Jump to content
MAINOS

Kotihoito ja tupakansavu


Vieras: hemuli

Recommended Posts

Hei,

Olen LH opiskelija ja työharjoittelussa kotihoidossa. Asiakkaana on henkilö joka vetää röökiä ihan koko ajan (taukoa vain silloin kuin kotihoidosta tullaan). Asunto on pieni ja siinä ei ole edes liesituuletinta. Haju oli sanoinkuvaamaton eikä pienen tuuletusikkunan avaamisesta ollut mitään hyövtyä. Mitkä ovat työnantajan velvollisuudet tällaisessa tilanteessa? Siellä ei voi olla terveellistä työskennellä. Voiko työntekijä kieltäytyä menemästä tällaiseen paikkaan?

Itselleni tuli siellä paha ja ahdistunut olo. Kaikki työntekijät tuntuu siellä kuitenkin käyvän ja voivottelevat jälkeenpäin kun hiukset ja vaatteet (omat vaatteet) haisee pahalle. Yksi sanoi että päätä särkee aina niinä päivinä kun kyseisen asiakkaan luona on käynyt.

Miten on? Täytyykö tällaiseen vain tottua jos kotihoidon puolelle aikoo?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Minun ollessani kotihoidossa töissä , meillä oli rouva joka myös tupakoi kokoajan, eikä suostunut menemään parvekkeelle. ASiaan ei ennen kiinnitetty mitään huomiota, ennen kuin ryhmästämme kaksi vai kolme raskautui samoihin aikoihin, ja he sanoivat että heidän ei tarvitse altistua tupakansavulle erityisesti raskaana ollessaan..

Asiasta puhuttiin asiakkaalle, joka ei suostunut ottamaan kuuleviin korviinsa mitään pyyntöä. Lopulta asiasta otti asiakkaaseen ja hänen omaisiinsa yhteyttä aluepäällikkö, jonka kanssa pidettiin palaveri ja mummo lopetti tupakoinnin sinä aikana kun hoitajat kävivät.. Pitkään se aiheutti narinaa mummon taholta, mutta loppui vähitellen..

SAmoja ongelmia on ollut psyk.potilaiden kanssa, mutta kun hoitajat kieltäytyivät menemässä ko. potilaan luo enää, niin sekin asia raukesi niin että tupakat oliva tauolla hoitajien läsnäollessa, tai asiakas kävi parvekkeella.

"Ei kuullosta kovin järkevältä", sanoi Kani. "Ei", sanoi Puh nöyrästi. "Ei kuulostakkaan nyt kun sen sanoo. Sitä ennen se kuullosti aivan järkevältä."

"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."

-Nalle Puh

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asiakkaana on henkilö joka vetää röökiä ihan koko ajan (taukoa vain silloin kuin kotihoidosta tullaan). Asunto on pieni ja siinä ei ole edes liesituuletinta. Haju oli sanoinkuvaamaton eikä pienen tuuletusikkunan avaamisesta ollut mitään hyövtyä.

Tuttu tilanne sairaankuljetuksesta. Itse käsken sammuttamaan röökin kun mennään kohteeseen ja joskus joutuu tuulettamaan kämpän; kunnon ristiveto kahdesta ovesta auttaa sen verran että voi hommat hoitaa.

Jos mitään vastaantuloa ei asiakkaalta tule niin kyllä varmasti keinoja löytyy palaverien yms muodossa, kissa vaan rohkeasti pöydälle ja tiukka kiristyslinja asiakkaan suuntaan käytäntöön...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tämä on erittäin hyvä tietää mitä voi ja mitä ei voi tehdä. itselläni alkaa kotishoito viikon päästä,. ei nappaa yhtään kun nyt ollut 6 viikkoa leikkurissa.. mutta pakkopulla mikä pakko. 3 viikkoa seisoo vaikka päällään, mutta tupakansavua en siedä. joskus vieraillut yöhoitajana paikassa jossa oli kunnon dunkkis ja potilas välillä makas lattialla ja kusta vaa lainehtii lattiat.. että kivaa.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 viikkoa seisoo vaikka päällään, mutta tupakansavua en siedä. joskus vieraillut yöhoitajana paikassa jossa oli kunnon dunkkis ja potilas välillä makas lattialla ja kusta vaa lainehtii lattiat.. että kivaa.

Tuo on osa hoitajan toimenkuvaa ja dunkkista, tupakansavua, eritteitä yms pitää sietää jossakin määrin jos potilaan kotona toimitaan. Jos taas potilas selvästi terrorisoi esimerkiksi tupakakoinnin varjolla, silloin on puututtava asiaan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo on osa hoitajan toimenkuvaa ja dunkkista, tupakansavua, eritteitä yms pitää sietää jossakin määrin jos potilaan kotona toimitaan. Jos taas potilas selvästi terrorisoi esimerkiksi tupakakoinnin varjolla, silloin on puututtava asiaan.

no mites on opiskelijoiden laitaa jotka eivät saa työstä edes palkkaa, mutta joutuvatko silti vaarantamaan omaa terveytensä ja menemään tälläiseen tupakkaluukkuun? itse aion kieltäytyä jyrkästi moisesta koska se ei minun ammattiani edistä sen enempää jos jätän yhden asiakkaan pois kierrostani (siis tupakkaluukun). en aio vaarantaa itseäni ilmaisena työvoimana.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

no mites on opiskelijoiden laitaa jotka eivät saa työstä edes palkkaa, mutta joutuvatko silti vaarantamaan omaa terveytensä ja menemään tälläiseen tupakkaluukkuun? itse aion kieltäytyä jyrkästi moisesta koska se ei minun ammattiani edistä sen enempää jos jätän yhden asiakkaan pois kierrostani (siis tupakkaluukun). en aio vaarantaa itseäni ilmaisena työvoimana.

Se ei kenenkään terveyttä vaaranna, jos joutuu 3 vkoa käymään kerran päivässä tupakoivan ihmisen kotona. Yhtä paljon vaaraa aiheuttaa kun puhuu kännykkään päivittäin 5 minuuttia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

no mites on opiskelijoiden laitaa jotka eivät saa työstä edes palkkaa, mutta joutuvatko silti vaarantamaan omaa terveytensä ja menemään tälläiseen tupakkaluukkuun? itse aion kieltäytyä jyrkästi moisesta koska se ei minun ammattiani edistä sen enempää jos jätän yhden asiakkaan pois kierrostani (siis tupakkaluukun). en aio vaarantaa itseäni ilmaisena työvoimana.

Vaikuttaa minusta hieman ylireagoimiselta.

Toivottavasti et vapaa-ajallasi käy myöskaan ikinä ravintoloissa tai kahviloissa joissa tupakoidaan. Ainakin ohjaajallesi kannattaa näin sanoa ;)

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikuttaa minusta hieman ylireagoimiselta.

Toivottavasti et vapaa-ajallasi käy myöskaan ikinä ravintoloissa tai kahviloissa joissa tupakoidaan. Ainakin ohjaajallesi kannattaa näin sanoa ;D

noh asianlaita on niin että ei mun vapaa-aika muille kuulu :D  ja koska huoleni on terveyteeni liittyen niin voin varmaan kieltäytyä menemästä palkattomassa työssä sellaiseen paikkaan mistä voi olla mulle haittaa. sama se on missä tahansa harjoittelussa. itselläni on harjoittelu leikkurissa niin ei mun ohjaaja päästä verieristettyyn leikkaukseen mukaan.

kohta tääl alkaa joku itkee et verieristys vähä eri asia kuin tupakkahaju/savu :D

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo on osa hoitajan toimenkuvaa ja dunkkista, tupakansavua, eritteitä yms pitää sietää jossakin määrin jos potilaan kotona toimitaan. Jos taas potilas selvästi terrorisoi esimerkiksi tupakakoinnin varjolla, silloin on puututtava asiaan.

Noin tuo on nähtävä. Vieraana sen potilaan kotirauhan piirissä kumminkin ollaan, hoitajia tai ei.

Kissa pöydälle ystävällisesti mutta päättäväisesti, niin kompromissiin useimpien ihmisten kanssa pääsee kyllä.

Ja noita "terveyttä vaarantavia" juttuja taitaa olla maailmassa muutamia isompia...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Meillä oli ennen kotihoidon harjoittelua tästä puhetta ja koulusta ohjeistettiin, että potilasta voi pyytää olemaan tupakoimatta käynnin ajan ja kämppää saa tuulettaa, jos asiakas siihen suostuu.

Itse pyysin kerran erään asiakkaan kämppistä olemaan tupakoimatta, kun hän olisi jäänyt katsomaan, kun hoidimme rouvan säärihaavoja ja meinasi pistää tupakaksi. Tupakan himo oli sitten suurempi kuin haavahoidon seuraaminen, joten lähti makuuhuoneeseen tupakalle. Hieman oli myrtsin oloinen, mutta mun työskentelystä ei olisi tullut mitään, jos vieressä puhalletaan savua naamaan. Ja varmaan vaikutti se alituisessa savussa eläminen siihen, että ei haavat ottaneet parantuakseen sitten millään.

Muuten sitä tupakansavuista kämppää nyt oli vaan kestettävä, vaikka eihän se haju kiva ollut. Yleensä suunniteltiin käynti niin, että käveltiin sieltä seuraavaan kohteeseen, että ehti tuulettua ja suurimmat hajut hälvetä ennen seuraavaa paikkaa.

Hyvin nopeasti sitä kh:ssa oppi ne paikat, jossa otti kengät pois ja ne, jossa laittoi kenkien päälle siniset suojat ja heitti ne kertakäytön jälkeen roskikseen.

Itse en kotihoidon harjoittelussa kokenut olevani ilmasta työvoimaa vaan olin tosiaan harjoittelemassa. Perushoidonkin tekeminen kotona on hieman eri juttu, kun ei ole sairaalan välineitä vaan improvisoidaan asiakkaan omilla välineillä ja asunnon aiheuttamilla rajoituksilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tämä on erittäin hyvä tietää mitä voi ja mitä ei voi tehdä. itselläni alkaa kotishoito viikon päästä,. ei nappaa yhtään kun nyt ollut 6 viikkoa leikkurissa.. mutta pakkopulla mikä pakko. 3 viikkoa seisoo vaikka päällään, mutta tupakansavua en siedä.

Näin kotisairaanhoitajana pakko kyllä sanoa, että ei kai se nyt niin vastenmielinen hoitotyön osa-alue ole?? Sitä paitsi mielestäni on hyvä, että hoitajat tutustuvat myös kotihoitoon ja tiedostavat esim. sairaalasta kotiuttamiseen liittyviä asioita jne. myös kotish:n näkökannasta.

Alkuperäiseen aiheeseen sen verran, että joskus koen tosi vaikeana mennä sanomaan ihmiselle tupakansavusta, se on kuitenkin hänen koti, jota tavoitteenani on kunnioittaa.. Mutta oikeasti, jos katku on niin järkyttävä, ettei voi asunnossa olla, yleensä kovin ymmärtäväisesti on asiakkaat suhtautuneet, kun sen olen heille esittänyt.  Joka tapauksessa käyn viimeisenä paikat, jossa tupakoidaan, koska haju tarttuu vaatteisiin ja ei kyllä ilkeä mennä seuraavaan mökkiin, kun haisee kuin korsteeni konsanaan...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ravintolatyöntekijöiden altistuminen tupakansavulle on jo lailla minimoitu, miksei vastaavaa voisi saada terveydenhuollon puolelle (ellei sellasita jo ole?). Tällainen ratkaisuhan toki vie aikaa valmisteluineen yms. eikä niin ollen ole välitön "apu".

Itse kyllä voisin hoitaa savullisetkin asunnot.  Haju toki on epämiellyttävä ja tarttuu vaatteisiin ja hiuksiin. Altistuminen on kuitenkin niin lyhytaikaista ja vähäistä, etten pitäisi sitä omalle terveydelleni sen vaarallisempana kuin esim. pakokaasulle päivittäin ulkona altistumista. Eri asia toki olisi, jos esim. astmani olisi niin paha että tupakansavu aiheuttaisi välittömän kohtauksen.

Nämä siis minun ajatuksiani asiasta. Psykiatrilla työskenteleväni altistun tupakansavulle lähes jokaisena työpäivänäni, riippuen siitä millä osastolla ollaan.

Muoks. lisäys: Siis kyllä edellyttäisin kuitenkin ettei asunnossa sillä hetkellä tupakoida kun hoitajat ovat paikalla.

Anna hevosen murehtia. Sillä on isompi pää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en töissä mene asuntoon jossa joku parhaillaan tupakoi, yleensä sammuttavat kun kerron olevani allerginen keuhkosyövälle, ne jotka eivät suostu sammuttamaan saavat palvelua autossa, jos sinne viitsivät tulla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en töissä mene asuntoon jossa joku parhaillaan tupakoi, yleensä sammuttavat kun kerron olevani allerginen keuhkosyövälle, ne jotka eivät suostu sammuttamaan saavat palvelua autossa, jos sinne viitsivät tulla.

noh en oo allerginen keuhosyövälle ja astmaa ei ole diagnosoitu. mutta sen tiedän että tupakka ärsyttää ja pistää yskittämään välittömästi.. tupakka allergia :)

Ravintolatyöntekijöiden altistuminen tupakansavulle on jo lailla minimoitu, miksei vastaavaa voisi saada terveydenhuollon puolelle (ellei sellasita jo ole?). Tällainen ratkaisuhan toki vie aikaa valmisteluineen yms. eikä niin ollen ole välitön "apu".

on se kumma että terveydenhuollon ammattilaisia ei sit suojata tai edes puhuta julkisesti tupakansavusta?

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tupakansavu on karsinogeeni eli syöpää aiheuttava aine ja vihdoin viimein työntekijöitä yritetään suojella siltä samalla tapaa kuin muilta työpaikkojen syöpää aiheuttavilta aineilta. Samahan se on jossain sairaalalabrassa, että sytostaateilta suojaudutaan hyvin, vaikka riskit olisivatkin pienet. Raskaana olevat tai syövän sairastaneet eivät sytostaatteja tavallisesti todellakaan läträile. Vaikka riskit olisivat pienet. Turhia riskejä ei oteta, silloin kun riskit ovat hallittavissa, ja hyvä sinänsä niin.

Siinä missä teollisuudessa on opittu suojautumaan karsinogeeneilta, jopa poistamaan niitä käytöstä, on tupakan suhteen kulunut pitkä aika, ennenkuin ihminen on saanut oikeuden olla altistumatta tahtomattaan. Muistaakseni työsuojelulainsäädäntö toteaa näistä myrkyistä, että työntekijää on suojeltava. Ei oikein voi olla lähtökohta, että kun lähdet alalle X, valitset tietoisesti sen, että läträät vaikka syöpää aiheuttavia teollisuuskemikaaleja ja otat riskin sairastua syöpään.

Tupakoinnin suhteen sitten tulee vain vastaan yksilön oikeus tupakoida, ja kotihan on erityisesti sellainen paikka, jossa oikeudet ovat korostetusti suojattuja. Eli erilaiset oikeudet törmäävät. Mielestäni se ei poista työnantajan velvotteita suojella työntekijää. Ei sairaalassa tupakoimattoman työntekijän pitäisi altistua tupakansavulle, ja jos säännöllisesti käydään kotona, ei voitane vain todeta, että voi voi. Työnantajan luulisi olevan velvollinen miettimään keinoja suojata työntekijää, mutta asiakkaan oikeudet huomioiden. Mikäänhän ei estä tietysti kysymästä asiakkaalta, voiko hän sammuttaa savukkeensa ja voiko ikkunan hetkeksi avata. Jos hän suostuu, niin hyvä vain, ja työnantaja voi antaa jopa juridisesti kestävät pelisäännöt ja ohjeistaa, mitä voi pyytää ja mitä oikeuksia ei taas voi rikkoa. Ja miksei joku lanssikuski voi myös tehdä tehtävänsä siten, että välttää altistumista, jos se ei vaaranna asiakkaan muita oikeuksia tai terveyttä.

Helsingissähän on otettu kantaa mm. altistumiseen tupakansavulle bussi- ja ratikkapysäkeillä. Lakimiesten tulkinta taisi olla, että pysäkit eivät ole sellaista tilaa, jossa tupakoimisen (ja turhan tupakansavulle altistumisen) voisi kieltää, mutta pysäkeillä on tarrat, joissa suositellaan tupakanpolton välttämistä pysäkeillä. Hitusen kampanjoitiinkin ja saatiin ihmisiä siirtymään hitu kauemmaksi pysäkkikatoksista polttamaan. Asuintaloissa ei esimerkiksi tarvitse tyytyä siihen, että naapurikämpästä tulee jostain seinäraosta tupakansavua, vaan asunto-osakeyhtiön velvollisuus taitaa olla estää tupakansavun pääsy suoraan asunnosta toiseen. Terveyshaitan vuoksi.

Tämä ei musta ole aihe, johon pitää suhtautua vain tapaan, että työssä joutuu ottamaan riskejäkin ja kärsimään jostain, vaan tämä on vain aihe, josta ei aiemmin ole julkisesti puhuttu. Jos kerran työpäivässä käy yhteensä tunnin hengittämässä passiivisesti voimakasta tupakansavua sisään, niin ei se ole enää vähäistä altistumista.

Hienoa, että jossain on aiheesta koulussa tai työpaikalla keskusteltu ja alustavia pelisääntöjäkin saatu aikaan. Veikkaan, että keskustelu vielä etenee. Sen suhteellisuudentajun voi säilyttää sitten niiden pelisääntöjen sopimisessa. Suhteellisuudentajua ei ehkä ole se, että potilaat ja henkilökunta pakotetaan käytännössä potilasvaatteissa raahautumaan sairaalarakennuksen ulkopuolelle tai mieluiten sairaala-alueen ulkopuolelle polttamaan. Jossain toisaalla on rakennettu hyvin ilmastoitu tupakkakammio, jossa saavat halukkaat polttaa. Kaikki tuntuvat aika tyytyväisiltä, oikeuksia ei sorreta ja turhat päänsäryt tupakasta tai ylimääräinen altistuminen karsinogeeneille jäävät pois.

Tupakansavu on yksi niistä riskeistä, jotka ovat kuitenkin aika tarpeettomia eivätkä liity suoraan esim. potilaan välittömään hoitamiseen, kuten vaikkapa röntgensäteily liittyy. Silti jälkimmäistäkin kontrolloidaan ja valvotaan varsin tarkasti. Voipi myös vaatia aika hyvät syyt kieltäytyä hoitamasta potilasta, joka tupakoi kotonaan tai haisee tupakansavulle.

Ulosteenhaju ei ole karsinogeeni, ja saattaa liittyä ihmisen välittömään hoitamiseen. Silti jätevedenputsareilla työnantaja tavallisesti antaa työkuteet. Siksi, ettei siviileihin tartu se haju - voi olla miellyttävämpi käydä vaikka kaupasta töistä kotiin lähdettyä. Ei ihmiset katso pitkään. Tietysti joku vaatteisiin pinttynyt tupakanhaju voi olla aika vaikeaa kieltää. Tupakansavusta osa saa melkoisen päänsäryn, mutta lainsäädäntö lähtee aika karusti sen syöpää aiheuttavasta vaikutuksesta.

Samalla tapaahan jossain neulanpistotapaturmassa riski saada jokin tarttuva sairaus voi olla aika pieni. Silti työnantajat usein vähän katsovat perään, ja työntekijät oma-aloitteisestikin pyrkivät vähentämään riskejä. Suhteellisuudentaju nimenomaan on siinä, että vaikutetaan riskeihin, joihin voidaan vaikuttaa ilman, että potilaan turvallisuus, potilaan oikeudet vaarantuu.

Positiivista, että aihe nousee esiin. Monessa muussa paikassahan tupakansavulle altistumisesta on jo käyty keskustelua, ja on tehty erilaisia ratkaisuja erilaiset oikeudet ja arvot huomioiden. Ihan sama keskustelu voidaan käydä vähän kinkkisemmistä ja harmaammalla alueella olevista tilanteista.

- kirjoittaja saattaa saada päänsäryn tuntien olosta runsaassa tupakansavussa, omaa kokemusta sikarien polttamisesta, on lätrännyt kemikaalien kanssa teollisuudessa eikä käytä kypärää päässään kadulla kävellessään...

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä oli ennen kotihoidon harjoittelua tästä puhetta ja koulusta ohjeistettiin, että potilasta voi pyytää olemaan tupakoimatta käynnin ajan ja kämppää saa tuulettaa, jos asiakas siihen suostuu.

Kuinka moni kh:n asiakas ei oikein suostu kämpän väliaikaiseen tuulettamiseen jos sen siinä perustelee?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun se kerran on niin terveydelle vaarallista, hankkikoon työantaja hoitajille suojapuvut

ja naamarit aktiivihiilisuodattimin.. tai maksettakoon yksityisemmille ao. ylimääräinen pukuraha.. :)

(joo, en tupakoi itse)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Meillä on kotihoidossa montakin asiakasta, jotka polttavat sisällä. Me ollaan saatu nyt asiakkaatkin ymmärtämään, ettei silloin polteta, kun hoitaja on paikalla. Mulla on sellanen käytäntö, että aina kun menen polttavan asiakkaan luo niin laitan liesituulettimen täysille ja mahdollisuuksien mukaan ikkunoita auki.  Asunnoissa on kyllä karmee haju, vaikka kuinka tuulettaisi. Mutta ei siellä asiakkaan luona koko päivää kuitankaan olla. Olemme kyllä kertoneet, että voimme auttaa tupakoinnin lopettamisessa, mutta eipä halukaita ole löytynyt. Ja kun ajattelee että esim. 80v ihminen on polttanut suurimman osan elämästään, niin mikä pakko on lopettaa kun elinaikaa ei kuitenkaan enää ole jäljellä kovinkaan paljoa. Jos haluavat polttaa niin polttakoon, mutta ei silloin kun hoitaja on paikalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin itse olen sitä mieltä että myös kotihoidolla on oikeus savuttomaan ilmapiiriin, jottein tarvi savussa työskennellä. niinhän kapakoissakin baaritiski on savuton alue ja kohta kesällä kaikki baarit savuttomia.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Oon nyt harjottelussa kotihoidossa ja sielä yks asiakas polttaa aina piippua sisällä. Käry on kamala, mutta mielestäni asiakkaalla on oikeus polttaa omassa kodissaan. Yleensä oon pitänyt ovea (asuu rivarissa) ja ikkunaa auki käynnin ajan että saisi vähän raitista ilmaa. Tietenkin jos olisin raskaana tai mulla olis astma saisin varmaan työkavereiden kanssa sovittua ettei mun tarvitsisi  kys. vaarille mennä savun takia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...