Jump to content
MAINOS

Mieshoitaja vanhustyössä


Vieras: Hoitaja80

Recommended Posts

Pamautetaampa maskuliinisesta näkökulmasta nyt kun töitä on 1 ½ kk takana vanhusten parissa. Aika positiivinen on ollut vastaanotto niin mies -kuin naispotilaidenkin puolesta. Jotkut vanhemmat rouvat ovat arastelleet pesujen tai vaippojenvaihdon yhteydessä, mutta suurimmalle osalle on ihan yksi ja sama kuka ne kuivat vaihtaa alle. Juttua on kyllä lentänyt niin mummojen kuin pappojenkin kanssa, eikä sen suurempia sukupuolten välisiä eroja ole syntynyt. Lähinnä tuppaa korventamaan se tosiasia, että kuinka paljon meteliä mieshoitajuudesta nostetaan. Kun sitä vain haluaisi tehdä työnsä rauhassa sen suuremmin nousematta jalustalle että: "MEILLÄ ON TÄÄLLÄ _MIES_HOITAJA!!". Aluksihan se on ihan ok, että hyväksytään ainoana miehenä naisten joukkoon ja mieltähän se lämmittää kun mummut tykkää, mutta rajansa kaikella. Onko se nyt niin suuri ihme että on mieshoitaja?!  :)

I'll get mi coat

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 59
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Meillä tk:n vuodeosastolla tasan yksi kaksilahkeinen. Kyllä mummot kovasti hykertelee,kun kyseinen työntekijä astuu huoneeseen. On pidetty kyseistä henkilöä kuin kukkaa kämmenellä :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kotihoitoyksikön esimiehenä ollessani minulla 20 työntekijää, joista parhaimmillaan 3 oli samanaikaisesti miehiä. Kaikki pysyvissä työsuhteissa ja viihtyivät työssään. Alueella oli pääasiassa vain vanhusasiakkaita. Myöhemmin omissa työporukoissani on mieshoitajia ollut vain satunnaisesti. Tuo yksi yksikkö melkein 10 vuotta sitten oli erityinen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko se nyt niin suuri ihme että on mieshoitaja?!  ;D

Eiköhän se ole ihan sama mitä siellä lahkeiden välissä oikein roikkuu, kunhan tekee työnsä hyvin. Näin työn kannalta  :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

olen töissä hoivaosastolla ja työkaverina ollut montakin miestä....mummot ja vaarit ovat tykänneet ja eikä minullakaan ole muuta kuin positiivisia kokemuksia heistä....muutkin osaston työntekijöistä ovat heitä pitäneet kuin kukkaa kämmenellä...;D) joten ei muuta kuin lisää miehiä hoitoalalle...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Osaa tapaamistani vanhuksistani ilahtui ja piristyi mieshoitajasta (minusta) mutta ei osa ei antanut auttaa esim. pesuissa

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Itse olen törmännyt kolmeen mieheen vanhainkodissa. Siis ihan tavallisilla vanhainkotiosastoilla. Kyllä miehiä tarvitaan myös vanhustyöhön, vaikka olisivatkin kuinka "neitejä" tahansa.

Asukkaat ainakin pitävät heistä. Onhan se mukavampaa esimerkiksi vanhainkodin juhlissakin, kun on miehiä tanssittamassa näitä mummoja, joita kuitenkin on huomattavasti enemmän kuin pappoja. Niin ja papatkaipaavat myös miesseuraa, eikä aina vain naishoitajia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mummuni oli noin seitsemän vuotta vanhainkodissa yleisellä osastolla ennen kuolemaansa. Siellä oli yksi mieshoitaja, ja minulle jäi hänestä ainakin hyvä kokemus. Varsinkin jotkut miehet "tottelee" (älkää ymmärtäkö sanaa väärin!) paremmin mieshoitajaa kuin naispuolista hoitajaa. Siis toisin sanoen, on enemmän auktoriteettia hoidettavaan. On ne mummutkin mielissään, kun joukossa on mieshoitajia. Ja kun yhteisössä on miespuolinen töissä, ei naiset taida juoruta ja puhua toisten ihmisten asioita ihan niin paljoa keskenään takana päin. Oon ainakin kuullut jonkun hoitajan sanovan näin. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näinhän se menee. Kyllä miehet "tottelevat" paremmin miestä kuin naista, ainakin näin oman perstuntuman mukaan. Hyvin olen aina tullut vanhempien miesten kanssa toimeen - oli kyse sitten pitkäaikaishoidosta tai akuuttihoidosta.

Ja mikäs siinä, myös sotajuttuja mieluummin tuntuvat kertovan miehille, sekä yleensä löytyy nopeammin yhteinen sävel. Varsinkin jos on isompi huone jossa on pelkkiä miehiä, ollaan siellä usein aika "äijjää" keskenään kun touhutaan aamu/iltahommia  ;) kun jutellaan "miesten" juttuja  :)

Tuntuu myös että miehet keskustelevat mieshoitajien kanssa helpommin henkilökohtaisemmista vaivoista kuin naisten kanssa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 vuotta myöhemmin...

Tein vuosia hoitoapulaisen sijaiksuuksia palvelukodilla ja meillä oli 3 mieshoitajaa. Mummot tykkäsivät ja itsellä oli varsinkin öisin turvallisempi olo kun yökkökaverina oli mies. Oon ehottomasti sitä mieltä, että lisää mieshoitajia vanhusten pariin ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nuoret mieshoitajat viihtyy ilmeisesti paremmin akuutti/vastaanotto osastolla koska sielä on enempi säpinää ja äksöniä ja tempo on nopeampi.

Mitä nyt mieshoitajia tunnen niin äksöni ja nopeatempoisuus ei ehkä ole se juttu miksi miehet hakeutuu akuuttipuolelle mielellään. Itseä on ainakin kaikissa kokeilemissani osastohommissa häirinnyt se tietynlainen pyhä kaavamaisuus mistä poikkeaminen on perisynti. En mitenkään kaipaa verta, tappelemista tai aikaa vastaan kilpailua ja väitänkin että nykyinen työni akuuttihoidon parissa ei sisälläkään sitä yhtään enempää kuin vaikka työ dementiaosastolla.

Tärkeimmät erot ainakin omalla kohdalla on siinä, että mulla on yksi potilas kerrallaan, hoitokontaktissa ei oteta huomioon horoskooppeja ja lempivärejä, kelleen ei tartte laittaa pampuloita eikä kukaan kyttää selän takana mitä touhuan niin kauan kuin vaan homma luonaa. Riittää vaan se, että osaan itse tehdä työni. Akuuttityössä täytyy plussana mainita myös se että usein potilaat osaavat käyttäytyä jotenkuten fiksusti eivätkä vaadi kuuta taivaalta kun eivät ehdi parin tunnin hoitokontaktin aikana tulemaan liian tutuiksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin TO-jaksolla dementiahoitokodissa. Kyllä miesasukkaille tais tehdä hyvää miesseura, äijäjuttuja jne. Naiset tykkäs kun mies tuli "kavaljeeriksi" kun lähettiin kävelemään. Pesuhommissa ja kuivien vaihossa, ne jotka oli muutenkin hankalia, oli myös mulle. Muutama päinvastainen yllärikin tuli

Kai nyt vois olettaa että esim. kodinomaisuus hoidossa toteutuu paremmin, kun on miehiä talossa.

Niin ja kun tuntui, että naisohjaajat/-hoitajat(suurin osa) ei osaa olla puhumatta koko ajan... ::) Siis miesasukkaille, kun ollaan pesulla tms jne. Haluaakohan ne kaikki kuunnella sitä, kun on kuitenkin jo ehkä vaimosta päässyt eroon ;D

Tämä siis näkökulmana asiakkaan kunnioittamiseen äijänä.

"Life is tough and it's even tougher if you are stupid."

- John Wayne -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä asia olisi jos enempi miehiä osastotyössäkin. Kokemus reippaasta oppari pojasta, suht kaikki tykkäs ja virkisti niin mummojen kuin pappojenkin olotilaa. Poikkeuksena esim. ovestinien laitto ja joillakin alapään pesut, se ikä-luokka ei ole vielä tottunut että mies tulisi ja hoitaisi intiimit toimitukset. Mutta tervetuloa!

Ole iloinen joka päivästä kun pääset omin jaloin postilaatikollesi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tiedän että mieshoitaja ei ole kovin yleinen näky vanhustyössä, mutta kiinnostaisi tietää että jos mieshoitajia on vanhuspuolella niin millaisissa paikoissa heitä pääasiassa on töissä, siis en tarkoita kesätöitä vaan pitkissä sijaisuuksissa tai vakituisessa toimessa. Itse työskentelen 18-65 vuotiaiden psykiatristen potilaiden parissa mutta olen iäkkään sukulaiseni sairauden kautta tehnyt nyt paljon ns. vanhustyötä kun on järjestetty lääkäriaikoja, suunniteltu kotipalvelun hankintaa ym. olen tehnyt näitä järjestelyjä vanhainkodissa töissä olevan tätini kanssa. Yksi kaunis  päivä tätini totesi että sopisit hyvin vanhuspuolelle töihin ja kehoitti hankkimaan vanhustyön lisäkoulutusta. Nyt kysynkin siis että millaisissa paikoissa mieshoitajia on jos heitä vanhustyössä ylipäätään on? Jos itse lähtisin vanhuspuolelle töihin niin kyseeseen tulisi ehkä sitten psykogeriatrian osasto.

Kyllä miespuolisia hoitajia on oikeastaan kaikkialla mutta aivan liian vähän, joten eikun kouluttautumaan vaan ja tervetuloa joukkoon :) Mieshoitajia on siis vanhainkodeilla, palvelutaloilla, kotihoidossa,sairaalaoissa, terveyskeskuksissa, vuodeosastoilla, lääkäreiden vastaanotolla ym. ym. Opiskeluaikana kannattaa hakeutua erilaisiin yksikköihin harjoittelemaan - näet millaista missäkin on. Mieshoitajia tarvitaan - onhan miespuolisia potilaita/asiakkaitakin :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Itse olen nyt ollut puolisen vuotta vanhustenkodissa töissä ja itselläni ei ole tullut vielä yhtään mummoa tai pappaa vastaan joka ei olisi suihkuun suostunut lähtemään. Toki yksi tapaus aluksi vähän ujosteli, mutta nykyään harmistuu jos en satukkaan olemaan suihkupäivänä vuorossa kun kuulemma "on tottunut jo miespesijään" :D

 

Yövuoroja tehdessä kierretään myös pienkodit jossa on ollut yksi muori joka ei sitten millään sulattanut miestä edes housuja nostamaan saati sitten pyyhkimään, positiivisena puolena oli se että tämä henkilö oli kovasti omatoiminen aina niinä öinä kun olin yövuorolaisena vaikka muutoin kyllä oli kova hyppyyttämään yökköjä siellä vessassa.

Nyt kun olen tehnyt paljon sitä yövuoroa niin on tämäkin mummon mieli sen verran muuttunut että nyt jo tarjouduttiin tyttökaveriksi ja haluttiin halata... :nauraa:

 

Toisella osastolla on myös yksi muori joka on viimeisen päälle häijy naishoitajille mutta minulle kyllä ollaan niin ystävällistä ja kaikki käy aina. 

 

Itse olen kyllä kovasti tykännyt olla tuolla vanhuspuolella töissä, on tuolla niin asukkaat mainioita persoonallisuuksia että ei tosikaan..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun kokemuksen mukaan pk-seudulla suhtautuminen mieshoitajiin on myötämielistä. Ei kovinkaan moni potilas ole kahden vuoden aikana kieltäytynyt hoidosta. 

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

tulin juuri 12 tuntisesta vuorosta,  vanhusten palvelutalosta. Vakituinen paikka yksityissektorilla. Asukkaat muistisairaita.
Olen 5-kymppinen mies. Ja aion pysyä alalla sairaseläkkeeseen saakka.
Pari kertaa minut on esitelty talossa vieraileville sidosryhmille "kummajaisena". Olo oli vähän kuin eläintarhan häkissä, mutta en anna sen häiritä jatkossakaan.

 

"tunne, ettei turhaan ole olo kuin junan alle jääneellä, mutta huomenna tähän aikaan se on vain muisto muiden joukossa."
...kirjoitin seinäpäivityksen sosiaaliseen mediaan.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

aloitin 24-vuotiaana ja olen työskennellyt nyt 3 vuotta lähihoitajana palvelutalossa, jossa keski-ikä n. 80 vuotta. pari kertaa on näkynyt miespuolista lähihoitajaopiskelijaa harjoittelujaksolla ja joku sivarikin ollut talossa, mutta muuten olen saanut olla aika rauhassa yksin naisten keskellä. aika usein kaipaan toista miestä työvuoroihin, koska keskusteluaiheet: "aviomies- ja koira-asiat kotona" eivät vain hirveästi kiinnosta. toki on myös hetkiä, jolloin joidenkin työkavereiden kanssa läppä lentää välillä tosi hyvin ja hauskaa on. miehen saama huomio antaa paljon, mutta välillä myös tuntuu aika raskaalta. sitä kun haluaisi olla vaan yksi hoitaja muiden joukossa. jotakin mammaa pelottaa, että ei kai se mies vaan ole tänään saunottaja, minua se ei ainakaan pese. joku taas on aivan lääpällään ja on omissa harhoissaan päättänyt, että on raskaana sinulle. hokee sitä muille hoitajille ja muille asukkaille, jopa omille omaisilleen. ja noita rakastuneita mammoja ja kehitysvammaisia riittää kyllä muitakin. tommonen ääripäästä toiseen meneminen on henkisesti aika rankkaa duunia välillä.

aika usein saan kiitosta esimerkiksi siitä kun korjaan jonkun asukkaan television kanava-asetukset kuntoon tai kurkkaan meidän omia toimiston tietokoneita, jos vaikka nettiyhteys on tilapäisesti mennyt poikki tai jotain. tietysti muut voimaa vaativat hommat ja korkealle ylettämiset ovat minun heiniäni myös. silloin kuulee usein lauseen: "Kyllä tänne myös miehiä tarvitaan!" Omat keskustelu- ja kuuntelutaidot ovat myös saaneet kiitosta ihan asukkaiden omaisiltakin.

 

Pari vuotta äijien kanssa aivotonta varastotyötä tehneenä kaikkine pillu- ja viinajuttuineen; ja sitten ku muistelee sitä helvetin huonoa työilmapiiriä, niin tiedän kyllä että sosiaali-ja terveysala on minun alani, mutta lisäkouluttautumisia mietin ja toteutan koko ajan parhaillaan. palkitsevaa työtä, tervetuloa!

 

NIIJOO kannattaa muuten harrastaa jotakin fyysistä urheilua, jossa kuluttaa paljon energiaa, koska kahvia ja pullaa tulee vedettyä aika helvetisti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Tärkeimmät erot ainakin omalla kohdalla on siinä, että mulla on yksi potilas kerrallaan, hoitokontaktissa ei oteta huomioon horoskooppeja ja lempivärejä, kelleen ei tartte laittaa pampuloita eikä kukaan kyttää selän takana mitä touhuan niin kauan kuin vaan homma luonaa. Riittää vaan se, että osaan itse tehdä työni. Akuuttityössä täytyy plussana mainita myös se että usein potilaat osaavat käyttäytyä jotenkuten fiksusti eivätkä vaadi kuuta taivaalta kun eivät ehdi parin tunnin hoitokontaktin aikana tulemaan liian tutuiksi.

 

 

Tää oli hauska kommentti  ja varmasti niin totta monen miehen kohdalla :) Meilläkin hoivakodissa mummot on niiden parin mieshoitajan perään, joita sieltä löytyy, mutta varmaan nää pampuloiden laitot sun muut tosiaan tökkii miehillä. Toisaalta vähän samoin mä en niin kovin tykkää hoitaa miespotilaita, koska en osaa tehdä muuta kuin vain ne välttämättömät. En osaa jutella oikeen mistään jne. Ja silti hoivakodissa nuo asiat kuuluu hoitajan arkeen, että hoitajalla on aikaa kuunnella ja ainakin minulle on ihan ilo kun saan jonkun mummon iloiseksi nätillä kampauksella. Tai vaikka kuuntelen niitä horoskooppihömpötyksiä ja osallistun keskusteluun. Miehillä on varmaan se oma juttunsa, mistä voi tosiaan jutella vaan toisen miehen kanssa. Onneksi on miespuolisia hoitajia myös vanhainkodeissa :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joissain paikoissa oon törmänny siihen et kollegat on ihmetelly suureen ääneen ku en osaa laittaa pampuloita tai toimia naisten kampaajana. 

 

Tk-vuodeosastolla ollessani pyysin ihan suorilta naispuolista kollegaa laittamaan pampulat/muut hiusjutut. Nyt ku siirryin päivystykseen töihin nii ei onneks tarvii enää stressata tollasilla.  

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joissain paikoissa oon törmänny siihen et kollegat on ihmetelly suureen ääneen ku en osaa laittaa pampuloita tai toimia naisten kampaajana.

 

Heh. Ite oisin varmaan tässä tilanteessa ihmetelly kovaan ääneen mitenkä ei kaikilta onnistu vaikka auton öljynsuodattimen vaihto. ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joissain paikoissa oon törmänny siihen et kollegat on ihmetelly suureen ääneen ku en osaa laittaa pampuloita tai toimia naisten kampaajana.

Heh. Ite oisin varmaan tässä tilanteessa ihmetelly kovaan ääneen mitenkä ei kaikilta onnistu vaikka auton öljynsuodattimen vaihto. ;)

Harvemmin kai suodattimia vaihdetaan hoitotyössä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

 

Joissain paikoissa oon törmänny siihen et kollegat on ihmetelly suureen ääneen ku en osaa laittaa pampuloita tai toimia naisten kampaajana.

Heh. Ite oisin varmaan tässä tilanteessa ihmetelly kovaan ääneen mitenkä ei kaikilta onnistu vaikka auton öljynsuodattimen vaihto. ;)

Harvemmin kai suodattimia vaihdetaan hoitotyössä

 

 

Tarinan pointti olikin varmasti juuri siinä, että öljynsuodattimet ja pampulat eivät kuulu hoitajan ydinosaamiseen. En usko, että papparainen pistää pahaksi jos kotihoidon väki tekisi hänen autoonsa kausihuollon. Samalla kun rouva saa kampaajapalveluita.

 

Mielestäni työnantaja tai asiakas eivät voi kohtuudella vaatia, että mä osaisin laittaa pampuloita tai hiusvärejä kun en ole kampaajakouluja kiertänyt eikä ole kumpiakaan ikinä tarttenut ees omaan päähäni laittaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

OT OT, kun rahat ja aika on kotihoidossa vähissä ja aikaa on vain ihan pakolliseen ja siihenkin hintsusti, niin en koe että työnkuvaani kuuluu papiljotit...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

 

Joissain paikoissa oon törmänny siihen et kollegat on ihmetelly suureen ääneen ku en osaa laittaa pampuloita tai toimia naisten kampaajana.

Heh. Ite oisin varmaan tässä tilanteessa ihmetelly kovaan ääneen mitenkä ei kaikilta onnistu vaikka auton öljynsuodattimen vaihto. ;)

Harvemmin kai suodattimia vaihdetaan hoitotyössä

 

 

Niin. Ei mulle ainakaan lähihoitajakoulussa opetettu kampaamaan tukkaa tai laittamaan pampuloita. Oletusarvoisesti tuommonen suureen ääneen ihmettely mikset osaa jotakin tehdä on todella vaivaannuttavaa. En minäkään mene viisastelemaan sillä että osaan heittää ukemin tuoppi kädessä läikyttämättä olutta semmoselle kuka sitä ei osaa tehdä. En myöskään osaa kammata naisten tukkaa saatikka laittaa pampuloita.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...