Jump to content
MAINOS

2. asteen opiskeluterveydenhuollon asetuksen toteuttaminen?


Vieras: Toivotonta

Recommended Posts

Vieras: Toivotonta

Hei!

Olen juuri aloittanut 2. asteen oppilaitoksen terkkarina ja olen raapinut pääni puhki terveystarkastusten sekä asetuksen toteuttamisen suhteen. Koen, että ammatillisen reformin voimaantulon jälkeen nykyistä asetusta on lähes mahdotonta toteuttaa sellaisenaan. Opiskelijat tuntuvat vaihtavan ryhmiä, keskeyttävän tai lopettavan opintoja lähes kuukausittain ja lisäksi uusia opiskelijoita ilmestyy kuin tyhjästä ilman minkäänlaista ennakkoilmoitusta. Pidä näistä tarkastusten toteutumisista sitten kirjaa...

Aiemmin työssäni peruskoulujen terkkarina olen tottunut oppilaiden tulevan kutsuttuna terveystarkastukseen ja yhteistyön opettajien kanssa sujuvan ongelmitta. Nyt kuitenkin olen jo törmännyt opiskelijoihin, jotka eivät kehoituksista huolimatta saavu terveystarkastuksiin saati sitten ilmoita ajan peruuttamisesta. Lisäksi yhteistyö oppilaitoksen henkilökunnan kanssa on mutkikasta eikä tieto esim. työpaikalla tapahtuvasta oppimisjakson ajankohdasta kantaudu terkkarin tietoon. On erittäin hankala yrittää suunnitella minkäänlaista aikataulua itselle saati sitten lääkärintarkastuksille.

Esimiehen kanssa asiasta keskustelin, mutta sain vastaukseksi että 2. asteen opiskelijat ovat jo niin "isoja" että heidän peräänsä ei tarvitse katsoa ja terveystarkastukset ovat vapaaehtoisia. Onhan se näinkin, mutta sillä ajatustavalla asetuksen toteutuminen jää erittäin heikoksi jollei näitä märkäkorvia hae kädestäpitäen vastaanotolle terveystarkastukseen.

Olisiko täällä joku jo kokeneempi opiskeluterveydenhuollon terkka, jolla olisi reformin voimaantulon jälkeen jo homma hanskassa ja osaisi kertoa toimivia vinkkejä homman alkuunsaamiseksi. Edeltäjältäni saama perehdytys oli yhtä tyhjän kanssa ja ilmaan jäi leijumaan liikaa vastaamattomia kysymyksiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Jaa-a... eipä taida mullakaan olla sen enempää vinkkiä, kun suoritin harjoitteluni (opiskeluterveydenhuollossa) ennen tuota reformia... muuta kuin tuo että terveystarkastukset on vapaaehtoisia, et jos ei viesteistä huolimatta tule vastaanotolle, niin 🤷‍♀️.

Sillon ku ite olin harkassa, niin muistan kyllä mun ohjaajan välillä selvittäneen kyseisen luokan lukkarin intrasta ja soittaneen opelle jotta hän voisi sitten käskyttää opiskelijan tarkastukseen siltä istumalta (”hauskaa” tosin oli kun kyseinen ope saattoi olla ihan et jaa-a, kukakoos se noista pojista tuolla on). Se oli kanssa luokka jolta varmaan moni ek ois halunnu tulla... mutta nykyään kun on just tuo reformi-homma ja ollaan enempi vielä työssäoppimassa jne., niin hankalampaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Itse tein niin, että jos opiskelija jätti kaksi kertaa tulematta, niin en enää kutsunut uudestaan. Paljon opiskelijat kyllä peruu, siirtää ja jättää tulematta. Olen kyllä myös laittanut ryhmänohjaajille viestiä, että tarkastukset tulossa, infoa opiskelijoita, että lukevat viestejään.  Naamanikin kävin näyttämässä lukuvuoden alussa ja kertomassa mistä opiskeluterveydessä on kyse jne.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...