Jump to content
MAINOS

TUPO


Vieras: motti

Recommended Posts

Se palkka vaikuttaa moneen hoitoalan ongelmaan ihan suoraltakäsin. Uskon että jos se 20% korotus saadaan, alkaa sijaisia löytymään iha eri tavalla vuoroihin. Voi pian myös olla ettei sijaisia tarvitse etsiä joka päivä koska virat ja toimetkin saadaan täytettyä.

Koska vuoroissa on täysi miehitys, ei vakituisen henkilökunnan tarvitse venyä ylipitkiin päiviin, täten hekin jaksavat paremmin.

Ei se raha autuutta tuo, mutta ratkaisee monta ongelmaa..

Kyse onkin siitä, löytyykö 20%:n (tai edes 10%:n) palkankorotuksen jälkeen enää kunnilta rahaa sijaisten palkkaamiseen ja saattaapi käydä niin, että virkoja ja toimia aletaan jäädyttämään suurten palkkamenojen vuoksi. Ja juuri tässä asiassa TEHYn tulisi olla tarkkana ja pitää jäsenistönsä puolia. Jos neuvotellaan pelkästään rahasta huomioimatta tuota puolta huomataan pian että suo siellä vetelä täällä. Palkankorotus on vain pieni osa työehtosopimusneuvotteluja ja tekstikysymyksillä on paljon suurempi ja pitkäkantoisempi vaikutus kuin euro- tai %- määrillä.

Nimellispalkkaa korottamalla voidaan ansiotasoa pitkässä juoksussa alentaa. Hurjan hyvännäköiset korotusprosentit + huono teksti = hatullinen P:tä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 449
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kyse onkin siitä, löytyykö 20%:n (tai edes 10%:n) palkankorotuksen jälkeen enää kunnilta rahaa sijaisten palkkaamiseen ja saattaapi käydä niin, että virkoja ja toimia aletaan jäädyttämään suurten palkkamenojen vuoksi.

Mikä olisi Pixeli meille hoitajille sopivan pieni prosenttikorotus, siis kuntatalouden ja yhteiskunnallisen vastuun nimissä?

Palkankorotus on vain pieni osa työehtosopimusneuvotteluja ja tekstikysymyksillä on paljon suurempi ja pitkäkantoisempi vaikutus kuin euro- tai %- määrillä.

Mitkä tekstikysymykset mielestäsi vaatisivat erityistä huomiota tämän kierroksen neuvotteluissa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä olisi Pixeli meille hoitajille sopivan pieni prosenttikorotus, siis kuntatalouden ja yhteiskunnallisen vastuun nimissä?

Pitäisi sinun, Dino, tekstistäni ymmärtää, etten kritisoinnut itse palkankorotusvaatimusta (jota ei vielä edes ole neuvottelijat julkaisseet), vaan sitä, että JPL:n mielestä tämä neuvottelukierros on pelkästään palkkaneuvottelu.

Mitkä tekstikysymykset mielestäsi vaatisivat erityistä huomiota tämän kierroksen neuvotteluissa?

Kyllähän, Dino, tälläkin foorumilla on näistä kipupisteistä keskusteltu monessakin ketjussa. Itse näen tärkeäksi luottamusmiesten oikeuksien ja toimintaoikeuksien turvaamisen sekä työsuojeluvalvontaan liittyviin kipukohtiin puuttumisen. Lisäksi tekstissä tulisi huomioida ennen kaikkea kuormituskysymykset ja mitoitusten sopimusten mukainen vahvistaminen ja niiden alitusten sanktioiminen ja työaikajärjestelmän käytännön normalisoitumiseen pyrkiminen. Pitäisi välttää nykytilan tunnustamista oikeaksi ja keskittyä rikkomusten sanktioimiseen. Siinä vähän alkua sinulle, Dino, kipeisiin kohtiin.

Vaikka nimellispalkkaa näyttävästi lisättäisiinkin, mutta työolot pysyvät samana tai muuttuvat huonommaksi, ei se työn houkuttelevuutta lisää. Tälläkään hetkellä ei osata käyttää nykyisen sopimuksen oikeuksia hyväksi vaan ne luovutetaan lammasmaisesti pois jopa luottamusmiesten siunauksella niin miksi muka ilman hyvää tekstitukea annetut näennäispalkkamuutokset aidosti valuisivat hoitotyötä tekevien ansiotasoon ja hyvinvointiin? Miten se lisäisi alalla työelämän hyvinvointia?

Ne jotka aidosti haluavat nostaa hoitoalan vetovoimaa pitemmällä tähtäimellä tekevät sitä hallitusti ja pitkäjänteisesti palkkarakenteisiin puuttuen. Nyt on erinomainen tilaisuus tehdä kauhealla rytinällä isolla kirveellä pitkään hiertävä kolo omaan nilkkaan jos ei tasapainoisesti haeta sekä hyvää palkkakehitystä (eikä ruveta hirttämään ketään kun sitä viittäsataa euroa ei tulekaan) että hyviä alan toimintatapoja ja työehtoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitkä tekstikysymykset mielestäsi vaatisivat erityistä huomiota tämän kierroksen neuvotteluissa?

Vaikka nimellispalkkaa näyttävästi lisättäisiinkin, mutta työolot pysyvät samana tai muuttuvat huonommaksi, ei se työn houkuttelevuutta lisää. Tälläkään hetkellä ei osata käyttää nykyisen sopimuksen oikeuksia hyväksi vaan ne luovutetaan lammasmaisesti pois jopa luottamusmiesten siunauksella niin miksi muka ilman hyvää tekstitukea annetut näennäispalkkamuutokset aidosti valuisivat hoitotyötä tekevien ansiotasoon ja hyvinvointiin? Miten se lisäisi alalla työelämän hyvinvointia? ...

...  Nyt on erinomainen tilaisuus tehdä kauhealla rytinällä isolla kirveellä pitkään hiertävä kolo omaan nilkkaan jos ei tasapainoisesti haeta sekä hyvää palkkakehitystä (eikä ruveta hirttämään ketään kun sitä viittäsataa euroa ei tulekaan) että hyviä alan toimintatapoja ja työehtoja.

Tästä on pakko olla samaa mieltä. Jollain tapaa tulisi varmistaa se, ettei ne tulevat palkankorotukset (on ne sitten 5 tai 500€) revitä meidän selkänahasta työoloja huonontamalla. Nyt on jo meneillään sitä, että iltavuoro tehdään vajaalla, kun ulkopuolisia sijaisia ei saada ja hälytysrahan maksamisen edessä aamuvuorosta ei ketään pyydetä jäämään  angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tästä on pakko olla samaa mieltä. Jollain tapaa tulisi varmistaa se, ettei ne tulevat palkankorotukset (on ne sitten 5 tai 500€) revitä meidän selkänahasta työoloja huonontamalla. Nyt on jo meneillään sitä, että iltavuoro tehdään vajaalla, kun ulkopuolisia sijaisia ei saada ja hälytysrahan maksamisen edessä aamuvuorosta ei ketään pyydetä jäämään  angry.png

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta voisi myös kysyä, kuinka pitkään pitää joustaa ja liittyykö tämä näihin palkkaneuvotteluihin mitenkään?

Nämä eivät ole palkkaneuvottelut vaan työehtosopimusneuvottelut.

Tehyn ongelmako se on, ettei työnantaja tai työntekijä noudata olemassaolevia sopimuksia?

Se on nimenomaan TEHYn ongelma ja siksi on tärkeää, että näissä neuvotteluissa saadaan TEHYlle sellaiset työkalut, joilla se pystyy nykyistä paremmin valvomaan työehtosopimuksen noudattamista.

Pitäisikö meidän oikeasti päästä irti tästä ainaisesta joustamisesta ja vastuunkannosta, myös silloin kun asia ei ole meistä hoitajista riippuvainen. Kuten tässä, ettei työnantaja ole halukas/kyvykäs järjestämään tarpeeksi työntekijöitä, niin olemassaolevaa hoitohenkilökuntaa syyllistetään, myös omista riveistä.

Kyllä ainaisesta joustamisesta pitäisi pikku hiljaa päästä eroon. Siinä työssä on TEHYllä paljon sarkaa ja vastuu on myös jäsenistöllä, jonka pitäisi työnantajapuolen rikkomuksia viedä TEHYn ajettavaksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta voisi myös kysyä, kuinka pitkään pitää joustaa ja liittyykö tämä näihin palkkaneuvotteluihin mitenkään?

Nämä eivät ole palkkaneuvottelut vaan työehtosopimusneuvottelut.

Voi anteeksi kun en hallitse täsmällistä terminologiaa. Kiitos kun korjasit.

Muokkaus:lainaukset korjattu

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi anteeksi kun en hallitse täsmällistä terminologiaa. Kiitos kun korjasit.

Niinpä, on tärkeää hahmottaa, että näissä neuvotteluissa on kyse paljon muustakin kuin palkankorotuksen suuruudesta, sillä ne muut asiat voivat vaikuttaa paljon enemmänkin ansiotasoon kuin itse palkankorotuksen euromäärä.

http://www.talouselama.fi/docview.do?f_id=1207458

Talouselämän pääkirjoitus otsikolla Rahaa hoitajille ja löysät pois.

Mistäköhän ne löysät otetaan?  huh.gif

Ne löysät otetaan hoitajien selkänahasta, vaikka niitä löysiä ei olekaan, ellei TEHY osaa hoitaa työehtoneuvotteluja järkevästi. Siksi JPL:n lausumat pelkästä palkkaneuvottelusta minua arveluttaakin. Työehtosopimusneuvottelujen ei pitäisi koskaan olla vain ja ainoastaan palkkaneuvotteluja eikä AY-pomon pitäisi koskaan päästää tuollaisia sammakoita suustaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitäisi sinun, Dino, tekstistäni ymmärtää, etten kritisoinnut itse palkankorotusvaatimusta (jota ei vielä edes ole neuvottelijat julkaisseet), vaan sitä, että JPL:n mielestä tämä neuvottelukierros on pelkästään palkkaneuvottelu.

Hyvä näin!

Itse näen tärkeäksi luottamusmiesten oikeuksien ja toimintaoikeuksien turvaamisen sekä työsuojeluvalvontaan liittyviin kipukohtiin puuttumisen. Lisäksi tekstissä tulisi huomioida ennen kaikkea kuormituskysymykset ja mitoitusten sopimusten mukainen vahvistaminen ja niiden alitusten sanktioiminen ja työaikajärjestelmän käytännön normalisoitumiseen pyrkiminen. Pitäisi välttää nykytilan tunnustamista oikeaksi ja keskittyä rikkomusten sanktioimiseen. Siinä vähän alkua sinulle, Dino, kipeisiin kohtiin.

Ehkä erimielisyytemme johtuu siitä että omalla työpaikallani en juurikaan noita esittämiäsi ongelmia tunnista, toki päälliköille valitetaan työn paljoutta ja henkilökunnan vähyyttä mutta ei se minun mielestä ole minulle henk. koht. mikään ongelma, itse kun tykkään että töissä on riittävästi tekemistä.

Nyt on erinomainen tilaisuus tehdä kauhealla rytinällä isolla kirveellä pitkään hiertävä kolo omaan nilkkaan jos ei tasapainoisesti haeta sekä hyvää palkkakehitystä (eikä ruveta hirttämään ketään kun sitä viittäsataa euroa ei tulekaan) että hyviä alan toimintatapoja ja työehtoja.

Tehy on tasapainoisesti hakenut 25 vuotta palkkakehitystä ja työehtoja - jostain syystä ovat nyt sitten päätyneet eri linjalle sinun kanssa. Aika näyttää mikä taktiikka se olisi tällä kierroksella ollut paras - koskaanhan ei kaikki ole tyytyväisiä lopputulokseen.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tehy on tasapainoisesti hakenut 25 vuotta palkkakehitystä ja työehtoja - jostain syystä ovat nyt sitten päätyneet eri linjalle sinun kanssa. Aika näyttää mikä taktiikka se olisi tällä kierroksella ollut paras - koskaanhan ei kaikki ole tyytyväisiä lopputulokseen.

Enpä olisi nyt ihan samaa mieltä tuossa, että TEHY olisi päätynyt kovasti eri linjoille minun (ja myös monen muun tehyläisen) kanssa. Edunvalvontajohtajamme muistiinpanoissa tekstitavoitteiksi on asetettu parannukset määräaikaisten asemaan sekä luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen toimintaedellytyksiin. Lisäksi tavoitteena on työaikaan liittyvien epäkohtien poistaminen ja paikallisen sopimisen menettelytapojen selkeyttäminen. Hyviä tavoitteita kaikki työehtoneuvotteluille.

Työehtoneuvottelujen tavoitteiden asettamisessa ei pidä lähteä yhden työpaikan ongelmien tai ongelmattomuuksien pohjalta vaan nähdä kokonaisuus ja saada aikaan ne minimirajat, jotka vähintään on saavutettava kaikkiin työpaikkoihin työhyvinvoinnin ja työssä jaksamisen näkökulmista. Henkilökohtaisesti ei riittävä tekeminen ole minullekaan ongelma, mutta jos kollegani uupuvat ja sairastuvat pakkotahtisen työn ääreen, tulisi sen koskettaa jokaista tehyläistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enpä olisi nyt ihan samaa mieltä tuossa, että TEHY olisi päätynyt kovasti eri linjoille minun (ja myös monen muun tehyläisen) kanssa.

Ai niin, JLP ei olekkaan sama kuin TEHY... ;D

Työehtoneuvottelujen tavoitteiden asettamisessa ei pidä lähteä yhden työpaikan ongelmien tai ongelmattomuuksien pohjalta vaan nähdä kokonaisuus ja saada aikaan ne minimirajat, jotka vähintään on saavutettava kaikkiin työpaikkoihin työhyvinvoinnin ja työssä jaksamisen näkökulmista.

Ei tietenkään, kerroinkin vaan miksi minun on vaikea havaita ja toisinaan jopa ymmärtää näitä "muiden" ongelmia.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Talouselämä-lehden jutussa oli jopa asiaa. Jonkinasteinen kriisiyttäminen ja rakenteiden ravistelu tekisi jopa hyvää. Kuinka paljon terveydenhuollossa on ilmaa ja turhia rakenteita, onko sitä tutkittu kriittisesti? Veikkaan, että helvetisti..kuten myös valtionhallinnossa ja kuntapuolella. Rahaa löytyy, sitähän työehtoneuvottelujen nimellä työnantaja varjelee, ei pelkästään palkkakuluja, mutta löytyykö tahtoa? No joo, vähän meni OT.. Ei hyvinvoinnin kulissit voi pysyä enää kauaa pystyssä, kun kehikko on laho, ja me hoitajat emme voi joustaa siinä enää yhtään mukana.

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Peruspropagandaa, joka tulee vaan kiihtymään... Tietysti rahakkaammat tahot pitävät saavutetuista eduistaan kiinni, välittämättä muista mitään. Monenlaista kytkytkauppaa matkassa, joista "ei sitten julkisesti puhuta." Että tätä on lysti seurata... :nauraa:

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yhden lakon olen jo kokekenut ja mitään hyvää ei siitä seurannut. Korkeintaan rupia perseeseen kun istuit lakkovahtina sairaalan ovella ja kuuntelit haukut omaisilta, lääkäreiltä ja hallinnon väeltä. Kansalaisten sympatiat loppuu siihen kun lakko alkaa. Itse en lähtisi alle 500€ korotuksien takia tappelemaan. Hoitoalan lakossa kärsivät aina ne vähäosaisimmat, joita me emme missään tilanteessa haluaisi satuttaa. Toisaalta vastapuoli tietää tämän ja laskee myös sen varaan, että hoitajien itsetunto ei anna myöden mennä lakkoon. Itse luotan liiton neuvottelijoihin ja uskon, että valtuusto tekee oikean päätöksen.

Jos firma on maksavinaan niin minä olen tekevinään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yhden lakon olen jo kokekenut ja mitään hyvää ei siitä seurannut. Korkeintaan rupia perseeseen kun istuit lakkovahtina sairaalan ovella ja kuuntelit haukut omaisilta, lääkäreiltä ja hallinnon väeltä. Kansalaisten sympatiat loppuu siihen kun lakko alkaa. Itse en lähtisi alle 500€ korotuksien takia tappelemaan.

Ei kyllä lakkoa tarvitse pelätä jos nuo prosenttihuhut pitävät paikkaansa, eihän kukaan itseä arvostava hoitaja lähde lakkoilemaan alle yleisen linjan olevien korotusten takia.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sopia muistaisi, että neuvottelupöydissä istuu työntekijöiden edustajien puolella muitakin kuin tehyläisiä. TNJ & TSN-jengikään ei yksin sopimuksia tee.

Ja mitään yleistä linjaa ei tällä liittokierroksella tunneta - mitä nyt metalli ja kemia on omat prossansa saanut...

"Kuha on ylimainostettu. Hauki on pajon maukkaampi." Pentti Linkola

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sopia muistaisi, että neuvottelupöydissä istuu työntekijöiden edustajien puolella muitakin kuin tehyläisiä. TNJ & TSN-jengikään ei yksin sopimuksia tee.

Ja mitään yleistä linjaa ei tällä liittokierroksella tunneta - mitä nyt metalli ja kemia on omat prossansa saanut...

Tehyn edunvalvontajohtaja Helle ainakin tuntee yleisen linjan...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

24.8.2007

Hoitoalan järjestöjen SuPerin ja Tehyn muodostama kunta-alan neuvottelujärjestö TNJ jätti omat näkemyksensä palkkaohjelman elementeistä ja kohdentamisesta sekä täsmennetyistä tekstitavoitteista Kunnalliselle työmarkkinalaitokselle tänään.

SuPerin ja Tehyn mukaan palkkaohjelma on kohdennettava hallitusohjelman kirjausten mukaisesti. Sen on tuotettava koulutetulle hoitohenkilöstölle tuntuva tasokorotus tehtäväkohtaisiin palkkoihin ja liitekohtaisiin peruspalkkoihin. Ohjelma voi ulottua enintään vuoden 2010 loppuun, koska sillä on kyettävä vaikuttamaan alan vaikeaan työvoimatilanteeseen ja terveys- ja sosiaalipalveluiden turvaamiseen nyt eikä vuosien päästä.

Hallitusohjelman sosiaali- ja terveyspalveluita koskevassa kohdassa todetaan, että sosiaali- ja terveyspalveluissa turvataan riittävä ammattitaitoinen henkilöstö mm. kilpailukykyisellä palkkauksella. Hallitus myös sitoutuu ohjelmassaan "tukemaan korotetulla valtionosuudella sellaista kuntasektorille syntyvää palkkaratkaisua, joka edistää naisvaltaisten alojen palkkojen kilpailukykyä. Korotetun valtionosuuden suuruus riippuu siitä kuinka selkeästi kuntasektorilla tehtävää palkkaratkaisua onnistutaan kohdentamaan koulutetuille, naisvaltaisille aloille, joiden palkkaus ei vastaa työn vaativuutta."

Varsinainen sopimuskausi voi järjestöjen mukaan olla enintään 2,5 vuoden mittainen ja korotusten tulee painottua sopimuskauden alkupäähän.

Laatutavoitteista keskeisimpinä järjestöt pitävät perusteettomien määräaikaisuuksien vähentämistä mm. kirjaamalla määräaikaisuuden perusteet virka- ja työehtosopimukseen sekä luottamusmiesten tiedonsaantioikeuksien parantamista määräaikaisuuksien kestosta ja perusteista. Myös luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen toimintaedellytyksiin vaaditaan parannuksia.

Tärkeitä tekstitavoitteita ovat myös paikallisen sopimisen menettelytapojen kirjaaminen sopimukseen sekä jaksotyöaikajärjestelmän selkiyttäminen ja yksinkertaistaminen.

* * *

SuPeriin ja Tehyyn kuuluu lähes 200 000 koulutettua hoitajaa, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla. Toimihenkilöiden neuvottelujärjestö TNJ on SuPerin ja Tehyn kunta-alan yhteinen neuvottelujärjestö.

Lisätietoja:

SuPerin ja TNJ:n puheenjohtaja Juhani Palomäki, puh. 044 569 2634,

Tehyn puheenjohtaja Jaana Laitinen-Pesola, puh. (09) 5422 7012

Onko joku löytänyt mistään tarkempia tavoitteita... Aika ylimalkaista!

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Konkreatiaa kyllä toivois. Pääneuvotteluryhmä kokoontuu seuraavan kerran vasta viikon kuluttua perjantaina. :-

Se mikä tässä on nyt positiivista, niin nyt ollaan hakemassa ihan omaa sopimusta hoitajille, kuten lääkäreillä ja opettajillakin on. Eli vanha KVTES jäisi meidän osalta historiaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun Helteen tän päivän kirjotuksen luki niin se antaa viitteitä miksi tarkkoja summia ei julkaista vielä. Nyt on varmaan tarkotus kattoa mahdollisimman pitkään mitä muut pyytää ja rakentaa hoitajille oma palkkaohjelma siihen päälle. Näin mä sitä kirjotusta tulkitsisin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkärienkin tavoitteet julkistettiin http://www.mediuutiset.fi/doc.te?f_id=1217360&s=u&wtm=mu-31082007

Lääkäriliitto on mukana kuntakentän yhteisissä palkkatavoitteissa. Se hakee yli kaksivuotista sopimusta, jossa palkkojen yleiskorotus olisi vähintään 9 prosenttia. Lisäksi se vaatii palkkaohjelmaa, jonka kesto olisi 4-5 vuotta. Palkat nousisivat tuona aikana 10 prosenttia.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...