Jump to content
MAINOS

Potilaan komentaminen sakussa.


Klexane

Recommended Posts

Joo, en löytänyt varsinaisesti aiheesta yhtään keskustelua. Elikkä, asia koskee tilannetta kun sairaankuljettajat kohtaavat potilaan, hoitavat häntä ja saattavat asianmukaiseen hoitoon. Kuinka he kohtelevat häntä?

Olen pistänyt merkille että kohtelussa korostuu näemmä kova komentaminen. Esimerkkinä nimeltämainitsematon kaksikko jonka toimintaa olin kolmantena seuraamassa; kommunikointi oli kuin armeijassa. "NOUSE YLÖS!!", "JALKA TUONNE!!", "ISTU ALAS!!", "ÄLÄ KOSKE SIIHEN!!". Kaiken lisäksi setärukan kuulossa ei ollut mitään vikaa edes, silti huuto kuului varmasti kauas. Samaisen parin toinen "sakupanda" (nainen) meinasi saada toisella keikalla potilaalta turpaansa kun humalainen setä ei kauheasti kimeä-äänistä komentelua ymmärtänyt.

Muistan kun koulussa opetettiin että ensihoidossa kentällä ei pyydetä vaan käsketään. Noh, itse käsitin kylläkin että käskeminen kuuluu tilannetta johtavalle sairaankuljetushenkilölle eikä sitä sovelleta potilaisiin vaan muihin työskentelijöihin. Äänensävyä ja lauseen muotoa ei tarvitsisi paljoa muuttaa kun se kuulostaisi jo paremmalta.

Pienestä se lähtee.. miten itse saat potilaan yhteistyöhön?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Oletko ollut kohteessa kuuntelemassa miten potilaat ovat puhutelleet lanssihenkilöstöä?

Molemmin puolin voi vain todeta: Sitä saa mitä tilaa.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toki, törppöjä potilaita riittää, mutta kummat tässä on ammatinharjoittajia... Ammatillinen käytös ei ole antaa vahingon kiertää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toki, törppöjä potilaita riittää, mutta kummat tässä on ammatinharjoittajia... Ammatillinen käytös ei ole antaa vahingon kiertää.

Ei ammatillista käytöstä ole sekään, että potilaille annetaan sellainen kuva, että auttamaan kutsutut ammattilaiset voi v*ttuilla pystyyn. Toki huono käytös ruokkii huonoa käytöstä, mutta ei sellaista lanssaria taida ollakaan, jolla ei välillä äänenpaino nousisi ja ammatillisuus jäisi taka-alalle kun joutuu valistamaan retkuja.

Olen pistänyt merkille että kohtelussa korostuu näemmä kova komentaminen. Samaisen parin toinen "sakupanda" (nainen) meinasi saada toisella keikalla potilaalta turpaansa kun humalainen setä ei kauheasti kimeä-äänistä komentelua ymmärtänyt.

Saan varmaan hirveästi kavereita tällä kommentilla, mutta ainakin oman huomioni mukaan tuo pätemisentarve on yleisintä tuoreilla naisilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Henk.koht. olen sitä mieltä, että potilaan tasolle ei tartte alentua. Aggressivisen dementikon käskyttämisellä ei ainakaan taatusti päästä yhteisymmärrykseen. Äänen madaltaminen ja rauhallinen puhe tehoaa monasti paljon paremmin kuin huutaminen ja komentelu. Pitää antaa potilaan säilyttää kasvonsa.

Mullakin kyllä kalskahtaa korvaan, jos potilasta käskytetään aivan tarpeettoman aggressiivisesti. Ja totta on, että sairaankuljetuksessa tunnutaan muita yksiköitä herkemmin sortumaan kovaan kielenkäyttöön. Fiksumpi on se, joka säilyttää malttinsa kuin se, joka ryhtyy huutopainiin.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eiköhän se käskytys tule esiin silloin, kun potilas joidenkin aineiden vaikutuksen alaisena tai muuten yhteiskunnasta vieraantunut yksilö, tai sitten kyseessä potilaan omainen/ (ryyppy)kaveri joka ei anna potilaan vastata itse tai muuten häiritsee potilaan tutkimista / hoitoa.

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eiköhän se käskytys tule esiin silloin, kun potilas joidenkin aineiden vaikutuksen alaisena tai muuten yhteiskunnasta vieraantunut yksilö, tai sitten kyseessä potilaan omainen/ (ryyppy)kaveri joka ei anna potilaan vastata itse tai muuten häiritsee potilaan tutkimista / hoitoa.

Totta, dementikkojen käskyttämiseen en ole törmännyt, edellä mainituissa tapauksissa useinkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

>Potilaan komentaminen sakussa.<

Se on myös niin paljon kiinni siitä millaisella pohjalla on alalle lähtenyt. Itse työssä ei sitten välttämättä enää opi asiakkaan kohtaamistaitoja välttämättä niin hyvin. Asiakkaan kohtaaminen siis että jätetään se ympäristö pois ja on vain asiakas ja sinä niin eihän tuossa mainitsemassa jutussa ole sellainen hyvä asiakkaan kohtaaminen toteutunut. Mutta sitten taas on käytäntö joskus toista eli potilasta on pakko armeija tyyliin komentaa jos ei muuten ymmärrä/toimi ohjeiden mukaan tai tekee jotain mitä ei saa tehdä. Siinähän kuitenkin vielä komennetaan eikä käytetä pakkokeinoja kuten että pitää sitoa kiinni tai jollain muulla tavoin estetään tekemästä jotain.

Ensihoitotilanteet sikäli on hankalia joskus kun et tiedä mitään siitä ihmisestä! Ihmisen käyttäytymiselle voi olla niin monia syitä ja ne pitäisi osata ymmärtää ja toimia sen mukaan. Ei se ole helppoa aina vaikka olisi kuinka hyvä tunnistamaan ihmisten käyttäytymistä. Eikä tarvitse olla edes ensihoitotilanne että on potilas josta ei paljoa tiedä koska tilanne on se että saat "cd-levyn" potilaan johon sinun pitäisi tutustua minuutissa jos edes kaikkea oleellista tietoa saa.

Koulutuksia saisi kehittää melkoisesti edelleen, ei välttämättä koulutuksen pituutta mutta järkeistämistä.

Mitä järkeä on siinäkään että olet harjoittelussa tekemisissä vain vanhusten kanssa tai vaihtoehtoisesti lasten kanssa? Siis vain jompikumpi.. Molemmathan ne pitäisi olla ja vielä niiden välimaastokin. Mutta kouluissa ei edes jokapaikkaan pääse kun tumpelo lähihoitajahan tappaa kaikki jos joutuu lastensairaalaan harjoittelemaan..  Nykyajan koulutukset ei päivänvaloa kaikki kestä mutta siihen vielä tulee muutosta  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

>Potilaan komentaminen sakussa.<

Koulutuksia saisi kehittää melkoisesti edelleen, ei välttämättä koulutuksen pituutta mutta järkeistämistä.

Mitä järkeä on siinäkään että olet harjoittelussa tekemisissä vain vanhusten kanssa tai vaihtoehtoisesti lasten kanssa? Siis vain jompikumpi.. Molemmathan ne pitäisi olla ja vielä niiden välimaastokin. Mutta kouluissa ei edes jokapaikkaan pääse kun tumpelo lähihoitajahan tappaa kaikki jos joutuu lastensairaalaan harjoittelemaan..  Nykyajan koulutukset ei päivänvaloa kaikki kestä mutta siihen vielä tulee muutosta  ;D

Vähän offtopiciksi menee mutta toi on täysin totta. Toisaalta koulutuksen ongelma voi olla myös se, että lähihoitaja yritetään kouluttaa liian monialaiseksi, ts. sata lyhyttä kurssia mahdollisimman monelta osa-alueelta, jolloin käy niin että hän ei osaa mitään hyvin, vaan monesta alueesta vähän (lue: pintaraapaisun).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

>Potilaan komentaminen sakussa.<

Koulutuksia saisi kehittää melkoisesti edelleen, ei välttämättä koulutuksen pituutta mutta järkeistämistä.

Mitä järkeä on siinäkään että olet harjoittelussa tekemisissä vain vanhusten kanssa tai vaihtoehtoisesti lasten kanssa? Siis vain jompikumpi.. Molemmathan ne pitäisi olla ja vielä niiden välimaastokin. Mutta kouluissa ei edes jokapaikkaan pääse kun tumpelo lähihoitajahan tappaa kaikki jos joutuu lastensairaalaan harjoittelemaan..  Nykyajan koulutukset ei päivänvaloa kaikki kestä mutta siihen vielä tulee muutosta  *nolona*

Ei pidä yleistää. Osa lähihoitajaopiskelijoista on paljon paremmin kiinni käytännön taidoissa (ja toisinaan teoriassakin) kuin sairaanhoitajaopiskelijat.

Vähän offtopiciksi menee mutta toi on täysin totta. Toisaalta koulutuksen ongelma voi olla myös se, että lähihoitaja yritetään kouluttaa liian monialaiseksi, ts. sata lyhyttä kurssia mahdollisimman monelta osa-alueelta, jolloin käy niin että hän ei osaa mitään hyvin, vaan monesta alueesta vähän (lue: pintaraapaisun).

Sama ongelma on myös sairaanhoitaja- ja ensihoitaja-AMK -koulutuksessa. Opetettavaa lisätään jatkuvasti ja aiheita kuten hoitotiede paisutetaan, jolloin ns. oleellisille jutuille jää paljon vähemmän tilaa.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tulee mieleeni vaan kommenttina koulussa kuulemani lausahdus. Kun puhut "idiootin" kanssa  -pidä huoli, etti tilanne ole molemminpuolinen.

Pätee niin kentälle, kuin minne tahansa muuallekkin. Liian usein sortuu käskyttämään, kun potilas ei syystä tai toisesta aivan co-operoiva... Ja tähän sortuu itse kukin aina välillä vaikka toki kaikki meistä ( ainakin toivottavasti) välttää tällaisia tilanteita syntymästä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Itse olen ottanut käyttöön "kolmen kehoituksen"-huutojärjestelmän. Pointtina se, että ensimmäiset kolme kertaa potilasta kehoitetaan tasaisella, selkeällä ja ystävällisellä äänensävyllä. Esimerkiksi; "Olkaa hyvä ja istukaa nyt vaan siinä" toisen kerran "Hei, nyt pitäs istua kun auto liikkuu" ja kolmannella " ihan oikeasti, nyt pysytte siinä penkillä tai auto pysäytetään". Missään vaiheessa äänen taso ei nouse, jos aikuinen (oli sitten kännissä, tyhmä tai dementikko) ei kolmen nätin pyynnön jälkeen ymmärrä niin äänentaso saakin nousta. Voihan senkin muotoilla "kiltisti" esim. "Hei! auto liikkuu, te ette voi todellakaan seisoa täällä!"

Katsekontakti koko ajan mukana.. toimii ainakin täällä ;D[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 05.05.07 - klo:20:00


Tuossa taannoin kuulin kun työparini monen kehoituksen jälkeen tokaisi potilaalle; "Noniin! Jos sä et kerta osaa olla rauhassa siinä paareilla niin lähe ulos, mua ei kiinnosta sun paskatautis. Haluatko lähteä? häh?! mä kohta pyydän kuskia pysäyttää ja jätetään sut tohon nesteelle." Taisi olla loppumatkan nätisti kun ei ainakaan mulle asti sitä pysäytys pyyntöä tullut  :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Henk.koht. olen sitä mieltä, että potilaan tasolle ei tartte alentua.

Mun mielestä tossa lauseessa kiteytyy joidenkin hoitajien suurin ongelma. Omaa statusta pitää korostaa, vaikka toimiva vuorovaikutussuhde perustuu tasavertaisuuteen. Jokaisen toimintaa ohjaa loppujen lopuksi arvot, mitkä heijastuvat päivittäisestä käyttäytymisestä. On perusteetonta sanoa, että

hoitotiede on turhaa, jos ei edes yritä ymmärtää periaatteiden vaikutusta esimerkiksi tapaamme puhutella toisia, ratkoa ongelmia, ja hoitaa.

Limbotaan ali siitä, mistä aita on matalin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Henk.koht. olen sitä mieltä, että potilaan tasolle ei tartte alentua.

mielestäni siinä ei "alennuta" vaan puhutaan kieltä jota pokakin (toivottavasti) ymmärtää.

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos potilas ei ymmärrä puhetta, hän on varmasti tarpeeksi hyväkuntoinen viettämään yönsä poliisin pahnoilla- itse jaksan kuunnella huitun vittuiluabout 1-2 sec. tämän jälkeen tilaan partion...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos potilas ei ymmärrä puhetta, hän on varmasti tarpeeksi hyväkuntoinen viettämään yönsä poliisin pahnoilla- itse jaksan kuunnella huitun vittuiluabout 1-2 sec. tämän jälkeen tilaan partion...

No sä et varmaan sit taida ikinä ottaa yhtään pokaa itse lanssin kyytiin. Ziisus

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos potilas ei ymmärrä puhetta, hän on varmasti tarpeeksi hyväkuntoinen viettämään yönsä poliisin pahnoilla- itse jaksan kuunnella huitun vittuiluabout 1-2 sec. tämän jälkeen tilaan partion...

huitulla tarkoitat varmaan humalatilassa olevaa ihmistä joka ei tarvitse sairaankuljetusta tai päivystyksen palveluita?

Jos tälläisellä "huitulla" on tikattava haava päässä tai muu vaiva joka vaatii sairaalahoitoa joudut kuljettamaan hänet vaikka vittuilua et kestäisikään, eikös? :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viimeaikoina paljon puhuttaneet STM.n

Päihtyneen henkilön akuuttihoito - sosiaali- ja terveydenhuollon ohjeet

http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2006/11/aa1164721227855/passthru.pdf

Päihtyneen henkilön akuuttihoidon pelisäännöt ovat:

Päihtymys ei saa estää henkilön akuuttihoidon tarpeen arviointia ja hoidon järjestämistä. Päihtymys ei saa estää henkilöä saamasta asianmukaista palvelua ja kohtelua

Terveydenhuollon päivystykseen hakeutuneen tai sinne tuodun päihtyneen henkilön hoidon tarve on arvioitava terveydenhuollossa. Tarvittaessa on konsultoitava psykiatrista erikoissairaanhoitoa tai otettava yhteyttä sosiaaliviranomaisiin.

Vain erityistilanteissa voidaan kutsua poliisi paikalle mahdollista säilöön viemistä varten, potilaan hoidon tarve on arvioitava aina ennen säilöönottoa.

Psykiatrinen sairaala ei saa kieltäytyä ottamasta potilasta tutkittavaksi pelkästään humalatilan tai tietyn promillerajan perusteella. Päihtyneen mielenterveysongelmaisen potilaan akuuttihoito toteutetaan ensisijaisesti muualla kuin psykiatrisessa sairaalassa.

Katkaisulaitos ei voi edellyttää henkilön olevan selvinnyt päihtymyksestään ennen katkaisun aloittamista.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...