Jump to content
MAINOS

oikea tapa korvahuuhteluun?


Vieras: taitzi

Recommended Posts

MAINOS

Itse olen huuhdellut joskus korvia ja silloin haaleaa/lämmintä vettä, iso ruisku, kaarimalja ja potilaan suojaus huomioitava myös. Tottakai pitää aina tarkistaa että tärykalvo ehjä. Voidaan käyttää myös niitä vaikkua pehmentäviä tippoja edellisenä iltana.

Tarkistetaan ekaksi tärykalvo, sitten varovasti vedetään "korvanipukasta" jotta suora linja. Varovasti ruiskutetaan sitä vettä sinne korvakäytävään, kipua ei saa tuntua. Kaarimaljaa on hyvä pitää siinä korvan alapuolella jotta se tuleva mönjä ei koko poskea sotke.

Oon jostain lukenut et jossain käytetään myös alkoholia ja vettä korvien huuhteluun, itse en siitä enempää tiedä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse koin ongelmalliseksi kun korvat on niin täynnä vaikkua ettei törykalvoo ees näy, vaik on miten pehmikkeet ollu käytössä. En oikein saanut siihen vastausta miten sellasessa tilanteessa toimitaan, nooh mä aloitin huuhtelun vaikka en tarykalvoo nähny? Onko tähän joku fiksumpi tapa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Korvahuuhtelu

    * Vaha pehmitetään.

          o Oroclean®, vaikuttaa nopeasti, sopii käytettäväksi vastaanotolla.

          o Remo-Wax® on hidasvaikutteinen, vaikutusaika on esimerkiksi yön yli.

    * Välineet

          o Otoskooppi, jossa on valolamppu.

          o Korvahuuhteluruisku, pallokärkinen 100 ml:n ruisku tai tavallinen 10–20 ml:n ruisku ja huuhtelukärki esimerkiksi paksu neulaimu

          o Lämmintä vesijohtovettä liuoskuppiin. Kylmä vesi saattaa aiheuttaa huimausta ja huonovointisuutta.

          o Kaarimalja huuhdeltavan korvan alle

          o Muoviliina suojaksi ja puuvanua kuivaamiseen

    * Korvakäytävä suoristetaan vetämällä korvalehdestä taakse ja ylöspäin.

    * Vesisuihku suunnataan korvakäytävän takayläseinään kohtalaisella paineella ja tärykalvoa varoen.

    * Huuhtelukärjellä ei tukita korvakäytävän suuta, koska paineen nousu korvakäytävässä voi aiheuttaa tärykalvon repeämän.

    * Huuhtelu tehdään tarvittaessa useita kertoja. Samalla tarkkaillaan potilaan vointia.

          o Pyörrytys, huimaus, huonovointisuus

          o Korvan ja korvakäytävän kipu tai arkuus

          o Huuhteluveden valuminen nieluun

    * Huuhtelun jälkeen

          o Kuivataan korvakäytävä.

          o Tarkastetaan korvakäytävän puhtaus ja tärykalvon eheys. Perforoitumisen sattuessa imetään välikorva tyhjäksi ohuella imukärjellä ja annetaan bakterisidisia korvatippoja sekä sovitaan jälkitarkastuksesta.

Itse olen käyttänyt myös lämmintä hanavettä.  Alkoholia en käyttäisi kuin itse sisäisesti per os.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselle tehnyt suihkuttelun yhteydessä, on lämmintä vettä lähellä eikä tarvi paljon suojailla, kun kököt menee viemäriin suoraan.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jarnolla oli hyvä ja perusteellinen selostus.

Lisäks ainakin meillä on ollu, että lasten korvat huuhtelee vaan lääkäri. Ja alkoholia (50/50) sisältävällä nesteellä oon huuhdellu korvalääkärin pyynnöstä kun potilaalla oli korvakäytävän tulehdus. Korvakäytävä tosin oli niin turvoksissa, ettei siitä varmaan kyseinen neste edes menny sisään...

Itse oon luopunu esikoisen kohdalla noista huuhteluyrityksistä, kun sillä niistä ei oo mitään apua koskaan ollu. Ceridalia tiputan ruiskulla korvaan vajaa 2ml ja seuraavana päivänä täysin tukossa ollut korva on lähes tyhjä. Lääke-esittelijäkin sitä mainosti töissä, että pitäis päästä eroon kokonaan korvahuuhteluista, jos aletaan suosittelemaan potilaille enemmän ceridalia.

Foccen viestistä tuli mieleen taas se uusavuttomuus joka ihmisiä vaivaa. Oikeesti käsisuihkun suihku on sopivan voimakas, säätää vaan lämmön kohdilleen niin ei tarvi aina juosta joka korvatukoksesta terkkariin...  ;)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Foccen viestistä tuli mieleen taas se uusavuttomuus joka ihmisiä vaivaa. Oikeesti käsisuihkun suihku on sopivan voimakas, säätää vaan lämmön kohdilleen niin ei tarvi aina juosta joka korvatukoksesta terkkariin...  ;)

Töistä voi pölliä myös niitä ruiskuja jos vedenpaine ei omassa suihkussa riitä, tai sitten pyytää niitä tk:sta.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on korvat huuhdotu pirtulla sen jälkeen ko tärykalvo puhkes tulehdusen takia. 4 viikkoa joka toinen päivä (ma, ke, pe) höntti olo tuli siitä. Muuten huuhtelen korvia itte korvahuuhteluruiskulla n. kerran kuukaudessa.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, noiden laimennusten kanssa saa olla tarkkana ettei vaan kukaan mene raakaa pirtua sinne korvaan ruiskuttamaan. Taitaa laimennussuhde olla vähintään se 50:50.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse oon luopunu esikoisen kohdalla noista huuhteluyrityksistä, kun sillä niistä ei oo mitään apua koskaan ollu. Ceridalia tiputan ruiskulla korvaan vajaa 2ml ja seuraavana päivänä täysin tukossa ollut korva on lähes tyhjä. Lääke-esittelijäkin sitä mainosti töissä, että pitäis päästä eroon kokonaan korvahuuhteluista, jos aletaan suosittelemaan potilaille enemmän ceridalia.

Mä olen ymmärtäny että jos siellä korvassa on joku iso tukos niin sitä ei Ceridalilla saa liikkeellä? Että ensin pitäis huuhdella ja sitten alkaa käyttää Ceridalia. Oletko aloittanu ihan tolla Ceridalilla? Omat korvat on ihan tukossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse oon luopunu esikoisen kohdalla noista huuhteluyrityksistä, kun sillä niistä ei oo mitään apua koskaan ollu. Ceridalia tiputan ruiskulla korvaan vajaa 2ml ja seuraavana päivänä täysin tukossa ollut korva on lähes tyhjä. Lääke-esittelijäkin sitä mainosti töissä, että pitäis päästä eroon kokonaan korvahuuhteluista, jos aletaan suosittelemaan potilaille enemmän ceridalia.

Mä olen ymmärtäny että jos siellä korvassa on joku iso tukos niin sitä ei Ceridalilla saa liikkeellä? Että ensin pitäis huuhdella ja sitten alkaa käyttää Ceridalia. Oletko aloittanu ihan tolla Ceridalilla? Omat korvat on ihan tukossa.

Esikoisen korvakäytävä on aina TÄYSIN tukossa, siis korkeintaan neulan pään mentävä aukko keskellä. Vaha on järkyttävän kovaa. Ekoina kertoina piti laittaa useampana päivänä ennen kuin tyhjeni, mut nykyään menee vähemmälläkin. Jos pakko huuhdella, niin mieluummin sen jälkeen.

Mut ihan pelkästään ceridalia oon nyt käyttäny sille. Tukos sulaa kuin lumiukko kevätauringossa. Sellaisena hyvin vetisenä/loskaisena se valuu ulos. Kyllä jotkut on väittäny, että sillä ei oo onnistunu, enkä mäkään saanu sitä suihkeena onnistumaan, mut töissä luin jostain esitteestä, että lapsille voi tiputtaa sitä max. 2ml ruiskulla korvaan, jotta tarvittava määrä varmasti menee oikeaan paikkaan.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Häh, oonko ainoa joka käyttää huuhteluun keittistä eikä vettä?? huh.gif

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Häh, oonko ainoa joka käyttää huuhteluun keittistä eikä vettä??  huh.gif

Eikös se ole haaskausta vai onko tuolle joku tieteellinenkin selitys?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Häh, oonko ainoa joka käyttää huuhteluun keittistä eikä vettä??  huh.gif

Eikös se ole haaskausta vai onko tuolle joku tieteellinenkin selitys?

Mä käytän sitä töissä jo senkin takia, että sitä on valmiina sopivan lämpöisenä kaapissa...  ::)

Muokkaus:KäyTIN siis...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Häh, oonko ainoa joka käyttää huuhteluun keittistä eikä vettä??  huh.gif

Eikös se ole haaskausta vai onko tuolle joku tieteellinenkin selitys?

Mä käytän sitä töissä jo senkin takia, että sitä on valmiina sopivan lämpöisenä kaapissa...  ::)

Muokkaus:KäyTIN siis...

Niin, ja jos on vähänkään kylmä niin se on helppo lämmittää lämpösessä vedessä. Noh, näin on mulle opetettu ja näin jatkan ainakin näiden mukuloiden kohdalla joiden korvia ruiskuttelen  ;)

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...