Jump to content
MAINOS

Palkattomat ruokatauot!


jarno

Recommended Posts

Kirkkain kruunu on taattu. Kiva. Ihana asia tuo KUTSUMUS.  :D

Eikö olekin? Se on ihan parasta.

Valvojat siirtäköön vitutusketjuun jos siltä tuntuu.

Eivätkös nämä kaikki ole sellaisia?

Palkattomia ruokatunteja kokeneena, voin sanoa, että en niistä oikein välitä. Työpaikalla kun ei kuitenkaan aina ole niin kivaa, että siellä kovin mielelläni vapaa-aikaani viettäisin, joten 9 tunnin työpäivä 8 tunnin palkalla ei ole "mun juttu".

Jos tämä toteutuisi, niin, laiskana en minnekään kauas jaksaisi siirtyä, veisin tuolin 50-100 metrin päähän työpisteeltä, söisin siellä evääni, ja vilkuttelisin potilaille. Ehkä voisin väsätä vielä kyltin, jossa lukisi "Olen nyt ruokatauolla - en ole tulossa". Talvella voisi olla hieman haastavaa, mutta ehkä sitten tekisin töitäkin entistä kiitollisempana ja puhtia täynnä - kutsumuksen valtaamana, kun saisi lämpimissä sisätiloissa työskennellä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Toimii varmasti osassa paikoista tuokin, siis työpaikalta poistuminen, mutta sitten on näitä jumalan selän takana olevia yksiköitä joista on 20 km sivistykseen. Pitkäksi kävisi se tunnin ruokatauko jolloin saisi tehdä "mitä tykkää"... Täältä ei niin vaan lähdetä pankkiasioita hoitamaan tai ruokaostoksille Valtsuun.

Mutta uskoisin että tähän ei tulla menemään. Ja kai se on vähän meistäkin kiinni, kuinka paljon tahtoamme  ja faktoja tuodaan julki kun neuvotteluita käydään?

Juu, tottahan mä tiesin, että kaikki ei voi poistua samaan aikaan lafkasta, ja että osasta on se sivilisaatiorako aika hyvä. Mutta epäilen silti vahvasti, että tämä palkaton ruokkis menee läpi. Toimii varmasti jossain pankissa tms. missä voi laittaa lapun ovelle "ruokatunti klo: 12-13" mut mun järki ei saa sitä sairaalassa toimimaan. (tai mun olematon ajatusmaailma ei oo ollenkaan niin vilkas ko mä oon luullu) Mun mielestä on tyhmää edes oikeesti miettiä saatikka ehottaa että aletaan pitämään palkatonta ruokkista. Sillon se mun mielestä sisältää sen, että saa poistua firmasta jos haluaa, tai ainakaan ei tarvi tehä yhtään mitään työhön liittyvää vaikka mikä tulis. Voi siinä olla työkavereilla huumorihukassa ko vastaa johonki akuuttiin hätätilanteeseen että "ottakaa yhteyttä uudelleen klo; xx, tällä hetkellä olen ruokatunnilla. Akuutissa tilanteessa löytyy toimintaohjeita osastomme nettisivulta". No juu, menipä taas kärjistetyksi. Sori...  :D

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tästä on kokemusta ex-työpaikassani ja voin kertoa, että EI TOIMINUT. Ajatushan lienee se, että ruokatauko TÄYTYY (=ON PAKKO) pitää KESKELLÄ työpäivää, jolloin siis työssäoloaika pitenee 2,5h/vko. Viikkotyöaikaahan 38t 15min ei tietääkseni olla lyhentämässä. Kauniit oli silloinkin pomojen puheet; "voit hoitaa asioitasi kesken työpäivän", muttei yhtään ajateltu, että mitä kauemmin olet pois työpaikaltasi kesken päivän, sitä pidemmäksi se päivä venyy. Sitä paitsi työpaikalta poistuminen onnistui erittäin huonosti, ja jos taas olit työpaikalla ja ilmoitit olevasi ruokatauolla, voitiin sinua syyttää heitteille jätöstä.

Eli lopputulos: työpaikalla väh. 40t 45min/vko ja entiseen malliin nopea syöminen jossain välissä, palkaton 30min "tauko" oli PAKKO pitää joka päivä.

Lisää työvoimaa on turha haikailla näillä palkoilla ja "eduilla", sitä paitsi oman kokemukseni mukaan tästäkin ex-työnantajani vain hyötyi, kun sai tunnolliset ja kiltit hoitajat tekemään hiukan pitempää viikkoa (=yksi keino pahenevaan työvoimapulaan). Tässäkin tapauksessa kyse on kunnallisesta työnantajasta, ei mistään yksityisestä firmasta.

Voi että meitä taas kusetetaan kympillä....!!!! angry.pngangry.pngangry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tästä just huomaa, miten huonosti päättäjät tuntee päätöstensä seuraukset.

Jos ruokatunti (30min palkaton) pidettäisiin klo 11-13 välillä niin osastolla ei olisi kiireisimpään aikaan kuin osa hoitajista töissä. Ja sitten kun iltavuoro tulisi ja oltaisiin yhtaikaa työvuorossa niin aamuvuoro syljeskelisi kattoon.

Iltavuorossa on neljä hoitajaa ja siten yhteensä kaksi tuntia menisi ruokatuntiin keskellä työaikaa ja taas vain osa olisi työssä kun esim. potilasruoka saapuu ja pitäisi avustaa potilaita.

Ihan hölmöläisen hommaa.

Joo, minäkin meinaan pitää sen ruokiksen pilkun tarkasti. Pikku evään voin haukata nopeasti, sitä olen harjoitellut jo.

Sitten vaan koisimaan.Pukukopilla on kiva laveri. Sinne voin mennä ja heittää vaikka jalat seinälle ja nukkua 20min, se onnistuu. Pukukopille tuon tyynyn ja pienen peiton. Kesällä voin kölliä sairaalan pihalla nurmikolla varjossa tai auringossa.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaksi puolta on jutulla kyllä, kerrankin varmaan saisi oikeasti olla sen 20 minsaa rauhassa syömässä - lähtisin kyllä kauemmaksi kuni takahuoneeseen einestämään. Toisaalta tietenkin päivä pitenisi jne. muita haittoja, jotka lasken omalla kohdallani varsin merkittäviksi. Nämähän ovat henkilökohtaisia juttuja nämäkin, samassa asiassa voi olla toiselle joku hyvä puoli  mitä toinen inhoaa. Syleillen en tätä uudistusta vastaanota, mutta jos tämä on ainut keino saada ruokarauha, niin sitten niin olkoon.

Jos vasara on ainoa työkalu, niin kaikki ongelmat alkavat näyttämään nauloilta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

--------------------SIINÄ TUOREIMMAT :nauraa:----------------------------------------------------

" Nyt on Espoossa virallisestikin todettu, että kodinhoitajien on erittäin vaikea yhdistää kahta yhtälöä: palvella asiakkaita hyvin ja siinä sivussa vielä ehtiä ruokailemaan omalla ajalla kesken työpäivän".

"Sosiaalitoimessa tehty selvitys kertoo koruttomuudessaan sen, että valtakunnallisia virkaehtosopimuksia solmittaessa ei aina osalta - tai  haluta huomioida kuntatyöntekijöiden tehtäväkentän laajuutta ja erilaisuutta. Tämä onkin yksi jäykän kunnallisen ja osin myös yksityisen sektorin työehtosopimusjärjestelmän heikkouksista".

"Kodinhoitajien keskuudessa tehty selvitys osoitti myös, että Espoossa ei ole osattu asianmukaisesti tai ainakaan kyllin tehokkaasti tieodottaa työntekijöille heidän oikeuksistaan. Suurimmalle osalle kodinhoitajista on jäänyt epäselväksi se, että pitämättömät ruokailutauot oikeuttavat rahalliseen tai ajalliseen korvaukseen. Kentältä tulleet viestit ovat kertoneet myös siitä, että osa kotihoidossa työskentelevistä ei edes tiedä kuuluvansa yleistyöajan piiriin".

" Erittäin oudoksi tietämättömyyden laajuuden tekee se, että yleistyöaikaan perustuvaa järjestelmää on Espoossa sovellettu kodinhoitajiin jo puolitoista vuotta. Lähitulevaisuudessa joukkoon on liittymässä mm. perheohjaajia, perhetyöntekijöitä ja sosiaaliohjaajia".

"Toinen kummallinen seikka Espoon kaupungin työnantajapolitiikassa on se, että selvitys ruokailutauon toteutumisesta tehtiin vasta nyt. Sen jälkeen, kun sosiaali- ja terveyslautakunta oli virkamiesjohtoa siihen erikseen patistanut".

Tapahtumat eivät anna mairittelevaa kuvaa Espoon kaupungista työnantajana.

-----LÄNSIVÄYLÄ 11.4.2007---------

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En kyllä ole ollenkaan palkattomien ruokataukojen kannalla. EI se takaa, että ne pystyisi pitämään.

Meillä kun menee syömään, niin harvemmin kuitenkaan tullaan hätyyttelemään ruokatauolta. On tietysti päiviä, että on todella vaikea irroittautua tauolle, jos on paljon labiileja potilaita.

Rauhallisen ruokailun tietysti varmistaa se, että lähtee ruokalaan syömään. Menee siinä enemmän kuin se 20 min, mutta kyllä se on kaikille suotu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos ruokatauko menee palkattomaksi, se myös pitenee 30min:iin (kts.työaikalaki/kvtes). Itse kyllä mielummin otan sen 20min ja palkan ü. Vaikka ruokatauko olisikin "omaa aikaa" niin eihän se takaa, että sen paremmin pääsisi irtoamaan syömään.. Tilanteen mukaanhan silloinkin mennään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on vain häivyttävä töistä ruokatunnin ajaksi oli mikä oli, jos se palkattomaksi muutetaan. Tai jos ei ruokatuntia pysty pitämään, niin silloin se merkataan ylityöksi, jolloin siitä tietysti saa ylityökorvauksen. Eli kalliiksi tulee kunnille. Ja minua itseäni ainakin kovasti kiinnostaa miten se palkaton ruokatunti pystytään järjestämään yöaikaan, kun meillä valvoo ainoastaan yksi yökkö.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Palkaton ruokatunti oikeuttaa poistumaan työpaikalta. Mitenköhän onnistuu yleensäkään hoitoalalla. Menee se aika vaatteiden vaihteluun, koska työvaatteissa ei saa poistua työmaalta. Palkaton ruokatunti on yleensä joko 30 min tai 1h. Itse olen tämmöisessäkin järjestelmässä työskennellyt. 30min tauko ja asuin näköetäisyydellä työmaalta. Silti työvermeissä piti kotiin mennä, että ehti vähän jotain hotkaistakin ja silti tuli kiire. Mielummin siis tauko palkalla.

Toisaalta mitenköhän tämä toteutuisi meidän lanssareiden keskuudessa? Auto parkkiin ja henkilöstö syömään johonkin essonbaariin. Potilas saa köllötellä sen aikaa kontissa. Sitten tunnin päästä syönneet ja levänneet jepet takaisin autoon ja kyyti jatkuu pillit soiden... Pientä rajaa kuitenkin tähän suunnitteluun päättäjien taholta. Ei hoitotyössä onnistu mitkään palkattomat tauot, kun ei kunnolla edes palkattomat.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

SeKs perii lämmitystolpasta syksy-kevät kaudelta 40 Eur. Ja tosiaan, avaimia on aika paljon enemmän kuin tolppia joten vapaan tolpan etsimiseen kului jokunen tovi. Hyvä tienesti sairaalalle varsinkin kun lämmityskausi oli tänä talvena n. 1kk..  :-

Heh - meilläpä maksetaan ympärivuotisesti (siis myös kesällä) 5,4 eur/kk eli 64,8 eur/v. Ja paikan löytäminen ei tosiaankaan ole helppoa. Sisälämppäriä ei saa käyttää. Ja jonotus tolppapaikkaoikeuden saamiseksi vie semmoiset 2,5 - 3 vuotta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En kyllä ole ollenkaan palkattomien ruokataukojen kannalla. EI se takaa, että ne pystyisi pitämään.

Mulla on tämä palkaton ruokatauko, joka vähennetään mun tekemistä tunneista - käytimpä tätä taukoaikaa tai en...  siis tää on kusetusta! Viikkotyötunteja tulee siis 41 eli vuodessa tulee n. 130 tuntia ja 3½ viikkoa työnantajan hyväksi. Tää oli siis työnantajan vastaisku näihin työajan lyhennyksiin... angry.png

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kyllä innosta yhtään tuo palkaton ruokatauko. Oon tehny kotihoitoon keikkaa missä se palkaton ruokatauko on. Ei yhtään kiinnosta olla klo 7.30-16.00 töissä, vain siksi että ns. palkaton ruokatauon saan pitää. Ei siinä puolessa tunnissa ehdi kun ovesta ulos, saati sitten oikeesti tilata mistään ruokapaikasta mitään, ja ihan turha kuvitella että ehtisit siinä ajassa syömään jotain. Eli ihan samalla tavalla se tauko tulee pidettyä kuin ennekin, eli siinä pienessä taukohuoneesa mutustetaan sitä reissarin syrjää. Päivävuorossa voin ehkä jättää päivystys puhelimen jollekkin siksi aikaa, mutta iltavuorossa vastataan puhelimeen ja jos huonosti käy, teet iltavuoron joka venyy, niin että teet ylitöitä ja et ole ehtinyt ruokataukoa pitämään kun oot koko työajan juossut kotikäynnistä toiseen.. eli ehkä saat sitten puoli kaksitoista yöllä syödä sen päivällisen mistä olet koko illan haaveillut.. ei kiitos! ei sitten millään!!  angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 vuotta myöhemmin...

Työpaikallamme on palkaton puolen tunnin ruokatauko. Minulla on katsottavanani 6 kehitysvammaista henkilöä. Ruokiksen alkaessa huikataan toisen yksikön työntekijöille, että "josko voisitte vähän vilkasta.." Kukaan ei siis varsinaisesti tule siksi aikaa minun tilalleni vahvuuteen vaan minun ruokikseni aikana muu työporukka tekee omansa plus minun duunit vajaalla miehistöllä. Onko potilasturvallisuuden mukaista?

Lisäksi heitelkäähän idiksiä ruokikselle. Miten sitä oikein voisi puolella tunnilla itseään virkistää? Kotona ei ehdi käymään kun kotimatka itsessään on jo sen puoli tuntia. Talvella ei huvita lähteä minnekkään kinokseenkaan eväitään syömään. Taukohuone on ankea kuin mikä ja eihän siellä voi sanoa olevansa omalla ajalla mikäli hätätilanne eteen tulee. Kait se pitää kesää odottaa ja sitten kesällä viltti nurtsille ja kirja kouraan ja kuulokkeet korville. Siinä saa omaiset ihmeteltävää kun arskaa ottava hoitsu ei vastailekkaan kysymyksiin tai reagoi lähestymisyrityksiin :w00t: "Olen vapaalla, jutellaan vartin päästä.."

Vaateasiakin mietityttää. Jos talosta ei voi poistua duunikuteissa niin siihen puolen tunnin omaan aikaan pitää vissiin sisällyttää myös se duunikuteiden vaihto? Ihmetouhua.. Kylläpä ehtii rentoutua.

Noin niinku muuten olen sitä mieltä, että täähän ei lisää mun virkistymistä ja työhyvinvointia pätkääkään. Tää systeemi lisää mun työpäivää puolella tunnilla jonka senkin ajan oisin mieluummin kotona omissa puuhissani. Vituttaa.

Yeah. Cheers. Thanks a lot.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilla on taalla DownUnderissa 30 min palkaton ruokatauko. Meilla toimenpidepuolella homma sujuu hyvin, kli 12 alkaa pyorimaan safkikset ja suurimapana osana paivista listalla on tunnin tauko kun vaihtuu erikoislaakari iltapaivaksi, joten kaikki paasee safkikselle yhdessa. Jos ei taa onnistu, niin sitten tilanteen mukaan tauotetaan ja yleensa klo 13.30 mennessa on kaikki syoneet ja huilanneet. Toimii mukavasti, kun tyoaika alkaa vasta klo 8, ja siihen valiin mahtuu se vartin kaffetaukokin. Eihan tossa puolessa tunnissa ihmeita ehdi, korkeintaan kipasee alakerran apteekkin/postiin/kiskalle ja syo lounaan.

Osastoilla iltavuoro tulee klo 13 toihin, ja sita ennen ruokatauot alkaa pyoria klo 12 myos, mutta suurin osa paasee siis vasta yhdelta lounaalle. Iltavuorolaiset taas kay porrastetummin illan mittaan syomassa. Se tuossa palkattomassa tauossa on kylla kivaa, etta ei tosiaankaan tarvii heilua osaston puolelle, vaan joko muut hoitajat tai koordinaattori hoitaa ne potilaskellot ja muut taukosi aikana.

Pain heals. Guys dig scars. Glory - Lasts forever.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ei tuota ongelmia työnteon puolesta tuo palkaton puolituntinen mutta itse en saa syömiseen menemään kuin max 15 min, todellakin mieluummin lähtisin töistä 15.15 ilman sitä pakollista puolituntista keskellä päivää. Ainahan voi käydä happihyppelyllä tms mutta v-käyrää nostattaa vaan mokoma päivän venytys.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...