Jump to content
MAINOS

Miten jaksatte henkisesti haastavien asukkaiden kanssa?


Vieras: enjaksaenää

Recommended Posts

Vieras: enjaksaenää

Työskentelen muistisairaiden, ja aivovamma-asukkaiden kanssa. Olen ollut samassa työpaikassa useita vuosia, mutta en ole törmännyt näin haastavaan asukkaaseen ennen. En tiedä, miten häneen pitäisi suhtautua ja koen painetta, että suhtaudun häneen hyvin väärin. 

Asukas on nuori, verbaalisesti äärettömän lahjakas ja myös kovaääninen. Aivovamman saatua tietysti ymmärrän, että suodatin puheille on huonontunut ja suusta tulee mitä sattuu. Hän ei kykene tekemään eikä haluakaan tehdä mitään itse halvaantumisen myötä. Painaa myös n.140kg, joten raskautta on fyysisesti myös. 

Hänellä on äärettömän terävä muisti, siinä ei vikaa ole. Usein hän tarttuu henkilökohtaisuuksiin, huutaa ja haukkuu hyvin pahasti ja on aggressiivinen. Väkivaltaa esiintyy joskus. Olen yrittänyt pitää "Kaikki mitä tulee, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos", mutten useinkaan pysty. Yritän olla aina rauhallinen tilanteessa kuin tilanteessa, mutta tunnen, ettei se auta juuri mitään. Yritän olla provosoimatta asukasta lisää, eikä sekään auta, asukas haukkuu silti.  

Napakasti, vaikkakin asiallisesti sanominen pahentaa entistä enemmän asukkaan mielentilaa ja huomaan itsekin hermostuvani siinä, ja olen pitkän aikaa poissa tolaltani.  

Vaikka tsemppaan itseäni kovasti töissä, huomaan, että tämän asukkaan kanssa pinnani kiristyy joka päivä, ja kun töistä tulee, tekisi mieli itkeä ja päästä kaikki höyryt ulos. En vain kestä hänen haukkumistaan, se meni kaikin puolin yli oman luonteen ja ammatillisuuden. Hän haukkuu jokaikisessa kanssakäymisessä ja hoitotyössä. Olen normaalisti ihmisenä hyvinkin rauhallinen ja herkähkö, ja tunnen, että vaikka pidän "ammatillisen kuoren" suojana, se ei enää pelasta, vaan asukkaan ja hänen omaisensa haukut menevät ihan yli. Tunnen olevani heikko hänen edessään. Työkaverit kokevat asukkaan myös hyvin haastavana, mutta en usko, että he kokevat asian yhtä pahana kuin itse, siksi koen olevani myös työkavereiden vieressä heikko. 

Muiden asukkaiden haukut ja muut eivät mene ihon alle ollenkaan. Heidän kanssaan pysyn aina rauhallisena, asiallisena ja napakkana ja tämä toimii. Tämän asukkaan kanssa en vaan pysy ja olen poissa tolaltani. 

En oikein tiedä, mitä tehdä. Olenko vain luonteeltani vääränlainen tällaiseen työhön? Voitteko antaa omat vinkkinne erittäin haastavien asukkaiden kanssa? 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Lumivalkea

Itse miettisin miksi juuri tämä asukas saa sinut voimaan huonosti. Kun pääset kiinni siihen, voit löytää myös ratkaisuja. Ja et sinä huono ole, kaikkien kanssa ei vaan toimi ja kuten kerroitkin,vaikea sairaus on hänellä taustalla. Onko se tunne ehkä juuri syyllisyys mitä hän saa sinut kokemaan? Miksi ja mitä ovat ne keinot sinulla itselläsi, joilla pääset tuon tunteen yläpuolelle? Tuo tunne ei välttämättä liity lainkaan asukkaaseen, vaan johonkin aiempaan kokemukseen elämässä.Tsemppiä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...