Jump to content
MAINOS

Kotihoito ja tupakansavu


Vieras: hemuli

Recommended Posts

Hei,

Olen LH opiskelija ja työharjoittelussa kotihoidossa. Asiakkaana on henkilö joka vetää röökiä ihan koko ajan (taukoa vain silloin kuin kotihoidosta tullaan). Asunto on pieni ja siinä ei ole edes liesituuletinta. Haju oli sanoinkuvaamaton eikä pienen tuuletusikkunan avaamisesta ollut mitään hyövtyä. Mitkä ovat työnantajan velvollisuudet tällaisessa tilanteessa? Siellä ei voi olla terveellistä työskennellä. Voiko työntekijä kieltäytyä menemästä tällaiseen paikkaan?

Itselleni tuli siellä paha ja ahdistunut olo. Kaikki työntekijät tuntuu siellä kuitenkin käyvän ja voivottelevat jälkeenpäin kun hiukset ja vaatteet (omat vaatteet) haisee pahalle. Yksi sanoi että päätä särkee aina niinä päivinä kun kyseisen asiakkaan luona on käynyt.

Miten on? Täytyykö tällaiseen vain tottua jos kotihoidon puolelle aikoo?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Minun ollessani kotihoidossa töissä , meillä oli rouva joka myös tupakoi kokoajan, eikä suostunut menemään parvekkeelle. ASiaan ei ennen kiinnitetty mitään huomiota, ennen kuin ryhmästämme kaksi vai kolme raskautui samoihin aikoihin, ja he sanoivat että heidän ei tarvitse altistua tupakansavulle erityisesti raskaana ollessaan..

Asiasta puhuttiin asiakkaalle, joka ei suostunut ottamaan kuuleviin korviinsa mitään pyyntöä. Lopulta asiasta otti asiakkaaseen ja hänen omaisiinsa yhteyttä aluepäällikkö, jonka kanssa pidettiin palaveri ja mummo lopetti tupakoinnin sinä aikana kun hoitajat kävivät.. Pitkään se aiheutti narinaa mummon taholta, mutta loppui vähitellen..

SAmoja ongelmia on ollut psyk.potilaiden kanssa, mutta kun hoitajat kieltäytyivät menemässä ko. potilaan luo enää, niin sekin asia raukesi niin että tupakat oliva tauolla hoitajien läsnäollessa, tai asiakas kävi parvekkeella.