Jump to content
MAINOS

Kaksi iv-reittiä

Maailman vahvin tyttö

Recommended Posts

Onko olemassa joku suositus, että kun potilaalle avataan kaksi periferistä iv-reittiä, niiden pitäisi tai ei pitäisi olla samassa kädessä? Ja syy tähän? Itse pyrin jättämään toisen käden vapaaksi labraa varten, mutta nyt tässä tuli lääkärin kanssa keskustelua asiasta, hän oli sitä mieltä että eri käsiin. Tottakai hätätilapotilaalle sinne  mihin saadaan, mutta jos suonia ja pelivaraa riittää, onko joku syy, miksi samassa kädessä ei saisi olla kahta kanyylia?

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

MAINOS

Mä laitan kans aina samaan käteen, esim AMI-potilaalle. Just sen labran takia. Toisen kämmenselkään, toisen kyynärtaipeeseen. Täällä periferiassa ei o labraa päivystysaikaan, mutta pitää sitä sen verran ajatella jatkohoitopaikkaakin. Virallisista suosituksista ei o hajuakaan.

Mä laitan sinne mikä mua parhaiten palvelee, eli siihen käteen mikä on mua lähimpänä yleensä ne kaks. Mutta jos esim. potilas tulee yhden tipan kanssa laitan sen toisen ihan sen mukaan mikä mulle on mukavampi. Labra kun ei meillä käy muutenkaan eli verinäytteissä ollaan omavaraisia.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Mä laitan kans aina samaan käteen, esim AMI-potilaalle. Just sen labran takia. Toisen kämmenselkään, toisen kyynärtaipeeseen. Täällä periferiassa ei o labraa päivystysaikaan, mutta pitää sitä sen verran ajatella jatkohoitopaikkaakin. Virallisista suosituksista ei o hajuakaan.

Juu, jatkohoitopaikkaa täällä periferiassakin pitää ajatella...

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Mä laitan sinne mikä mua parhaiten palvelee, eli siihen käteen mikä on mua lähimpänä yleensä ne kaks. Mutta jos esim. potilas tulee yhden tipan kanssa laitan sen toisen ihan sen mukaan mikä mulle on mukavampi. Labra kun ei meillä käy muutenkaan eli verinäytteissä ollaan omavaraisia.

Niin samahan se on kuka ne verinäytteet ottaa, mutta siitä kädestä missä on avoin tippa ei näytteitä voi ottaa.

Labran takia ne i.v.-reitit kannattaa laittaa mahdollisuuksien mukaan samaan raajaan. Meillä labra on niin tarkka, että pelkkä keittiksenkin tiputtaminen heidän mukaan vääristää näytteiden tuloksia jos näyte otetaan siitä kädestä johon keittis tippuu.

Käytännössä siitä ei kuitenkaan ole juurikaan haittaa ollut, että on eri käpälissä kanyylit. Lähes aina sen toisen kanyylin voi korkata kun potilas tulee hoitoon, niin sitten labrakin on tyytyväinen. Jos nyt AMI-potilaasta puhutaan, niin harvoin se potilas tarvitsee niin paljon nesteytystä, että kahta i.v.-reittiä tarvitsisi käyttää enää sairaalassa.

Failure is always an option

Labran takia ne i.v.-reitit kannattaa laittaa mahdollisuuksien mukaan samaan raajaan. Meillä labra on niin tarkka, että pelkkä keittiksenkin tiputtaminen heidän mukaan vääristää näytteiden tuloksia jos näyte otetaan siitä kädestä johon keittis tippuu.

Samat kokemukset mulla.

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Hatapotilaalle tulee laitettua pilleja sinne, minne saa. Labrojahan voi ottaa myos jalkojen laskimoista, jos tarvetta on.

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Onko olemassa joku suositus, että kun potilaalle avataan kaksi periferistä iv-reittiä, niiden pitäisi tai ei pitäisi olla samassa kädessä? Ja syy tähän? Itse pyrin jättämään toisen käden vapaaksi labraa varten, mutta nyt tässä tuli lääkärin kanssa keskustelua asiasta, hän oli sitä mieltä että eri käsiin. Tottakai hätätilapotilaalle sinne  mihin saadaan, mutta jos suonia ja pelivaraa riittää, onko joku syy, miksi samassa kädessä ei saisi olla kahta kanyylia?

Lueppa Uusi ensihoidon käsikirjasta, AMI-potilaan hoito ja kyllä sinulle ollaan kiitollisia vastaanottavassa paikassa!

Itse tein ERÄÄSSÄ Keski-Suomalaisessa päivystyksessä ja pääsin puhutteluun :D

Kiitos.

Lueppa Uusi ensihoidon käsikirjasta, AMI-potilaan hoito ja kyllä sinulle ollaan kiitollisia vastaanottavassa paikassa!

Itse tein ERÄÄSSÄ Keski-Suomalaisessa päivystyksessä ja pääsin puhutteluun :D

Voitko referoida myos foorumille, kun ei paase kirjakaupasta ostamaan ja postissakin kestaa niin kauan. :)

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Voitko referoida myos foorumille, kun ei paase kirjakaupasta ostamaan ja postissakin kestaa niin kauan. :D

Mulla on kirja vuokrakämpillä ja lähden tänään reissuun, jos joku vois auttaa  huh.gif

Kiitos.

Voitko referoida myos foorumille, kun ei paase kirjakaupasta ostamaan ja postissakin kestaa niin kauan. :D

Mulla on kirja vuokrakämpillä ja lähden tänään reissuun, jos joku vois auttaa  huh.gif

Mikäs kohta tuosta pitäs nyt niin ku referoida??? Ainakin tuossa "Ensihoidon toimenpiteet ja potilaan tilan seuranta" kohdassa perusteluna on syynä tää näytteenotto mikä tulikin tuolla alussa useamman kerran esille...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...