Jump to content
MAINOS

rtg-kuvaamisesta toimipaikkakoulutuksella


dino

Recommended Posts

Vieläkö suomenmaassa hoitajat tai lääkärit ottavat röntgenkuvia tai tekevät läpivalaisuja ilman rtg-hoitajan koulutusta? Meidän toimipaikkakoulutettujen kuvauksia rajoittava direktiivihän tuli parisen vuotta sitten voimaan ja se lopetti esim. allekirjoittaneen röntgenkuvaukset, mitenkähän lienee esimerkiksi pohjoisen syrjäisissä terveyskeskuksissa - huhut kun väittävät että kuvaaminen siellä jatkuu vanhaan malliin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

tekevät läpivalaisuja

Eiks nää läpivalaisut oo ihan arkipäivää lääkintävaksien kohdalla leikkurissa ja osissa keskussairaaloiden ensiavussa?

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös säteilyturvalaki kiellä sen hyvin ykselitteisesti? Meilläkin loppu 'tavallisten' hoitajien kuvaamiset pari vuotta sitten.

Niinhän se kieltää. Kyselenkin tässä että onko kaikki yilääkärit muistaneet ohjeistaa alaisensa uusien pykälien mukaan, toisenlaista juttua kun on liikkeellä...

tekevät läpivalaisuja

Eiks nää läpivalaisut oo ihan arkipäivää lääkintävaksien kohdalla leikkurissa ja osissa keskussairaaloiden ensiavussa?

Eikös ne tullut kanssa kiellettyjen listalle..? Voi olla että oon sitten ymmärtänyt väärin..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös säteilyturvalaki kiellä sen hyvin ykselitteisesti? Meilläkin loppu 'tavallisten' hoitajien kuvaamiset pari vuotta sitten.

Niinhän se kieltää. Kyselenkin tässä että onko kaikki yilääkärit muistaneet ohjeistaa alaisensa uusien pykälien mukaan, toisenlaista juttua kun on liikkeellä...

tekevät läpivalaisuja

Eiks nää läpivalaisut oo ihan arkipäivää lääkintävaksien kohdalla leikkurissa ja osissa keskussairaaloiden ensiavussa?

Eikös ne tullut kanssa kiellettyjen listalle..? Voi olla että oon sitten ymmärtänyt väärin..

Mites on Teemu joko Tays on lopettanut lääkintävaksien kuvaamisen leikkurissa?

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieläkö suomenmaassa hoitajat tai lääkärit ottavat röntgenkuvia tai tekevät läpivalaisuja ilman rtg-hoitajan koulutusta? Meidän toimipaikkakoulutettujen kuvauksia rajoittava direktiivihän tuli parisen vuotta sitten voimaan ja se lopetti esim. allekirjoittaneen röntgenkuvaukset, mitenkähän lienee esimerkiksi pohjoisen syrjäisissä terveyskeskuksissa - huhut kun väittävät että kuvaaminen siellä jatkuu vanhaan malliin...

Kyllä siellä vielä kuvaillaan hoitsujen(lanssiporukat) toimesta. Paikallinen rtg-hoitaja oli antanut lisäkoulutusta niin siitä löytyi joku porsaanreikä säännöille. Nyt kun miettii miten itse tuli räpsittyä kuvia surutta ilman mitään koulutusta. Seinältä vaan tuli luettua ohjeita. Ja ihme ja kumma aina vaan saatiin ihna hyviä kuvia.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Rönäri

Luultavasti kuva kuin kuva näyttää ihan hyvältä ja kivalta, kun ei ole korkea kritiikki, eivätkä työkaverit vertaa tuotoksia hyvän kuvan kriteereiden mukaan  ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja ihme ja kumma aina vaan saatiin ihna hyviä kuvia.

Epäilemättä kuvat voi näyttää kelvollisilta. Mua vaan mietityttää säteilyannokset yms. Lisäksi onko kellään tietoa paljon näitä toimipaikkakoulutettujen kuvauksia on jouduttu uusimaan laadun, väärän kulman tms takia? Jotenkin vaikea uskoa että lyhyellä toimipaikkakoulutuksella päästään samaan laatuun kuin rtg hoitajien 3,5 vuoden koulutuksella.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös ne tullut kanssa kiellettyjen listalle..? Voi olla että oon sitten ymmärtänyt väärin..

Mites on Teemu joko Tays on lopettanut lääkintävaksien kuvaamisen leikkurissa?

duoda duoda, meillä vaksit saa koulutusta läpivalaisuista oikos se 2 päivää per vuosi ja osas instrumenttihoitsuista kanssa, mutta kyllä se käyttö on aika valvomatonta. Esimerkiksi Meikun leikkurissa RTG-hoitsut tuli ottamaan kuvat C-kaarilla, me laitettiin vain välineet käyttökuntoon.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös ne tullut kanssa kiellettyjen listalle..? Voi olla että oon sitten ymmärtänyt väärin..

Mites on Teemu joko Tays on lopettanut lääkintävaksien kuvaamisen leikkurissa?

duoda duoda, meillä vaksit saa koulutusta läpivalaisuista oikos se 2 päivää per vuosi ja osas instrumenttihoitsuista kanssa, mutta kyllä se käyttö on aika valvomatonta. Esimerkiksi Meikun leikkurissa RTG-hoitsut tuli ottamaan kuvat C-kaarilla, me laitettiin vain välineet käyttökuntoon.

Tätä muistelinkin. Eli onko taas tehty ns "turhia" säännöksiä joita ei kukaan valvo...

Eli isot YO sairaalat saa mellastaa kuinka haluaa?

Mulla on sellanen ajatus että ainakin täällä pohjoisessa C-kaarta käyttää myös EA polin vaksit?

En tosin ole aivan varma siitä.

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja ihme ja kumma aina vaan saatiin ihna hyviä kuvia.

Epäilemättä kuvat voi näyttää kelvollisilta. Mua vaan mietityttää säteilyannokset yms. Lisäksi onko kellään tietoa paljon näitä toimipaikkakoulutettujen kuvauksia on jouduttu uusimaan laadun, väärän kulman tms takia? Jotenkin vaikea uskoa että lyhyellä toimipaikkakoulutuksella päästään samaan laatuun kuin rtg hoitajien 3,5 vuoden koulutuksella.

Olet oikeassa. Vaikka itse olen vuosien aikana saanut useita viikkoja toimipaikkakoulutusta röntgenkuvaukseen ja vaikka olen ottanut yli varmasti lähes parituhatta raaja- ja thx-kuvaa niin en kuvittele olevani muuta kuin harrastelija asian suhteen. Nykyisillä uuden polven laitteilla en olisi hirvittävän huolissani säteilyturvallisuudesta ainakaan potilaiden osalta, mutta lääkärien pyytäessä harvinaisempia projektioita tai vääntökuvia ne kyllä joskus tehtiin hieman epävarmoissa merkeissä röntgenhoitajia samalla puhelinkonsultoiden.

Jos kuvaukset pidetään hyvin rajoitettuina (raajat + thx) ja jos toimipaikkakoulutus on säännöllistä sekä laadukasta ja laadunvalvonta on hanskassa en olisi nähnyt hirvittäviä ongelmia sille että hoitajat olisivat jatkaneet päivystysaikaista kuvaamista. Mutta koska homma kuullostaa edelleen olevan melkoisen villiä ja jopa lainvastaista on parasta että kaikki röntgenkuvat kaikissa sairaaloissa ottaa alan koulutuksen, eli röntgenhoitajatutkinnon suorittanut hoitaja - silläkin uhalla että se aiheuttaa sairaalan toiminnalle sekä potilaille pieniä käytännön ongelmia ja viivästyksiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

silläkin uhalla että se aiheuttaa sairaalan toiminnalle sekä potilaille pieniä käytännön ongelmia ja viivästyksiä.

Jos rtg hoitajan poissaolo aiheuttaa viivästyksiä ja käytännön ongelmia, ei sitä pidä korjata laittamalla tavallisia hoitajia kuvaamaan laadun ja potilasturvallisuuden uhallakin. Resurssipulaan pitää vastata palkaamalla rtg hoitaja hoitamaan homma. Jos päättäjät ei halua laadusta ja turvallisuudesta maksaa, niin sitten ollaan kuvaamatta. Mä olen sitä mieltä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

silläkin uhalla että se aiheuttaa sairaalan toiminnalle sekä potilaille pieniä käytännön ongelmia ja viivästyksiä.

Jos rtg hoitajan poissaolo aiheuttaa viivästyksiä ja käytännön ongelmia, ei sitä pidä korjata laittamalla tavallisia hoitajia kuvaamaan laadun ja potilasturvallisuuden uhallakin. Resurssipulaan pitää vastata palkaamalla rtg hoitaja hoitamaan homma. Jos päättäjät ei halua laadusta ja turvallisuudesta maksaa, niin sitten ollaan kuvaamatta. Mä olen sitä mieltä.

Periaatteessa täysin samaa mieltä. Tosin asiassa on sitten tämä toinenkin puoli eli itse näkisin että nämä(kään) hommat eivät eroa vastuun ja riskien osalta mitenkään näistä tehtävänsiirroista joita on tehty lääkäreiltä hoitajille. Ennemmin minä antaisin kokeneen hoitajan ottaa itseltäni vaikkapa patellakuvan lääkärin tulkittavaksi kuin että sama hoitaja diagnosoi minun tai lapseni infektiotaudin.

Btw, tämäkö asetus on se joka "lopetti" ei-röntgenhoitajien kuvaamiset suomessa...? 

25 §

Säteilylle altistavan toimenpiteen suorittaminen

Kun lääkäri suorittaa säteilylle altistavan toimenpiteen, ovat voimassa 24 §:ssä säädetyt toimenpidevastuussa olevaa lääkäriä koskevat pätevyysvaatimukset.

Röntgenhoitaja voi tehdä itsenäisesti lähetteen mukaisen röntgenkuvauksen. Muu terveydenhuollon ammattihenkilö voi toimenpidevastuussa olevan lääkärin valvonnassa avustaa sellaisen röntgenlaitteen käytössä, jonka käyttöön hänet on asianmukaisesti koulutettu.

Hammasröntgenkuvauksiin ammatillisen koulutuksen saanut henkilö voi tehdä lääkärin ohjeiden mukaan hammasröntgenkuvauksia.

Muulla säteilylle altistavan toimenpiteen suorittamiseen osallistuvalla henkilöllä tulee, ottaen huomioon mitä tässä asetuksessa on säädetty, olla tehtävänsä laadun mukainen koulutus ja kokemus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 8 kuukautta myöhemmin...
Vieras: Peppistiina83

[Periaatteessa täysin samaa mieltä. Tosin asiassa on sitten tämä toinenkin puoli eli itse näkisin että nämä(kään) hommat eivät eroa vastuun ja riskien osalta mitenkään näistä tehtävänsiirroista joita on tehty lääkäreiltä hoitajille. Ennemmin minä antaisin kokeneen hoitajan ottaa itseltäni vaikkapa patellakuvan lääkärin tulkittavaksi kuin että sama hoitaja diagnosoi minun tai lapseni infektiotaudin.

Kuvan kenties voi osata napsasta mutta osaako kuvan onnistumista sitten taas arvioida? Kuvan otossa kuitenkin voi mennä pieleen moni asia: kuvausprojektio ja sen onnistumisen arviointi, kuvausarvot (ja niiden piloille menoa ei välttämättä huomaa vielä kun kuvan näkee ruudulla)... Kaiken kuitenkin pitäisi olla kunnossa, että lääkäri pystyy kuvan luotettavasti lausumaan ja tekemään diagnoosin sen perusteella.

Meillä tosiaankin yliopistollisessa sairaalassa röntgenhoitajat hoitaa läpivalaisut leikkaussaleissa -kuten myös kaikki muut röntgenkuvien ottamiset. Mahdollisuuksien mukaan lääkintävahtimestari tms. vie c-kaaren leikkaussaliin valmiiksi ja laittaa kenties jopa johdot yhteen. Röntgenhoitajan hommiin jää siis lähinnä esim. kuvan tulostaminen, kuvien kääntäminen oikein päin ja useimmiten jopa melko tarpeellinenkin säteilysuojelusta muistuttaminen kun kirurgit kovin usein läpivalaisee turhan pitkiä aikoja ja blendat auki. Sitten taas toisessa sairaalassa hyvinkin lähellä meidän sairaalaa, lääkintävahtimestarit saavat säteilykoulutusta tietyn määrän (en tiedä kuinka paljon) ja he ovat ns. säteilyn asiantuntijoita leikkaussalissa tapahtuvassa läpivalaisussa. Tässäkin asiassa on kaksi puolta. Onko muutaman päivän säteilykoulutus vuodessa vastaava kuin mitä röntgenhoitaja saa 3,5 vuoden opiskelun aikana ja lisäksi nykyään vaadittavat lisäkoulutukset, joita tarvitaan tietty määrä muistaakseni viiden vuoden aikana aina? Ja sitten taas toisaalta, tarvitaanko siellä röntgenhoitajan asiantuntemusta niin paljon, että pitää seistä leikkaussalin nurkissa mahdollisesti monta tuntiakin ilman, että oikeastaan tarvitaan mutta tarvitaan siksi kun laki niin sanoo?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosin asiassa on sitten tämä toinenkin puoli eli itse näkisin että nämä(kään) hommat eivät eroa vastuun ja riskien osalta mitenkään näistä tehtävänsiirroista joita on tehty lääkäreiltä hoitajille. Ennemmin minä antaisin kokeneen hoitajan ottaa itseltäni vaikkapa patellakuvan lääkärin tulkittavaksi kuin että sama hoitaja diagnosoi minun tai lapseni infektiotaudin.

Kuvan kenties voi osata napsasta mutta osaako kuvan onnistumista sitten taas arvioida?

Vuosien aikana työpaikallani otettiin epäpätevinä n. 20 000 rtg-kuvaa ilman isoja ongelmia. Asiaa varmasti auttoi säännöllinen koulutus ja rtg-hoitajien etenkin alkuaikoina antama palaute ja ohjaus. Mitenkään väheksymättä rtg-hoitajan ammattia uskaltaisin väittää että tietyt yksinkertaiset kuvaukset oppii kuka tahansa hoitaja koulutuksella + muutaman sadan kerran toistolla - aivan samoin kuin rtg-hoitajakin oppisi tekemään vaikkapa dorsaalisen kipsilastan harjoittelemalla pätevässä opastuksessa. Harva hoitoalan yksittäinen homma/temppu nyt sellaista rakettitiedettä on että aivan välttämättä vaatisi AMK-tutkintoa tai vuosikausien koulunpenkin kuluttamista; tämä asia on huomattu kun näitä tehtävänsiirtoja ollaan viime vuosina enenevästi toteutettu.

Mutta kuten sanottu niin hyvä että toimintaan tuli pientä rotia, joskus kyllä hieman harmittaa potilaan puolesta kun joutuu murtuneella nilkalla linkuttamaan viikonlopun kotosalla. Ainahan ei kaikki tapaturmat tapahdu arkipäivänä virka-aikaan jolloin kuvauksen saisi välittömästi..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Poikkeusoloissa saattaa kuka tahansa joutua avustamaan röntgenkuvauksessa.

Palvelin aikanaan lääkintämiehenä YK -joukoissa, siellä tuli kahdesti otettua potilaan murtuneista sormista röntgenkuvia, ilman mitään koulutusta tai edes alkeellista perehdytystä. Kaiken lisäksi kuvaus suoritettiin  hammaslääkärin röntgenlaitteella. Eihän ne mitään laatukuvia olleet, mutta kelpasivat hyvin siihen tarpeeseen.

Harva hoitoalan yksittäinen homma/temppu nyt sellaista rakettitiedettä on että aivan välttämättä vaatisi AMK-tutkintoa tai vuosikausien koulunpenkin kuluttamista; tämä asia on huomattu kun näitä tehtävänsiirtoja ollaan viime vuosina enenevästi toteutettu.

Tuosta olen erittäin samaa mieltä. Eli yksittäiset toimenpiteet voi opettaa melkein kenelle tahansa, mutta se ei tarkoita että muutaman irtonaisen toinenpiteen hallitsemalla selviäisi kaikesta ammatin vaatimuksista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Harva hoitoalan yksittäinen homma/temppu nyt sellaista rakettitiedettä on että aivan välttämättä vaatisi AMK-tutkintoa tai vuosikausien koulunpenkin kuluttamista; tämä asia on huomattu kun näitä tehtävänsiirtoja ollaan viime vuosina enenevästi toteutettu.

Tuosta olen erittäin samaa mieltä. Eli yksittäiset toimenpiteet voi opettaa melkein kenelle tahansa, mutta se ei tarkoita että muutaman irtonaisen toinenpiteen hallitsemalla selviäisi kaikesta ammatin vaatimuksista.

Melko lailla vääristynyt itsetuntemus/ego pitää olla jos esimerkiksi raajakuvaukset halliseva hoitaja kuvittelee olevansa pätevä röntgenhoitaja.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...