Jump to content
MAINOS

Unilääkkeiden antaminen


syxid

Recommended Posts

Näin yötyötä tekevänä mietityttää usein tuo unilääkkeen antaminen, siis ilman lääkärin määräystä. Minkä laisia käytäntöja muualla on? Annatteko unilääkkeitä "omin luvin", vai kysyttekö aina lääkäriltä? Jos potilaalla kotilääkkeenä jokin unilääke, niin annatteko sitä ylimääräistä potilaan toivomuksesta? Entä leikatut potilaat, Annatteko unilääkettä leikkauksen jälkeisenä yönä, jos lääkäri ei sitä ole määrännyt? Entä onko jollekin tullut jotain ongelmia unilääkkeiden annon vuoksi?

Minulle kävi edellisessä työpaikassa niin, että olin antanut potilaalle aamuyöstä unilääkettä ilman lääkärin erillistä lupaa (osaston käytäntö), aamulla potilas oli sitten ollut todella tokkurainen, eikä häneen oikein ollut saanut kontaktia, joten lääkäri oli määrännyt hänet pään TT-kuvaukseen. Kuvassa ei tietenkään mitään löytynyt ja potilaskin rupesi "heräilemään" aamupäivän aikana. Oli ilmesesti reagoinut keskivertoa vahvemmin saamaansa lääkkeeseen. Siitä syntyi sen verran iso haloo, että olen sen jälkeen ollut melko varovainen unilääkkeiden annon suhteen. Potilaat eivät vaan tätä tahdo ymmärtää.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Oon vuodeosastolla töissä ja teen myös yövuoroja.

Monasti lääkäri ei ole määrännyt tarvittaviin unilääkettä ja jos potilas sitä kaipaa, niin yleensä annan Tenox 10 mg. Enkä anna sitä klo 1 jälkeen yöllä.

Seuraavana aamuna sanon aamuvuorolle, että lääkäriltä pitää kysyä määräys tarvittaessa otettavaan unilääkkeeseen.

Näin olen toiminut jo vuosia, eikä ole ollut ongelmia.

Myös iltavuorossa annan tuon Tenox 10 mg, jos muuta määräystä ei ole potilaan papereista löydy. Ja kysyn seur. pv lääkäriltä määräyksen.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi sitä määräystä ei voi kysyä ENNEN sitä lääkkeen antoa? Turvaisi paremmin omaa selustaa ja sitten olisi jonkun muun syy se tokkuraisuus dagen efter. Meillä on leikkaukseen tulevien potilaiden anestesiaesitietokohdassa onneksi kohta unilääkkeelle, jota lekurimme enempi tai vähempi kiitettävästi täyttävät.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Itse en ole vielä kovasti joutunut painimaan näiden asioiden kanssa, mutta opiskelijan ajatuksenjuoksulla soittaisin ehdottomasti ensin lääkärille ja merkkaisin puhelinkonsultaation papereihin. Minulla ei kokemus vielä riitä lääkitsemään potilaita omalla vastuullani ja käsittääkseni se vastuu ei edes hoitajalle kuulu.  Hoitajan ikävä homma on pitää huoli, että lääkäri laittaa sopivasti määräyksiä paperille, jotta niillä ohjeistuksilla pärjätään yön yli.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ollut jo niin kauan työssä(yli 20v.), että en päivystäjälle soita ihan ensi tilassa. Päivystäjä ei tunne potilasta ja joutuisin selittämään ummet ja lammet tai sitten joutuisin odottamaan kunnes lääkäri itse tulisi paikalle.

Tai sitten puhelu menisi sekunnissa ja lääkäri määräisi tuon Tenox 10 mg.

Tenox 10 mg:lla en potilasta tapa. Jos potilas osaa itse pyytää lääkettä ja kertoo sitä kotona käyttävänsä annan sen lennossa. Muussa tapauksessa tutkailen tilannetta ja juttelen potilaan kanssa asiasta.

Jos pitää tarkkailla tajunnan tasoa tai potilas on menossa seur. päivänä tutkimukseen tai toimenpiteseen, joka vaatii rauhoitusta en tietenkään anna lääkettä. Meillä on tuollaisia tapauksia tosi harvoin.

Ja tietenkin soitan lääkärille jos olen vähänkään epävarma .

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Näistä on varmaan toimipaikkakohtaisia ohjeistuksia, mitä lääkkeitä hoitaja voi antaa potilaalle konsultoimatta lääkäriä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokaisessa keikkapaikassa on ollut lista jonka mukaan hoitaja saa omaa harkintaa käyttäen antaa tiettyjä lääkkeitä potilaalle ilman lääkärin siunausta... Listoilta on löytynyt aina tuo Tenox ja useimmiten myös Zopinox... Usein unettomuudesta kärsivät osaavat jo vuosien kokemuksesta sanoa mikä auttaa heidät unille ja silloin olen kyllä antanut pillerin kaapista... Pitkäaikaispuolella porukalla on usein tarvittavissa unilääkkeet varalla mutta sielläkin käytän harkintaa tarvitseeko potilas välttämättä unilääkettä...Jokainenhan meistä nukkuu välillä huonommin yön tai pari kärsimättä siitä lainkaan...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vanhuksiin liittyen, muistelen joltain luennolta, että yleensä ikääntyessä unesta tulee katkonaisempaa. Mutta täytyyhän sen yön sujua niin että muut potilaat saa nukuttua ja ettei yökön koko aika mene tämän unettoman kanssa.

Yleensä helposti saa unilääkkeen sinne listalle, mutta kerran lääkäri oli kommentoinut yhden hoitajan valitukseen siitä ettei potilas nuku, että ei täällä ole mikään pakko nukkua.. ;D no joo, vaikka kuntoutumassa ollaankin ja päivät pitäisi sitten käyttää muuhun kuin nukkumiseen..

Blame it all upon

A rush of blood to the head.

-Coldplay

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näistä on varmaan toimipaikkakohtaisia ohjeistuksia, mitä lääkkeitä hoitaja voi antaa potilaalle konsultoimatta lääkäriä.

Niin, meillä niitä lääkkeitä on kolme (oksikodoni, fenyyliefriini, efedriini), mutta ei todellakaan mitään bentsoja.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin aikoinani kun olin akuutilla vuodeosastolla, yökierrolla hoitajien  taskusta löytyi jo särkylääke purkki ja Imovane matto. Tenoxia annettiin ainoastaan niille, joille sitä oli virallisesti määrätty.  Imovanea sai potilaat puolet helpommin kun pyysivät unilääkettä.  En tiedä on ratkaisu sen viisaampi, mutta toimiva ainakin.  Muistaakseen siihen oli joku yleinen lupa, että tarvittessa.... 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä jotkut hoitajat antavat omin päin tenox:ia tai Zopinoxia nukkumiseen, mutta keuhkoilla eräs miespotilas sai Zopinoxin illalla hoitajan luvin, meni totaalisen sekaisin ja aamulla oli CO2-retentiossa. Tämän jälkeen  lääkäri sanoi että tämän takia hän ei ollut potilaalle luvannut unilääkettä tarvittaessa jne. Joten se aiheutti sen että kukaan keuhkopotilas ei saa enää uni- tai nukahtamislääkkeitä ilman lääkärin lupaa. Tietenkin jos potilas lääkkeen nimellä pyytää ja kertoo käyttäneensä ko. lääkettä kotona ajoittain on asia eri.

"Ei kuullosta kovin järkevältä", sanoi Kani. "Ei", sanoi Puh nöyrästi. "Ei kuulostakkaan nyt kun sen sanoo. Sitä ennen se kuullosti aivan järkevältä."

"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."

-Nalle Puh

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä (olen vanhainkodissa töissä) unilääke on yleensä "tarvittaessa"-listassa, ja sieltä tarpeen mukaan jaetaan. Oman järjen käyttö tosiaan on sallittua, enkä todellakaan anna unilääkettä puolen yön jälkeen. Saattavat olla aika pöhnässä vielä seuraavana päivänä. Moraalisesti oikein tai ei, saatan joskus antaa plasebon unilääkkeenä ja jopas alkaa uni maistua  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos ei ole tarvittavissa niin päivystävältä kertamääräys. Jossai hoitokodissa jos ei ole listalla nii ei muutaku maitoa ja leiippää vaa. Mä en ikinä anna mitään lääkettä jollei siihin ole lupaa. never.

Herättäkää minut kun työaika loppuu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitäis varmaan ruveta rimputtelemaan joka kerta päivystäjälle, meidän tapauksessa kotonaan nukkumassa olevalle takurille, et sais lääkettä antaa. Lähes joka yö joutuu jonkun potilaan kanssa asiasta tappelemaan, mut ei jaksais kuunnella sen päivystäjänkään haappamia kommentteja. Ja sitten kun sille joutuu aina selittämään ummet ja lammet, kun se ei meidän potilaita edes tunne, niin tuntuu jotenkin ajan tuhlaukselta. Vaikka niiden työtähän se on... Olen yrittänyt päivätyöläisille sanoa, josko pyytäisivät anestesialääkäriä antamaan määräyksen mut eipä ole näkynyt. Ainoastaan joillekkin sekaville tms on jotain rauhoittavaa määrätty. Osastonlääkäriltä olen yritttänyt "yleislupaa" pyytää, mutta ei ole sitäkään tullut. 

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on uni-/kipu-/pahoinvointi- ja rauhoittavista lääkkeistä olemassa yleisluvat. Eipä ole tarvinnut juur soitella päivystäville lääkelupia. Lähinnä sitten noi akuutit sekavuudet / pumppuvaivat ovat sellaisia, että päivystäjää konsultoin.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En anna unilääkkeitä ilman lääkärin määräystä. Varsinkin keuhkopotilailla voi vaikutus olla hyvinkin arvaamaton. Heillä unilääkkeiden käyttöön suhtaudutaan muutenkin isolla varauksella. Sitten on nämä intoksikaatiot, jotka ovat ottaneet hurjat määrät bentsoja ja tokeentuessaan pyytävät unilääkettä kun ei nukuta.. Vähän on ristiriitaista  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Potilaan kivuista kertoo myös mittaria paremmin, jaksaako se kikkailla lääkkeen antotapojen kanssa. Kurkkukipuiselle kävi vain poretabletti, mutta kun niitä ei ollut, ei suppo kelvannut. Mun dg: ei oikeita kipuja. (sorry OT)

No sanotaan että  varsinkaan miespuoliset potilaat eivät ota suppona yhtään mitään ikävuosien 5-80v. välissä, hyppäävät varmaan mielummin sairaalan katolta kipujensa lievittämiseksi kuin ottavat supon vastaan. Tästä potilaan kipujen arvioinnista ja lievityksestä ollaan tehty paljon tutkimuksia ja miltei pääsääntöisesti tuloksena on että potilaan kipuun ei olla uskottu. Tietenkin kipu voi olla myös enemmän sielullista kuin fyysistä jolloin se ilmenee kivun tunteena mutta mihin kipulääkkeet eivät auta. Tämän sielullisen kivun ja hädän arviointi on huomattavasti vaikeampaa. Ja jos tätä kipua hoidetaan särkylääkkeillä se ei potilaan tilannetta auta yhtään, päinvastoin kroppa saattaa pidemmällä kuurilla kehittää pahemmanlaatuisen riippuvuuden näihin lääkkeisiin. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

EnAnna unilääkettä kovinkaan helposti jos sitä ei k.o. asukkalla (vanhainkodissa olen duunissa) mene listoilla "tarvittaessa". meillä on ihan lääkäri kieltänyt antamasta mitään muita lääkkeitä kuin niitä mitkä kullekin asukkaalle on määrätt. Ei kuulemma ole mitään "yleispäteviä lääkkeitä" joita voisi listata ja antaa huoletta kelle vaan.

Muutenkin meillä lääkäri suhtautuu tosi nihkeesti tiettyihin lääkkeisiin. Esim Imovanea ei aloita kellekään (ei mieluusti edes tarvittaviin lääkkeisiin), vaan suosii esim Remeronia (joka sitten taas tuotta usein meille hoitajille pään vaivaa koska ei ole vielä toistaiseksi kovinkaan monelle asukkaistamme sopinut koko droppi...) Ja toinen "muoti lääke" on nyt Melatonin, joka siis on "pimeä-hormooni valmiste" jonka pitäs luonnollisesti siirtää ihmisen unirytmiä niin että nukkuisi yöt ja olisi päivällä virkeä....

Eli yövuoroissa sitten vaan on jaksettava keksiä muita apuja unettomuuteen jos tarvittavista ei löydy unilääkettä. meillä muuten lääkärin kanta on, että kukaan ei kuole muutaman yön valvomiseen.... Mutta sano se sitten mummolle joka tulee yli laitojen vauhtoessaan unettomana sängyssään... ;D

Rock´n´roll is never too loud.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitaja80

Meidän osastolla on oikeus antaa Zopinoxia ja Stilnoctia ilman lääkärin määräystä. tuntuu vaan joskus kummalliselta et jos lääkäri huomaa että joka yö on jouduttu lääke antamaan, niin lääkäri ei siihen reagoi, vaan meidän on sanottava et olisitko ystävällinen ja laittaisit sen lääkkeen listalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä muuten lääkärin kanta on, että kukaan ei kuole muutaman yön valvomiseen.... Mutta sano se sitten mummolle joka tulee yli laitojen vauhtoessaan unettomana sängyssään... ;)

Tottahan se on ettei siihen kuole jos vähän valvoo. Nukkuvat sit päivällä. Mutta vaarallista se on jos ei mummoja uneen saa ja kuuhaavat. Kukaan kun ei voi olla kokoajan vieressä vahtimassa dementoitunutta esim. Rassaa semmoinen tosiaan.. ja löytyyhän sitä perusteita paljonkin sille et miksi olis hyvä ihmisten yöllä nukkua. Kai teidän lääkäri ottaa sit vastuun siitä jos jotain tapahtuu? ( epäilen) Hankalia juttuja on nämä :/  On se niin helppoa sanoa kun saa olla nyt töissä paikassa jossa tarpeen vaatiessa sen unilääkkeen voi antaa. Aika hukassa sitä on jossain yksin jos valvoo demejen kanssa ja joutuu vaan toivomaan että mitään kamalampia ei satu :(

Herättäkää minut kun työaika loppuu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on lupa antaa Imovanet, Tenoxit ja Opamoxit. Muutenkin on luvat aika moniin lääkkeisiin. Omaa järkeä pitää käyttää. Meillä on vissiin lääkärit huomanneet, että kokeneilla hoitajilla on hyvä arviointikyky. Kokemattomamman sijaisen perään katson kyllä ettei hölmöillä. Meillä jopa niin päin, että unilääke on vakkari, sitä ei määrätä vaan lääkäri määrää jos ei anneta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on lupa antaa Imovanet, Tenoxit ja Opamoxit. Muutenkin on luvat aika moniin lääkkeisiin. Omaa järkeä pitää käyttää. Meillä on vissiin lääkärit huomanneet, että kokeneilla hoitajilla on hyvä arviointikyky.

Tuo olis kyllä niiiin ihanne tilanne, että hoitajien arvostelukykyyn luotettaisiin.

En tajua miksi meillä on nyt taas niin tiukkaa, että hyvä kun paratabsin uskallat antaa jos jotakuta särkee.

Ja meillä jostain syytä lääkäri ei kuuntele edes niitä selväpäisiä mummuja jotka sanoo että he haluaa Imovanea ja heitä ei haittaa vaikka he ois siitä kuinka riippuvaisia. Monet ovat ikänsä sitä popsineet kotona ja varmasti se yksi imovane ei enää hetkeuta heitä puoleen aj toiseen. Mutta se valvominen, vessassa ravaaminen ja sängyssä pishtarointi taas hetkeuttaa kun koko seuraava päivä menee sekaisin ja sitten taas valvotaan seuaava yö...

on se niin vaikeeta joskus ;D

Rock´n´roll is never too loud.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: helena80

Siis ensinnäkin senhän nyt pitäis jo järkikin sanoo ettei unilääkettä anneta enää aamuyöstä tottakai silloin on aamusta tokkurainen. Meillä rajana et viimestään puolilta öin unilääke annetaan jos annetaan. Meillä joko lääkäri on kirjottanu et kuinka paljon saa antaa unilääkettä tarvittaessa ja joillakin menee unilääke myös listalla. Myös sillä tavalla saa antaa unilääkkeen, että jos jostain nähdään että on kotona käyttänyt niin sitten saa antaa. Meillä oli vapaampaa ennen unilääkkeiden antaminen, mutta sitten, kun alkoi tulla kaatumistapauksia niin päädyttiin tähän, että läääkärin luvalla. Olen joitakin kertoja jopa potilaalle sanonut, että yksi yö varmaan nyt menee miten päin vaan, mutta kysyppä lääkäriltä seuraavana päivänä, kun kiertää niin unilääkettä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yleisluvat on uni-,kipu -ja pahoinvointilääkkeisiin. Imovanea jakelen yleensä, toiminu hyvin tähän mennessä. Ei oo vanhemmillakaan potilailla pahemmin menny polla sekasin. Kello yhen jälkeen tarjoilu loppuu, ainaki minun vuoroissa. Päivystävään otan yleensä yhteyttä, jos jollaki on akuutti sekavuustila. Neki on yleensä särkylääkkeistä johtuvia. Tramadol varsinki on semmonen rotanmyrkky mikä tuppaa pistämään mummot ja vaarit ihan sekasin.

Pain is weakness leaving the body

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...