Jump to content
MAINOS

Lastensairaanhoitajan työnkuva?


Vieras: Nasu

Recommended Posts

Joutuuko lasten puolella pistelemään lapsia, esim. laittamaan kanyyleja tms.? Jos pitää, onko semmosia osastoja, missä ei tarvitsisi? Kiinnostaisi hakeutua lasten puolelle töihin, mutta mua ihan HIRVITTÄÄ, jos joutuisin pistelemään niitä!! Taidan olla aika kummallinen sh..  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Riippuu vähän osastosta ja sairaalasta ja lasten iästä. Lääkärin hommia ne kanyloinnit pääsääntöisesti ovat, ja lapsillehan pyritään lääkitys antamaan luonnollista reittiä jos mahdollista.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle opetettiin koulussa aikanaan, että lastenosastoilla sairaanhoitajat ottavat verinäytteet lapsilta, ja yleensä pään verisuonista. Tämä tapahtui 90-luvun alussa. No, eipä ole tarvinnut ottaa näytteitä lapsilta muuten kuin sormenpäästä pikamittarilla. En ole kuullut sittemmin sellaista tapahtuvan missään, mutta voinhan olla väärässäkin.

Olen työhistoriani aikana työskennellyt sekä tavallisella lasten sekaosastolla että vastasyntyneiden teholla. Kummassakin paikassa lääkäri on ollut se, joka laittaa kanyylit, yleensä labran täti ottaa näytteet, mutta jos ei saa niin sitten lääkäri ottaa näytteet. Lastensairaanhoitajan tehtävä on avustaa kanyylien laitoissa, verinäytteiden otossa, antaa lääkkeet po, sc tai iv (todella harvoin nykyään im), toteuttaa nestehoitoa, huolehtia lapsen perushoidosta, tukea/ohjata/opastaa vanhempia lapsensa sairauden hoitoon sairaalassa/kotona, huolehtia lapsen ravitsemuksesta jne.

Lastensairaanhoitajan työnkuva on nykyään erittäin laaja ja kaikenkattava, sillä yhä vähemmän osastoilla näkee lastenhoitajia duunissa. Lastenhoitajien toimet muutetaan pikkuhiljaa kaikki sairaanhoitajien toimiksi, jolloin sh on se joka hoitaa lapsen varsin kokonaisvaltaisesti.

Lastensairaanhoidossakin tehdään paljon erilaisia toimenpiteitä, mutta sairaanhoitajat eivät pistämisiä/kanylointeja  niinkään. Tai ainakin mun kokemuksen mukaan katetrointi ja nml:n laitto ovat sairaanhoitajan suorittamista toimenpiteistä osastotyössä rankimmasta päästä. Lastensairaanhoito esim. keskussairaaloiden lastenosastoilla on erittäin monipuolista, ihan laidasta laitaan kaikkea mahdollista mitä 0-16v voi sairastaa. Haasteellista hommaa, mutta ehdottomasti suosittelen jos kiinnostaa !

Lsh vm -94

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä seminaarityötä raapustaessa on tullut sukellettua pintapuolisesti lastenhoidon maailmaan ja täytyy tunnustaa että kiinnostus senkus lisääntyy, erityisesti tuon em. vastauksen luettuani. Tässä kun on vielä reilut 3 vuotta aikaa pähkäillä mihin suuntautuisi niin ainakin tässä vaiheessa on pediatria hyvin vahva vaihtoehto. Kertokaapas, kuinka kummallinen ilmestys mieshoitaja on lastenosastolla, onko sellaisia yleensäkään vai onko kaikki akuuttipuolella?  huh.gif  ;D

I'll get mi coat

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä seminaarityötä raapustaessa on tullut sukellettua pintapuolisesti lastenhoidon maailmaan ja täytyy tunnustaa että kiinnostus senkus lisääntyy, erityisesti tuon em. vastauksen luettuani. Tässä kun on vielä reilut 3 vuotta aikaa pähkäillä mihin suuntautuisi niin ainakin tässä vaiheessa on pediatria hyvin vahva vaihtoehto. Kertokaapas, kuinka kummallinen ilmestys mieshoitaja on lastenosastolla, onko sellaisia yleensäkään vai onko kaikki akuuttipuolella?  huh.gif  ;D

Kyllä niitä miehiä lasten puolella ainakin täällä pääkaupunkiseudulla on. Ainakin Lastenklinikan päivystyksessä ja infektio-osastolla ja K10:llä. Ja tykättyjä ovat  ;) Lasten pariin vaan töihin! Mielenkiintoista, mukavaa hommaa oman harjoittelun ja muutaman keikan perusteella. Itse en kuitenkaan sitten lasten puolelle pysyvämmin mennyt, kun pelkäsin kykyäni käsitellä mahdollisia lasten menehtymisiä, rankkoja perhetaustoja (pahoinpitelyt yms.) ja kaikkea sellaista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun käsitykseni mukaan miespuoliset lastensairaanhoitajat revitään käsistä. Sillon kun itse valmistuin 2003, meidän ryhmässä oli yks miespuolinen, ja työllistyi heti, sekä sai vielä yli 200€ paremman peruspalkan (tosin eri shp:ssä kuin mihin minä päädyin), tosin en tiedä oliko sukupuolella vaikutusta asiaan.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä miehiä on lastensairaanhoidon puolella, Lasten ja Nuorten Sairaalassa ainakin päivystyksessä, vastasyntyneiden teholla, osasto  10:llä. Omalla kurssillani ei tuolloin ollut ainuttakaan miestä, mutta nykyisessä työpaikassani on ollut/ on edelleen miespuolisia kollegoita.

Toistan varmaan itseäni, mutta monipuolisuus on lastensairaanhoidossa se juttu, mikä tietenkin lisää homman haastavuutta. Jos mahdollista, suosittelen kokeilua lastensairaanhoidon parissa, moni on tullut aikuispuolelta mutta ei sitten palannut enää niihin töihin ;-)

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...