Jump to content
MAINOS

Kuinka moni on aikeissa vaihtaa alaa ja miksi?


blondi

Oletko vaihtamassa alaa?  

39 ääntä

  1. 1. Oletko vaihtamassa alaa?

    • Olen jo vaihtanut
      5
    • Olen varmasti vaihtamassa
      5
    • Harkitsen vaihtamista
      24
    • En varmasti vaihda
      8


Recommended Posts

Joo, käytin hakutoimintoa ja tiedän että aihetta on käsitelty useassa yhteydessä tällä foorumilla mutta haluaisin "virallistaa" sitä tässä. Eli, oletteko hakeutumassa pois alalta? Itse olen harkinnut alanvaihtoa aina silloin tällöin vuosien varrella mutta nyt harkitsen sitä vakavasti ja katselen muita vaihtoehtoja aktiivisesti. Syinä tähän ovat yllättäen työn muuttuminen aina vain raskaammaksi sekä palkka joka ei ole suhteessa työn vaativuuteen ja vastuuseen. Lisäksi työnantajien ja esimiesten suhtautuminen työvoimaan vaikuttavat alanvaihtosuunnitelmiini. Alan perinteisiin kuuluvat mielivalta, vallankäyttö, hyväksikäyttö, uhkailu ja kiristäminen jne tuntuvat jostain syystä lisääntyvän näinä työvoimapulan aikoina. Tämä on varmasti merkki epätoivosta, muuta selitystä en ilmiölle keksi. Eikö olisi järkevämpää kohdella jäljellä olevia työntekijöitä hyvin, jotta jäisivät? Minä lähden ainakan varmasti, mikäli palkat eivät tänä vuonna nouse tyydyttävälle tasolle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

En aio vaihtaa.

Onhan tää välillä raskasta, ja palkkakin sais olla parempi... mutta mutta  :-  Jollain tavalla kai sitten pidän työstäni - myönnettäköön. Syksyllä olisi vielä tarkoitus ryhtyä opiskelemaan työn ohella  :) Taidan kerjätä ikävyyksiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikka opiskelenkin samaa alaa eteenpäin, on mielessä käynyt useammin kuin kerran, että vaihtaisin kokonaan. Nyt olisi viimeiset ajat aikaa päättää, gradua en tästä aiheesta kyllä tee, jossen papereita TtM:na ulos ota. Vaikka pääsisin tietyllä tasolla pois käytännön työn huonoista puolista (joita mm. blondi kertoi), niin jotenkin koen välillä kaipaavani alalle, jolla tällaista ei olis lainkaan. Samojen asioiden kanssa sitä joutuisi painimaan silti... Jatkan pohdintaa, kerron kyllä mihin päädyn.  :)

Jos vasara on ainoa työkalu, niin kaikki ongelmat alkavat näyttämään nauloilta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

noh elektroniikan asentajasta nyt opiskelen sairaanhoitajaksi viimeistä vuotta. en varmaan alaa vaihda koska tykkään olla ihmisten kanssa tekemisissä. maan kyllä vaihdan jossain vaihees sit ku alkaa olee kokemusta ja pitäis saada jotain maallista mammonaa.. ehkä talo ja auto ois kiva :) (suomen palkoil ei kyl hanki mitää, hyvä jos hengis säilyy)

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos vain keksisi, mitä tekisi, niin AIVAN varmasti vaihtaisin alaa ja heti! Toki suunnitelmia on puoleen jos toiseen, mutta tällä hetkellä elän "onnellisesti" tätä hoitopojan ihanaa arkea! Tällä palkalla ja kolmivuorotyön aikataululla ei millään jaksaisi taapertaa psykan lattioita pitkin...  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Torstaina postitin hakemukset yliopistolle. Valitsemalleni alalle minun pitäisi päästä ylioppilaspapereilla suoraan, mutta senhän näkee sitten kun/jos kirje tulee. Ja jos ei tule, käyn toki pääsykokeessa!  :D

Takana siis seitsemän vuotta sh-töitä, kaksi vuotta vakitoimessa. Vaan kun sitä jotenkin kaipaisi älyllisempiä haasteita ja kehittyvämpää työalaa, niin nyt päätin repäistä elämän uudelle uralle. Syksyllä sitten opintovapaalle, ja edessä n.5 vuoden opinnot jos/kun maisteriksi asti luen. Ja ala ei siis todellakaan ole hoito-/terveystieteitä tms!  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen myös hakemassa yliopistoon, valtiotieteitä lukemaan. Kyse ei ole siitä että erityisesti haluaisin vaihtaa alaa, sillä viihdyn kyllä sairaanhoitajana. Harvalla muulla alalla on samalla koulutuksella mahdollisuus työskennellä niin erilaisissa tehtävissä. Haen kuitenkin opiskelemaan, sillä niin monet muutkin asiat kiinnostavat ja haluan kehittää itseäni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onkos kenelläkään tietoa, miten työnantaja suhtautuu tuohon opintovapaan hakemiseen, jos opinnot eivät suoraan liity omaan ammattialaan? Olen kyllä käynyt lakisivut lukemassa ja mollin sivut ja muut. Tehyn sivuilla vaan sanotaan, että "opintovapaa anotaan työnantajalta, ja opintojen on yleensä liityttävä oman ammattitaidon kohentamiseen". Ei kai sillä ole rajoitusta, mitä lähtee opiskelemaan? Itse juurikin pistin paperit yliopistolle, mietin vain mitä vakityöpaikan kanssa teen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onkos kenelläkään tietoa, miten työnantaja suhtautuu tuohon opintovapaan hakemiseen, jos opinnot eivät suoraan liity omaan ammattialaan?

Omalla työpaikallani näihin opiskelijoihin on suhtauduttu aivan samoin kuin hoitoalaakin lukeviin.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on sellainen käsitys, että se on täysin työnantajasta kiinni, miten suhtautuu opintovapaan antamiseen jos opiskelu ei liity suoraan omaan työhön. Mulla on työkavereita, jotka opiskelevan yliopistolla tai muualla jotain ihan muuta, opintovapaata sai yksi muutaman kuukauden verran, toinen taas sai tehdä 50% työaikaa. Mutta ei loputtomiin sitä opintovapaata eikä puolikasta, mutta opintojen alkuun ainakin. Se opintovapaata saanut teki aika pitkään keikkaa meidän osastolle, nyt ei enää pariin vuoteen ole näkynyt, opinnot veivät enimmän ajan ja ehkäpä on jo lähellä valmistumistakin. Toinen taas tekee 100% kesällä, syksyksi toivoo saavansa mahdollisuuden tehdä osa-aikaa, mutta saas nähdä miten käy.

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onkos kenelläkään tietoa, miten työnantaja suhtautuu tuohon opintovapaan hakemiseen, jos opinnot eivät suoraan liity omaan ammattialaan?

Omalla työpaikallani näihin opiskelijoihin on suhtauduttu aivan samoin kuin hoitoalaakin lukeviin.

Minäkin luin shp:n intranetistä henkilöstösivuilta, että opintovapaa on lakisääteisesti aina pakko myöntää, kunnes tulee täyteen kaksi vuotta opintovapaata viiden kalenterivuoden aikana. Tuo omaan alaan liittymisen ehto taitaa koskea jotain omaehtoiseen opiskeluun myönnettävää viikkoaikaa (2h/vko, ei kerättävissä/siirrettävissä) tai jos opiskelee opintovapaalla itseohjautuvasti...? No, en tiedä. Mutta meillä siis ei pitäisi olla väliä, lähdetkö karjakoksi, fyysikoksi vai hoitotieteilijäksi. Sen näkee vaan oh:n naamasta, että kuinka myrteän ilmeen hakijaan luo.  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo omaan alaan liittymisen ehto taitaa koskea jotain omaehtoiseen opiskeluun myönnettävää viikkoaikaa (2h/vko, ei kerättävissä/siirrettävissä) tai jos opiskelee opintovapaalla itseohjautuvasti...? No, en tiedä. Mutta meillä siis ei pitäisi olla väliä, lähdetkö karjakoksi, fyysikoksi vai hoitotieteilijäksi.

Näin minäkin olen asian ymmärtänyt.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mä aattelin ja laskin että kun täytän 50v,niin sitten hakeudun työkyvyttömyyseläkkeelle,jos vaikka ehtis muutaman vuoden olla eläkkeellä ennenkun Mononen noutaa.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...