Jump to content
MAINOS

rokotus ja anafylaksia


Vieras: teehoo

Recommended Posts

Olen th nimimerkkini mukaisesti ja meille on koulutuksessa painotettu mahdollista anafylaksiavaaraa rokotettaessa niin, että sen osaa vaikka unissaan. 

Kuinka paljon sairaanhoitajille puhutaan anafylaksia vaarasta? Törmään tähän asiaan aina välillä: työpisteeni sairaanhoitajat hakevat neuvolasta tetanus tai hepatiittirokotteita  kotiväelleen, ja katsovat kummastuneena kun lykkään heille samalla epipenin mukaan.  Meille th:lle on painotettu aina, että ikinä ei saa rokottaa jos ei adrenaliinit ole samalla käden ulottuvilla. Todennäköisemminhän sen anafylaksian saa muuten kuin rokotteesta, mutta kuitenkin.  Vastavalmistuneena melkein pelkäsin rokottamista, kun siitä voi tulla anfylaksia.... hieman liiotellen sanottuna.  Onko koulutuksessa vielä sama linja  - yli 10 vuotta sitten valmistunut kyselee?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Oon itse valmistunu -98 sairaanhoitajaksi. Silloin meille opetettiin, että myö ei pistetä rokotteita, terkkarit tekee sen. Siis pääsääntöisesti. Kyllä tuosta analyfaktisesta shokista silloin puhuttiin.

Psykan puolella harvemmin terkkareita näkee. Influenssa piikit ollaan pistetty silloin kun lääkäri on osastolla. Ja kyllä meiltä tuo epipen löytyy jääkaapista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä ainakin meille puhutaan anafylaksiasta paljonkin sh-opinnoissa ja on varoiteltu juuri ettei kannata kotona pistellä jne. Kyllä siis jokaisen (ainakin meidän luokalta) valmistuvan sairaanhoitajan pitäisi tuo homma hallita vaikka unissaankin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Melko vähän puhuttiin mielestäni asiasta -toisaalta on voinut olla myös kuntelu poissa päältä... (siis niinkin voi käydä  :D ) Joskus joku työkaveri pyytänyt töissä pistämään jotain hepatiitti tms. rokotteita, mutta siellä toki lääkkeet ollut lähellä jos anafylaksia olis iskenyt. Tiedän toki monia, jotka tosiaan kotona pistävät rokotteita ja kun sitä kummastelee niin naureskelevat vaan, että ei koskaan aikaisemminkaan mitään ole tullut.. Niinpä?!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Meidän opinnoissa anafylaktinen shokki käytiin Mantoux'n kokeen yhteydessä. Onhan siitä puhuttu aikaisemminkin, mm. lastentaudeissa, mutta tuossa opintojaksossa se oli tenttikysymyksenä, siis se anafylaktisen shokin hoito.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Otsikosta tuli mieleeni eräs case: potilaalle pistettiin Tetanus-booster ja sai graavin anafylaktisen reaktion. Onneksi oli siirtymässä polilta vuodeosastolle jatkohoitoon eli sai reaktion polilla.

Kuinkahan paljon tapahtuu sitä, että annetaan rokote ja sanotaan "ole hyvä ja näkemiin" ilman asianmukaista seurantaa rokottamisen jälkeen?

It`s nice to be important but it`s more important to be nice.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen järjestelmällisesti kieltäytynyt pistämästä rokotteita esim. tilanteessa joissa suvulla on varaa matkustaa toiselle puolelle maailmaa, mutta sitten pihtaavat tk-maksussa tms. Syynä siis ei kuitenkaan ole ollut kateus vaan se että meille yksiselitteisesti opetettiin, että vain terkkareilla on lupa rokottaa.

Miksi ottaisin vastuun asiasta, joka ei minulle kuulu?

Itselläni on omakohtainen ja -nahkainen kokemus vähän vakavammasta anafylaktisesta reaktiosta siedätyshoidon aikana. Kokemus oli pelottava,

ja se opetti kyllä suhtautumaan kunnioittavammin muihinkin piikkeihin.

"Kun tulee risteykseen, pitää kääntyä sinne, minne on menossa."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

OT:

Ja kyllä meiltä tuo epipen löytyy jääkaapista.

Eikö se nimenomaan ole niin, että sitä EI missään nimessä SAA säilyttää kuin huoneenlämmössä?  huh.gif

Mutta mitä aiheeseen tulee niin minäkään en kyllä tuttuja pistele - en varsinkaan pistäisi ellei olisi adrenaliinia hollilla.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Reilun vuoden olen opiskellut ja kolmessa tai neljässä kokeessa on kysytty anafylaksian oireet ja hoito. Kyllä siitä puhutaan, eikä haittaa vaikka puhutaan lisää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuinkahan paljon tapahtuu sitä, että annetaan rokote ja sanotaan "ole hyvä ja näkemiin" ilman asianmukaista seurantaa rokottamisen jälkeen?

Tuohon yllämainittuun....varmasti paljon. Itse sanon asiakkaille aina, että heidän pitää odottaa hetki ennekuin posituvat neuvolasta. Sitten ne tuijottaa hoo moilasena että miksi? Sitten jotain yleistä selitän, että aina kun saa rokotuksen tai lääkettä tms... niin voi tulla huono olo tai allergiaa.

Siitä anafylaksia riskistä; olen tosiaan itse kokenut sen melkein peikkona rokottamiseen liittyen, niin paljon siitä meille puhuttiin. Käyn välillä yhdellä sivukoululla, joka on kaukana kaikesta, ja rokotan lapset vain niinä päivinä kun lääkäri on mukana. Koululaisethan saa tetanus- ym. rokotteen siinä 5.-6. luokana aikana, ja silloin on lääkärintarkastuskin.

Muokkaus:lainaukset

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Epipen ja Epipen jr.

Säilytys:

Säilytettävä huoneenlämmössä (+15-+25 asteessa) omassa pakkauksessaan ja valolta suojattuna. Ei saa joutua lasten käsiin. Varottava jäätymistä.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oma poikani sai anafylaktisen reaktion toisen pentavacin kohdalla. Ja ISO  miinus th:lle joka ei todellakaan tiennyt mitä tehdä. Mulla sitten taas on aina pojalle mukana epipen jonka sitten pojalle reiteen tökkäsin. Th meni niin paniikkiin että minä itse juoksin pojan kanssa vastaanottoon ambulanssia tilaamaan. Pojan henki sentään pelastui mutta jonkun muun poika olisi voinu kuolla...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja ISO  miinus th:lle joka ei todellakaan tiennyt mitä tehdä. Mulla sitten taas on aina pojalle mukana epipen jonka sitten pojalle reiteen tökkäsin. T

Rokotteista tosi harvoin tulee kunnon anafylaksiaa, mutta silti..

Mä olen sitä mieltä, että terkkarit on hyviä siinä TERVEEN ihmisen hoidossa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja ISO  miinus th:lle joka ei todellakaan tiennyt mitä tehdä. Mulla sitten taas on aina pojalle mukana epipen jonka sitten pojalle reiteen tökkäsin. T

Rokotteista tosi harvoin tulee kunnon anafylaksiaa, mutta silti..

Mä olen sitä mieltä, että terkkarit on hyviä siinä TERVEEN ihmisen hoidossa...

Ja koska rokotukset kuuluvat miltei jokaisen TERVEEN ihmisen hoitoon, pitäisi mielestäni jokaisen terkkarim osata anafylaktisen reaktion hoito. Siis enemmän kuin vain 112....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja ISO  miinus th:lle joka ei todellakaan tiennyt mitä tehdä. Mulla sitten taas on aina pojalle mukana epipen jonka sitten pojalle reiteen tökkäsin. T

Rokotteista tosi harvoin tulee kunnon anafylaksiaa, mutta silti..

Mä olen sitä mieltä, että terkkarit on hyviä siinä TERVEEN ihmisen hoidossa...

Ja koska rokotukset kuuluvat miltei jokaisen TERVEEN ihmisen hoitoon, pitäisi mielestäni jokaisen terkkarim osata anafylaktisen reaktion hoito. Siis enemmän kuin vain 112....

Niinhän se PITÄIS. Mutta koska reaktiot on niin harvinaisia, niin.. 8)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

heitän toisinaan keikkaa yksityiselle lääkäriasemalle ja siellä sairaanhoitajat antavat rokotteet. Olen kysellyt, että miten on, kun minulle on "opetettu" ettei rokotus kuulu sh:n toimenkuvaan,mutta siellä se kuulemma kuuluu- ja samoin muilla yksityisillä lääkäriasemilla. Toki muutkin lääkkeet ovat käden ulottuvilla, mutta harvoin asiakkaat jäävät istuskelemaan pistoksen jälkeen-edes muutamaksi minuutiksi. Ja nyt näiden uusien ohjeiden mukaan jopa keltakuumerokotuksen voi antaa ilman lääkärissä käyntiä..En tosin tiedä, onko se jotenkin muita "vaarallisempi" rokotus ja täytyisikö sen aiheuttamaa allergista reaktiota pelätä enemmän kuin muiden?

Työ on vain sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

lainaus cisseltä:

Oma poikani sai anafylaktisen reaktion toisen pentavacin kohdalla. Ja ISO  miinus th:lle joka ei todellakaan tiennyt mitä tehdä. Mulla sitten taas on aina pojalle mukana epipen jonka sitten pojalle reiteen tökkäsin. Th meni niin paniikkiin että minä itse juoksin pojan kanssa vastaanottoon ambulanssia tilaamaan. Pojan henki sentään pelastui mutta jonkun muun poika olisi voinu kuolla...

* * * * *

Tostahan saisit tehdä johtoportaalle huomautuksen, että panostavat hoitajien koulutukseen - myös sen peruskoulutuksen jälkeen. Harvinaisia ne on, mutta kyllä mulla on mielessä koko ajan. Anafylaksiat tuntuu myös lisääntyneen tosi paljon, lähinnä ruoka-aineisiin liittyen, joten jokapäiväistä se  tuntuu olevan.

Miten muuten, oliko pojallasi mitään oireita ekasta pentavacista tai oliko siinä joku aineosa, mikä anafylaksian laukaisi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

lainaus cisseltä:

Oma poikani sai anafylaktisen reaktion toisen pentavacin kohdalla. Ja ISO  miinus th:lle joka ei todellakaan tiennyt mitä tehdä. Mulla sitten taas on aina pojalle mukana epipen jonka sitten pojalle reiteen tökkäsin. Th meni niin paniikkiin että minä itse juoksin pojan kanssa vastaanottoon ambulanssia tilaamaan. Pojan henki sentään pelastui mutta jonkun muun poika olisi voinu kuolla...

* * * * *

Tostahan saisit tehdä johtoportaalle huomautuksen, että panostavat hoitajien koulutukseen - myös sen peruskoulutuksen jälkeen. Harvinaisia ne on, mutta kyllä mulla on mielessä koko ajan. Anafylaksiat tuntuu myös lisääntyneen tosi paljon, lähinnä ruoka-aineisiin liittyen, joten jokapäiväistä se  tuntuu olevan.

Miten muuten, oliko pojallasi mitään oireita ekasta pentavacista tai oliko siinä joku aineosa, mikä anafylaksian laukaisi?

Ensimmäienn pentavac annettiin lääkärin vastaanotolla oireetta, siksi th sai sen laittaakin.  Pojalla on paha maito-ja vehnäallergia, siksi mukana kulkee  epipen jr. Tutkimukset vielä kesken tuon rokotusreaktion tiimoilta.

Ja kyllähän se TERVE lapsikin voi anafylaktisen reaktion saada.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

heitän toisinaan keikkaa yksityiselle lääkäriasemalle ja siellä sairaanhoitajat antavat rokotteet. Olen kysellyt, että miten on, kun minulle on "opetettu" ettei rokotus kuulu sh:n toimenkuvaan,mutta siellä se kuulemma kuuluu- ja samoin muilla yksityisillä lääkäriasemilla. Toki muutkin lääkkeet ovat käden ulottuvilla, mutta harvoin asiakkaat jäävät istuskelemaan pistoksen jälkeen-edes muutamaksi minuutiksi. Ja nyt näiden uusien ohjeiden mukaan jopa keltakuumerokotuksen voi antaa ilman lääkärissä käyntiä..En tosin tiedä, onko se jotenkin muita "vaarallisempi" rokotus ja täytyisikö sen aiheuttamaa allergista reaktiota pelätä enemmän kuin muiden?

Aikaisemmin keltakuumerokotus on pitänyt pistää lääkärin vastaanotolla sen takia, koska keltakuumerokotuksesta kirjoitetaan keltainen rokotuskortti, johon aikaisemmin on kelvannut vain lääkärin allekirjoitus. Vastaisuudessa uuden mallisiin kortteihin kelpaa myös valtuutetun rokottajan eli terveydenhoitajan allekirjoitus. Meillä on kyllä toimittu niin, että terkka on rokotteen pistänyt ja pyytänyt lääkärin allekirjoituksen sitten, kun seuraavan kerran lääkäriin törmää....  ;D

Rokote sinänsä ei aiheuta mitään sen kummallisempia oireita kuin muutkaan rokotteet. Ja keltakuumerokotustodistus kannattaa olla aina matkustaessa mukana, ei pääse tullista läpi, jos menee sellaiseen maahan, jossa sitä vaaditaan...

Ehkäpä elämä onkin vain sitä miltä tuntuu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja keltakuumerokotustodistus kannattaa olla aina matkustaessa mukana, ei pääse tullista läpi, jos menee sellaiseen maahan, jossa sitä vaaditaan...

OT, Olin lähdössä Angolaan, ja tuli hiukan hoppu keltakuumerokotuksen kanssa. Rokotustodistus piti olla passin välissä. Kaveri sitten tuikkasi mulle rokotteen ja leimasi todistuksen partiolippukunnan leimalla ;D Läpi meni.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

lainaus cisseltä:

Oma poikani sai anafylaktisen reaktion toisen pentavacin kohdalla. Ja ISO  miinus th:lle joka ei todellakaan tiennyt mitä tehdä. Mulla sitten taas on aina pojalle mukana epipen jonka sitten pojalle reiteen tökkäsin. Th meni niin paniikkiin että minä itse juoksin pojan kanssa vastaanottoon ambulanssia tilaamaan. Pojan henki sentään pelastui mutta jonkun muun poika olisi voinu kuolla...

* * * * *

Tostahan saisit tehdä johtoportaalle huomautuksen, että panostavat hoitajien koulutukseen - myös sen peruskoulutuksen jälkeen. Harvinaisia ne on, mutta kyllä mulla on mielessä koko ajan. Anafylaksiat tuntuu myös lisääntyneen tosi paljon, lähinnä ruoka-aineisiin liittyen, joten jokapäiväistä se  tuntuu olevan.

Miten muuten, oliko pojallasi mitään oireita ekasta pentavacista tai oliko siinä joku aineosa, mikä anafylaksian laukaisi?

Ensimmäienn pentavac annettiin lääkärin vastaanotolla oireetta, siksi th sai sen laittaakin.  Pojalla on paha maito-ja vehnäallergia, siksi mukana kulkee  epipen jr. Tutkimukset vielä kesken tuon rokotusreaktion tiimoilta.

Ja kyllähän se TERVE lapsikin voi anafylaktisen reaktion saada.

Totta kai se tervekin sen voi saada, mutta sillä kyselin kun ovat sen verran harvinaisia.  Kananmuna-allergia on huomioitava joidenkin rokotteiden kohdalla, (pistetään siis lääkärin ollessa lähellä), mutta ei muiden ruoka-aineallergisten kanssa erityistoimia ole.  Mm. äm-korvikkeesta anafylaksian saanut rokotettiin ihan niin kuin muutkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opiskelun aikana eräs opettaja väitti, ettei yksikään sh tai th saa rokottaa ennen kuin on käynyt erillistä rokotuskurssia jonka yhteydessä saa virallisen rokotusluvan (tämä kurssi kuului vapaasti valittaviin opintoihin ja oli sattumoisin juuri kyseisen opettajan vetämä). Lain mukaan rokotusluvan saa käsittääkseni siten, että työpaikan vastuulääkäri varmistaa että sh/th tietää mitä tekee ja osaa hoitaa anafylaksiaa ennen kuin saa rokottaa. Ja käytännössä mennään vain rohkeasti rokottamaan kenenkään varmistamatta sh:n tieto/taito-tasoa, ainakin yksityisillä lääkäriasemilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Th:n koulutuksessa syvennytään enemmän rokotuksiin ja niiden haittavaikutuksiin sekä tätä myöden myös anafylaktiseen sokkiin. Meillä oli ktl:n rokottajan käsikirja tenttikirjana ja se piti lukea aika tarkkaa, ymmärtääkseni sh:n koulutuksessa näitä juttuja ei niin tarkkaa käydä... 

Tästä syystä th:lla on oikeus pistää rokotteita heti valmistumisensa jälkeen mutta kyllähän sh:kin pistää paljon rokotteita ja ainakin osalla on ollut tietääkseni jonkin moista koulutusta asiasta  >:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Th:n koulutuksessa syvennytään enemmän rokotuksiin ja niiden haittavaikutuksiin sekä tätä myöden myös anafylaktiseen sokkiin. Meillä oli ktl:n rokottajan käsikirja tenttikirjana ja se piti lukea aika tarkkaa, ymmärtääkseni sh:n koulutuksessa näitä juttuja ei niin tarkkaa käydä... 

Tästä syystä th:lla on oikeus pistää rokotteita heti valmistumisensa jälkeen mutta kyllähän sh:kin pistää paljon rokotteita ja ainakin osalla on ollut tietääkseni jonkin moista koulutusta asiasta  :D

Voihan se olla,että kuulun vähemmistöön mutta olen sairaanhoitajana lukenut tenttiin tuota samaista Rokottajan käsikirjaa.Töissä pistelen rokotteita jos tarve sitä vaatii. Rehellisyyden nimissä voin sanoa myös kaksi kertaa kotona rokottaneeni, joskin sellaisella myrkyllä mitä ko.ihminen oli saanut jo aiemmin. Ehkä siinä oli pieni riski mutta kerroinpa sen myös tälle "kotipotilaalleni".Sitä paitsi se oli mun anoppi...  :D

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...