Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Vieras: Eivor

Koska huomio perustyöhön ja tekijöihin..tule apuun Pirkko

Recommended Posts

Koska tulee tulee pysähdys tähän valtavaan kehittämiseen ja hoitamisen uudistamiseen. Jo vuonna 2005 Suomen Mielenterveysseuran toiminnanjohtaja Pirkko Lahti ihmetteli samaa kiitospuheessaan "Psykiatrisen hoitotyön päivien alkajaisiksi 10.3.2005

Viime aikoina on ollut selvästi nähtävissä että perustyö ei juuri saa palkintoja eikä huomiota. Projektit ovat Suomen mutta myös muiden maiden yhteiskunnallinen arvostustekijä. Projektit onnistuvat aina ja perustyö jää vaille ansaitsemaansa arvostusta ja huomiota. Työyhteisömme alkavat pirstoutua. Osa meistä tunnistaa työpaikan jossa toiset tulevat ja toiset ovat lähtemässä seurauksena määräaikaisuuksista ja projekteista. Tästä tietysti seuraa että varsinaista työyhteisöä ei vanhantyylisenä tavoiteta. Kysymys on siis uudentyyppisestä työyhteisöstä ja samalla uudentyyppisistä työyhteisön toimintamekanismeista joita itse asiassa ei ole vielä kehitetty. Rahat menevät tällä hetkellä "mitattavaan lääketieteeseen", mittaritieteeseen (evidence based). Subjektiivinen kokemus ja koettu terveys eivät ole asioita joita arvostetaan. Niinpä meidän, erityisesti tämän sektorin koetun terveyden edustajien pitäisi jaksaa joka hetki korostaa subjektiivisen kokemuksen merkitystä myös mitattavana ominaisuutena.

(referoitu Suomen Mielenterveyshoitoalan liitto ry:n Jari Kokon lyhennelmästä)

Nyt eletään vuotta 2007 ja sama asia on ajankohtainen edelleen. Pilotointia, prosessikoulutuksia, ATK-ohjelmien käyttöönottoa, datan intekraatiota. Halutaan yhdistää ja yhtenäistää kaikki heti tässä nyt. Netissä istumalla työpaikalla kaikki maailman tieto ruudulle. (entä jos potilas ei anna lupaa). Hoitajat pilotoi ja kehittää työajallaan ilman että kukaan kysyisi "mitä tästä lisätyöstä maksetaan meille". Osa hoitajista tekee perustyötä (hoitaa potilaita) ja osa istuu palavereissa samaan aikaan? Että kenen selkänahasta otetaan tämä julmettu kehittäminen?

Koska aletaan taas arvostamaan vuorovaikutustaitojen kehittämistä. Vaatii ammattitaitoa kuinka kertoa äidille 20-vuotiaan tyttären sairastuneen skitsofreniaan...vai vaatiko

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
janina

En näe asiaa ihan näin mustavalkoisena. Perustyö on ja pysyy, mutta kyllä sitä kehittymistäkin tarvitaan. Jos itse jämähtäisin tekemään vuodesta toiseen työni samalla tavalla kuin aina ennenkin niin vaihtaisin alaa. Aina tulee uutta tietoa ja tekniikka kehittyy, mikä on hyvä asia.

Esim atk järjestelmien uusiminen on tuonut enemmän kuin helpotusta. Jää turhat soittelut pois, kun koneelta näkee kokonaistilanteen nopeasti. Aikaa jää enemmän siihen perustyöhön eikä papereiden pyöritykseen.

Vuorovaikutus taitojahan me kehitetään koko ajan, kun työtä tehdään. Niitä kun ei mistään koulutuksesta voi saada. Henkilökohtaisesti en koe, että minun työssäni niiden taitojen arvo olisi jotenkin laskenut.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

En näe asiaa ihan näin mustavalkoisena. Perustyö on ja pysyy, mutta kyllä sitä kehittymistäkin tarvitaan. Jos itse jämähtäisin tekemään vuodesta toiseen työni samalla tavalla kuin aina ennenkin niin vaihtaisin alaa. Aina tulee uutta tietoa ja tekniikka kehittyy, mikä on hyvä asia.

Esim atk järjestelmien uusiminen on tuonut enemmän kuin helpotusta. Jää turhat soittelut pois, kun koneelta näkee kokonaistilanteen nopeasti. Aikaa jää enemmän siihen perustyöhön eikä papereiden pyöritykseen.

Vuorovaikutus taitojahan me kehitetään koko ajan, kun työtä tehdään. Niitä kun ei mistään koulutuksesta voi saada. Henkilökohtaisesti en koe, että minun työssäni niiden taitojen arvo olisi jotenkin laskenut.

Suhteellisuuden tajun kuitenkin voisi säilyttää. En tiedä mitä koulua olet käynyt mutta meille psyk hoitajille on tärkeitä sanoja sellaiset kuin; empatia, sympatia, läheisyys, toisen huomioon ottaminen, potilaan tunteminen, mitä potilas pelkää. Silloin aikoinaan koulutuksessa näiden tärkeyttä kyllä painotettiin ennen työharjoittelluun lähtöä ja niitä harjoiteltiin. Ainoa keino oppia tuntemaan potilas on viettää aikaa hänen kanssaan ja tutustua koko perheeseen ja verkostoon. Niin sanottuja "kansliahoitajia" on aina ollut ja aina tulee olemaan.

En vastusta teknologiaa ja potilastietojen katsominen monitorista kansliassa on ihan ok' mutta se ei saa olla tekosyy olla tapaamatta potilasta. Potilaan oppii tuntemaan paremmin kun mm. niitä tietoja kysellään häneltä sekä omaisilta. Työvuoron aikana hoitaja on yleensä vastuussa useammasta potilaasta (2 - 4). Rekressiota ja laitostumista voi estää ihmiskontakteilla. Helsingin terveisiä meille lähetti sinne muuttanut hoitaja. Tapa psyk osastolla kuulemma siellä on että hoitajat istuu omassa kahvihuoneessaan televisiota katsomassa ja potilaat katselee omaa televisiota keskenään päiväsalissa. Olivat ihmetelleet kun hän meni potilaiden joukkoon. Meillä ei vielä onneksi näin.

Sisätaudeilla ja teholla asia on aivan toinen. Totta kai on tärkeää olla ajan hermolla tekniikan kehittyessä. Viehättävälle kollegalle vaan tiedoksi että psykiatriassakin työtavat kehittyy vaikka ollaan ehkä periferiassa. Täälläkin osataan tiedettä ja osa opiskelee omalla ajallaan yliopistolla ja graduja pukkaa...  Muokkaus:lainaukset

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
janina

En tiedä mitä koulua olet käynyt mutta meille psyk hoitajille on tärkeitä sanoja sellaiset kuin; empatia, sympatia, läheisyys, toisen huomioon ottaminen, potilaan tunteminen, mitä potilas pelkää.

Se näkyy mun nikistä. Psykiatrinen sairaanhoitaja kymmenen vuoden kokemuksella suljetulta vastaanotto-osastolta, kuntoutusosastolta, avo-osastolta, päivystys poliklinikalta ja viimeiset kolme vuotta ajanvaraus poliklinikalta. Joten jonkilaista perspektiiviä minulla on psykiatrian eri puoliin.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
psyhoi

Ne projekti, kehittäminen ym. ovat yksi osa hoitotyötä. Ilman niintä näitä hommia tehtäisiin vuodesta toiseen samalla tavalla ja se olisi lopun alkua. En kyseenalaista perustehtävää,  sehän on työmme peruskivi. Se ei kuitenkaan pelkästään riitä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Ammattitaidon ylläpitäminen ja itsensä kehittäminen on aivan bueno mutta milloin se tehdään ja missä? Me ei täällä jakseta nostaa tuota nyrkittävää pappaa takaisin sänkyyn jos vaan osa työporukasta on paikalla, ei selät kestä ja alkaa kyllästyttää. Pitäisi löytää tänne sellaisia hoitajia joista on muuhunkin kuin iankaikkiseen paskanjauhamiseen. Ei auta että osaa puhua hoitamisesta pitäisi myös osata tehdä jotain...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
janina

Ammattitaidon ylläpitäminen ja itsensä kehittäminen on aivan bueno mutta milloin se tehdään ja missä? Me ei täällä jakseta nostaa tuota nyrkittävää pappaa takaisin sänkyyn jos vaan osa työporukasta on paikalla, ei selät kestä ja alkaa kyllästyttää. Pitäisi löytää tänne sellaisia hoitajia joista on muuhunkin kuin iankaikkiseen paskanjauhamiseen. Ei auta että osaa puhua hoitamisesta pitäisi myös osata tehdä jotain...

Eli kyse on enemmän työyhteisön ongelmasta ja työvoiman vähyydestä ? Tämä lienee esimiehen asia ? Minä kun pidän omaa vastaaottoa niin ajan järjestely on kiinni vain siitä, miten itse kalenterini täytän. En ole sidottu osaston rytmiin. Siksi on helppo todeta, että minun koulutuspäiväni koituvat potilaidenkin parhaaksi.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

On todella hienoa jos voi itse päättää montako potilasta tapaa ja milloin. Psyk akuutti osastolle voi tulla samana päivänä uusia potilaita esim. 2 - 3 tai  lähteä  pois saman verran. Näyttää siltä että Janinan kanssa seikkaillaan aivan eri maailmoissa. No hard Feelings

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Oinaspässi

Tietyllä tapaa helpottava huomata, että muissakin työyhteisöissä painitaan samojen ongelmien kanssa. Viime aikoina ollut osastolla kallispalkkaisen psykologin johdolla pohdintaa, mikä on perustyötä, mikä jotain muuta... Voi perhana!! Turhauttavaa!! Keinotekoisilla koulutuksilla, vastuualueilla, tärkeilyllä, yms.pilipalihöpöhöpöasioilla tosiaan nostetaan arvostusta? Mulle vaan ei ole selvinnyt, kenen silmille tätä pitää nostaa? Pääsee johtajat kehumaan toisiaan?

Koulutus hyvä, kun se tukee perustyötä. Moni kouluttautuu ja laajentaa omaa reviiriään runsaastikin, mutta ovat jo suuntautuneet pois perustyöstä, vaikka täällä ovatkin, ja näitä tämänkaltaisia osastoja on varmasti paljon.

On osasto, jossa hoidetaan potilaita, ollaan läsnä, tiukkaa duunia....ja on "osasto" osaston sisällä, jossa potilaat ovat kiusallinen este ja hidaste tälle omituiselle (en tiedä sanaa?)

näennäiskehittämiselle?!

Hyvä kun tuli Pirkko Lahden puhe esille. On nimittäin 2 vuotta pysynyt tehokkaasti piilossa, miksiköhän?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
janina

On todella hienoa jos voi itse päättää montako potilasta tapaa ja milloin. Psyk akuutti osastolle voi tulla samana päivänä uusia potilaita esim. 2 - 3 tai  lähteä  pois saman verran. Näyttää siltä että Janinan kanssa seikkaillaan aivan eri maailmoissa. No hard Feelings

Tuota töitä tein vuosia, joten tiedän kyllä mitä on osasto työ. Tällä hetkellä teen vastaanottotyötä joka luonteeltaan hyvin erilaista.

Eikö keskustelun tarkoitus ole tuodakin esiin eri näkökulmia. Tylsäähän se olisi jos kaikesta oltaisiin samaa mieltä eikö ?  ;D

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Ikävää olisikin olla opettajamaisesti ylhäältä alaspäin neuvoja jakava monialaosaaja joka tietäisi kaiken tämän hetken psyk hoidosta joka paikassa suomessa...

Että hoidetaan nyt näin ja katsotaan mihin se riittää...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Minäkin kuulun vissiin prekariaatteihin kun joudun tekemään noita "paskatöitä" osastolla aina aamuisin ja iltaisin pienellä palkalla pätkätyönomaisesti ahtaissa tiloissa huonoissa asennoissa selkäkipuillen. Pitäis varmaan mennä kaupungille ja vapauttaa sieltä joku "tila" juhlintakäyttöön.... ;D

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille