Jump to content
MAINOS

Palkkaus yksityisellä


hoiturisetä

Recommended Posts

Tiesin että ymmärrämme toisiamme kuitenkin, mutta en myöskään halua sellaista tilannetta, että vastaavasti työnantajapuolella alkaa muodostua ns. "mustialistoja" siitä millaisia työntekijöitä on markkinoilla.

Voisin melkein väittää, että jokaisella työnantajalla on oma "musta lista" sellaisista työntekijöistä joita ei töihin oteta. Hyvin äkkiä työnantajallekin muodostuu esim. keikkalaisista kuva, että keitä kannattaa töihin pyytää ja keitä ei.

Oma mielipiteeni on se, että ex-työpaikkasi nimi olisi kiva tietää, sillä ei ole kenenkään etu päätyä töihin ko. firmaan jos siellä tosiaankin touhutaan kertomallasi tavalla.

Hölmö on se, joka ei ota näistä asioista selvää sieltä mihin on hakemassa....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mutta mistäs saat tietoa näistä paikoista ellet kyytimiesten tietotoimistosta. :) Ja mistäs se saa tietonsa ellei mm. täältä :) ;)

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyytimiesten tietotoimisto on kyllä koko lailla korvaamaton tietolähde kun työpaikoista puhutaan... Ja sana kiirii, jos palkat on myöhässä tai muuten kupruillaan.

Ja kyytimiesten tietotoimistossa puhutaan nyt myöskin sitä, että alkaa olemaan joka paikassa jo pulaa työntekijöistä. Mulle itselle soitettiin toissapäivänä firmasta, jossa en päivääkään ole töitä tehnyt, että oletko ihan täysipäiväisenä nykyisessä työpaikassasi, ai olet, no soittele jos on pitempiä vapaita.

Tai siis onhan niitä tulijoita, jotka vaikka nukkuu lanssissa kun vaan saa ajaa kyytiä, mutta hiton hyvä jos pelkkä into ja halpuus ei enää ratkaise, että kuka pääsee töihin. Opiskelijalla on sikäli hyvä asema, että jos on talven aikana osoittautunut hyväksi tyypiksi, niin mielellään otetaan tuttu kaveri töihin, ja toisaalta taas työntekijällekin paikka on jo tuttu, eikä tarvi niin perehdyttää alusta alkaen.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkennetaan sitten vielä hivenen; kai sitä nyt kyytimiehen täytyy kuitenkin kysyä sieltä mihin on hakemassa, jotta paljonko tai vähänkö saa palkkaa ja mitähän siihen mahtaa sisältyä ja mitä mahtaa sisältyä sanaan "työaika" ja "työsuhde"?

Näihin varmasti saa järkevimmän vastauksen ihan itse työnantajalta, tai työnottajalta, siltä universumin suurimmalta orjuuttajalta, joka häpeämättä käyttää juuri Sinun, vilpittöntä ja hyvää tahtovaa kyytimiehen selkänahkaa ja nauraa partaansa. :).  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No tottakai, ei tyhmä saa olla. Mutta firman maineesta saa mun mielestä parhaan käsityksen muilta kyytimiehiltä. Eihän siitä palkasta osaa varmaan sanoa edes tietotoimisto.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moni on ihmetellyt sitä, että päivystyspäiviä on todellakin kuukaudessa 15-16. He ovat päivitelleet, että kuinka kroisos tuloihin niillä pitäis päässä. Olen aikaisemminkin "keskustellut" palkastani, mutta on vedottu siihen, että päivystys tapahtuu kotoa käsin ja kyytimäärät ovat pienet. Pomolla lipsahti, että kunnan kanssa tehty sopimus kuitenkin on, että 8-16 on välitön valmius ja sen jälkeen 15 min valmius, käytännössä kuitenkin heti keikalle periaatteella.

Tuntuu toi 15-16 päivystys vrk oudolta. 4 pv (klo 8-16)/viikossa on jo 32tuntia eli 3viikossa 96tuntia,ei varmaan loppu 18 tuntiin 16 päivystysvuoroa tarvita huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Selvitän hieman... :)

Vuoro vaihtuu klo 16.00, päivystän siis 24h seuraavan vuoron vaihtoon vähintään kahden, enintään kuuden päivän päästä. Kotona kykitään ja odotellaan kyytiä mihin kellon aikaan tahansa. Firmalla siis tällainen soppari kunnan kanssa: klo 8.00-16.00 välitön valmius ja sen jälkeen 15 min valmius. Minulla ei ikinä ole ollut ns. aktiivityötunteja eikä varalla oloa. Vaan olet töissä kokoajan oli kyytiä tai ei.  Meille duunareille se on käytännössä välitön lähtö. Jos et yöllä ole kolmen minuutin sisään autossa tulee äreä soitto, että etkö kuullut hälytystä...Työnantaja vetoaa siihen, että ei maksa lakisääteisiä lisiä, koska kyytimäärät ovat vähäisiä. Kuitenkin tunnen näinkin vanhana luissani väsymystä, koska yöunet jää joskus parin tunnin pätkiin. Täällä periferiassa keikkoihin menee se kolme tuntia ja tietysti omistajan oma haahuilu sairaalassa (josta firma saa korvauksen) lisää tätä turhaa pökköilyä. Käytännössä teen/tein 16 päivystyspäivää eli 336h kuukaudessa. Hurjalta tuntuu... Tentin hoitotasonkin muutama vuosi sitten, mutta eipä sekään missään näkynyt.. Kyllä pomo on ehdotellut sen suorittamista, mutta olen kohteliaasti kieltäytynyt sattuneesta syystä. Koulutuksiin mentiin vapaapäivänä, enkä ikinä ole kilometrikorvauksia saanut. Se siitä paskasta...Kyllä nyt alkaa vituttaa enemmän oma tyhmyys kun muistelee näitä "rakkaita" muistoja...Olen ennenkin kysellyt täältä neuvoa näissä palkka-asioissa. Kuitenkin olen ollut liian kiltti, koska on niin taitavasti syyllistetty työnantajan osalta...Saa nähdä kuinka tämä loppuaika menee, varmaan saan kokea helvetin ennenkuin taivas aukeaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No jo aukes. Mitenkään haukkumatta tms. mutta kyllä töissä olijan tai uutta paikkaa haettaessa tulee tietä omat oikeutensa. Jo se että palkka on maksettu könttänä, on vastoin voimassaolevaa alan työehtosopimusta. Eikös se ole niin todellakin niin, että savolaisittain vastuu on kuuntelijalla. Kyllä tuonlaiset isännät kusee omille nilkoilleen, se on aivan varma, mutta sekin on vain yksi pienipulju.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa muistaa, että palkkasaataviaan voi hakea myös takautuvasti. Onkos se kaksi vai viisi vuotta jopa kuinka pitkältä ajalta väärin maksettuja palkkoja voi periä. Jo pelkät varallaolokorvaukset ovat tuollaisilla päivystysmäärillä hurjan summan rahaa.

Eli jos ei ole tarvetta pitää erityisen hyviä välejä kyseiseen yrittäjään niin ota ihmeessä yhteys liiton lakimiehiin. Kannattaa tarkistaa myös, että edes jo maksetuista palkoista on tehty tarvittavat työeläkemaksut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa muistaa, että palkkasaataviaan voi hakea myös takautuvasti. Onkos se kaksi vai viisi vuotta jopa kuinka pitkältä ajalta väärin maksettuja palkkoja voi periä. Jo pelkät varallaolokorvaukset ovat tuollaisilla päivystysmäärillä hurjan summan rahaa.

Eli jos ei ole tarvetta pitää erityisen hyviä välejä kyseiseen yrittäjään niin ota ihmeessä yhteys liiton lakimiehiin. Kannattaa tarkistaa myös, että edes jo maksetuista palkoista on tehty tarvittavat työeläkemaksut.

Kannattaa säästää työsopimus, sekä kaikki tilinauhat, koska tarvitset niitä kun soitat huomenna liittoon. Ja vaikka et kuuluisikaan liittoon, niin saatavat taitavat olla sen verran mukavat, että asia kannattaa hoitaa vaikka ei liittoon kuuluisikaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tiedän yhden työntekijän edellisestä työpaikastani, joka sai takautuvasti kaikki maksamattomat lisät ja ylityöt. (n 80 000 markkaa) Hän otti liiton edunvalvontaan yhteyttä. Entisen firman pomo vänkäsi vastaan niin kauan kunnes lakimies otti yhteyttä. Sitten maksoi ihan kiltisti kaiken, koska ei halunnut oikeuteen. Sen jälkeen tuli kaikille palkka oikein ja ajallaan, mutta onneksi se on jo historiaa koko firma.

Söpelle vielä: Tekeekö teillä kaikki lisätöitä, siis yksinkertaisella tuntipalkalla? Mites sijainen? huh.gif

Tiedän kyllä muutaman paikan, jossa kaikki yli suunniteltujen tuntien menevä teetetään lisätöinä, joten tuntimäärät saattavat olla jopa 400 kuukaudessa. Tämä on just sitä mätää, josta pitäis päästä. Kun on kerran työehtosopimus, niin miks ketussa sitä ei voi noudattaa angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sijaiset saavat ylityöt rahana. Samoin mekin jos menee yli sovitun lisätyön. Nykyinen TES antaa mahdollisuuden lisätyön tekemiseen ja sitä tässä käytetään hyväksi ihan laillisesti, sekä tekijä että teettäjä.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lanssitar!

Ota ihmeessä yhteys liittoon/palkkaturvaan. Ainakin pyhälisät on lakisääteisiä, eikä niitä voi kiertää mitenkään. Onko lomarahat maksettu oikein? (ne on myös lakisääteiset)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aivan kauhistuneena luin ton lanssittaren jutun!!! :o Miten missään voi olla tollasta??? Joo se totta et työntekijänä vähän kannattais miettiä, mut toisaalta ymmärrettävää. Toki sun taustoista voi sanoa mitään mutta tulee itsenikin mieleen kun olin vasta valmistunu lähihoitaja niin hyvä kun tajusin kysyä töihin mennessäni palkasta ja varmaan olisin ollu niin pöljä että jos sitä en olisi saanut niin varmaan olisi tajunnu kysyä sen peräänkään. No mut mä olinkin tyhmä, toivottavasti hieman viisaantunut  ::)

Hoitoala: paljon se ottaa, vähän se antaa. Sen vähän puolesta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä päin haettiin(ja haetaan edelleen) sairaankuljettajaa yksityiselle, mä kyselin paikkaa ja kerroin mitä haluan palkkaa ja sen jälkeen ei ole vastattu mun soittoihin...

Nimim; kylläpä olin ilkeä hoitaja, kun vaadinkin hiukan palkkaa osaamiseni mukaan  :)

ps. eipähän kuntayhtymäkään halua maksaa enempää kuin TES alinta palkkaluokkaa.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ps. eipähän kuntayhtymäkään halua maksaa enempää kuin TES alinta palkkaluokkaa.

Ei niin. Siksi äänestänkin jaloillani enkä taakseni katso.  :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Ihan oikeasti. Yksityisillä työskennelleenä olen huomannut että on hyviä ja ja erittäin huonoja työnantajia, kaikesta riistetään mistä vaan suinkin on mahdollista onko oikeasti laillista, mikäli aktiivitunnit ei täyty niin tehdään 3:sta varallaolotunnista yksi aktiivi, siinä oli poitsu ihmeissään kun markka aikana odotit lisiä kun kuuta nousevaa ja sitten kun se tili tuli 4pvää myöhässä niin sen suuri koko oli viedä tajun 80mk koska oli vähennetty aktiivitunnit ja vuokra päivystyskämpästä . Työnantaja velvoittaa varallaoloon ja ottaa vuokran kämpästä ja laittaa vuokran vielä omiin vähennyksiin. Ihan oikeasti nyt kaikki opiskelijat ja vasta valmistuneet herätkää ja lukekaa TES ja pitäkää kiinni oikeuksista, ei tästä maasta lopu työt vaikka se pomo uhkailee kun vaaditte mitä teille kuuluu, kirjallinen työsopimus (itse en saanut), tilit ajallaan (itse en saanut), Koulutusta ja työnkuvaa vastaava palkka (itse en saanut), lomat niinkuin pitää(itse en saanut). Ymmärrän kuinka hienoa on päästä sakuun hommiin olen itsekkin ollut aikanaan samassa tilanteessa kuitenkin jokusen vuoden töitä paiskiessa "sorrettuna" silmät aukeaa ja näkee koko jutun. Älkää oppiko kantapään kautta niinkuin minä.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Söpelle vielä: Tekeekö teillä kaikki lisätöitä, siis yksinkertaisella tuntipalkalla? Mites sijainen? huh.gif

Tiedän kyllä muutaman paikan, jossa kaikki yli suunniteltujen tuntien menevä teetetään lisätöinä, joten tuntimäärät saattavat olla jopa 400 kuukaudessa. Tämä on just sitä mätää, josta pitäis päästä. Kun on kerran työehtosopimus, niin miks ketussa sitä ei voi noudattaa angry.png

TES kannattaa lukea. Kolmiviikkoisjakson aikana on tasoituttava tuo tuntimäärä. Mikäli työnmääräytymispäiviä on vähemmän kuin listan edellyttämä määrä, on kolmiviikkoisjakson ajanjakson tuntimäärä TESin taulukon mukainen. Tästä on helppo laskea sitten lisä- / ylityöt. Palkanlaskijalle ei kannata ryhtyä rähisemään väärin lasketuista asioista. Jos haluaa selvittää paikallista tapaa tai tavoitteita, niin kannattaa neuvotella ja kysellä kiiinnostuneena niistä.

Useimpien kohdalla kyse on enemmänkin tietämättömyydestä kuin sinisilmäisyydestä. Ehkä jonkun sortin edunvalvontayhdistys voisi tehdä keikkatyöläisille vähän arkea helpottavia lappusia tuntiseurannan, tilinmaksun yms suhteen. Eräs huivienheiluttajayhdistys viis veisaa sakuhoitureista - ehkä joku ihan asiaan vihkiytynyt kiinnostuisi tästä enemmän. Ikävää on, että asioille joudutaan tekemään nykyaikanakin kaikenlaisia tiukkoja sääntöjä - lanssifirmassa kuitenkin tavoite on vissiin sama: poka sairastuvalle ja äkkiä. Ehkä se ISO 90001 -sertifikaatti kertoo että firma noudattaa TESiä ja pitää huolen työntekijöistään.

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Vaihdoin vuoden vaihteessa pelastuslaitokselle. Täytyy sanoa että elämäni paras siirto. Peruspalkka nousi n 300 euroa kuussa vaikkakin yksityisella ollessani palkkaani oli neuvoteltu ylöspäin. Ei tarvitse päivystellä. kun on kotona niin on KOTONA. Tulee säännölliset sunnuntain yms tunnit ja korvaukset. >>> ja nämä eivät mene kuukausipalkan vaatimien tuntien täyttöön.[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 10.10.07 - klo:10:23


siinäpä se kun tuo tes:si mahdollistaa ihan paskaankin palkkaan jos maksetaan minimin mukaan!! Lisäksi tohon tessin opetteluun menee vuosia ja tonneja rahaan ennen kun saa silmänsä auki. On taas ihan eri juttu jos maksetaan sk 7-8 kun minimi sk 3. Lisäksi nuo peruspalkat on joltain 80 luvulta. Eikös ssk ja "tehy" nyttenkin sopinut 8,3 % korotuksista vuoteen 2010 mennessä. Naurettavaa... Ei se ole ihme että pystytään tarjoamaan edullisesti palveluja ja tätä edullisuutta käytetään sitten hyvänä aseena.  En väitä että palvelussa olisi jotain vikaan ainakaan potilaan näkökulmasta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Tein tuossa ennen selän rikkimenoa mukavasti keikkaa yksityiseen abm-firmaan. Kyllä se yllättävää oli miten perseruvella sai töitä tehdä jotta saisi saman kuin keikoilla hoitomestoissa. Työ ei ollut toki aina kovin rankkaa mutta ajallisesti... voi härreguud meni aikaa.

Kuitenkin tekisin jos selkä kestäisi ja emäntä ei olisi samalla alalla vaan rikas perillinen

Be a ninja, feel no pain

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tiedä olenko ymmärtänyt väärin, mutta ymmärsin asian näin, että yksityisellä puolella palkankorotus lähentelee 20 vai peräti hitusen yli ensi vuoden maaliskuusta jälkeen, jos toimii hoitotason sairaankuljettajana. Siis saa palkankorotusta siitä hyvästä, että tosiaan pyrkii parantamaan työpanosta ja ammattitaitoaan. Tämä liittyen vanhoihin keskusteluihin palstalla missä puhuttu sitä ettei suostu menemään testauksiin kun niistä mitään lisää saa. Niin ja yksityiselle puolelle tulisi nyt myös nuo henk.koht. palkanlisät. Mutta jotain tähän suuntaan olen ymmärtänyt. Ja pahoittelut jo valmiiksi, teksti ei TOSIAANKAAN mitään täyttä asiaa ja en ole perehtynyt juurikaan tuohon uuteen palkkausjärjestelmään, joten älkää lukeko niin tuimalla ilmeellä  ::)

Hoitoala: paljon se ottaa, vähän se antaa. Sen vähän puolesta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...