Jump to content
MAINOS

Vanhustyön arvostus Suomessa?


Vieras: Auts

Recommended Posts

Eli tällaisen aiheen sain koulussa seminaarityön tehtäväksi. Tuottaa vähän ongelmia edes päästä alkuun kun itse en ole ikinä ajattelut toisen osaston hoitajia ylempänä kuin toisen?

Pientä apua nyt kaipailisinkin alan ammattilaisilta.

Miten olette itse kokeneet työnne arvostuksen. Oletteko kenties huomanneet joitain asenteita vanhustyöhön kohtaan kollegoidemme kesken?

Siviilissä? Näkyykö palkkauksessa miten?

Ainakin itse mitä selaillut esim. iltapäivälehtiä, kovasti tuntuvat kansalaiset arvostavan vanhustyön hoitajia kun turvaavat lähimmäisillemme hyvän hoidon. Mutta jos sinulla mahdollisesti jotain lisättävää niin kaikki kommentit tervetulleita  *nolona*

Niin ja nämä vastaukset ei sitten tule mihinkään, ihan vain suuntaa antavana työlleni ja yleisenä mielipiteen vaihteluna  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

itse huomannut että vanhukset itse arvostavat paljon, jos eivät ole dementoituneita tai muuten sekaisin, ainakin kotihoidossa. myös monet omaiset arvostavat kun heidän äitiä tai isää hoidetaan hyvin.

monesti hekilökunta on stressaantuneena ja työmotivaatio voi olla erittäin matala. varsinkin jos on sairaspoissaoloja ja henkilökunnassa puutteita joka vuorossa, kiirettä on ja potilaita pitäis hoitaa.. siinä samalla myös palkkakin tulee pinnalle aika nopeasti. miksi näin paskalla palkalla raadamme ja jos ylitöihinki jää nii saa jonkun hikisen pari euroa verojen välkeen ylimääräisenä.

varmasti on vaikea motivoitua hoitamaan potilaita hyvin kun olet ollut alalla pitkään ja jatkuasti sterssin ja kiireen ja rahattomuuden vaikutuksen alaisena.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

itse huomannut että vanhukset itse arvostavat paljon, jos eivät ole dementoituneita tai muuten sekaisin, ainakin kotihoidossa. myös monet omaiset arvostavat kun heidän äitiä tai isää hoidetaan hyvin.

monesti hekilökunta on stressaantuneena ja työmotivaatio voi olla erittäin matala. varsinkin jos on sairaspoissaoloja ja henkilökunnassa puutteita joka vuorossa, kiirettä on ja potilaita pitäis hoitaa.. siinä samalla myös palkkakin tulee pinnalle aika nopeasti. miksi näin paskalla palkalla raadamme ja jos ylitöihinki jää nii saa jonkun hikisen pari euroa verojen välkeen ylimääräisenä.

varmasti on vaikea motivoitua hoitamaan potilaita hyvin kun olet ollut alalla pitkään ja jatkuasti sterssin ja kiireen ja rahattomuuden vaikutuksen alaisena.

Samanlaista kuvaa myös mulla. Niin potilaat, omaiset kuin hoitajatkin arvostavat alaa, mutta pitkään raskasta työtä tehneenä saattaa motivaatio kadota ja kiusaus hakeutua toisiin hommiin kasvaa.

Joskus olen kuitenkin kuullut että joissain pitkäaikaisosastoilla olisi korkeampi palkka kuin kenties muilla ei niin raskailla osastoilla. Pitääköhän paikkaansa? Näkyykö siis arvostus palkassa ollenkaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kyllä palkka on kaikkialla sama tessin mukaan.. ainoa ero on pk-seudulla. täällä maksetaan vähän korkeampaa palkkaa kuin muualla suomessa. Espoo maksaa sh:lle nyt 2007e/kk, Hus maksaa siinä 1980 - 1991e/kk, meikussa leikkuris saa vielä jonku tehtäväkohtaisen lisän.

yksityisistä en tiedä mitään, luulis et ois vähä parempi palkka kuin kunnilla. keikkafirmat maksaa sit vähä paremmin kans kuin kunnat.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin Mol:in mukaan palkka on suht sama kunnalla kuin yksityiselläkin. Tiedä nyt totakin, tieto vuodelta 2000 ja jengi hinkuu kovasti Hemoon yms, yksityiselle töihin ennemmin kuin kunnalle. Kai se on paikkakohtaista. Ehkä tähän aiheeseenkin liittyen, omassa harjoittelupaikassani(en mene yleistämään,oli vain tämä kyseinen paikka,muista ei niin tietoa) ammattikunnan sisällä lähihoitajat eivät pitäneet pitkäaikaishoidon puolella työskenteleviä sairaanhoitajia työhönsä pätevinä. Kuulin samaa myös muiltakin pitkäaikaishoidon osastoilta, mutta luulenpa että nämä ovat olleet vain yhden tai kahden ihmisen henkilökohtaisia asenteita,ei kerro ammattiryhmästä mitään(siis kummastakaan).  :D

'I meant,' said Ipslore, bitterly, 'what is there in this world that makes living worth while?'

Death thought about it.

'Cats,' he said eventually, 'cats are nice.'

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin Mol:in mukaan palkka on suht sama kunnalla kuin yksityiselläkin. Tiedä nyt totakin, tieto vuodelta 2000 ja jengi hinkuu kovasti Hemoon yms, yksityiselle töihin ennemmin kuin kunnalle. Kai se on paikkakohtaista. Ehkä tähän aiheeseenkin liittyen, omassa harjoittelupaikassani(en mene yleistämään,oli vain tämä kyseinen paikka,muista ei niin tietoa) ammattikunnan sisällä lähihoitajat eivät pitäneet pitkäaikaishoidon puolella työskenteleviä sairaanhoitajia työhönsä pätevinä. Kuulin samaa myös muiltakin pitkäaikaishoidon osastoilta, mutta luulenpa että nämä ovat olleet vain yhden tai kahden ihmisen henkilökohtaisia asenteita,ei kerro ammattiryhmästä mitään(siis kummastakaan).  :D

Aika jännä asetelma? Toivottavasti vain kahden ihmisen henkilökohtaisia ongelmia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin,en jaksa uskoa että samaa työtä tekevät kusevat omaan pesäänsä  :D Tai jos niin tapahtuu niin on tosiaankin kyse henkilökohtaisista asenteista yhden/parin ihmisen osalta.

'I meant,' said Ipslore, bitterly, 'what is there in this world that makes living worth while?'

Death thought about it.

'Cats,' he said eventually, 'cats are nice.'

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaanhoitajaksi opiskellessani kuulin ja kuulen edelleen kommentteja "ammatillisesta itsemurhasta" valmistua sairaanhoitajksi vanhustyöhön..

Ei kovin mukavaa...

the exception proves the rule

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä vanhustyötä arvostetaan.Mut siin vaiheessa kun mua aletaan pakottaa siihen suuntaan ni sympatiat loppuu.Arvostan,vaan en halua itse tehdä.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Just eilen koulussa puhuttiin tästä vanhustyöstä.Opettaja kysyi meiltä,että keitä me konkreettisesti hoidetaan kun ollaan työelämässä,vaikka oltaisiinkin sisätaudeilla tai kirralla?Suurin osa potilaista on ja tulevaisuudessa ihan varmasti tuleekin olemaan ellei tilanne vielä ole niin, vanhuksia tai ikääntyneitä. Tilanne on toinen jos et oo töissä synnyttäjien puolella tai lasten osastolla/nuorille suunnatussa työssä,ja kaikki hoitajat eivät pääse näihin töihin. Mielestäni se on enemmän asenteesta kiinni tuo vanhustyö,ei se ole yhtään sen helpompaa tai vaikeampaa(vanhemmat hoitajat puhuneet) kuin muukaan hoitotyö,siinäkin on omat haasteensa.Totta on että arvostus vanhustyötä ja ikääntyneiden hoitoa kohtaan tuntuu olevan huono,jopa hoitotyön sisälläkin. En nyt puhu mitään ns.totuuksia,vaan tämä on minun mielipiteeni. Superin kampanja kuka hoitaa vanhempiasi on mielestäni erittäin hyvä kimmoke siihen että vanhustyötä arvostettaisiin enemmän.  ;)

'I meant,' said Ipslore, bitterly, 'what is there in this world that makes living worth while?'

Death thought about it.

'Cats,' he said eventually, 'cats are nice.'

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oman kokemukseni mukaan monet luulevat, että vanhustyössä sairaanhoitajan taidot menevät hukkaan, ettei siellä tarvitse osata tai tehdä mitään sairaanhoidollisia tehtäviä. Itse taas koen vanhustyön erittäin haasteeellisena, koska yleensä heillä on paljon erilaisia sairauksia ja lääkkeitäkin voi olla tolkuttomasti. Että kun vanhus saa jonkun "kohtauksen", niin siinäpä saakin käyttää taitojaan, että mistähän tämä mahtaa johtua.. Ja vuorossa on yleensä vain yksi sairaanhoitaja, jonka vastuulla on koko osasto, kuten meidän osastolla 40 potilasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se vähän riippuu missä on töissä.Ite olin 6kk apulaisena yhdessä yksityisessä hoivakodissa ja siinä vanhustenhoidossa meni kyllä hoitajan koulutus hukkaan.Hoitajat lähinnä kokkaili ruokaa ja laitto paplareita.Kun taas olin osatolla sairaalassa ni säärihaavat sunmuut kyllä ylläpiti tehokkaasti ammattitaitoo.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oman kokemukseni mukaan monet luulevat, että vanhustyössä sairaanhoitajan taidot menevät hukkaan, ettei siellä tarvitse osata tai tehdä mitään sairaanhoidollisia tehtäviä. Itse taas koen vanhustyön erittäin haasteeellisena, koska yleensä heillä on paljon erilaisia sairauksia ja lääkkeitäkin voi olla tolkuttomasti. Että kun vanhus saa jonkun "kohtauksen", niin siinäpä saakin käyttää taitojaan, että mistähän tämä mahtaa johtua.. Ja vuorossa on yleensä vain yksi sairaanhoitaja, jonka vastuulla on koko osasto, kuten meidän osastolla 40 potilasta.

Tätähän minäkin. Harvoin vanhukset pelkästään syötettävänä. Usein monisairaita ja useita lääkkeitä käytössä.

Ja jokainen voi tarkistaa kirjoista mitä niinkin "yksinkertaisen" asian kuin sääri-,makuu- ym haavojen hoidon epäonnistumisen pahimmillaan aiheuttavan.

Toki myös osastosta riippuu, mutta niin taitaa vaihdella työn vaativuus paikoittain myös muilla hoitotyön aloilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Riippuu kai ihmisestä, ketä arvostaa ketä ei. Meitä on moneen junaan. Itse olen törmännyt myös näihin ketkä eivät ymmärrä miksi vanhustyöhön täytyy kouluttaa väkeä. Senhän voi tehdä kuka vain. On hyvä, että vanhuksia hoidetaan, mutta eihän alaan koulutusta tarvitse. Työ tehdään rutiinilla, johon toisten mukaan riittäisi vain perehdytys työhön.

Omasta mielestä tilanne kertoo ihmisten tietämättömyydestä, mitä kaikkea vanhustyöhön kuuluu tai olisi hyvä tietää.  Ja ehkä myös vanhustyön heikosta arvostuksesta. Itse ainakin koen, ettei koskaan voi tietää liikaa.

Julkiset keskustelut mediassa vanhustenhoidosta oman kokemani mukaan ovat monesti negatiivisia. Vanhuutta ei arvosteta tarpeeksi, mikä kulkee sitten käsikädessä ettei välttämättä arvosteta vanhusten parissa työtätekeviä.  Huom. välttämättä, mutta onneksi sitten löytyy niitäkin ketkä arvostavat. Jokatapauksessa arvostusta saisi olla enemmän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen huomannut myös tuon ylempänä mainitun, että vanhukset itse sekä omaiset arvostavat kotihoidon vanhustyöntekijää. Muutoin työn monipuolisuudesta tai luonteesta tietämättömät pitävät sitä vaan puuron keittona, pesuina ja siivoamisena. Mutta tuo asiakkaiden arvostus merkkaa minulle todella paljon, hehän ovat työmme parhaita arvioijia ja asiantuntijoita. :nauraa:

Useinkin ihmiset yllättyvät siitä kuinka monipuolista tietämystä ja osaamista paitsi hoidollisista tehtävistä myös asiakkaalle kuuluvista etuuksista, palveluista yms. työntekijöiltä vaaditaan. Eli hoidetaan asioita laidasta laitaan.

Meidän kunnassa palkkausta ei voi moittia. Saatiin tuonnattain työn vaativuuden arvioinnilla harkinnanvaraista palkanlisää huomattavasti enemmän kuin muu sote-puoli. Katsottiin, että kotihoidossa työntekijältä vaaditaan niin paljon tieto-taitoa, työ on erittäin vastuullista, paljon myös kuormittavia tekijöitä... Valitettavasti tämä meidän kunnassa huomattu ja tunnustettu työn arvostaminen ei näy koko yhteiskunnassa. Kyllä monessa paikassa vanhusten kanssa työskentelyä aliarvioidaan. Yleistä on asenne, että työtä voi tehdä kuka vaan syrjäytynyt pitkäaikaistyötön ja toimettomuuteen pitkästynyt kotirouva (kärjistäen, en aliarvioi kumpaakaan ryhmää... :nauraa:)

Itse rakastan työtä vanhusten kanssa, en vaihtaisi millään pois!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan maallikkona katsoen tokikin arvostan niitä ihmisiä, jotka jaksaa vanhustyössä painaa, jo ihan siksi, että jaksavat siellä painaa.

Hoitotyön näkökulmasta olen sitä mieltä, että vanhustyötä voi tehdä upealla otteella, jossa todella huomioidaan ikääntyneen voimavarat, persoona, resurssit jne ja katsotaan ihmistä kokonaisuutena (niin kuin koulussa hienosti opetetaan), eikä vaan "kuiviteta ja nosteta tuoliin"-tyylillä

Hyvällä hoidon suunnittelulla voitaisiin pitää yllä toimintakykyä, jopa nostaa sitä, ehkäistä sairauksia joita tulee niiden vanhojen lisäksi, lisää elämisen mielekkyyttä... lääkityksiä voitaisiin tarkistaa ja näin ehkäistä paljon ikäviä asioita... kaikenlaista voitaisiin tehdä, jos olisi 1) halua/taitoa (kulkee käsi kädessä) ja 2) resursseja.

Ehkä silloin, kun on paikassa jossa vanhusyö on tosiaan pelkkää ihmisten veivaamista ja syöttämistä, ei näe sitä, että ammattitaitoa tarvitaan ja erilaista näkemystä, kun tätä työtä tehdään.

Olen kuitenkin ollut näkemässä&saanut olla mukana tekemässä hoitotyötä, jossa ihan oikeasti työyhteisö pyrki tekemään jopa tämä "ammattitaidon tappavan" pitkäaikaishoidon ihan priimasti, ja siellä sitten loistikin tekijöiden ammattitaito kauas saakka. Viimeksi kun puhuin henkilökunnan kanssa, niin asia ei kuulemma sielläkään ollut enää samoin, ihan johtuen resurssipulasta...

Ja totta on, että jopa loistavassa erikoissairaanhoidossa hoidetaan suurimmaksi osaksi ikääntyneitä.

Itseä on alkanut yhä enemmän korpeamaan se, että vanhainkodissa työskenteleviä katsotaan jotenkin alentuvasti (nähtävissä on). Mielettömän raskasta työtä se on, ja siinäkin voi ammattitaidollaan loistaa.

Siitäkin huolimatta, että sieltä ei enää kuntouteta työelämään palaajia eikä pelasteta perheenäitien henkiä tai auteta lapsia maailmaan jne.

Kyllä se kertoo aika paljon yhteiskunnan arvoista ja itse kunkin arvoista, jos on sitä mieltä, että vanhustyö on sellaista, missä ei paljoa tarvi tietää tai osata...

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...