Jump to content
MAINOS

Määräyskirjan kirjottaminen vasta kun työt on tehty..


-raksu-

Recommended Posts

Kävin tänään oh:lta kysymässä onko mulle määräyskirjaa kirjotettu kun nyt on tarkotus olla koko viikko töissä. Se sano et se kirjottaa sen vasta sitte ku työt on tehty. Perusteli et jos tulee s-lomaa tai muita muutoksia ettei tarvi sit kirjottaa moneen kertaan. Se sano et jos sairastun esim vikana päivänä jolle suunniteltu töitä ni määräyskirja kirjotetaan siinä tapaukses siihen päivään asti mihin oon ollu töissä, siis vaikka suunniteltu ois pitempään.

Eli onko se sitte niin et sijaiset ei saa sairaslomalta palkkaa vaik tunnit ois jo listassa suunniteltuna?? Entä sit jos se s-loma sattuu keskelle sunniteltua sijaisuutta. Pätkästäänkö se määräyskirja sit siittä ja aletaan taas uus??? Kuinka pitkä sijausuus sit pitää olla et saa palkallisen s-loman?

Älykäs tuntee toiset, viisas tuntee itsensä. - Lao Tsu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Sairasloman palkkaoikeus määräytyy sen mukaan, kauanko työsuhde on jatkunut yhtämittasesti ennen s-lomaa. Eli, jos menet uuteen paikkaan ja olet ollut töissä vaikkapa kolme pävää ja neljännen olet sairaslomalla, niin työantajan ei siltä päivältä tarvitse palkkaa maksaa.

Meillä päin pitää olla takana kaksi viikkoa yhtäjaksoista työsuhdetta, ennen kuin palkan saa s-lomalta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Silloin kun olin Suomessa töissä, niin en tehnyt ainuttakaan työvuoroa jos ei ollut määräyskirjaa kirjoitettuna. Siis, en mennyt töihin vaikka vuorot oli jo listassa. Kyllä ne sen kirjan saavat sulle kirjoittaa.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Silloin kun olin Suomessa töissä, niin en tehnyt ainuttakaan työvuoroa jos ei ollut määräyskirjaa kirjoitettuna. Siis, en mennyt töihin vaikka vuorot oli jo listassa. Kyllä ne sen kirjan saavat sulle kirjoittaa.

Liittyykö tähän jotain oikeusturva-, tms.juttuja? Esimerkiksi, jos sijainen, ei määräyskirjaa mutta työvuorot listalla ja on duunissa, loukkaantuu työmatkalla tai töissä, niin kaikki asiat menee sitten persiilleen?

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Silloin kun olin Suomessa töissä, niin en tehnyt ainuttakaan työvuoroa jos ei ollut määräyskirjaa kirjoitettuna. Siis, en mennyt töihin vaikka vuorot oli jo listassa. Kyllä ne sen kirjan saavat sulle kirjoittaa.

Liittyykö tähän jotain oikeusturva-, tms.juttuja? Esimerkiksi, jos sijainen, ei määräyskirjaa mutta työvuorot listalla ja on duunissa, loukkaantuu työmatkalla tai töissä, niin kaikki asiat menee sitten persiilleen?

Faktaa minulla ei tuosta ole. Vaan itse päättelin asian juuri noin ja olin muutenkin kypsä työnantajan kohteluun. Tämän seurauksena karistin pölyt siitä paikasta ja häivyin takaisin ulkomaille. En edes maininnut että lähden pois. Kun soiteltiin töihin, niin kerroin että olen jo muuttanut pois, koska katsoin itseni työttömäksi ilman määräyskirjaa. Kertoivat sitten, että kyllä he olisivat sen voineet kirjoittaa jos olisivat sen tienneet sen olevan niin tärkeä.

Tuota päätöstäni en ole katunut.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertoivat sitten, että kyllä he olisivat sen voineet kirjoittaa jos olisivat sen tienneet sen olevan niin tärkeä.

Kuinka jaloa työnantajalta, totta hiivatissa määräyskirja/työsopimus on työntekijälle tärkeä.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

hmm niin... mulla kävi niin että samana päivänä kun työt olis pitäny alkaa niin alkoikin sairasloma.Tunnit oli listassa jne, mut määräyskirjan alkamisajankohta siirrettiin siihen päivään kun sairasloma loppui. Tuntuu vähän hassulle mutta mutta....niinkait se menee. Mun olis pitäny käydä kääntymässä töissä niin sit sitä ei olis siirretty. Palkkaa tuskin kuitenkaan olisin saanut koska kyse on niin lyhyestä märäyskirjasta ( pari kk)

Koitan täsä muka lukea kvtessiä vaa ihan sama miten päin tätäki kirjaa kädessään pitää :)

Herättäkää minut kun työaika loppuu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No asiahan on sitten ihan pihvi =) Pääasia että hommat menee sääntöjen mukaan. Oli ne saäännöt sit tyhmmiii tahikka ei :)

  ja tää vuoro alkais olla pian paketissa wohooooooo kello jo yli puoli seiska =)

Herättäkää minut kun työaika loppuu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Silloin kun olin Suomessa töissä, niin en tehnyt ainuttakaan työvuoroa jos ei ollut määräyskirjaa kirjoitettuna. Siis, en mennyt töihin vaikka vuorot oli jo listassa. Kyllä ne sen kirjan saavat sulle kirjoittaa.

Liittyykö tähän jotain oikeusturva-, tms.juttuja? Esimerkiksi, jos sijainen, ei määräyskirjaa mutta työvuorot listalla ja on duunissa, loukkaantuu työmatkalla tai töissä, niin kaikki asiat menee sitten persiilleen?

Ainakaan mun työnantaja ei päästä uutta duunaria vuoroon, jos ei sopparia ole kirjoitettu, vedoten juuri näihin vakuutusasioihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakaan mun työnantaja ei päästä uutta duunaria vuoroon, jos ei sopparia ole kirjoitettu, vedoten juuri näihin vakuutusasioihin.

Kiitosta vaan nopesta tiedonsaannista. Täytyypi ottaa puheeks työmaalla. Tää on eka paikka jossa teen keikkaa jossa määräyskirja ei odottanukkaan ilmotustaululla allekirjotusta, niinku jokapaikassa muualla tähän asti..

Muokkaus:lainaukset

Älykäs tuntee toiset, viisas tuntee itsensä. - Lao Tsu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilläpäin homma toimii ihan ok, vaikka määräyskirjat onkin joskus myöhässä joitain päiviä tai viikonkin. Jatkuvat kuitenkin aina siitä mihin edellinen päättyi. Eli tavallaan siinä tehdään töitä ilman määräyskirjaa joitain päiviä kun ootellaan sitä breiviä saapuvaksi jostain herra/rouva Iso-Herralta/-Rouvalta. Oikeusturvan ja lain kantilta katottuna työntekijä on kuitenkin vakuutettu (eli jos sattuu töissä tai työmatkalla joku pipi) jos hänet on suunniteltu työvuorolistaan vaikkei määräyskirjaa just sillä hetkellä vielä takataskussa oliskaan.

Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovesta hiihtäminen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle on käyny niin että kun olen tehnyt pari päivää keikkaa, niin en ole edes nähnyt koko määräyskirjaa... Kyselin sitten oh:lta että pitäisköhän minun kenties kirjoittaa nimeni johonkin niin se ei kuulemma ole tarpeellista?!?!? Eikös nyt periaatteessa ole niin että jos en ole määräyskirjaa allekirjoittanut niin mikään ei pakota minua menemään töihin? huh.gif

Mitä nopeammin, sitä nopeammin

Hiki säästää verta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missään nimessä ilman määräyskirjaa ei kannata tehdä hetkeäkään töitä. Ilmeisesti vieläkin joissain työpaikoissa harrastetaan tuollaista ihmeellistä käytäntöä, että teetetään töitä ilman työsopimusta.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikos jotain juttua ole ollut siita, etta jos tyovuorot jatkuvat suunnitellusti, kun maarayskirja loppuu -> katsotaan tyosopimuksen jatkuvan toistaiseksi? En ole kuullut kenenkaan vahvistavan sita oikeudessa, mutta eikos jonkinlainen ohje siita ole olemassa.

Enhan mina ulkomaan asukkina tietenkaan varma ole, mutta kuitenkin...

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin tilanne on varmaan aika eri silloin kun on pitemmässä sijaisuudessa ja määräyskirja vaihtuu kuin että kun aloittaa työnsä uudessa paikassa tai tekee lyhyen keikkapätkän. Uuteen paikkaan ja satunnaisille keikoille mennessä on kyllä syytä vaatia se määräyskirja.

Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovesta hiihtäminen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikos jotain juttua ole ollut siita, etta jos tyovuorot jatkuvat suunnitellusti, kun maarayskirja loppuu -> katsotaan tyosopimuksen jatkuvan toistaiseksi? En ole kuullut kenenkaan vahvistavan sita oikeudessa, mutta eikos jonkinlainen ohje siita ole olemassa.

Enhan mina ulkomaan asukkina tietenkaan varma ole, mutta kuitenkin...

Toi pätee teollisuudessa, mutta ei hoitoalalla. Mutta kannattaa silti mainita siitä oh:lle, voi hiukan nopeuttaa määräyskirjan saamista.

Tuo pätee kaikilla aloilla, sillä se perustuu (muistaakseni) työsopimuslakiin. Kukaan hoitoalalla ei vaan ole tehnyt asiasta haloota ja siksi sen toimivuudesta hoitoalalla ei ole tietoa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikos jotain juttua ole ollut siita, etta jos tyovuorot jatkuvat suunnitellusti, kun maarayskirja loppuu -> katsotaan tyosopimuksen jatkuvan toistaiseksi? En ole kuullut kenenkaan vahvistavan sita oikeudessa, mutta eikos jonkinlainen ohje siita ole olemassa.

Enhan mina ulkomaan asukkina tietenkaan varma ole, mutta kuitenkin...

Toi pätee teollisuudessa, mutta ei hoitoalalla. Mutta kannattaa silti mainita siitä oh:lle, voi hiukan nopeuttaa määräyskirjan saamista.

Tuo pätee kaikilla aloilla, sillä se perustuu (muistaakseni) työsopimuslakiin. Kukaan hoitoalalla ei vaan ole tehnyt asiasta haloota ja siksi sen toimivuudesta hoitoalalla ei ole tietoa.

Kyselin tuota jo aiemmin Tehyn lakimieheltä, ja pätee myös meidän alallamme. Muistaakseni Työsopimuslain 9§.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikos jotain juttua ole ollut siita, etta jos tyovuorot jatkuvat suunnitellusti, kun maarayskirja loppuu -> katsotaan tyosopimuksen jatkuvan toistaiseksi? En ole kuullut kenenkaan vahvistavan sita oikeudessa, mutta eikos jonkinlainen ohje siita ole olemassa.

Enhan mina ulkomaan asukkina tietenkaan varma ole, mutta kuitenkin...

Toi pätee teollisuudessa, mutta ei hoitoalalla. Mutta kannattaa silti mainita siitä oh:lle, voi hiukan nopeuttaa määräyskirjan saamista.

Tuo pätee kaikilla aloilla, sillä se perustuu (muistaakseni) työsopimuslakiin. Kukaan hoitoalalla ei vaan ole tehnyt asiasta haloota ja siksi sen toimivuudesta hoitoalalla ei ole tietoa.

Kyselin tuota jo aiemmin Tehyn lakimieheltä, ja pätee myös meidän alallamme. Muistaakseni Työsopimuslain 9§.

Työsopimuslaki

6 luku

5§ Sopimussuhteen hiljainen pidennys

Jos työnantaja sallii työntekijän jatkaa työtä sopimuskauden tai irtisanomisajan päättymisen jälkeen, katsotaan sopimussuhdetta jatketun toistaiseksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Millasia määräyskirjoja on olemassa. Meillä pomolta tulee vain hänen allekirjottama papru ja siinä kaikki tiedot plaa plaa. Itse en siis pistä nimeäni mihinkään. Miusta tää on aika outoa. Ainakin edellisessä ammatissa päivähoitajana kaikissa työsopimuksissa oli myös työntekijän allekirjotus. Nyt siis työskentelen lähihoitajana tk:ssa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Millasia määräyskirjoja on olemassa. Meillä pomolta tulee vain hänen allekirjottama papru ja siinä kaikki tiedot plaa plaa. Itse en siis pistä nimeäni mihinkään. Miusta tää on aika outoa. Ainakin edellisessä ammatissa päivähoitajana kaikissa työsopimuksissa oli myös työntekijän allekirjotus. Nyt siis työskentelen lähihoitajana tk:ssa.

Työsopimuksessa pitää olla myös työntekijän allekirjoitus. Työsopimus pitää kirjoittaa myös ennen työn aloittamista. Mitään muuta mallia ei kannata hyväksyä.  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, monesti on käynyt niin, että soppari on tullut pätkän jälkeen kotiin allekirjoitettavaksi. Ja KSSHP:ssä lyhyisiin suhteisiin ei ole mun allekirjoitusta tarvittukaan, tulee vähän niin kuin tiedoksi vaan mulle. Jos pätkä ylittää tietyn pituuden (kun nyt en vaan muista että minkä), niin KSSHP tarvii siihen sitten jo työntekijänkin allekirjoituksen. Muissa paikoissa keskisessä Suomessa on laitettu aina omakin nimi paperiin. Eräässä paikassa oli käytössä keikkoja ja tuntityötä varten erillinen lista, johon vastaava sh teki rivin niistä päivistä, mitkä sovittiin ja aina etukäteen tai viimeistään työvuoron alussa. Vei pomolta vähän kirjuuttamista pois, mutta tätä varten oli sitten tarvittaessa työhön kutsuttavan sopimus alla voimassa.

Kaverilla kirjoitettiin taannoin määräaikainen sopimus, määräaikainen työantajan puolesta, johon ei kirjoitettu määräaikasuuden syytä. Lienee siis kyseessä lain mukaan toistaiseksi voimassa oleva sopimus, vaikka päättymispäivä näkyykin. Näiden kanssa kun osaisi olla tarpeeksi tarkkana. Itse kierrätän mielelläni asioita liitossa, sitä vartenhan mä siihen kuulun että se auttaa tässä asiassa.

Jos vasara on ainoa työkalu, niin kaikki ongelmat alkavat näyttämään nauloilta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...