Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

atas

siviilivaatetus versus valkoinen uniformu

Recommended Posts

atas

Hei kaikki innostuneet palstalaiset

Haluan tiedustella teiltä seuraavaa: Siinä sairaalassa jossa olet töissä, käyttääkö henkilökunta talon tarjoamaa suojavaatetusta vai työskenteleekö hoitohenkilökunta siviilivaatetuksessa? Erityisesti toivon vastauksia suljetun osaston henkilökunnalta. Lisäksi haluan tietää missä sairaalassa työskentelet[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 31.03.07 - klo:10:55

Lisäys edelliseen viestiin. Haluan vielä tietää miksi käytätte sairaalan tarjoamaa suojavaatetusta tai miksi pukeudutte siviilivaatteisiin. ja vielä jos saan vaivata, voitteko kertoa erilaisten käytäntöjen plussat ja miinukset.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
psyhoi

Oman sairaanhoitopiirin yhdeksästä suljetusta psyk. osastosta kaksi käyttää työvaatteita. Ne ovat geropsykiatrinen ja pidempiaikainen kuntoutusosasto. Syy miksi saatiin suoja / työvaatetus oli ajoittaiset erite ongelmat potilailla, muutoin talon johto ei olisi niihin suostunutkaan.

Itse olen tyytyväinen suojavaatteisiin, varsinkin kun ne ovat ihan inhimillisen näköiset. Olen käynyt suoja / työvaatteet päällä potilaiden kanssa asioimassa ns. "ihmistenilmoilla" ja ei ne päällä erotu mitenkään. Osaston henkilökunta sai valita vatteita isommasta  valokoimasta, joten jokaiselle tuli vähän erilainen vaatekerta ja mitään yhtenäisunivormua ei muodostunut.

Itse en näkisi suoja / työvaatteissa mitään miinusta, ne ovat saavutettu etu. Säästäähän siinä myös omia vaatteitaan.

Meidänkin talosta löytyy hoitajia joiden  mielestä suoja / työvaatteet häritsee terapeuttista ilmapiiriä, me henkeä ja hoitajien yksilöllisyyttä.  Voi hel...ti  ::) 

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
otto

Suljetuilla kaikki käyttävät vähintään takkia. Avo-osastolla ei kai juuri kukaan käytä talon valkoisia. Yhtäläisessä työvaatetuksessa on hyviä puolia. Yhdellä vilkaisulla näkee ketkä ovat henkilökuntaa(naamasta ei aina voi sanoa samaa >:D.) Toinen mikä tulee mieleen on se että ei tule leninkien ja neuleiden hienoudessa kilpavarustelua. Joskus näkee hoitajia jotka ovat kuin juhliin menossa. Ja kun niitä eritteitä ja likaisia potilaitakin on joskus vastaan tullut.

Tulossa on joku "ohjesääntö" pukeutumiseen, mutta ainakin sen jossain versiossa luki "psykiatriassa soveltuvin osin"

Juu ja muuta ei ole tarjolla kuin kokovalkoista. Naisilla taitaa olla muutama kolttu jossa on olkapäillä hennot raidat.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
SiskoH

Meillä aikuispsykiatrian puolella kahdella suljetulla osastolla (kuntoutus- ja "psykogeriatrinen" lainausmerkeissä siksi, ettei se ole virallisesti psykogeriatrinen) käytetään suojavaatteita. Yhdellä osastolla käytetään omia vaatteita ja meillä vastaanotto-osastolla on vaihteleva käytäntö - toisilla on vain suojatakki ja omat vaatteet, toisilla on käytössä koko suojavaatetus (housut + takki).

Kirjavaa käytöntöä eri osastoilla siis.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras

Entäpä lastenpsykiatriassa?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
JKKK

Meidän keskussairaalan kaikilla psykan osastoilla pidetään siviilivaatteita. Joskus näkee miehillä sairaalan valkoisen t-paidan ja jokunen aika sitten, kun "kopissa" oli huonokuntoinen, runsaasti kaikkia mahdollisia eritteitä tuottava potilas oli itsellänikin yhden vuoron ajan suojavaatetus. Toki niitä vaatteita joskus sotkeentuu ja hajoaa, käytäntö ei kuitenkaan ole muuttunut. Tilanne lienee eri "oikeissa mielisairaaloissa".

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
fragile

Meillä on valkoset takit, joita taitaa kyllä kaikki päivä-/iltavuoroissa osastolla ollessaan käyttää. Yövuoroissa joskus omat vaatteet. Sairaalan ulkopuolella siviilit päällä; retkillä, kävelyillä jne.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Touko

Siviilivaatteet koko remmillä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Oinaspässi

Omissa kamppeissa ollaan. Vuosien ruinaamisen jälkeen saatiin ostaa mieleiset ulkoiluasut ja kengät (oli siinä joku summa kattona), oli nääs aina omat kamat kurassa ja rikki: Futista lasten kanssa, piilosta, purkkista, kaatumista, riekkumista, yms.. ::)

Osasto yritetään pitää "kodin omaisena" joten valkoinen asua ei tunnu luontevalta.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
eh-neito

Minimivaatimus työnantajan puolelta on valkoinen takki. Alla saa siis pitää siviilivaatteita. Veikkaisin että noin puolet kantavat talon vaatteista vain sitä takkia ja puolella porukasta on kokovalkoinen asu.

Itse kuulun enimmäkseen tuohon ensimmäiseen ryhmään. Tosin kesällä ne valkoiset housut ovat viileämmät kuin omat farkut ja silloin tulee usein pidettyä talon housuja jo senkin takia (osastolla tulee helposti kuuma eikä tuulettaa oikein voi). Ja tuleehan sitä kokovalkoista asua tietenkin käytettyä myös jos on tekemisissä eritteiden kanssa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
SiskoH

Täälläpäin lasten- ja nuortenpsykiatriassa hoitajilla taitaa olla siviilit päällä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
ade

Moi kaikki...ole tteko huomanneet,että on olemassa myös värikkäitä työvaatteita Ei tarvi siviilejä pitää ,on se työ aina sen verran sottasta et mielellään vaihtaa...terveisiä kaikille ;)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
zibrus

Ymmärrän siviilit lasten-ja nuorten osastoilla, mutta ärsyttää kun ns. masennusosastolla niitä pitää pitää, osastonhoitajan päähänpisto. Kaikilla muilla suljetuilla, niin akuuteilla kuin kuntouttavilla ollaan valkoisissa. Ite nuorena hoitajana koen työvaatteet "suojana", on helpompi olla hoitajana omankin ikäisille potilaille, ei yritetä ystävystyä vaan pysyy se hoitajan/potilaan rooli selkeänä. Sitäpaitsi oksennuksia, verta yms eritteitä on todella kiva siivota omissa vaatteissa!!! ja korvaus on huikeat 6€/kk. angry.png

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
avohoitsu

Ymmärrän siviilit lasten-ja nuorten osastoilla, mutta ärsyttää kun ns. masennusosastolla niitä pitää pitää, osastonhoitajan päähänpisto. Kaikilla muilla suljetuilla, niin akuuteilla kuin kuntouttavilla ollaan valkoisissa. Ite nuorena hoitajana koen työvaatteet "suojana", on helpompi olla hoitajana omankin ikäisille potilaille, ei yritetä ystävystyä vaan pysyy se hoitajan/potilaan rooli selkeänä. Sitäpaitsi oksennuksia, verta yms eritteitä on todella kiva siivota omissa vaatteissa!!! ja korvaus on huikeat 6€/kk. angry.png

Anteeksi, nyt utelen vähän aiheen ulkopuolelta, mutta... Mulla on aina työpaikka tarjonnut suojavaatteet, omissa saa olla "omalla vastuulla" mutta tunnistettavuuden vuoksi työnantaja suosittelee työpaikan suojavaatetusta.

Siis itse ihmettelyn aiheeseen: Maksetaanko tuo korvaus 6€/kk sulle joka kuukausi palkassa, vai miten? Saako verotuksessa mitään työvaatevähennyksiä tms.? miten muilla, joilla siviilit päällä työssä? :- huh.gif

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
zibrus

No meil se maksetaa 2x vuodessa könttäsummana, en tiiä muista saman puljun osastoista. Ite olisin mieluusti ilman tota korvausrahaa, ku sais vaan olla tavallisis valkosis, ei tarttis pyykätä ja aina olla miettimäs mitkä vaatteet olis käytännölliset tänään. Pääsääntösesti pidän tosi erilaisii vaatteita töissä mitä vapaalla, just esim. tunnistettavuuden takii.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
pötkö

Meidän osastolla ollaan siviileissä, ja se on mun mielestä hyvä. En oikein näe mitään pointtia pitää suojavaatteita, harvemmin siellä on mitään miltä täytyisi suojautua. Muutenkaan akuuttipsykiatrian puolella ei niitä juurikaan käytetä, pari osastoa taitaa olla missä potilaiden kunnon takia ne ovat paikallaan. Oikeuspsykiatrialla niitä käytetään enemmän, tosin sielläkin sain keikkalaisena valita olenko siviileissä vai suojavaatteissa. Psykogeriatrialla sitten tietenkin eri juttu, siellä niitä on vähän pakkokin käyttää. Nuorisopuolella ollaan siviileissä.

Mä itse tykkään että saa pitää omia vaatteita. Kyllä se hoitajan ja potilaan rooli pysyy selkeänä ilman valkoista nuttuakin. Mun mielestä ne valkoiset (niin tai ne missä on raidat olkapäillä, eheh hehh he) ovat ennen kaikkea suojavaate joita pidetään silloin kun lentää oksakusipaska. Ainakaan tolla osastolla missä mä olen töissä, ei ole vastaan tullut tilanteita joissa pitäisi näkyä sadan metrin päähän että "minä olen hoitaja". Lisäksi ihan itsekäs käytännön syy tykätä siviileistä: 99% työvaatteista on sellaisia, että koko ajan tuntuu että on jonkun toisen vaatteet päällä ja näyttää vähintään idiootilta. Omat vaatteet yleensä sopii paremmin päälle ja niillä idiootinnäköisyyttä voi vähentää n. 35%.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kingston

Meillä näyttää olevan siviilit ja valkoinen takki, kun tuolla käytävillä liikkuvat. Näin on varmaan hyvä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
PUTte

Aikuisten akuuttipsyk.os:lla työskentelen norm.vaatteissani. Srla:ssa oik.psyk. käyttää "valkotakkia" ja osa kunt.osastoista myös. Srla tarjoaa työvaatteeksi vanhoja "valkotakkeja" tai erilaisia/värisiä liivejä, joissa "taskutilaa". "Valkotakki" on ihan jees silloin, jos on vaara "bioroiskeista" tai tarvitaan ns. "valkotakkiauktoriteettiä"... ;)  ;)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Hoitaja80

Meidän talossa vanhusosasto käyttää valkoista takkia, nuorisopuoli taitaa olla siviilit päällä ja meillä aikuispsyk. osastoilla voi olla joko siviileissä tai tilata sinisiä/punaisia pikeepaitoja ja työhousut.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Marko

jeps, lasten & nuorisopsykiatriassa käytetään omia vaatteita

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
sera

Lastenpsykan puolella oma vaatetus. On kaikille mukavampaa 8)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kultahippu

Täälläpäin lasten- ja nuortenpsykiatriassa hoitajilla taitaa olla siviilit päällä.

Meillä ainakin kaikki kulkee siviileissä sekä osastolla että polilla. Siis lastenpsykiatriassa työskentelen, samanlaisia kokemuksia myös nuorisopuolelta. Älytöntähän se oliskin uniformua käyttää, kun ei ole silleen mitään hygieniasyytä. Siivoojat on meillä ainoot, joilla työasu, ja labrahoitajilla, kun käyvät ottamassa näytteitä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Mursu

Meillä akuuttipsykiatrian osastoilla käytetään pääsääntöisesti koko valkoisia. Talon johto edellyttää kaikkien hoitotyöntekijöiden tekevän näin. Tosin tätäkään sääntöään eivät valvo. Osalla osastoista henkilökunta edellyttää siviilivaatteita myös keikkalisilta. Itse suosion ihan jo säästö syistä suojavaatetusta, ei kulu tai likaannut köyhän pihin hoitajan vaatetus. Saatika, että rupeaisin miettimään miten sitä olisi töihin pukeuduttava.

"Valkotakki" on ihan jees silloin, jos on vaara "bioroiskeista"

Sitä arvostaa kummasti suojavaatteita kun saa esim. kuukautisveret tai portatiivin sisällön päälleen.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Psykotar

Meillä aikuispsykiatrian puolella käytetään pääasiassa talon puolesta vaatteita. Välillä on niin sottaista puuhaa, eritteitä saattaa lennellä jne  ;D että en haluasikaan käyttää omia vaatteita. Jotkut käyttää omia housuja mutta takit on talon puolesta kaikilla.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Asylum

Avoimella akuuttiosastolla olin harjoittelussa ja omia vaatteita + liiviä käytettiin. Väki oli sentään niin hyvin itsensä hallitsevia, että biojätettä ei syntynyt asiaankuulumattomissa paikoissa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille