Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Vieras: msh -79

Kehityskeskustelua kuntoutusosasolla

Recommended Posts

Vieras: msh -79

Potilaitten kanssa pärjääminen saattaa olla ylimalkainen toteamus kehityskeskustelussa.Mitä tuohon pitäisi sisältyä eli mistä asioista siellä kehityskeskustelussa pitäisi keskustella, kun kyseessä on "suhtautuminen potilaisiin" tms otsake kehityskeskustelukaavakkeessa.Luetellaanko :olen ohjannut ,olen retkeillyt ,olen keskustellut ,hyvin me on pärjätty...

Ohjaustilanteessa olisi hyvä keskustella hoitajan ohjaustaidoista,eli kyv kommunikoida tavalla joka pitää yllä ohjaussuhdetta ja edistää potilaan kykyä ja halua osallistua kuntoutustoimiin,eli keskustellaan siis siitä millaisina hoitaja kokee taitojensa tämänhetkisen tilan olevan.Kehityskeskustelussa saa ja on toivottavaa tulla ilmi ideoita siitä mistä hoitajan on syytä puhua työnohjauksessaan (siellä kehitetään niitä ohjaustaitoja-tietysti myös niitä kehitetään keskusteluissa työtovereitten kanssa)

Raportointi heijastaa osaston työtapaa.Sieltä voi lukea osaston työmenetelmän.Jos kehityskeskustelua pitävä henkilö haluaa pohjaa keskustelulle ,hän lukee osaston raportointia.

Ja raportoinnin sisältöön puuttumalla voidaan yksinkertaisesti ohjata osaston työtapaa.

Voidaan katsoa tuodaanko raportoinnissa ilmi ,miten potilas suoritti päivän vastuutehtävänsä,miten yhteistyö sujui ohjaajan kanssa,tai mihin se tyssäsi.Tai kommentoidaanko taantuneen potilaan oma-aloitteisuutta ja tuettua oma-aloitteisuutta. Esim. "NN.pyysi saada leikata itse kyntensä/leikkasi itse ohjattuna ,tai puki itsensä,tai petasi itse,tai luki päivän lehteä,tai pyysi ulkoilemaan,tai halusi soittaa omaiselleen/tuttavalleen  jne.

Jos raportoinnissa ei tule näitä asioita ilmi on kehityskeskustelun vetäjän puhuttava siitä.

(Monesti raportoinnista keskustelua on käyty aiheesta "sinä kirjoittelet liian pitkiä stooreja" ja hoitajan lyhennettyä kirjoituksiaan ollan oltu tyytyväisiä("kirjoitan tällä kertaa pitkän kirjeen ,sillä minulla ei ole aikaa kirjoittaa lyhyttä"Mark Twain))

Jos tällaista sisältöä ei raportoinnissa löydy on keskusteltava miksi ei.(Ensimmäisenä tietysti tulee vastaan resurssipula)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille