Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Caritas

Väkivaltainen seksuaalisuus-RAP kansio

Recommended Posts

Caritas   
Caritas

Olin viime viikolla väkivaltaisen seksuaalisuuden koulutuspäivillä ja HUS:in lasten- ja nuortensairaalan erikoislääkäri oli yksi kouluttajistamme. Hän mainitsi RAP-kansion jonka kokoamiseen on osallistunut Väestöliitossa toimiva erikoislääkäri Pirkko Brusila.

Netistä löytyy RAP-kansion sisältö ja ohjeet sen käyttöön. Miten yleisesti tämä RAP-kansio on käytössä valtakunnallisesti ja onko ohjeet koettu selkeiksi käytännöntilanteissa? Millaisia ovat virheiden mahdollisuudet kansiota käytettäessä potilaan tietojen ja näytteiden kanssa?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
janina   
janina

Jäin pohtimaan, että onko tästä enemmän hyötyä somatiikan kuin psykiatrian puolella ? Näin äkkiseltään psykkan näkökulmasta, tuossa näytti olevan paljon " itsestään selvyyksiä "  :-

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Osku   
Osku

Kyllä tosta nimenomaan esim päivystyspisteille on apua ja niillehän se on suunnattukkin (?). Siellähän on tutkimusohjeet yms poleja varten. On toki myös ohje psykiatrisen lausunnon tekemiseen.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Caritas   
Caritas

Jäin pohtimaan, että onko tästä enemmän hyötyä somatiikan kuin psykiatrian puolella ? Näin äkkiseltään psykkan näkökulmasta, tuossa näytti olevan paljon " itsestään selvyyksiä "  :-

RAP-kansion ohjeistus on suunnattu somatiikan puolelle esim näytteiden ottamisen ja tutkimuksen ohjeistukseen ja psykiatrian puolella ohjeistukseen jatkohoidosta sopimiseen, infoa omaisille, väkivallan kokeneelle potilaalle ja psykiatrian lausuntojen laatimiseen.

Mitkä näistä ohjeistuksista ja infosta oli "itsestään selvyyksiä" psykan näkökulmasta? Voisiko ohjeistusta/ infoa jotenkin täsmentää psykan näkökulmasta ajatellen, että tietoa tarjotaan ensimmäistä kertaa tutkittavalle potilaalle (vauvasta vanhuksiin) ja omaisille? Ja miten tietoa tulisi tarjota psykan näkökulmasta jatkohoidossa ja pitkällä aikavälillä?

Lisäys: Pienemmillä paikkakunnilla terveyskeskuksen vastaanotolla olisi kyettävä toimimaan samoilla  ohjeilla ja huomioitava myös  psyykkinen tukeminen ja ohjeistaminen. Konsultointia apua saa oikeuslääkäriaseman päivystys numerosta.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
janina   
janina

RAP-kansion ohjeistus on suunnattu somatiikan puolelle esim näytteiden ottamisen ja tutkimuksen ohjeistukseen ja psykiatrian puolella ohjeistukseen jatkohoidosta sopimiseen, infoa omaisille, väkivallan kokeneelle potilaalle ja psykiatrian lausuntojen laatimiseen.

Mitkä näistä ohjeistuksista ja infosta oli "itsestään selvyyksiä" psykan näkökulmasta? Voisiko ohjeistusta/ infoa jotenkin täsmentää psykan näkökulmasta ajatellen, että tietoa tarjotaan ensimmäistä kertaa tutkittavalle potilaalle (vauvasta vanhuksiin) ja omaisille? Ja miten tietoa tulisi tarjota psykan näkökulmasta jatkohoidossa ja pitkällä aikavälillä?

Lisäys: Pienemmillä paikkakunnilla terveyskeskuksen vastaanotolla olisi kyettävä toimimaan samoilla  ohjeilla ja huomioitava myös   psyykkinen tukeminen ja ohjeistaminen. Konsultointia apua saa oikeuslääkäriaseman päivystys numerosta.

En osaa sulle kaikkiin kysymyksiin vastata, mutta yritän jotenkin selventää ajatuksiani.  Meidän työssä traumojen kohtaaminen ja henkinen ensiapu on sitä perustyötä. Kun kohtaan vastaanotollani akuutisti raiskatun, niin minun tehtävänihän on antaa henkinen ensiapu ja ohjata eteenpäin somatiikan puolelle tutkimuksiin.  Ja tietysti keskustellaan rikosilmoituksen tekemisestä ja sovitaan jatkohoidosta psykkan puolella. Käytännössä minun luokse tai psykiatrian päivytykseen. Kun akuutti tilanne ohi niin alkaa väkivallan käsitteleminen ja se on sitä työtä mitä teemme lähes päivittäin.

Pahimpia tilanteita itselläni ovat olleet ne, kun uhri ei suostu/ uskalla mennä tutkimuksiin vaikka mitä tekisit. Olen joutunut  joskus jopa pohtimaan onko kyseessä törkeä raiskaus, että onko minulla ilmoitusvelvollisuus vai ei  :o Ja kirjaamisen kanssa olen ollut aina erityisen tarkka. Koska potilashan voi alkujärkytyksen jälkeen myöhemmin nostaa syytteen ja silloin kirjaamisiani saatetaan käyttää todistusaineistona.

Asia on tärkeä ja tällaisia ohjeistuksia on hyvä olla olemassa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille