Jump to content
MAINOS

Hälytysajokurssi, kurssinkäynyt vai itseoppinut?


Camu.Nro3

Oletko käynyt hälytysajokurssin?  

50 ääntä

  1. 1. Oletko käynyt hälytysajokurssin?

    • Kyllä!
      19
    • Ei!
      35


Recommended Posts

Millä eväillä ihmiset ajavat hälytysajoa? onko taidoissa puutteita? Kertokaahan...

"Minulla on omia mielipiteitä - vahvoja mielipiteitä, mutta en ole aina samaa mieltä niistä."

-George Bush-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kaipa se on kokemus millä siellä liikutaan. Ja se kokemus hankitaan ihan elävästä elämästä.

Mielestäni siellä järjen käyttö sallittua on kun ajajellaan korkeita nopeuksia ja ohitellaan.

Tärkeimmät pointit mitkä näin äkkiä tullee mieleen mitä tarttee hälytysajossa on ennakointi omavalppaus ja mitä muut tiellä liikkujat tekee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei varsinaista hälyajokurssia. Suomen liikenneturvan kokeneiden kouluttajien liukkaat kelit ambulanssilla ja muuten on siperia opettanut. Onneks on pysyny järki aina sen verran päässä, että on voinu opetella ajaessa eikä ole tarvinut leikkiä sankaria.

lihasmuisti on paras muisti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En oo käynyt mitään kurssia, eikä muutenkaan ole mitään valtavaa hälytysajokokemusta. Ajokortti on kyllä ollut 9 vuotta, ja mun mielestä silläkin on jotain merkitystä (olettaen että on sitte ajanut kans). Siitä Nuottajärven kuskista kun sanottiin että oli 20-vuotias ja kokenut kuljettaja. Miten 20-vuotias voi olla kokenut kuljettaja? Kortti ollut max 2 vuotta. Kyllä se on juuri se liikenteen lukeminen ja ennakoiminen mikä kehittyy vuosien myötä.

Ja olen aivan samaa mieltä siitä, että kurssejakin tärkeämpää on järki päässä, ennakointi ja maltti.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ajokortti on kyllä ollut 9 vuotta, ja mun mielestä silläkin on jotain merkitystä

Kyllä se näin on, nuorista kuskeista joilla vasta muutama vuosi ajokokemusta takana paistaa monesti epävarmuus poikkeavissa olosuhteissa ja yllättävissä tilanteissa.

Itsellä on pari hälyajokurssia takana ja miljoona ajettua kilometriä rikkoontuu varmaankin tänä vuonna. Silti en koe olevani mitenkään erityisen hyvä kuski; varovaisuudella, rauhallisuudella ja rutiinilla olen kyllä pystynyt paikkaamaan tekniset ja ajotaidolliset puutteet tähän asti kohtalaisen hyvin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olihan se hälytysajokurssi lähärikoulussa, joka oli muistaakseni 0.25ov. Eli ei siitä juuri käytännön hyötyä ollut. Pääasiassa se oli sitä asenne kasvatusta, joka onkin mielestäni TÄRKEIN asia varsinkin nuoremmille kuljettajille.

Itselläni parhaan hälytysajo koulutuksen on antanut työ, sekä raskaammalla kalustolla (paloautot), sekä sitten ambulanssilla. Opettavaisia on myös ajoittain työpaikalla pidettävät "videopalaverit", joissa käydään läpi hälytysajossa sattuneita tilanteita ja mietitään miten voidaan itse vaikuttaa eri tilanteiden kehittymiseen. Samaisissa palavereissa painotetaan tietenkin tilanteiden ennakointia.

Parikertaa vuodessa järjestetään myös käsittelykoulutusta varsinkin raskaankaluston osalta, sillä onhan kuljettajan tunnetava kriitisessä tilanteessa ajoneuvon käyttäytyminen ja kyettävä hallitsemaan sitä.

Yleensä hälytysajon vaaratilanteissa kuljettaja syyttää ensimmäisenä muita tienkäyttäjiä, sitten olosuhteita ja keliä ja mahdollisesti ajoneuvoa, eikä osaa ajatella että syy voikin olla ratin ja penkin välissä.

Summa summarum... Taitava kuljettaja selviää tilanteesta johon viisas kuljettaja ei edes joudu!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille ei lähihoitaja koulussa tarjottu minkäänlaista koulutusta/kurssia hälytysajosta, vaikka sitä kuinka yritimme vaatimalla vaatia... 8) Joten kyllä sitä on kokemuksen kautta opiskeltu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

intissä, tuolla poliisikoulussa käyty päivän kurssi, VPK:ssa. Silti paras koulu tulee persettä kuluttamalla ratin takana.

Liikenteessä on paljon vaaran paikkoja, sen takia ajan aina mahdollisimman lujaa että liikenteessä olo aika vähenee 8)

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

14 vuotta kortti ollut. Kaikilla mahdollisilla ajoneuvoilla tullut ajeltua ympäri suomea ja ambulanssia enemmän tai vähemmän 6 vuotta. En ole ollut ikinä millään kurssilla, mutta luontainen itsesuojeluvaisto on ohjannut ajatusmaailmaa ennakoivaan ajoon. Perstuntuma tiehen ja autoon yhdistettynä rauhalliseen ajotyylin on toiminut tähän mennessä. Jatkuva soljuva ennakoiva ajoneuvon eteneminen tilanteissa kuin tilanteissa on se mun juttu. Toiset ei tunnu oppivan kuin kantapään kautta ja toiset ei sittenkään. Mutta eihän ketään syyllistetä vaan yritetään opettaa ja neuvoa. En tiedä. kukin tyylillään...

Pelastuslaitos iltaa, älkää rouva hätäilkö, me parannamme teidät tuota pikaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jatkuva soljuva ennakoiva ajoneuvon eteneminen tilanteissa kuin tilanteissa on se mun juttu.

Tää se tuntuukin olevan joillekin se vaikein omaksuttava. Kuka vaan osaa kiihdytellä ja jarrutella, mutta jos takana pitäis jotain pystyä tekemäänkin, niin aika heikkoa on jos joutuu keskittymään pitelemään jostain kiinni ettei lentele seinille. Välillä on tehny mieli heittää kuskia jollain, että rauhallisemmin saatana!

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei minkäänlaista koulutusta/kurssia. Kuopion opistolla ajeltu ekaa kertaa ambulanssillaeli hiljaa normaalin liikenteen mukana.

Eli siis itseoppinut. Talvella aloitin lanssilla ajelun, et siinä tuli jo varovaisuutta mukaan. Mutta joku kurssi olisi kyllä loistava käydä. Nyt on kortti ollut 6 vuotta ja aktiivista ajoa koko tuo aika. Nyt puolitoista vuotta vasta lanssin ratissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enpä ole kurssia käynyt, tosin mielessä se on käynyt että ei se pahaakaan tekisi. Itse paljon henkilöautolla ajan, noin 25000km/v, niin autolla on oppnut jotenkuten ajamaan. Mutta kyllä se hirvitty ambulanssin kuskin paikalle kammeta, kun silloin olin ihan ekaa kertaa myös pakettiauton puikoissa. Mutta ajamalla oppii. Itse en hälytysajoa ole ajanut kuin muutaman kerran, enemmän harjoitellut auton mittoja ja ominaisuuksia ihan normaaliajona. Voihan B varasuasteella tosiaan ajaa ihan normaalinopeudella...

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hälytysajokurssi käyty. Eihän siitä haittaakaan ollut (todellakaan!), mutta kattavampia niiden kyllä jotenkin pitäisi olla... Monet tututkin tuntuvat olevan sitä mieltä, että tällaiset kurssit ovat olleet AIVAN liian lyhyitä ja siellä on käyty läpi liian itsestäänselviä asioita.

muoks:typot

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei mitään varsinaista kurssia. Kortin BeC sain 18 v ja 4pv ja siitä asti ajanut lähes pävittäin. Ensimmäisen kerran ambulanssin rattiin 19v ja ei saanut hälyä ajaa. Alkuun pelkkiä paluu kyytejä ja kaupungilla pörräämistä. Tätä muutama ensimmäinen vuosi. Ja tietty ensimmäisenä palolaitoksella perutusharjoituksia. Lanssi viivalle aikaa 15s. No, ainakin osaan peruuttaa auton ihan mihin vaan. Eka kerran pillikyydille vasta valmistumisen jälkeen eli 23v ja silloinkin autolla, joka kulki kaasu lattiassa alamäkeen 140km/h, ettei vauhtisokeus päässyt yllättämään. Sen jälkeen kaikkea ajoa ja kaikilla autoilla. Alkuun liian kovaa  >:D, nykyään järki päässä. Joskus pillitkin päällä alle sallitun nopeuden, jos tilanne on niin vaatinut.  ;D

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...