Camu.Nro3 Posted March 24, 2007 Share Posted March 24, 2007 Millä eväillä ihmiset ajavat hälytysajoa? onko taidoissa puutteita? Kertokaahan... "Minulla on omia mielipiteitä - vahvoja mielipiteitä, mutta en ole aina samaa mieltä niistä." -George Bush- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Exitus Posted March 24, 2007 Share Posted March 24, 2007 Kaipa se on kokemus millä siellä liikutaan. Ja se kokemus hankitaan ihan elävästä elämästä. Mielestäni siellä järjen käyttö sallittua on kun ajajellaan korkeita nopeuksia ja ohitellaan. Tärkeimmät pointit mitkä näin äkkiä tullee mieleen mitä tarttee hälytysajossa on ennakointi omavalppaus ja mitä muut tiellä liikkujat tekee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lance Posted March 24, 2007 Share Posted March 24, 2007 Kurssi käytynä, mutta myös kokemus opettaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Exitus Posted March 24, 2007 Share Posted March 24, 2007 Nii, ite en käyny kurssia. Olis varmaan käydä!!! siitä tulikin mieleen että missä ja mikä laitos/firma järkkää noita kursseja?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lance Posted March 24, 2007 Share Posted March 24, 2007 Kävin lähärikoulun järjestämä Tampereen poliisikoululla. Ymmärtääkseni sieltä (siis poliisikoululta kannattaa kysellä) :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Von Hoitsulander Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 Ei varsinaista hälyajokurssia. Suomen liikenneturvan kokeneiden kouluttajien liukkaat kelit ambulanssilla ja muuten on siperia opettanut. Onneks on pysyny järki aina sen verran päässä, että on voinu opetella ajaessa eikä ole tarvinut leikkiä sankaria. lihasmuisti on paras muisti Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maailman vahvin tyttö Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 En oo käynyt mitään kurssia, eikä muutenkaan ole mitään valtavaa hälytysajokokemusta. Ajokortti on kyllä ollut 9 vuotta, ja mun mielestä silläkin on jotain merkitystä (olettaen että on sitte ajanut kans). Siitä Nuottajärven kuskista kun sanottiin että oli 20-vuotias ja kokenut kuljettaja. Miten 20-vuotias voi olla kokenut kuljettaja? Kortti ollut max 2 vuotta. Kyllä se on juuri se liikenteen lukeminen ja ennakoiminen mikä kehittyy vuosien myötä. Ja olen aivan samaa mieltä siitä, että kurssejakin tärkeämpää on järki päässä, ennakointi ja maltti. "Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä." "Jaa KUHANSILMIÄ?!" Link to comment Share on other sites More sharing options...
dino Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 Ajokortti on kyllä ollut 9 vuotta, ja mun mielestä silläkin on jotain merkitystä Kyllä se näin on, nuorista kuskeista joilla vasta muutama vuosi ajokokemusta takana paistaa monesti epävarmuus poikkeavissa olosuhteissa ja yllättävissä tilanteissa. Itsellä on pari hälyajokurssia takana ja miljoona ajettua kilometriä rikkoontuu varmaankin tänä vuonna. Silti en koe olevani mitenkään erityisen hyvä kuski; varovaisuudella, rauhallisuudella ja rutiinilla olen kyllä pystynyt paikkaamaan tekniset ja ajotaidolliset puutteet tähän asti kohtalaisen hyvin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
#73 Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 Olihan se hälytysajokurssi lähärikoulussa, joka oli muistaakseni 0.25ov. Eli ei siitä juuri käytännön hyötyä ollut. Pääasiassa se oli sitä asenne kasvatusta, joka onkin mielestäni TÄRKEIN asia varsinkin nuoremmille kuljettajille. Itselläni parhaan hälytysajo koulutuksen on antanut työ, sekä raskaammalla kalustolla (paloautot), sekä sitten ambulanssilla. Opettavaisia on myös ajoittain työpaikalla pidettävät "videopalaverit", joissa käydään läpi hälytysajossa sattuneita tilanteita ja mietitään miten voidaan itse vaikuttaa eri tilanteiden kehittymiseen. Samaisissa palavereissa painotetaan tietenkin tilanteiden ennakointia. Parikertaa vuodessa järjestetään myös käsittelykoulutusta varsinkin raskaankaluston osalta, sillä onhan kuljettajan tunnetava kriitisessä tilanteessa ajoneuvon käyttäytyminen ja kyettävä hallitsemaan sitä. Yleensä hälytysajon vaaratilanteissa kuljettaja syyttää ensimmäisenä muita tienkäyttäjiä, sitten olosuhteita ja keliä ja mahdollisesti ajoneuvoa, eikä osaa ajatella että syy voikin olla ratin ja penkin välissä. Summa summarum... Taitava kuljettaja selviää tilanteesta johon viisas kuljettaja ei edes joudu! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oxanest Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 Meille ei lähihoitaja koulussa tarjottu minkäänlaista koulutusta/kurssia hälytysajosta, vaikka sitä kuinka yritimme vaatimalla vaatia... 8) Joten kyllä sitä on kokemuksen kautta opiskeltu... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Söppe Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 intissä, tuolla poliisikoulussa käyty päivän kurssi, VPK:ssa. Silti paras koulu tulee persettä kuluttamalla ratin takana. Liikenteessä on paljon vaaran paikkoja, sen takia ajan aina mahdollisimman lujaa että liikenteessä olo aika vähenee 8) Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy! Link to comment Share on other sites More sharing options...
vaniljahani Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 14 vuotta kortti ollut. Kaikilla mahdollisilla ajoneuvoilla tullut ajeltua ympäri suomea ja ambulanssia enemmän tai vähemmän 6 vuotta. En ole ollut ikinä millään kurssilla, mutta luontainen itsesuojeluvaisto on ohjannut ajatusmaailmaa ennakoivaan ajoon. Perstuntuma tiehen ja autoon yhdistettynä rauhalliseen ajotyylin on toiminut tähän mennessä. Jatkuva soljuva ennakoiva ajoneuvon eteneminen tilanteissa kuin tilanteissa on se mun juttu. Toiset ei tunnu oppivan kuin kantapään kautta ja toiset ei sittenkään. Mutta eihän ketään syyllistetä vaan yritetään opettaa ja neuvoa. En tiedä. kukin tyylillään... Pelastuslaitos iltaa, älkää rouva hätäilkö, me parannamme teidät tuota pikaa... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maailman vahvin tyttö Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 Jatkuva soljuva ennakoiva ajoneuvon eteneminen tilanteissa kuin tilanteissa on se mun juttu. Tää se tuntuukin olevan joillekin se vaikein omaksuttava. Kuka vaan osaa kiihdytellä ja jarrutella, mutta jos takana pitäis jotain pystyä tekemäänkin, niin aika heikkoa on jos joutuu keskittymään pitelemään jostain kiinni ettei lentele seinille. Välillä on tehny mieli heittää kuskia jollain, että rauhallisemmin saatana! "Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä." "Jaa KUHANSILMIÄ?!" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eppu83 Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 Ei minkäänlaista koulutusta/kurssia. Kuopion opistolla ajeltu ekaa kertaa ambulanssillaeli hiljaa normaalin liikenteen mukana. Eli siis itseoppinut. Talvella aloitin lanssilla ajelun, et siinä tuli jo varovaisuutta mukaan. Mutta joku kurssi olisi kyllä loistava käydä. Nyt on kortti ollut 6 vuotta ja aktiivista ajoa koko tuo aika. Nyt puolitoista vuotta vasta lanssin ratissa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ShTintti Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 Enpä ole kurssia käynyt, tosin mielessä se on käynyt että ei se pahaakaan tekisi. Itse paljon henkilöautolla ajan, noin 25000km/v, niin autolla on oppnut jotenkuten ajamaan. Mutta kyllä se hirvitty ambulanssin kuskin paikalle kammeta, kun silloin olin ihan ekaa kertaa myös pakettiauton puikoissa. Mutta ajamalla oppii. Itse en hälytysajoa ole ajanut kuin muutaman kerran, enemmän harjoitellut auton mittoja ja ominaisuuksia ihan normaaliajona. Voihan B varasuasteella tosiaan ajaa ihan normaalinopeudella... Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eh-neito Posted March 25, 2007 Share Posted March 25, 2007 Hälytysajokurssi käyty. Eihän siitä haittaakaan ollut (todellakaan!), mutta kattavampia niiden kyllä jotenkin pitäisi olla... Monet tututkin tuntuvat olevan sitä mieltä, että tällaiset kurssit ovat olleet AIVAN liian lyhyitä ja siellä on käyty läpi liian itsestäänselviä asioita. muoks:typot Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ensihoitaja Posted March 26, 2007 Share Posted March 26, 2007 Ei mitään varsinaista kurssia. Kortin BeC sain 18 v ja 4pv ja siitä asti ajanut lähes pävittäin. Ensimmäisen kerran ambulanssin rattiin 19v ja ei saanut hälyä ajaa. Alkuun pelkkiä paluu kyytejä ja kaupungilla pörräämistä. Tätä muutama ensimmäinen vuosi. Ja tietty ensimmäisenä palolaitoksella perutusharjoituksia. Lanssi viivalle aikaa 15s. No, ainakin osaan peruuttaa auton ihan mihin vaan. Eka kerran pillikyydille vasta valmistumisen jälkeen eli 23v ja silloinkin autolla, joka kulki kaasu lattiassa alamäkeen 140km/h, ettei vauhtisokeus päässyt yllättämään. Sen jälkeen kaikkea ajoa ja kaikilla autoilla. Alkuun liian kovaa >:D, nykyään järki päässä. Joskus pillitkin päällä alle sallitun nopeuden, jos tilanne on niin vaatinut. ;D Opettaja jumalan armosta... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.