Jump to content
MAINOS

vuosityöaika


helmer

Recommended Posts

Minkälaisia kokemukksia on vuosityöajasta?  Jonkun verran taitaa olla käytössä.  Minusta se ei sovellu  oikein tähänpäivään.  Työntekijän hyväntahtoisuutta jatkuvaan työvuorojen vaihtoon ja joustamiseen käytetään hyväksi.  Työntekijöiden vapaa-aika on arvokasta mutta miksi se pitäää niin halvalla myydä:tunti tunnista.  Jos työnantaja väittää, että kyseessä ei ole säästösopimus, niin mikähän sitten? Jos olisi  KVTES:n mukainen norm. jaksotyö (3 tai 6 viikon työvuorolistat), niin tulisi 18 ensimmäiseltä ylityötunnilta 50%:n korotus ja seuraavilta 100%:n.  Millähän muulla alalla kuin hoitoalalla tehdään "ylityötä" ilmaiseksi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meillä on vuosityöaika ja täytyy sanoa, että olen siihen hyvin tyytyväinen. Meidän osastolla joustaminen toimii molempiin suuntiin, mikäli osaston miehitys sallii, töistä voi poistua haluamanaan aikana. Ylitunteja voi ottaa ylimääräisinä vapaina, ja työaika alkaa kertyä esim. aamuisin alkaen klo 6.45, jos menee aikaisemmin töihin. Myös omia asioitaan voisi käydä hoitamassa kesken työpäivän, omalla ajallaan, jos niin haluaa. Perheelliset kokevat vuosityöajan meillä hyvänä, esim. lapsen sairastuessa meidän hoitsu voi olla kotona aina siihen saakka kuin vaikkapa puoliso tulee töistä kotiin ja tulla vasta sitten töihin.

Meillä ei ainakaan vuosityöaika vaikuta vuorojen vaihtoon millään tavalla, harvoin niitä muutenkaan tosin tulee. Äkillisiin sairastumisiin pyritään aina palkkaamaan joku ulkopuolinen tai saamaan tekijä varahenkilöstöstä. Hyvin harvoin -jos koskaan työnantajan pyynnöstä meillä vaihdetaan työvuoroja. 

Itsevarmuuden lisääntyessä virheen todennäköisyys kasvaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on päinvastainen kokemus. Ensinnäkin vuosityöajassa menettää puhdasta rahaa. Jos olet tunnin ylitöissä, saat vastineeksi tunnin vapaata. Siinä kaikki. Normaalisti tunti ylitöitä kerryttäisi karkeasti sanoen 1½ tuntia maksettavaa. Rahallinen vaikutus näkyy pitkässä juoksussa myös eläkkeissä.

Sitten kun ylitöitä kertyy (ja niitä kertyy), työnantaja pakottaa puoliväkisin ottamaan ne tunnit vapaana (tunti tunnista). Ja silloin kun olet niitä vapaita pitämässä, kukaan ei ole sinun hommiasi tekemässä koska niihin ei saa palkata sijaista. Eli työkavereiden selkänahasta vapaa revitään. Näissä olosuhteissa on myös todella vaikea perustella lisätyövoiman tarvetta jos kerran kaikki voi pitää ylimääräisiä vapaita tarvittaessa.

Meiltä ei todellakaan voi kesken päivän lähteä hoitelemaan omia asioita, ainakaan vuosityöajan puitteissa. Vuosityöaika pelaa varmaan paikoissa jossa ei yksittäisen työntekijänpoissaolo tunnu, mutta vuodeosastoilla, poleilla yms se ei todellakaan ole hyvä systeemi. Työnantaja hyrisee tyytyväisenä, siinä kaikki.

Täällä ollaan juuri puuhaamassa koko vuosityöajan irtisanomsista, sen sopparin kun onneksi voi irtisanoa kumpi osapuoli vaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Rahallista korvausta en osaa jotenkin edes kaivata, sillä työpaikkani ovat kaikki olleet sellaisia, joista ei "ylityötunteja" ole saanut rahana, vaikkei mitään vuosityöaikaa ollutkaan. Vuosityöajassa ja "leimauksissa" saan varmasti pois sen ajan mitä olen tehnyt, kun esim. edellisessä paikassa pomo oli taipuvainen pyöristelemään yliaikoja alaspäin. En kyllä pistäisi pahaksi rahallistakaan korvausta, mutta tyytyväinen olen omien kokemuksieni perusteella jo tähänkin. 

Meiltä ei todellakaan voi kesken päivän lähteä hoitelemaan omia asioita, ainakaan vuosityöajan puitteissa. Vuosityöaika pelaa varmaan paikoissa jossa ei yksittäisen työntekijänpoissaolo tunnu, mutta vuodeosastoilla, poleilla yms se ei todellakaan ole hyvä systeemi. Työnantaja hyrisee tyytyväisenä, siinä kaikki.

Juurikin näin. Meillä akuuttipsykiatriassa homma toimii hyvin, mutta voin hyvin kuvitella että nykymiehityksillä mitä vuodeosastoilla yms. paikoissa on, ei paljon irrottauduta kesken päivän, hyvä jos edes vuoron päättyessä. 

Itsevarmuuden lisääntyessä virheen todennäköisyys kasvaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Rahallista korvausta en osaa jotenkin edes kaivata,

Hyvä, näin pidät työnantajan tyytyväisenä :P

Sitä tässä pelkäänkin  *pyhimys*

Lisäys: Luulen, että näin käytännön ihmisenä tarvitsisin konkreettisesti sen setelinipun käsiini, jonka saisin ylityökorvauksina esim. siitä 30 ylityötunnista, joita minulla on mm. tällä hetkellä roikkumassa. Tyhmä kun ei ymmärrä paremmasta, jos ei sitä näe.  :P

Itsevarmuuden lisääntyessä virheen todennäköisyys kasvaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä vuosityöaika käytössä jo useemman vuoden. Vuosittain tästä on äänestetty ja ainakin viimeisinä 4 vuotena on äänestetty vuosityöajan puolesta. Itse tykkään sen joustavuudesta. Jos tarviit johonkin kohtaan "ylimääräsiä" vapaita, saat ne tekemällä tunnit ennakkoon tai jälkikäteen.

Käytännössä itselleni tulisi listat aika hankaliksi, jos vuosityössä ei oltaisi. Teen pääsääntöisesti pelkkää yötä ja sen lisäksi olen osittaisella hoitovapaalla. Kolmen viikon listoissa tunnit ei menisi järkevästi tasan, vaan pätkäpäiviä tulisi useita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vuosityöaika pelaa varmaan paikoissa jossa ei yksittäisen työntekijänpoissaolo tunnu, mutta vuodeosastoilla, poleilla yms se ei todellakaan ole hyvä systeemi.

Kun oon seurannut paremman puoliskon vuosityöaikaa olen tullut samaan lopputulokseen; homma toimii virka-aikatyöläiselle jonka hommat ei kaadu kenenkään syliin poissaolon takia, eli harvalle hoitajalle sopiva työaikamalli.

Käytännössä itselleni tulisi listat aika hankaliksi, jos vuosityössä ei oltaisi. Teen pääsääntöisesti pelkkää yötä ja sen lisäksi olen osittaisella hoitovapaalla. Kolmen viikon listoissa tunnit ei menisi järkevästi tasan, vaan pätkäpäiviä tulisi useita.

Ei listan tasaamiseen tarvita missään olosuhteissa vuosityöaikaa, kuullostaa siltä että listantekijältäsi puuttuu joustoa ja/tai ammattitaitoa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käytännössä itselleni tulisi listat aika hankaliksi, jos vuosityössä ei oltaisi. Teen pääsääntöisesti pelkkää yötä ja sen lisäksi olen osittaisella hoitovapaalla. Kolmen viikon listoissa tunnit ei menisi järkevästi tasan, vaan pätkäpäiviä tulisi useita.

Ei listan tasaamiseen tarvita missään olosuhteissa vuosityöaikaa, kuullostaa siltä että listantekijältäsi puuttuu joustoa ja/tai ammattitaitoa..

Aivan, ja listat voi suunnitella 6 viikon periodeissakin joten joustovaraa on.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 8 kuukautta myöhemmin...

Kysyisin vuosityöajasta, koska kesällä vaihdoin työpaikkaan, jossa se on käytössä. Sairaustapauksissa olen tehnyt muutaman ylimääräisen vuoron ja nyt kun on +20 tuntia oh on kuin tulisilla hiilillä, että milloin otat tunteja pois. Eilenkin hän ehdotti, että lähdet jo klo 13.00 kun työaika oli 15.00. Täytyykö tähän suostua? Omalla kohdalla kävi sitten niin, että suunnittelin lähteväni klo 13 mutta iltavuoroon tulija olikin sairastunut joten en voinutkaan lähteä. Aika vaikeaa suunnitella omia menoja kun ei tiedä milloin töistä pääsee. Iltavuoroon sitten komettettiin kollega, jolla oli alitunteja listassa. Tämäkö on tarkoitus?

Miten ammattiosastot ja Tehy voivat hyväksyä tallaista? Eikö kokonainen vapaapäivä kuuluisi saada takaisin, koska kokopäivän on tehnytkin? Entä jos haluankin ylityöt rahana, eikö niihin kuulu ylityökorvaukset? Sanoisin 1/2 vuoden kokemuksella, että vuosityöaika on syvältä. Listassa on myös 6 tunnin päiviä. En ole aikaisemmassa työssäni tällaiseen törmännyt. Jos on ylitöitä tehnyt ne on maksettu. Haluan ehdottomasti pois vuosityöajasta jos siihen voi vaikuttaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän työnantaja on niin mukava, että jos omalla ilmoituksella olet pois työstä, niin hän vähentää ne "ylitöistä". T-päiviä emme saa, vaan ylitunnit saa ottaa tunti tunnista. Ennen pomo suunniitteli alilistoja joten ylityöt meni tuntien paikkaukseen. Mielestäni vuosityöaika on pyllystä ja syvältä, työnantajalle eduksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä sanottiin vuosityöaikasopimus irti tänä syksynä, irtisanojana Tehyläiset paikalliset neuvottelijat. Itse kokeilin vuoden ajan vuosityöaikaa, siinä oli omat hyvät ja huonot puolensa. Hyvää se, että listoilta jäivät kokonaan pois sellaiset typerät pätkäpäivät, jotka loppuvat 19.23 tai alkavat 8.14 .. Teen työssäni pitkiä vuoroja, eli 12,5h päiviä.

Huonoa vuosityöajassa oli tietysti se, ettei yliltöiden tekemisestä maksettu mitään vaan ne sai pitää ylim. vapaina jossain sopivassa kohtaa, eli tilinauhassa sen sitten näki. Nyt en lähtisi enää vuosityöaikaan mukaan, liikaa joustoa työnantajan suuntaan. etenkin taloudellisesta näkökulmasta tarkasteltuna. Sensijaan odottelen tulevaa, meille suunnitellaan työaika-autonomiaa, joka pitäisi sisällään jonkinlaisen työaikapankin, johon voi vuosityöaikajärjestelmän tapaan tehdä tunteja sisään, mutta ylitöiden tekeminen korvataan kuten KVTES määrää.

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Palataas vanhaan aiheeseen..

Vaikka omassa duunissani ei varsinaista vuosityöaikaa olekaan niin työntekijöiden toiveesta on viime keväästä alkaen voinut työaikapankkiin laittaa ylitöitä, koulutuksia yms. "talteen" käytettäväksi sopivassa paikassa. Tarkistin tänään tuntitilanteen ja kolmisen viikkoa olis ylimääräisiä lomia tiedossa, eli nyt sitten pitäis päättää että pidänkö viiden viikon talviloman vai kahdeksan viikon kesäloman - on tää vaikeeta... :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kysyisin vuosityöajasta, koska kesällä vaihdoin työpaikkaan, jossa se on käytössä. Sairaustapauksissa olen tehnyt muutaman ylimääräisen vuoron ja nyt kun on +20 tuntia oh on kuin tulisilla hiilillä, että milloin otat tunteja pois. Eilenkin hän ehdotti, että lähdet jo klo 13.00 kun työaika oli 15.00. Täytyykö tähän suostua? Omalla kohdalla kävi sitten niin, että suunnittelin lähteväni klo 13 mutta iltavuoroon tulija olikin sairastunut joten en voinutkaan lähteä. Aika vaikeaa suunnitella omia menoja kun ei tiedä milloin töistä pääsee. Iltavuoroon sitten komettettiin kollega, jolla oli alitunteja listassa. Tämäkö on tarkoitus?

Miten ammattiosastot ja Tehy voivat hyväksyä tallaista? Eikö kokonainen vapaapäivä kuuluisi saada takaisin, koska kokopäivän on tehnytkin? Entä jos haluankin ylityöt rahana, eikö niihin kuulu ylityökorvaukset? Sanoisin 1/2 vuoden kokemuksella, että vuosityöaika on syvältä. Listassa on myös 6 tunnin päiviä. En ole aikaisemmassa työssäni tällaiseen törmännyt. Jos on ylitöitä tehnyt ne on maksettu. Haluan ehdottomasti pois vuosityöajasta jos siihen voi vaikuttaa.

Minulla kutakuinkin samanlainen kokemus vuosityöajasta, tosin kokemusta siitä vain viime kesän osalta.

Kuinka moni vuosityöaikaa noudattava saa pitää kertyneet tunnit vapaana silloin kun haluaa? Tai siis kuinka paljon noiden vapaiden pitämisissä on neuvottelun varaa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...