Jump to content
MAINOS

Polilla päivystävän sairaankuljettajan rooli


Maailman vahvin tyttö

Recommended Posts

Mulla on nyt eka sellainen työpaikka, jossa päivystelen polilla kyytien välillä. Oon miettinyt omaa rooliani, että mitä mun pitäisi siellä tehdä. Kirjallisesti se on muotoiltu niin, että "tehtäviin kuuluu päivystyspotilaiden hoito". Okei, sen mä osaan ja sitä mä mielelläni teen. Mutta sitten siellä on paljon muutakin hommaa, kuten potilaiden vastaaottamista ja tilastointia, siis tarkoitan tietokoneella. Mä arastelen sitä, koska käytössä oleva ohjelma on mulle aivan vieras, en ole juuri saanut asiaan perehdytystä. Samaten puhelimeen vastaaminen: mulla ei ole minkäänlaista kokemusta avopuolen puhelinneuvonnasta saati paikkakunnan käytännöistä ja säännöistä, kuka mihinkäkin aikaan vastaanotolle pääsee. Sen takia en mielelläni vastaa puhelimeen, koska kuitenkin joudun lykkäämään sen jollekin muulle kun en osaa vastata soittajan kysymyksiin. En todellakaan halua ottaa vastuulleni kenenkään terveydentilan ja hoidon tarpeen arviointia, kun se ei mun mielestä mun tehtäviini tuolla kuulu.

Välillä sitten kuulee kun polin hoitajat napisevat, että kyllä puhelimeen saa vastata, jossei kerran mitään tekemistä ole. No eihän sitä aina ole, mutta mä en ala sitä myöskään mistään kehittämään vaan sen takia, että näyttäisin puuhakkaalta. Siinä kohtaa kun potilaita pitää hoitaa ja tippaa laittaa, apu kyllä kelpaa, ja mielelläni teen, mutta mun mielestä mun vaan ei kuulu antaa soittajille mitään lääkäriaikoja tai neuvoa niitä, että onko tarpeen tulla nyt vai odottaako aamuun. Tottakai mä puhelimeen vastaan, jos se soi eikä kukaan muu ole paikalla, ei sillä. Mutta itsestäkin on vaivaannuttavaa aina sanoa soittajalle, että odota hetki, kysyn toiselta hoitajalta, tai lykätä luuri toiselle.

Joillakin näyttää myös selkeesti olevan tarve kytätä sakuväen kulkemisia. Että kuka mihinkin aikaan illalla lähtee ja aamulla tulee. Mun mielestä mun ei tartte selittää niille, että meillä nyt meni vähän myöhään kun piti korjata autosta jotain. Vai olenko käsittänyt ihan väärin, ja suhtaudun aivan liian ulkopuolisesti?

Itse tykkäisin että sairaankuljettajan rooli olisi ns. nakkikone. Autetaan ja tehdään mitä osoitetaan. Kokonaisvaltaisesti ei kenenkään potilaan hoitoa voi kontolleen ottaa, kun ei koskaan tiedä, millon se kongi soi. Potilaatkin vaikuttaa välillä hämmentyneiltä, kun on haettu kotoa, filmattu ja mittailtu, sitten tullaan polille, kärrätään poka sängyllä, mennään vaihtamaan vaatteet ja tullaan uudestaan suorittamaan samat mittaukset ja ottamaan filmi  ;D

No, näistäkin asioista on päättäneet mua viisaammat, mutta mitä muualla kuuluu sakun hommiin kun polilla päivystelette? Odotetaanko teiltä samaa kuin polin omalta henkilökunnalta, vai onko rooli enemmänkin "tehdään mitä pyydetään"? Ja miten polin henkilökunta suhtautuu siihen?

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Pidäthän sitten myös huolen, että kun teet sairaanhoitajan tehtäviä. niin sinulle tulee maksaa myös sh:n palkkaa jos olet koulutukseltasi sairaanhoitaja.

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä se palkka pysyy samana kuin autossa, vaikka mitä temppuja tekisit TK työskentelyn aikana. Ikävä kyllä.  :o Mutta entäs sitten kun olet varallaololla ja päivystät tk:n tiloissa. Tk pyytää apua esim. tipan laitossa. Palkkaa saat sen 30% ja silti oletetaan, että riennät auttamaan. Viitataan vaan sopimuksiin, että olette sitoutuneita auttamaan häslinkitilantessa. Sairaankuljetustehtävää kuitenkaan ei tule, joten firma ei saa kunnon korvausta. Tarkoittaa sitä, ettet sinäkään saa 100% palkkaa. Miettikää sitä .

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ottaisin yhteyttä liiton lakimieheen,jos sh tekee sh tehtäviä, eikä saa siitä sopimuksen mukaista palkkaa! Ei siis satunaista vaan valmiussopimuksen mukaista päivytystä.

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Varallaolo aikaisesta polinavusta tehdään kyytilappu ja maksajaksi poli. Näin siis meillä tehtiin ennen muinoin.. Lisäksi, kun suunniteltiin sakuporukkaa polille tehtiin selväksi, että kahvihuoneeseen hankitaan sitten pari uutta sohvaa ja iso telkkari. Tulivat sitten siihen tulokseen, että soitellaan jos tarvitaan apua.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pidäthän sitten myös huolen, että kun teet sairaanhoitajan tehtäviä. niin sinulle tulee maksaa myös sh:n palkkaa jos olet koulutukseltasi sairaanhoitaja.

Kyllä saan sairaanhoitajan palkkaa ihan kyytihommistakin.

Mutta entäs sitten kun olet varallaololla ja päivystät tk:n tiloissa. Tk pyytää apua esim. tipan laitossa. Palkkaa saat sen 30% ja silti oletetaan, että riennät auttamaan. Viitataan vaan sopimuksiin, että olette sitoutuneita auttamaan häslinkitilantessa. Sairaankuljetustehtävää kuitenkaan ei tule, joten firma ei saa kunnon korvausta. Tarkoittaa sitä, ettet sinäkään saa 100% palkkaa. Miettikää sitä .

Mä laittaisin tylysti tosta aktiivit. Varallaollessa maksetaan vaan siitä, että oot valmis lähtöön jos kyyti tulee. Eikä mistään mielenvirkistysaskarteluista kun osastolla ei saada tippaa laitettua. Meilläkin on päivystyskämppä sairaalan tiloissa, mutta auta armias jos joku a) erehtyy soittamaan mulle yöllä että tuu laittamaan tippa tai cool.png kuvittelee että mä teen sen varallaolopalkalla... ei onnistu!

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  mutta auta armias jos joku a) erehtyy soittamaan mulle yöllä että tuu laittamaan tippa tai cool.png kuvittelee että mä teen sen varallaolopalkalla... ei onnistu!

tuskin kukaan hoitsu sitä kuvittelee-> tuskin sitä kiinnostaa paljon siitä saat korvausta. Kunhan joku tulee laittamaan.

muokattu: hymiö unohtu  :o

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se joku en taatusti ole minä.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enpä oo kuullut että moista olisi tapahtunut. Tosin me ollaan siellä vuoronvaihtoja lukuunottamatta 8-22 että ne hankalat tipanlaitot olis parasta osua sille ajalle. Ja musta ei sitäpaitsi ole mitään apua jos  on huonot suonet.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Me aikanaan tehtiin erillinen lasku varallaolo aikana tk:ssa suoritetuista tehtävistä, merkattiin se aktiivina ja tk maksoi siitä ennalta sovitusti. Itse sain normaalin tuntiansion kaikkine lisineen. Päivystelin tk:n tiloissa.

Muuten olen sitä mieltä saku porukan työskentelystä polilla, että nakkikone homma menee, mutta mihinkään pidempikestoiseen hommaan ei sairaankuljettajaa voi laittaa. Tipan laitot, ekg:t yms kyllä voi hoitaa, mutta polilla ollessa ollaan välittömässä lähtövalmiudessa, niin jo kipsaaminen on arveluttavaa.

Henkilökohtainen mielipiteeni on, että saku porukalta pitäisi saada kaikki poli ka tk palvelus kokonaan pois, sillä potilaan hoidon kannalta on epäinhimillistä, että hoitava henkilö lähtee kuin naton ohjus kun kongi soi ja ei välttämättä tule enää jatkamaan hommaa loppuun. Raportointi siinä tilanteessa jää minimaaliseksi ja pahimmillaan kokonaishoidon jatkuvuus on uhattuna.

Ja se mitä puhelinneuvontaan tulee, niin kyllä ne poilin omat sh:t/ph:t on asiantuntevampia siinä ja jos heti puhelun jälkeen tuleekin kyyti eikä ehdi asiaa kirjaamaan kunnolla, on toimittu väärin. Ja kukaanhan ei maksa ylitöitä, jos varallaoloainakana menet sitten kirjaamaan puheluita koneelle, jos satut muistamaan potilaan nimen yms ;)  

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aikoinaan kun itse erään kunnan lanssissa töissä johon kuului työskentely tk-päivystyksessä kun ei ollut keikkaa/hälyä niin olin sutussa, hoidin mummoja ja juoksevia asioita terveysasemalla.

Yöt saatiin nukkua joskus soitettiin apuun nostamaan mummoa ylös lattialta, mutta muuten yöt nukutiin, päivällä autteltiin ja välillä lanssissa huoltotöitä sekä opiskelua.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aina oikeastaan ollut tk aktiivit, paitsi nyt. Tykkäsin enempi olla tk:lla kun kökkiä sakuhallilla. Itse vastasin juuri puhelimeen, koska siitä pääsi helpoiten irrottautumaan. Joskin sain erittäin hyvän perehdytyksen ohjelmaan, koska itse kirjasimme sinne kaikki x-kyydit. Puhelinneuvontaa olen tehnyt aiemminkin, joten sekin sujui. Pienellä pitäjällä vielä oli helppoa neuvoa mihin pt, kun vaihtoehtoja oli vain yksi. Potilaiden hoidossa ilmoitin, että auttava rooli, en ikinä jäänyt hoitamaan potilasta yksin vaan avustin. Kerran oh sanoi, että tehän ootte sh niin tehkää niitä hommia. Todettiin, että lvm, koska sellaisella sopimuksella ollaan täällä polilla. Se väittely loppui siihen.

Jos/kun yöllä/illalla tuli tk apuhommia niistä täytettiin sakukaavake ja itselle tunnit kuin keikasta, yrittäjä laskutti omilla soppareillaan tk:ta.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joillakin näyttää myös selkeesti olevan tarve kytätä sakuväen kulkemisia. Että kuka mihinkin aikaan illalla lähtee ja aamulla tulee. Mun mielestä mun ei tartte selittää niille, että meillä nyt meni vähän myöhään kun piti korjata autosta jotain. Vai olenko käsittänyt ihan väärin, ja suhtaudun aivan liian ulkopuolisesti?

Lanssipoikien/tyttöjen kyttääminen on ikuisuusongelma joka ei valitettavasti näytä täysin poistuvan koskaan. Tietynlainen vapaus ja itsenäinen toimenkuva mahtanee aiheuttaa tuon ikävän ilmiön - kateutta vai mitä sitten lieneekään..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...