Jump to content
MAINOS

TUPO


Vieras: motti

Recommended Posts

Dinon kanssa samaa mieltä. Ellei hyvällä niin sitten lakkoon.

Monta vuotta on vinguttu parempaa palkkaa. Kun tätäkin saittia tutkii, niin nämä keskustelut on jo kerran käyty. Mitään ei ole tapahtunut. Suuria lupauksia kyllä, mutta nyt vaalien jälkeen hoitsut on taas unohdettu. Jyrki Katainen  ;D, Mr. Tasa-arvotupo, on nyt julistanut Kokoomuksen "toimihenkilöpuolueeksi". Siinä heitettiin hoitsut yli laidan, taas kerran.

Kenties päättäjät ajattelevat, että annetaan niiden hoitsujen nyt lakkoilla. Sittenhän hoitajien on tosiaan pakko tosiaan palata töihin, kun rahat loppuvat lakkokirstusta. Sitten hoitsuille voi taas tarjota jotain rupista 10 euron korotusta ja kaikki on tyytyväisiä. Se on kyllä TEHY:n loppu ja nolottaa kyllä sen jälkeen sanoa, että olen hoitaja.

Olisi hienoa että TEHY ja SUPER olisivat edes keskusteluyhteydessä, mutta molemmat puheenjohtajat tuntuvat linnoittautuneen omiin putiikkeihinsa. Mistään yhteistyöstä ei ole kuulunut, mutta nyt TUPO-neuvottelujen sarastaessa olisi varmaan aika ajatella jo liiton jäseniäkin ja lyödä hynttyyt yhteen kaikkien yhteiseksi hyväksi.

Tai sitten - lakko on ihan oikeutettu. Vaikka saigonilainen  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 449
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

-suojelutyö pitää oleelliset yksiköt toiminnassa niin kuin mitään ei olisi tapahtunut

Takavuosina kun olimme viranhaltijoita näin oli, nyt kun valtaosa hoitajista on toimessa on tilanne täysin muuttunut sillä suojelutyövelvoiteta ei ainakaan Tehyn antaman informaation mukaan enää ole.

-lakko on lykättävissä (ministeri) ja lopetettavissa (eduskunta) tarvittaessa helposti ja nopeasti lailla

Eivät uskalla helpolla puuttua lakko-oikeuteen, kuuluu demokraattisen valtion työntekijöiden perusoikeuksin.

Mitä pienipalkkaisempi ihminen on ottanut pankinjohtajan tarjoaman pallon kinttuunsa monikymmenvuotisella

ketjulla (asunto- ym. lainat), sitä tehokkaammin tämäkin "kiltteyskone" toimii uhon hillitsimenä.

Tällaisi asioita ei mietitä kun on kyse oikeudenmukaisuudesta ja periaatteista, se voi pikkasen kirpaista kun oikeutta haetaan mutta varmasti on sen arvoista jos homma hoidetaan järkevästi.

Ja pitää muistaa että totaalilakkojen aika on ohitse, nyt on vuorossa kohdennetun täsmälakon aikakausi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

-suojelutyö pitää oleelliset yksiköt toiminnassa niin kuin mitään ei olisi tapahtunut

Takavuosina kun olimme viranhaltijoita näin oli, nyt kun valtaosa hoitajista on toimessa on tilanne täysin muuttunut sillä suojelutyövelvoiteta ei ainakaan Tehyn antaman informaation mukaan enää ole.

Tuo on totta kyllä, virkoja on innolla muutettu työsuhteiksi. Lakkorajoista puhutaan toisin termein.

-lakko on lykättävissä (ministeri) ja lopetettavissa (eduskunta) tarvittaessa helposti ja nopeasti lailla

Eivät uskalla helpolla puuttua lakko-oikeuteen, kuuluu demokraattisen valtion työntekijöiden perusoikeuksin.

Eikös Norjassa käynyt viimeksi juuri näin?

Mitä pienipalkkaisempi ihminen on ottanut pankinjohtajan tarjoaman pallon kinttuunsa monikymmenvuotisella

ketjulla (asunto- ym. lainat), sitä tehokkaammin tämäkin "kiltteyskone" toimii uhon hillitsimenä.

Tällaisi asioita ei mietitä kun on kyse oikeudenmukaisuudesta ja periaatteista, se voi pikkasen kirpaista kun oikeutta haetaan mutta varmasti on sen arvoista jos homma hoidetaan järkevästi.

Ja pitää muistaa että totaalilakkojen aika on ohitse, nyt on vuorossa kohdennetun täsmälakon aikakausi...

Kassaa keräämään vain ajoissa ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli samasta aiheesta avauduttua tuolla Turun tautia - koskevassa viestiketjussa. Ilmiö kun on tosiaankin sama paikallisilla, alueellisilla ja valtakunnallisella tasolla.

Lakosta kovasti muristaan. Ihan hyvä, mutta sitten siitä ei kuitenkaan tule mitään. Jos ei muuten, niin kaikki eri liitot eivät ole mukana tai sitten jotkut yksittäiset keksivät kuitenkin murtaa lakon ja tehdä dollarinkuvat silmissä ylitöitä.

Tämä TUPO-asia nyt lienee ihan realiteetti. En usko palkkojen nousevan ja kuten edellä näkyy olen todennut tuon lakkoilunkin olevan enemmän farssimaista uhoa, kuin muuta. Kai kuitenkin sitten me hoitajat olemme niin tottuneita kääntämään toisen posken ja ottamaan vastaan kaikki mitä annetaan. Rutista osataan, järjestäytyä ja toimia ei.

Kuten aikaisemmassa kommentissani tuolla toisaalla kirjoitin (linkittäisin tähän, jos osaisin) niin pitäiskö ihan vaan miettiä muita aloja. Hommiin voi palata sitten kymmenen vuoden päästä, kun liksat ovat hoitajapulan takia nousseet. Veikkaisin vain harvan palaavan.

On vissiin ollut vähän liikaa aikaa pohtia asioita ja kiristellä omaa pinnaa..  ;)

-Pölhö

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lakkoon vaan, ei ne asiat näköjään mitenkään muuten muutu. Kanssa tai ilman järjestöjä :)

Puhuttiin töissä näistä palkka-asioista. Mulle jäi sellanen tuntuma, että meijän työpaikalla about 70-80% on sitä mieltä, ettei lakkoon voi mennä ollenkaan, ko kyse on kuitenkin ihmisten hoitamisesta terveeksi... Samassa keskustelussa ilmottivat, etteivät tule kannattamaan lakkoilua jos tehy jäseniltään kyselee vaan tyytyvät siihen mitä tarjotaan, olkoot se vaikka 5€/vuosi. Mulla vähän keitti, joten olin enkelimäisesti hiljaa. Oli niinku olis vettä hanhen selkään kaatanu...  :-

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin itse männäviikolla oman ammattiosaston kevätkokouksessa, siellä linjattiin tulevia tavoitteita. Palkankorotus oli ykköstavoite, sopivasta prosentistakin keskusteltiin, että olisiko 20 vai 40% riittävä korotus. Lakkoilusta keskusteltiin myös, itsekin suhtaudun lakkoon nihkeästi mutta jos se on tarpeen niin ei siinä auta muu. Muutkin kokoukseen osallistujat jakoivat tämän mielipiteen. Eli jos on pakko käyttää lakkoasetta, niin sitä sitten. Nyt on tarpeeksi monta vuotta jauhettu tätäkin asiaa, nyt pitää myös tehdä jotain.

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Puhuttiin töissä näistä palkka-asioista. Mulle jäi sellanen tuntuma, että meijän työpaikalla about 70-80% on sitä mieltä, ettei lakkoon voi mennä ollenkaan, ko kyse on kuitenkin ihmisten hoitamisesta terveeksi... Samassa keskustelussa ilmottivat, etteivät tule kannattamaan lakkoilua jos tehy jäseniltään kyselee vaan tyytyvät siihen mitä tarjotaan, olkoot se vaikka 5€/vuosi. Mulla vähän keitti, joten olin enkelimäisesti hiljaa. Oli niinku olis vettä hanhen selkään kaatanu...  :-

Ja sitten valitetaan, että kun ei Tehy tee mitään?  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Puhuttiin töissä näistä palkka-asioista. Mulle jäi sellanen tuntuma, että meijän työpaikalla about 70-80% on sitä mieltä, ettei lakkoon voi mennä ollenkaan, ko kyse on kuitenkin ihmisten hoitamisesta terveeksi... Samassa keskustelussa ilmottivat, etteivät tule kannattamaan lakkoilua jos tehy jäseniltään kyselee vaan tyytyvät siihen mitä tarjotaan, olkoot se vaikka 5€/vuosi. Mulla vähän keitti, joten olin enkelimäisesti hiljaa. Oli niinku olis vettä hanhen selkään kaatanu...  :-

Ja sitten valitetaan, että kun ei Tehy tee mitään?  ;D

Sitä määki ihmettelin...  huh.gif

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiander korostaa, että sairaanhoitajilla on oikeus suuriin palkankorotuksiin, koska kokoomus niitä lupasi ja sai osin sen varjolla vaalivoiton.

- Kokoomus ratsasti hyvin vahvasti tällä lupauksella. Nyt kokoomusta äänestäneet sairaanhoitajat oikeutetusti odottavat, että korotuksia tulee, Kiander sanoo.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Illan ajankohtaisessa kakkosessa käsiteltiin hoitajien mahdollisuuksia saada kunnolliset palkankorotukset. Haastateltavana oli JLP, kuntatyönantajan edustaja, työmarkkinapomoja, poliitikkoja yms. Mielikuvaksi jäi että apuja valtiolta on turha odottaa ja nähtäväksi jää kuinka jämäkän kannan Tehy ottaa asiaan sen jälkeen jos/kun TUPO on kaatunut.

Ohjelma löytynee netistä..?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Illan ajankohtaisessa kakkosessa käsiteltiin hoitajien mahdollisuuksia saada kunnolliset palkankorotukset. Haastateltavana oli JLP, kuntatyönantajan edustaja, työmarkkinapomoja, poliitikkoja yms. Mielikuvaksi jäi että apuja valtiolta on turha odottaa ja nähtäväksi jää kuinka jämäkän kannan Tehy ottaa asiaan sen jälkeen jos/kun TUPO on kaatunut.

Ohjelma löytynee netistä..?

Se Markku Jalonen saa meikäläisellä ainakin jotenkin karvat pystyyn... Suora viesti oli moniosaajalle, että "ole tyytyväinen kun saat 50 euroa palkanlisää".

Ei tuosta pätkästä tullut kuin pahalle tuulelle, ei valtiolla ole kiinnostusta korvamerkitä rahaa hoitajien palkkoihin, kun sehän maksaakin jotain. Veroja kyllä voidaan keventää  :D

Demareiden Filatov oli sitä mieltä, että tärkeintä on saada lisää vakansseja. Mitä h***ettiä me vakansseilla tehdään kun nykyisinkään ei ole tulijoita ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla?? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kymppiuutisissa tehtiin kans asiaa selväksi: pelkästään hoitajien 20% palkankorotus tulisi maksamaan 800 milj.€ --> kunnilla ei ole rahaa, kunta heitti laskun valtiolle ja pian selvitettiin ettei rahaa oikeastaan ole valtiollakaan.

JHL:n puheenjohtaja peräsi palkankorotuksia ei vain hoitajille, vaan koko julkiselle puolelle yleensä.

Uutisissa mainittiin myös, että valtion on vaikea myöntää rahaa minkään yksittäisen ammattialan palkkojen korjaamiseksi...

Mitä v***ua tässä sitten on koko ajan puhuttu niistä valtion kunnille "korvamerkityistä" rahoista, jos sellasta ei sitten pystytä toteuttamaan? Ja miksi ei pystyttäisi?

Pikkusen tulee olo, että tässä pientä hoitajaa taas viedään kuin kuuluisaa litran mittaa. Nyt tarttis liittojen sopia yhteisestä linjasta ja alkaa hoitamaan sitä tehtävää, jota varten ne ovat olemassa - eli pitämään jäseniensä puolta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä tilanne ei ainakaan minulle tullut yllätyksenä. Kokoomuksen vaalikampanjan lupaukset 20%:n korotuksista hoitajille ja samanaikaiset lupaukset erilaisista veronalennuksista kun nyt eivät vaan sovi samaan budjettiin. Julkisella puolella eivät vain sairaanhoitajat ole jääneet palkkauksessa jälkeen, vaan kautta linjan palkkataso on koulutukseen ja työn vaativuuteen nähden pielessä. Verrataanpa vaikka sosiaalityöntekijöiden, kirjastonhoitajien, hammashoitajien, lastentarhanopettajien, nuorisotyöntekijöiden ja monien muiden koulutettujen kunnan työntekijöiden palkkausta omaamme. Kyllä paineita palkankorotuksiin sieltä löytyy vähintään yhtä paljon kuin omalta alaltamme. Vanhusten asiat nyt sattuivat olemaan ennen vaaleja niin paljon pinnalla, että siihen oli helppo vaalikampanjassa tarttua ääniä kalastellessa. Mahtoiko kukaan silloin ajatella, millä nuo lupaukset lunastetaan. Talousasiantuntijat pysyivät hiljaa koloissaan ja ryömivät sieltä antamaan lausuntojaan toteutuksen mahdottomuudesta vasta vaalien jälkeen. Miksiköhän?

Julkisen alan palkkauksen jälkeenjäänneisyyden korjaus tulisi maksamaan yli 3 miljardia euroa joka vuosi. Menolisäystä pelkästään sairaanhoitajien palkkojen korotuksista tulisi 800 000 miljoonaa euroa/vuosi. Kun tähän lisätään verohelpotuksista johtuva julkisten tulojen vähennys, mistä ne rahat otetaan?

Itse kyllä kannatan Filatovin ajatusta vakanssien lisäämisestä. Sillä tavalla saataisiin pätkätyöt vähenemään ja kun vakituinen henkilökunta osastoilla lisääntyy, työn raskaus vähenee ja työolot muuttuvat paremmiksi. Pidemmällä tähtäimellä se lisäisi alan vetovoimaisuutta ja saataisiin uusia innokkaita työkavereita hoitotyöhön. Työhyvinvointiin liittyvät asiat ovat tärkeitä henkilökunnan jaksamisessa ja hoidon laadun ylläpitämisessä. Palkka on tärkeä asia, mutta se ei korvaa sitä fyysistä ja psyykkistä väsymystä, joka seuraa pakkotahtisista ylipitkistä työpäivistä, joita nyt joudutaan henkilökunnan vähyyden vuoksi tekemään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse kyllä kannatan Filatovin ajatusta vakanssien lisäämisestä. Sillä tavalla saataisiin pätkätyöt vähenemään ja kun vakituinen henkilökunta osastoilla lisääntyy, työn raskaus vähenee ja työolot muuttuvat paremmiksi. Pidemmällä tähtäimellä se lisäisi alan vetovoimaisuutta ja saataisiin uusia innokkaita työkavereita hoitotyöhön. Työhyvinvointiin liittyvät asiat ovat tärkeitä henkilökunnan jaksamisessa ja hoidon laadun ylläpitämisessä. Palkka on tärkeä asia, mutta se ei korvaa sitä fyysistä ja psyykkistä väsymystä, joka seuraa pakkotahtisista ylipitkistä työpäivistä, joita nyt joudutaan henkilökunnan vähyyden vuoksi tekemään.

Kuten kollega Puh tuossa aikaisemmin mainitsi, niin eipä niitä hoitajia saada töihin vaikka töitä kyllä olisi. Siihen ei auta perustaa lisää vakansseja tyhjän pantiksi vaan alkaa maksaa enemmän palkkaa. Toki niitä vakanssejakin tarvitaan, mutta missään nimessä ei lähdetä siihen "joko lisää palkkaa tai lisää vakansseja" -asetteluun.

Lisää palkkaa on saatava vähintään sen 20 prosenttia mistä oli ennen vaaleja puhetta. Poliitikkojen on nyt opittava se, että vaalilupauksetkin on pidettävä. Rahoitus hoitajien palkankorotukselle kyllä löytyy, veroja alentamalla se ei onnistu.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

....."Kymppiuutisissa tehtiin kans asiaa selväksi: pelkästään hoitajien 20% palkankorotus tulisi maksamaan 800 milj.€ --> kunnilla ei ole rahaa, kunta heitti laskun valtiolle ja pian selvitettiin ettei rahaa oikeastaan ole valtiollakaan."

Muistakaa , että on aina helpompi nostaa 200 kansanedustajan palkkaa kuin tuhansien hoitajien palkkaa. Tulee halvemmaksi valtiolle / kunnille  :nauraa: .

Mutta tosissaan joo, kyllä palkkojen on noustava. Hinku alalle on hiipumassa ja ainoaksi porkkanaksi jää jäljelle kunnon korvaus tehdystä työstä. Rohkeasti pois TUPOSTA ja uusille teille.  Mutta älkää hylätkö TEHYä. Ei se hyvä liitto ole, mutta eipä meillä parempaakaan ole. 

Voitais kerrankin kokeilla kerta rysäyksellä saada suuri muutos VS. pikkuhiljaa kumarrellen armopaloja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuri niin on meneteltävä lakkoon valmistautuessa :valittava toimintatavat.Suojatyössä on lain mukaan oltava ,jolloin omalta osaltani ymmärrän sen niin ,että perusturvallisuus huolehditaan ihmisille ,jotka ovat hoidossa.

Kuntoustusosastolle psykiatrisessa se merkitsee sitä ,että hoitoneuvotteluja ei pidetä,jatkohoitopaikkoihin ei olla yhteydessä,omaisten kanssa ei keskustella potilaan tilanteesta jatkohoidon suhteen ja jatkohoidosta ,vaan annetaan ainoastaan tietoa nykytilasta ja jos on akuutteja tilanteita ,niitten hoidosta.Kuntoutustoiminta lakkaa ,kuten ryhmien pito yms. kuntoutustoiminnat ja osasto pitää yllä perussairaanhoidon  tasoista hoitoa.Sikäli olemme onnellisessa asemassa verrattuna esim .syöpäosastoihin ,etteivät meidän potilaamme menehdy ,kuten syöpäpotilaalle saattaa käydä ,jos hoidon saanti pitkittyy.

Tilanne olisi kamala ja mieluummin sanoisin itseni irti ,kuin menisin lakkoon syöpäosaston hoitajana.Minun etiikkani ei kyllä antaisi periksi lakasta hoitamasta kuolemanpelossa elävää ihmistä.

Mutta emme me määrittele palkkamme ja eettisyytemme suhteita,sen määrittelee  Suomen eduskunta ja Suomen hallitus.Tosin meillä on velvollisuus asiantuntijoina tuoda päättäjille tiedoksi ne perustelut ,miksi meidän asiantuntijuudestamme kannattaa maksaa enemmän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuten kollega Puh tuossa aikaisemmin mainitsi, niin eipä niitä hoitajia saada töihin vaikka töitä kyllä olisi. Siihen ei auta perustaa lisää vakansseja tyhjän pantiksi vaan alkaa maksaa enemmän palkkaa. Toki niitä vakanssejakin tarvitaan, mutta missään nimessä ei lähdetä siihen "joko lisää palkkaa tai lisää vakansseja" -asetteluun.

Lisää palkkaa on saatava vähintään sen 20 prosenttia mistä oli ennen vaaleja puhetta. Poliitikkojen on nyt opittava se, että vaalilupauksetkin on pidettävä. Rahoitus hoitajien palkankorotukselle kyllä löytyy, veroja alentamalla se ei onnistu.

Noh, jos me hoitajat saamme sen 20%:n palkankorotuksen, onkin sitten turha odotella lisävakansseja ja entisiäkin varmasti vähennetään. Taitaisi merkitä monelle pätkätyöläiselle töiden radikaalia vähenemistä jopa loppumista. Eipä olisi enää työvoimapulaa kun toimintaa tehostettaisiin hoitajia vähentämällä ja niistä vakituisista imettäisiin ne viimeisetkin mehut irti. Tuon lisäksi alkaisimme tietty maksamaan yhä enemmän veroja, jotta kunnat pystyisivät palkkamme maksamaan. Nuo 800 000 miljardia kun ei tyhjästä edes sinne valtion kassaan tupsahda.

Sitten iloitsemme tuosta tuosta 400-500 lisäeurosta, josta maksamme veroa noin 125 euroa nykyverotuksella (verokorotusten jälkeen enemmän), joudumme ehkä luopumaan jostain meille ennen kuuluneesta tulonsiirrosta (koska jostainhan ne rahat on otettava), teemme entistä vähemmällä työntekijämäärällä entistä enemmän töitä. Sijaisten työt vähenevät, keikkalaisia ei enää oteta lyhyisiin poissaoloihin jne. Työllisyystilanne alalla huononee, uusia tekijöitä hakeutuu hoitoalan ammatteihin entistä vähemmän.

Tavoitteemme tulisi olla laajempi kuin pelkästään palkkatason korottaminen, jotta emme joudu ojasta allikkoon. Palkkaa toki lisää, mutta kyllä mielestäni työolojen ja -ehtojen perusteellinen remontti pitäisi ottaa myös tavoitteeksi. Tässä yhtenä tärkeänä tavoitteena on henkilöstömitoituksen parantaminen osastoilla, joka tarkoittaa sitä, että vakansseja tulee lisätä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noh, jos me hoitajat saamme sen 20%:n palkankorotuksen, onkin sitten turha odotella lisävakansseja ja entisiäkin varmasti vähennetään.

Pitäskö mun nyt tuntea syyllisyyttä siitä että haluan oikeudenmukaisen korvauksen ammattitaidostani? Mun mielestä asetelma joko lisää hoitajia tai lisää liksaa on väärä. Pitäskö mun luopua osasta palkkaani sen takia että saatais lisää hoitajia tai nykyisiä ei menettettäis? Mun mielestä on hanurista asettaa hoitajat tohon asetelmaan, millä muulla alalla näin tehdään?

Tässä yhtenä tärkeänä tavoitteena on henkilöstömitoituksen parantaminen osastoilla, joka tarkoittaa sitä, että vakansseja tulee lisätä.
Nimenomaan, nyt pitää vaatia molempia, lisää resursseja SEKÄ lisää palkkaa. Ne ei saa olla toisiaan poissulkevia asioita.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuotas noin. Itse en ainakaan häpeäisi pyytää yhtään lisää. Palkkavaatimus on perusteltu.

Nuo 800 000 miljardia kun ei tyhjästä edes sinne valtion kassaan tupsahda.

Menolisäystä pelkästään sairaanhoitajien palkkojen korotuksista tulisi 800 000 miljoonaa euroa/vuosi. Kun tähän lisätään verohelpotuksista johtuva julkisten tulojen vähennys, mistä ne rahat otetaan? 

No noilla luvuilla palkataan koko Eurooppa Suomeen sairaanhoitajiksi pääministerin palkalla.  :)

Itse kyllä kannatan Filatovin ajatusta vakanssien lisäämisestä. Sillä tavalla saataisiin pätkätyöt vähenemään ja kun vakituinen henkilökunta osastoilla lisääntyy, työn raskaus vähenee ja työolot muuttuvat paremmiksi.

Mutta kun sieltä kentältä puuttuu jo nyt henkilökuntaa eikä mitään tehdä. Ei paljoa auta antaa rahaa uusiin toimiin, kun nykyisetkin jää täyttämättä.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan en lähtisi Pixelin mukaisia kauhuskenaarioita luomaan. Naapurimaistamme sekä Ruotsissa että Norjassa toteutettiin joitakin vuosia sitten hoitajien palkankorotukset suurehkolla summalla, enkä ole kuullut, että siellä rahaa olisi tuohon malliin hoitajien omasta selkänahasta viety.

Väestön ikääntymisen myötä tulevat terveydenhuollon ongelmat ovat olleet vuosia tiedossa, ei kai kukaan oikeasti ole voinut kuvitella, että muutokset tulevat ilmaiseksi?

Palkankorotuksen suhteen on roppakaupalla hyviä - kiistämättömiä - perusteita, mutta alkaa siinä pikkuhiljaa olla kyse myös periaatteesta: niin kauan kuin siitä on puhuttu, vaaleissa lupailtu, edellisen lakon epäonnistuminen jne.

Kuten edellä mainittu: "joko tai" -leikkiin ei pidä eikä tarvitse lähteä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noh, jos me hoitajat saamme sen 20%:n palkankorotuksen, onkin sitten turha odotella lisävakansseja ja entisiäkin varmasti vähennetään. Taitaisi merkitä monelle pätkätyöläiselle töiden radikaalia vähenemistä jopa loppumista. Eipä olisi enää työvoimapulaa kun toimintaa tehostettaisiin hoitajia vähentämällä ja niistä vakituisista imettäisiin ne viimeisetkin mehut irti. Tuon lisäksi alkaisimme tietty maksamaan yhä enemmän veroja, jotta kunnat pystyisivät palkkamme maksamaan. Nuo 800 000 miljardia kun ei tyhjästä edes sinne valtion kassaan tupsahda.

800 000 miljardia ei revitä mistään eikä tarvitsekaan.  :)

Vähintään 20 prosentin palkankorotus on täysin realistinen vaatimus ja se pitää pystyä toteuttamaan. Se ei ole edes vaikeaa, sillä 800 miljoonaa per vuosi ei ole oikeasti mikään mahdoton summa tämän maan budjetissa.

Eikä tarvitse pelätä töiden vähentämistä koska nykyinen tilanne on se, että hädin tuskin pystytään tarjoamaan laadukasta hoitoa tällä hoitajamiehityksellä.

Sitten iloitsemme tuosta tuosta 400-500 lisäeurosta, josta maksamme veroa noin 125 euroa nykyverotuksella (verokorotusten jälkeen enemmän), joudumme ehkä luopumaan jostain meille ennen kuuluneesta tulonsiirrosta (koska jostainhan ne rahat on otettava), teemme entistä vähemmällä työntekijämäärällä entistä enemmän töitä. Sijaisten työt vähenevät, keikkalaisia ei enää oteta lyhyisiin poissaoloihin jne. Työllisyystilanne alalla huononee, uusia tekijöitä hakeutuu hoitoalan ammatteihin entistä vähemmän.

Palkankorotuksen jälkeen veroprosentti voi nousta, se on ihan totta. Siksi palkankorotuksen täytyy olla riittävän iso, että siitä on hyötyä. Siksi sen tulee ollakin vähintään 20 prosenttia ja erilaisiin lisiin täytyy saada korotus, sillä nehän on korvausta epämukavasta työajasta ja ne kaipaavat myös tarkistusta.

Mistään tulonsiirroista ei tarvitse luopua koska ei työtätekeville ihmisille makseta juuri minkäänlaisia tulonsiirtoja kohdennetusti.

Tavoitteemme tulisi olla laajempi kuin pelkästään palkkatason korottaminen, jotta emme joudu ojasta allikkoon. Palkkaa toki lisää, mutta kyllä mielestäni työolojen ja -ehtojen perusteellinen remontti pitäisi ottaa myös tavoitteeksi. Tässä yhtenä tärkeänä tavoitteena on henkilöstömitoituksen parantaminen osastoilla, joka tarkoittaa sitä, että vakansseja tulee lisätä.

Tavoitteena onkin saada palkkaan reilu korotus sekä lisää työntekijöitä. Ei tässä tarvitse suostua kenenkään taholta sellaisiin puheisiin, että se on joko lisää palkkaa tai lisää työntekijöitä. Eihän millään muulla alallakaan ole otettu tuollaista edes puheeksi. Ei meidän tarvitse alkaa valitsemaan noiden kahden asian välillä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...