Jump to content
MAINOS

Keikkalaiset ja lääkkeiden jakaminen ja anto


Blueangel

Recommended Posts

Meilläkään ei lähihoitajat/perushoitajat lääkkeisiin liiemmin koske. Joskus saattavat jotain peruskipulääkettä potilaalle viedä, mutta silloinkin vain siinä tapauksessa ettei sh jostain syystä ehdi tms. Lääkkeiden jako tarjottimelle ja potilaalle on sh:n hommaa. Näin siis erikoissairaanhoidon puolella.

Näin minäkin olen huomannut asian olevan, ainakin kaikissa paikoissa, joissa harjotteluja olen tehnyt etenkin erikoissairaanhoidon puolella. Sairaanhoitaja on hoitanut lääkkeiden jaon ja lähi/perushoitajat ovat vieneet esim. tarvittavia lääkkeitä, jotka sh jakaa. On ollut myös tilanteita, joissa perus/lähihoitajat antavat pistoksia, esim insuliinin ja klexanen. Muutamassa harjoittelussa olen törmännyt myös tilanteeseen, joissa opiskelijatkaan eivät ole saaneet jakaa lääkkeitä esimerkiksi yövuoron aikana tarjottimille...

” When life has gotten too

serious we need to laugh,

when we forget to laugh,

life becomes too serious”

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meillä yökkö (eli minä) kipotan seuraavan päivän lääkkeet tarjottimille. Niin vakituinen kun keikkalainekin antaa lääkkeet siitä asukkaille. Mutta meillä lääkkeet jakaa vakituiset. Miusta hyvä käytäntö.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitaja80

Meillä oli vuosi takaperin keikkalainen potilaan vierihoitajana. sattui olemaan jo pitkän kokemuksen muulla erikoisalalla omaava ihminen, mutta...puhelimme sitten ääneen että iltalääkkeet voisi tuolle vierihoidettavalle potilaalle antaa nyt. Tämä ei ollut suunnattu vinkiks vierihoitajalle koska me osaston väki huolehditaan potilaiden lääkitsemisestä paitsi jos vierihoitajana on meidän "sissi", jolla on samat lääkkeenjakooikeudet kuin meillä. No, muut kollegat läksivät kahveelle ja olin tuolloin lääkevuorossa, jäin vierihoitajan kanssa kansliaan ja koko vuoron mua hiukka tökki se et hän puuttui hyvin hanakasti meidän tekemisiin vaikkei aiemmin ole ollut meillä keikalla. No vierihoitaja sitten otti tästä lääkitsemisvinkistä vaarin ja olin tuolloin itse viimeisiä lääkkeitä jakamassa. hän tuli ja yritti napata kyseisen potilaan lääkekipon, siinä vaiheessa konahdin ja tokaisin että annappas olla. minä annan ne lääkkeet potilaalle, et sinä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

HEH, kokemusta keikkalaisen lääkkeenjaosta minullakin, jonkinlaista. Jossain vaiheessa hieman yli vuosi sitten olin Malmilla yövuorossa, ensimmäistä kertaa sillä osastolla. Valvoin sairaanhoitajan kanssa, siis vakituisen. Hän antoi minulle klo 23 tehtävän: vaatimattomasti 5 tarjottimellista lääkkeitä. Lääkkeissä oli rinnakkaislääkkeen rinnakkaislääkettä, josta ei ollut kirjallista ohjetta, se oli tietoa, joka oli talon vakkareilla päässään. Niin, olihan minulla tietty Pharmacat apuna... Kun protestoin urakkaa, hän sanoi minulle, että minulla oli klo 5:teen asti aikaa jakaa lääkkeet. Lopuksi pienen puheen jälkeen hän suostui jakamaan 2 tarjottimellista.

Ja että mitäkö hän itse teki sillä aikaa, kun jaoin lääkkeitä? Vastasi kelloihin, jotka soi noin 2-3 kertaa tunnissa.

No, erilaisia paikkoja kierrelleenä on tottunut kaikkeen. Yleensä se on vain niin, että jos on vakkarisairaanhoitaja töissä ja keikkalainen on lähihoitaja, niin sh jakaa lääkkeet ja lh juoksee muut jutut. Enkä minä harmistunut niinkään siihen, että jouduin jakamaan lääkkeitä, vaan siihen, että kaikki tuhottomat tarjottimet kasattiin eteeni.

Aikaa meni, mutta työni tein. Uskotteko, että sen jälkeen kahvi ja voileipä maistuivat taivaan mannalta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Työskentelen TK:n VOS:lla, ja meillä on osasto jaettu "kahtia" akuutti sekä pitkäaikais- moduulit. Akuutilla Sh jakaa lääkkeet dosettiin, siitä tarjottimelle ja potilaille. Pitkäaikaisella myös Lh:t jakavat dosettiin->tarjottimelle

->potilaalle. Lh:t jakavat myös "myrkky" lääkkeet, pistävät mm. insuliinit, klexanet ja furesikset. Lh:t vaihtavat myös tippapussit, eli ei tarvitse huutaa Sh:ta apuun.

Pitkäaikaismoduulissa illassa on 2 hoitajaa, potilaita on 20. Joista 18 on täysin vuoteessa, täysin autettavia. On todella mielenkiintoista, jos työparinasi on 1. vuoden Lh opiskelija....  ::) Melko kiirettä pitää siis....

...Raskaat työt vaatii raskaat huvit...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

HEH, kokemusta keikkalaisen lääkkeenjaosta minullakin, jonkinlaista. Jossain vaiheessa hieman yli vuosi sitten olin Malmilla yövuorossa, ensimmäistä kertaa sillä osastolla. Valvoin sairaanhoitajan kanssa, siis vakituisen. Hän antoi minulle klo 23 tehtävän: vaatimattomasti 5 tarjottimellista lääkkeitä. Lääkkeissä oli rinnakkaislääkkeen rinnakkaislääkettä, josta ei ollut kirjallista ohjetta, se oli tietoa, joka oli talon vakkareilla päässään. Niin, olihan minulla tietty Pharmacat apuna... Kun protestoin urakkaa, hän sanoi minulle, että minulla oli klo 5:teen asti aikaa jakaa lääkkeet. Lopuksi pienen puheen jälkeen hän suostui jakamaan 2 tarjottimellista.

Ja että mitäkö hän itse teki sillä aikaa, kun jaoin lääkkeitä? Vastasi kelloihin, jotka soi noin 2-3 kertaa tunnissa.

No, erilaisia paikkoja kierrelleenä on tottunut kaikkeen. Yleensä se on vain niin, että jos on vakkarisairaanhoitaja töissä ja keikkalainen on lähihoitaja, niin sh jakaa lääkkeet ja lh juoksee muut jutut. Enkä minä harmistunut niinkään siihen, että jouduin jakamaan lääkkeitä, vaan siihen, että kaikki tuhottomat tarjottimet kasattiin eteeni.

Aikaa meni, mutta työni tein. Uskotteko, että sen jälkeen kahvi ja voileipä maistuivat taivaan mannalta?

Valmisteiden vaastavat ja vastaavien vastaavat ovat hirveitä hidastajia lääkkeiden jaossa. Minä käytän apuna KELA:n sivuja. Olettekos törmänneet. Siellä on kaikki lääkkeet ja jos potilaalle on määrätty Hipeksal ja sitä ei kaapista löydy; kirjoitat lääkkeen nimi kentään Hipeksal ja saat eteesi listan, joka avulla ( perässä olevat nuolet, niitä klikkaamalla) saat näkyviin vastaavat valmisteet. Haun voi tehdä myös vaikuttavanaineen nimellä. On ollut hyvä ja luotettava palvelua.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Kiitos, Liisa! Tuo oli hyvä tieto. Aion käyttää hyväkseni. Keikkapaikoilla tahtoo olla vain se, että keikkalaisena et välttämättä pääse koneelle, koska salasana puuttuu. Ymmärrän joidenkin vakkareiden haluttomuuden "päästää koneelle" omalla salasanallaan, koska hänhän vastaa siitä, mihin niillä tunnuksilla on kirjauduttu. Toinen ongelma on se, että kaikissa lääkkeenjakohuoneissa ei ole konetta, mille kirjautua.

Mutta netti on kyllä hyvä juttu muutenkin, olen löytänyt eri lääkkeiden tiedot hyvin ja niitä lääkkeitä koko ajan tulee lisää, tai ainakin se siltä tuntuu. On hyvä, että jostain voi tarkistaa, mikä lääke jokin on, jos ei satu olemaan just paikalla, keneltä kysyä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saman asian ajaa pharmacan eka osa, siitä vaan hakemistosta hakee tämän valmisteen niiltä ekoilta sivuilta ja plärää sinne löytämälleen sivulle -> löytää rinnakkaiset valmisteet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuh, Phamacat oli apuna. Pointti ekassa viestissä olikin se, että se lääkkeenjako vie niin kamalasti aikaa, jos etsit kaikki rinnakkaisvalmisteet. Ei se jakaminen ole ongelma.  :) Useamman tunnin jakosessio tottumattomana, niitä rinnakkaisvalmisteita etsien, se on painajainen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...