äitiyden psykologia on todella tärkeä aine kätilökoulutuksessa. Lisäksi kätilökoulutuksessa paneudutaan laajasti koko naisen elämänkaareen. Terveydenhoitajan näkökulma asioihin on enemmän yhteiskunnallinen. Ymmärrän kyllä oppositionkin ajatuksia paikka paikoin, mutta molemmat koulutukset omaavana ja niiden sisällöt tuntevana voin vakuuttaa, että vastavalmistuneen kätilön ammattitaito äitiysneuvolassa on parempi kuin vastavalmistuneen terkkarin. Näin se vain on, tämä on tullut käytännössä havaittua. Terkkarit konsultoivat näissä asioissa mielellään kätilöä!!!  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: oppositio

"Terveydenhoitajan näkökulma asioihin on enemmän yhteiskunnallinen"

Kiitos diana vastauksestasi. Nyt tajusin itsekkin paremmin mistä hommassa on kyse. Siis mikä minua asiassa kaiverataa osaksi. Se on juuri tuo mainitsemasi ero kätilön ja th:n välillä. Th:n työ on laaja-alaisempaa kuin kätilön näin karrikoiden sanottuna. Eli minulla vaan nyt on erilainen näkemys koko äippäneuvolan syvimmästä olemuksesta. Itse koen, että sen pitäisi olla tuollainen laaja-alainen homma. Kätilö varmaan näkee paremmin sen hieman suppeamman osa-alueen, th taas on laajemman osa-alueen taitaja (yhteiskunnallinen) Nyt ilmeisesti ollaan poliittisesti kuitenkin ajamassa äippäneuvolaa tämän kapeamman ideologian piiriin. Hyvä vai paha, minun mielestäni hieman huono. Yksilön kannalta ehkä hyvä, mutta ei välttämättä kokonaisuuden. Varmaan vaihteeleekin...

Kun sinulla on kerta diana kokemusta kummankin alan (th ja kätiö) osaamisesta niin kerroppa käsi sydämmelläsi, että onko kätilö enemmän kallellaan puhtaaseen lääketieteeseen kuin th? Eli siis onko olemassa pienen pieni riski, että kun kätilöt (jos vain kätilön tutkinto) tulevat äippäneuvoloihin niin painotus asioissa saattaakin mennä tuonne lääketieteen puolelle enemmän kuin mitä se menisi jos sielä olisi th? Itse perustelen tätä sillä, että kätilöille opetetaan enemmän tätä puolta ja moni kätilö tuntuu olevan varsin sinut sen lääkepuolen kanssa eli helpommin turvaudutaan puudutteisiin kun asentoihin ja hierontaan? Tästä on ihan omaa kokemusta, ei mutua. Vai olenko törmännyt vain "vääränlaisiin" kätilöihin?

Yhteiskunnanssa ollaan vakavasti nimittäin puhumassa tuosta medikalisoitumisesta... Äippäneuvola on yksi merkittävä paikka, missä asiaan voidaan vaikuttaa. En tarkoita, että siellä lääkkeet synnyttäviltä kiellettäisiin tai niistä puhuttaisiin pahaa, vaan että luomukeinot olisivat luonollisissa tapahtumissa ensisijainen vaihtoehto, jo lääkkeiden haittavaikutusten/riskien vuoksi. Lisäksi medikalisoitumisessa on myös muita kurjia lieveilmiöitä noin laajemmin yhteiskunnan kannalta. Vaikka tietysti lääketehtaat yms... hierovatkin käsiään, mitä enemmään ihmisille keksitään sairauksia, joita sitten luonnollisesti lääkitään lääkkeillä... 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näin useita synnytyksiä hoitaneena en aivan allekirjoita sitä, että kätilöt tuputtaisivat lääkitystä synnytyksen aikana. Kätilön ammattitaitoon kuuluu tarjota eri kivunlievitysvaihtoehtoja synnyttäjälle.  Valituksia olen joskus kuullut siitä, että ei ole tarjottu riittävää kivunlievitystä. Syynä  usein se, että synnytys ei ole vielä ollut kunnolla käynnissä tai se on edennyt niin nopeasti, ettei kyseistä kivunlievitysmenetelmää ole enää voinut tarjota. Siitä en ole kuullut valitettavan, että synnyttäjä olisi pakotettu ottamaan vastaan lääkitystä. Toisilla auttaa esim. vesi tai hieronta, toisilla taas synnytys lähtee etenemään vauhdilla epiduraalipuudutuksen jälkeen. Jokainen synnyttäjä on yksilö ja sellaisena häntä tulee kohdella.

Synnytyksen aikana ei hoideta vain synnytyskipua. Riskejä on olemassa ja niitä tarkkaillaan ja tarvittaessa tilanteeseen puututaan. Onneksi useimmiten kaikki sujuu hyvin.

Synnytys ei ole urheilusuoritus, jota arvioidaan jälkikäteen. Lisäpisteitä ei saa nopeudesta tai ns. luomusynnytyksestä eikä sektiosynnytys ole ns. epäonnistunut suoritus. Syntymä on osa elämää ja tärkeintä on äidin ja vauvan vointi ja jaksaminen sen jälkeen, isää ja sisaruksia unohtamatta.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alekirjoitan Sinin kirjoituksen ja lisään vielä vähän.

Kun synnytykset aikanaan siirrettiin sairaaloihin, tehtiin samalla synnytyksen hoitamisesta "toimenpide". Nykyään on luovuttu monista turhista kaavamaisuuksista ja ollaan menty koko ajan luomumpaan suuntaan, tästä esimerkkinä episiotomioiden vähentäminen. Kuitenkin vääjäämättä lääketiede kehittyy ja aina on saatavilla parempia kivunlievitysmenetelmiä. Tästä ovat nykyajan valveutuneet äidit hyvin tietoisia. Meidän tehtävämme on valmennuksissa korostaa synnytyksen olevan luonnollinen tapahtuma ja painotamme myös, että SYNNYTYS SATTUU AINA, sen kuuluu sattua, lapsi tulee maailmaan!!! Äitien täytyy valmistautua kipuun. Aika monet äidit kuitenkin tulevat synnyttämään asenteella, että "minä haluan sitten kaikki mahdolliset lievityskeinot", ja ovat pahoillaan, jos joutuvat kokemaan kipua. Välillä tuntuu, että nykyajan ihmiset ovat vieraantuneet luonnollisuudesta. No, asiassa on myös toinen puoli. Jos on oikein kipeä, synnytys voi hidastua, kun äiti haraa vastaan joka lihaksella lapsen maailmaan tuloa.

Kyllä äidit tehdään tietoisiksi vaihtoehtoisista kivunlievitysmenetelmistä, ja niitä aina tarjotaan ensimmäiseksi. Paljon tietysti on merkitystä hoitavalla kätilöllä, mitä hän tarjoaa. Luonnonmukaisuus ei lopu synnytykseen. Vauvan ja äidin välille halutaan katkeamaton kontakti, eli heitä ei tarpeettomasti eroteta toisistaan, puhutaan ihokontaktista, ihan konkreettisesti, vauvan tahtisesta imetyksestä ja niin edelleen...

Eli en voi sanoa kätilötoiminnan olevan kallellaan lääketieteeseen. Ja äitiysneuvolan asiakkaalle ei voi yleisesti antaa lupaa paljon muihin lääkkeisiin kuin parasetamoliin tai rautavalmisteisiin tarvittaessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: oppositio

No hyvä kuulla, että näin ainakin sinun kohdallasi on. Itselläni on erilainen kokemus asiasta... Olen siis törmännyt vain vääriin kätilöihin, joille lääkkeet ovat aina olleet se tuttu ja turvallinen vaihtoehto.

Minusta vaan tuntuu, että sairaaloissa KAIKKI "vaihtoehtoiset" siis suomeksi luomut menetelmät eivät ole oikein hyvässä huudossa... Ja olen lukenut kätilöt tähän vanhakantaiseen joukkoon mukaan. Tiedän, että osa kätilöistä kuuluu valitettavasti tähän joukkoon, jossa lääkkeet laitetaan helposti luomujen juttujen edelle...

Siinä on jo varmaan juridinenkin vastuu painamassa. Jos jotain tapahtuu, niin on hyvä katsoa papereista, että kaikki mahdolliset napit ja piikit oli annettu, mitä voi antaa... Vaatii kätilöltä kokemusta, avarakatseisuutta ja vastuunkantokykyä/paineensietokykyä suositella vielä kovissakin kivuissa synnyttävälle hierontaa/asentomuutoksia, aquaa yms... Vaikkei kätilö lääkkeitä määrääkkään niin hän kutsuu kuitenkin lääketieteen edustajan paikalle, joka harvoin määrää hoidoksi hierontaa tai asennonvaihdoksia. Se, että miten herkästi kutsu tapahtuu, riippuu paljon kätilöstä. Heidän kannattaa olla tarkkana, etteivät tallo synnyttävän äidin itsemääräämisoikeutta. Kovissa kivuissa voi olla hankala ilmaista tahtoaan selvästi, joten kätilöltä vaaditaan erityistä herkkyyttä tässä asiassa. Jotkut kätilöt ottavat vallan liian helposti itselleen synnytyksen etenemisestä, ohitse äidin tahdon. Kun on kovissa kivuissa ja henkisesti jaksamisensa äärirajoilla niin ihminen on kovin herkässä tilassa. Vaikea aina ilmaista omaa tahtoa sanoin.

Toinen asia mihin kätilöt helposti syyllistyvät on luomuäitien vähättely. Varsinkin ensisynnyttäjien kohdalla: "odotahan vain kun pääset synnyttämään, sitten näet miten kovia ne kivut ovat, kyllä ne lääkkeitä vaativat, eivät häviä luomukeinoin" Mutta niin kuin Diana sanoi, eihän niiden tarviikkaan kokonaan hävitä.... Tässä vaan kätilö jo luo illuusion odottavalle äidille, että kivutontahan sen synnytyksen pitääkin olla! Ja nämä kätilön jutut ovat tosia, itse olen kuullut. --> Lisää medikalisaation muodostumista ja synnytyksen luomuus vähenee.

Kannattaa miettiä hyvin tarkkaan, että mistä tämä odottavan äidin "haluan kaikki kivunlievitykset ja heti" asenne johtuu?

Onko kyse hieman samasta kuin edellä jo jossakin mainitsin, että vanhemmat vaativat lapsen korvatulehduksiin kovalla sanalla antibiootti vaikka n.9/10 paranisi itsestäänkin?? (huono esimerkki, mutta kertoo miten lääkärit nykyisin määräävät, mitä asiakas vain pyytääkin.) Ilman tutkittua perustettakin ja tietysti pelottavan liimakorvan pelossa...

Itse luulen, että lääkäreistä ja yms. avustavasta henkilökunnasta tämä asenne on lähtenyt liikkeelle. Myllyyn heittävät lisää vettä kehiin kaikki media ja taustavaikuttajana tietysti lääketeollisuus.

Itseäni hämmästytti suuresti (tai ei oikeastaan) kun opettajamme puhui, että kipu on epäinhimmillistä ja sitä täytyy kaikin mahdollisin lääkkein hoitaa. Kyse oli nimenomaan synnytyskivusta. Hän on th, kätilö ja ttl.

(tätä ei pidä ottaa nyt liian vakavasti, mutta pakko kysyä..varovaisesti...) Kertokaahan nyt naiset että onko tässä synnytyskivussa joko tasa-arvo juttu myös taustalla? Siis tarkoitan tällä sitä, että kipu koetaan pahana myös siksi, että nainen joutuisi "kärsimään" ilman kipulääkettä vaikka lääke on olemassakin?  Siis että kun kaikkia muitakin kipuja lääkitään niin miksei myös synnytyskipua? Onko siinä joku tällainen sosiaalinenkin puoli taustalla?? Kun Diana sanoit että kipu kuuluu asiaan niin oma kokemukseni kanssa on, että ihmiset tosiaan vaativat todella helposti lievitystä siihen lääkkeillä. Nythän eletään voimakasta tasa-arvo aikaa noin sukupuolien välisissä kuiluissa nimittäin.  Onko synnytyskivun lievitys siis myös tasa-arvokysymys vai ollaanko siitä tehty sellainen? Vai onko koko ajatus minun päässäni... mikä voi kyllä olla myös hyvin mahdollista, että näen taas kummituksia siellä missä niitä ei ole  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

(tätä ei pidä ottaa nyt liian vakavasti, mutta pakko kysyä..varovaisesti...) Kertokaahan nyt naiset että onko tässä synnytyskivussa joko tasa-arvo juttu myös taustalla? Siis tarkoitan tällä sitä, että kipu koetaan pahana myös siksi, että nainen joutuisi "kärsimään" ilman kipulääkettä vaikka lääke on olemassakin?  Siis että kun kaikkia muitakin kipuja lääkitään niin miksei myös synnytyskipua? Onko siinä joku tällainen sosiaalinenkin puoli taustalla?? Kun Diana sanoit että kipu kuuluu asiaan niin oma kokemukseni kanssa on, että ihmiset tosiaan vaativat todella helposti lievitystä siihen lääkkeillä. Nythän eletään voimakasta tasa-arvo aikaa noin sukupuolien välisissä kuiluissa nimittäin.  Onko synnytyskivun lievitys siis myös tasa-arvokysymys vai ollaanko siitä tehty sellainen? Vai onko koko ajatus minun päässäni... mikä voi kyllä olla myös hyvin mahdollista, että näen taas kummituksia siellä missä niitä ei ole  :)

No eipä ole kyllä itselleni tullut mieleen, että itse tai kukaan muukaan vaatisi kipulääkitystä tasa-arvon takia...  :) Eli taidat nähdä kummituksia siellä missä niitä ei ole.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta vaan tuntuu, että sairaaloissa KAIKKI "vaihtoehtoiset" siis suomeksi luomut menetelmät eivät ole oikein hyvässä huudossa... Ja olen lukenut kätilöt tähän vanhakantaiseen joukkoon mukaan. Tiedän, että osa kätilöistä kuuluu valitettavasti tähän joukkoon, jossa lääkkeet laitetaan helposti luomujen juttujen edelle...

Minun mielestä taas julkinen terveydenhuolto on mennyt paikoitellen jo vähän liian pitkälle vaihtoehtoisten hoitomuotojen tarjonnassa; esimerkiksi akupunktiota ja manipulaatiohoitoja saa jo monista terveyskeskuksistakin ja se ei välttämättä ole kovin tarkoituksenmukaista.

Eli jos potilas kaipaa pelkästään vaihtoehtoisia lääkkeettömiä "luomuhoitoja" niin hakeutukoot julkisen terveydenhuollon ulkopuolelle, terveyskeskusten ja sairaaloiden tehtävä on tarjota virallista, tutkittua länsimaista lääketiedettä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä ettei esimerkiksi juuri akupunktiosta tai jäsenkorjauksesta olisi toisille potilaille apua - näillä julkisen sektorin resursseilla on vaan terveydenhuollon järkevämpää pitäytyä yhdessä roolissa eikä alkaa haalia vastuualueita jotka sille ei luonnostaan kuulu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

(tätä ei pidä ottaa nyt liian vakavasti, mutta pakko kysyä..varovaisesti...) Kertokaahan nyt naiset että onko tässä synnytyskivussa joko tasa-arvo juttu myös taustalla? Siis tarkoitan tällä sitä, että kipu koetaan pahana myös siksi, että nainen joutuisi "kärsimään" ilman kipulääkettä vaikka lääke on olemassakin?  Siis että kun kaikkia muitakin kipuja lääkitään niin miksei myös synnytyskipua? Onko siinä joku tällainen sosiaalinenkin puoli taustalla?? Kun Diana sanoit että kipu kuuluu asiaan niin oma kokemukseni kanssa on, että ihmiset tosiaan vaativat todella helposti lievitystä siihen lääkkeillä. Nythän eletään voimakasta tasa-arvo aikaa noin sukupuolien välisissä kuiluissa nimittäin.  Onko synnytyskivun lievitys siis myös tasa-arvokysymys vai ollaanko siitä tehty sellainen? Vai onko koko ajatus minun päässäni... mikä voi kyllä olla myös hyvin mahdollista, että näen taas kummituksia siellä missä niitä ei ole  :)

No eipä ole kyllä itselleni tullut mieleen, että itse tai kukaan muukaan vaatisi kipulääkitystä tasa-arvon takia...  >:D Eli taidat nähdä kummituksia siellä missä niitä ei ole.

Puhin kanssa samaa mieltä. Ja toisekseen, edes epiduraali ei vie kokonaan kipua pois, joka kyllä mun mielestä on hyvin kaikkien synnyttämään menossa olevien äitien tiedossa. Mut tää nyt alkaa mun mielestä olemaan niin älytöntä jutustelua oppositiolta... Sama kun mä sanoisin syöpäsairaalle, että ei kipu satu. (Mulla ei siis oo henk.koht kokemusta syöpäkivusta, mut ei tulis mieleenkään kieltää lääkitystä kun olen kuitenkin nähnyt miten kivuliaaks se ihmisen tekee.) Ja mä kuitenkin oon melko vastahakoinen kaikenlaisen lääkitsemisen suhteen.

JA mun mielestä se voimakas tasa-arvon ajaminenkin on kaukana nykyajasta jo. Herää tähän päivään...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

On huoletonta leimata kaikki kätilöt omalla hyvin vähäisellä kokemuksella lääkkeitä tuputtaviksi luomuäitien halveksijoiksi. Ihan sama kuin yhden terkkarin kokemuksella leimaisi koko ammattiryhmän naispuolisiksi päänsilittelijöiksi, joiden ainoa ehdotus mihin tahansa ongelmaan on elämäntapamuutokset.

Jos edes yrittäisit ottaa selvää siitä, mitä kätilöiden koulutukseen kuuluu ja miten sitä toteutetaan oikeassa elämässä. Henkilökohtaisesti voin sanoa, että meillä ei-lääkkeelliseen kivunlievitykseen käytetään paljon aikaa opinnoissa. Unohtamatta kuitenkaan, että lääkkeet on keksitty, ne ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan todella hyvä juttu ja kätilön tulee tietää, mitä lääkitys tekee äidille, sikiölle ja synnytykselle.

Synnytyskipuja on lievitetty lääkkeellisesti siitä lähtien, kun ihmiset ovat osanneet purra pajua. Aikaikaudesta riippuen lääke on ollut milloin mitäkin eikä tietenkään mitään pistettäviä toimenpiteitä ole käytetty, mutta aikojen alusta lähtien synnytysten kanssa tekemisissä olleet ovat yrittäneet keksiä keinoja lievittää synnytyspolttoja. Ja nyt en tarkoita hieromisia jne. koska ne ovat olleet täysin luonnollinen osa ihmisen hoitoa vaan nimenomaan sitä, että kokeillaan jotain ainetta. Antiikissa tämä oli esim. raskaana olevan narttukoiran virtsaa... Onneksi tutkimus on noista ajoista edistynyt huomattavasti. Vielä 50-luvulla synnytyskipuja lievitettiin heroiinilla. Siihen kahtoen epiduraali, paracervikaali ja pudendaalipuudutukset ovat taivaan lahja niitä tarvitseville.

Synnyttäjiä on laidasta laitaan, on niitä, jotka pärjäävät omilla keinoillaan ja on niitä, jotka toivovat kokovartalopuudutusta jo sairaalan parkkipaikalla. Kätilöiden ammattitaitoa on pärjätä koko repertuaarin kanssa. Eniten nurinaa kuuluu aina siitä, että epiduraalia ei saanut silloin kuin halusi. Koska epiduraalin saaminen ei aina onnistu just sillä hetkellä, kun asiakas sitä pyytää, niin kätilön vaativa homma onkin tulkita äitiä ja tämän kivunsietoa ja jaksamista, että osaa ehdottaa järeämpiä aseita oikeaan aikaan eli pitää osata ennustaa, miten synnyttäjällä menee esim. tunnin päästä. Suurella osalla synnyttäjistä on ihan selkeät mielipiteet, miten he haluaa synnytyskipunsa hoidettavan. Joskus niitä toiveita ei voida lääketieteellisistä syistä toteuttaa ja sitten ollaankin taas huono kätilö ja toisen kivusta nauttiva sadisti.

Lääkkeet ovat osa tätä päivää ja sen synnyttäjät tietävät ja heillä on oikeus niiden käyttöä toivoa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kätilö ei muuta kivunlievitystä osaisi. Ns. pehmeät kivunlievityskeinot kuuluvat olennaisena osana kätilön koulutukseen ja moni hankkii ulkomaita myöden lisäkoulutusta näissä vaihtoehtoisissa hoidoissa.

Koska miehillä ei ole mitään sellaista luonnollista syytä kokea samanlaista  kipua kuin mitä synnytyskipu on, niin tasa-arvoon ei ole mitään mahdollisuutta, joten annetaan naisten päättää ihan itse omasta kivunlievityksestä eikä tehdä siitä mitään mies-nais-asiaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Student Midwife puhuu asiaa. Minä en ole ikinä ymmärtänyt, mitä järkeä oli siirtää raskauden seuranta terkkareiden vastuulle. Typerintä mitä tiedän, ovat paikat, jossa lastenneuvolat ja äitiysneuvolat ovat edelleen erillään, mutta joissa äitiysneuvolaan palkataan kuitenkin terveydenhoitajia eikä kätilöitä.

Toisekseen STM:n paperissa ehdotettu työkierto äitiysneuvolan ja erikoissairaanhoidon välillä voi toimia vain jos äitiysneuvolassa on kätilö. Terveydenhoitajalla ei ole pätevyyttä toimia äitiyspoliklinikoilla tai synnytyssaleissa. Taitaa lapsivuodeosastokin olla pääosin kätilöiden kansoittamaa. Äitiysneuvolassa toimiva kätilö voi mennä siis ihan töihin äitiyspoliklinikalle ja hankkia tätä kautta uusinta tietoa siltä saralta. Terveydenhoitaja voi vain olla kuunteluoppilaana ja "tutustua" äitiyspoliklinikkaan.

Kätilöt äitiysneuvolassa oli toimiva hyvä konsepti. Väestövastuu ei edelleenkään poistanut kätilön ammattitaitoa hoitaa raskaaonaolevia, se vain laajensi toimenkuvaa niin paljon, että siihen kätilöillä ei ole koulutusta. Terveydenhoitajan koulutus raskaanaolevien ja synnyttäneiden hoitoon on vähäisempi. Se on ihan fakta, jota kukaan ei pysty kieltämään.  Väite, että kätilöt eivät osasi tunnistaa asiakkaan psykan puolen ongelmia, on ihan puppua, koska _jokainen_ hoitoalan amattilainen on näiden asioiden kanssa tekemisissä.

Tietenkin olisi mahdollista lisätä terveydenhoitajien koulutukseen äitiyshuollon syventävät opinnot 30 op. Teoriaopinnot yhdistettynä harjoitteluun kestäisivät ainakin puoli vuotta, nostaen koulutuksen kokonaisajan sitten 4,5 vuoteen. Ai, mutta meillä onkin jo ammattiryhmä, jolle opetetaan kaikki tarpeellinen ja paljon muutakin äitiyshuollosta ja kappas, heidänkin koulutuksensa kestää 4,5 vuotta.

Nyt lopultakin toivoisin niitä tutkimuksia terveydenhoitajan paremmuudesta hoitaa äitiysneuvolaa ja ylipäätään terveydenhoitajien ylivertaisuudesta asiakkaan kokonaisvaltaiseen huomioimiseen. Tutkimustuloksia, ei mutua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Jopas on kiihkeää keskustelua... Sen kummemmin erityisesti aikaisempia viestejä ruotimatta omaa kantaani asiaan... Teen itse töitä vestövastuuterkkarina, eli vastuulle kuuluu kaikki vauvasta vaariin. Onhan siinä työsarkaa. Tosin itse en koe tätä äitiyshuoltoa pahimpana nakkina lainkaan vaan vanhemman väestön hoitaminen on itselleni vieraampaa puuhaa.  :o Varmaan riippuu siitäkin, mikä kenenkin intresseissä on päällimmäisenä...

Itse olen sh -opintojen ja usean vuoden työssäolon jälkeen lukenut terkkariksi aikkaripuolelta. Pakollista harjoittelua meillä oli 6vkoa äitiys- ja lastenneuvolaa ja 6 vkoa vapaastivalittavaa harjoittelua. Eihän tuo tietysti paljoa ole, mutten millään voi väittää, että sh -opinnoissakaan sen hullua hurskaammaksi olisin harjoitteluissani tai koulunpenkillä ylipäänsä tullut, -työ se on mikä opettaa. Ja itsestähän on paljon kiinni mitä opit. Itselleni ei ainakaan ole tuottanut mitään ongelmia työskennellä äitiysneuvolassa vaikken kätilö olekaan. Raskauden seurannasta on turha tehdä jotain älyttömän monimutkaista ja spesiaalia juttua; kyllä terkkarin peruskoulutukseen/työhön perehdyttämiseen kuuluu osata raskauden seurannan perusasiat ja erikoisasioissa osata lähettää asiakas eteenpäin. Suurin osa asiakkaistahan on ihan tavallisia raskaana olevia naisia ja erikoisemmat raskaudet kuuluvat sitten aina myös äpkl:n seurantaan.Ei siinä kätilön ammattitaito sen enempää auta, vaikka kuinka olisi ollut äpkl:lla töissä, niin sinne seurantaan kuuluvat kuuluvat sinne anyway, olipa sen oman neuvolan täti sitten mikä tahansa koulutukseltaan. Ei kätilöt sen kummempia raskauden aikaisia seurantoja neuvolassa voi tehdä kuin terkkaritkaan. Kohdunsuun tilanteen tarkastaminenkaan ei välttämättä kerro tilanteesta mitään (nimim. ekasta paikat tiukasti kiinni edellisenä iltapäivänä ja vauva maailmassa aamulla  ja tokasta paikat auki jo hyvissä ajoin ja käynnistettiin yliaikaisena). Vauvan koon määrittäminen ei meikäläisen tapauksessa (ihan tavallisen kokoinen äiti, en suinkaan ylipainoinen) ole onnistunut synnytyssairaalan kätilöiltä eikä kolmelta lääkäriltäkään esikoisen kohdalla, -reippaasti meni pieleen kaikki arviot.  ::)

Synnytykset hoiti kätilöt oikein mallikelpoisesti ja luotin heihin täysin, -tosi ammattitaitoista väkeä. Imetysohjausta en saanut, vaikka erikseen sitä pyysinkin, lastenhoidosta oli kuitenkin kokemusta jo sh ammatin puolesta. Opettelin sitten neuvolan th:n avulla. Meille ainakin sopi systeeminä hyvin se, että äitiysneuvolan th oli myös vauvan th ekan vuoden ajan, -eka vuosihan on usein täynnä sitä suurinta ihmetystä ja oli ihanaa, että tukena oli ihminen, jonka jo raskausajalta tunsin.

Varmaan kaikessa on puolensa, mutta halusin tämän kommenttini tuoda esille ettei mene pelkästään sille linjalle, että terkkarit ei osaa mitään äitiysneuvoloissa... Itselleni on ainakin raskausaikana ollut tärkeintä se, että voin luottaa itseäni hoitavan henkilön ammattitaitoon tittelistä huolimatta ja siihen, että jos ei itse osaa, on sen verran viisas, että kysyy osaavalta neuvoa. Eihän meistä kukaan kaikki tietävä voi olla...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Varmaan kaikessa on puolensa, mutta halusin tämän kommenttini tuoda esille ettei mene pelkästään sille linjalle, että terkkarit ei osaa mitään äitiysneuvoloissa...

Tästä ei ketjussa ollutkaan kyse vaan siitä, että meillä koulutetaan ammattiryhmä, jotka erikoistuvat  raskaana olevan naisen hoitamiseen, mutta he eivät äitiysneuvoloihin pääse tekemään koulutustaan vastaavaa työtä ilman terveydenhoitajan lisätutkintoa.

Terveydenhoitajien pätevyyttä tai ammattitaitoa ei kukaan kyseenalaista, mutta kukaan ei myöskään pääse kiistämään, etteikö kätilön koulutus olisi äitiysneuvolan hoitamiseen pidempi ja perusteellisempi. Työkokemus on sitten oma juttunsa, kokenut terveydenhoitaja pesee tietenkin kokemattoman kätilön mennen tullen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...