Jump to content
MAINOS

Exitus


Ellimeeri

Recommended Posts

Jos on epävarma,on yksi keino.Katsotaan anus.Kuolleella ovat kaikki lihakset lauenneet.Siis anus on auki.

Nyt täytyy kyllä myöntää, että mä repesin ihan täysiä.  ;)

Tää on selvästi joku Ruotsalainen tapa todeta exitus. Itse mä kuitenkin suosittelen hoitajalle mukavampaa tapaa, eli kuuntelee stetoskoopilla läppä-ääniä. Jos niitä ja hengitysääniä ei kuulu, niin melko fakiiri saa potilas olla jos oikeasti on vielä elossa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Miten sen anuksen saa käytännössä tarkistettua? Eritoten jos on yksin, ei paljoa ole kääntöapua, ja jos siitä jää kiinni jollekin niin voi luoja  ;)

Enpä halua miettiä sitä asiaa sen enempiä.. Taivas varjele, jos jätettäis väliin.. suosiolla

"Ei kuullosta kovin järkevältä", sanoi Kani. "Ei", sanoi Puh nöyrästi. "Ei kuulostakkaan nyt kun sen sanoo. Sitä ennen se kuullosti aivan järkevältä."

"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."

-Nalle Puh

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos on epävarma,on yksi keino.Katsotaan anus.Kuolleella ovat kaikki lihakset lauenneet.Siis anus on auki.

Ei vitsi...  ;) Mä putosin ihan totaalisesti! En mä oo koskaan moisesta kuullukkaan, enkä kyllä aatellu käytännössäkään alkaa tarkistamaan pitääkö tämä paikkaansa... Mielummin kuuntelen stetarilla niinku VF tossa jo esimerkillisesti mainitsi...

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos on epävarma,on yksi keino.Katsotaan anus.Kuolleella ovat kaikki lihakset lauenneet.Siis anus on auki.

Tää on selvästi joku Ruotsalainen tapa todeta exitus.Itse mä kuitenkin suosittelen hoitajalle mukavampaa tapaa, eli kuuntelee stetoskoopilla läppä-ääniä. Jos niitä ja hengitysääniä ei kuulu, niin melko fakiiri saa potilas olla jos oikeasti on vielä elossa.

Mä otan tän heti huomenna sairaanhoitajien kanssa esille, en ole koskaan kysellyt MITEN he sen kuoleman toteavat. Ja kyllä varmaan tässä tutkimuksessa voisi jopa herätä eloon ja kuoleman keskeyttää...

Miten sen anuksen saa käytännössä tarkistettua? Eritoten jos on yksin, ei paljoa ole kääntöapua, ja jos siitä jää kiinni jollekin niin voi luoja  ;)

Voihan sitä pyytää vähän kääntöapua omaisilta 8)...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt hölmö kysyy että mikäs se läppä -ääni konkreettisesti on? Sydänääntä kun kuuntelee niin tulee se kaksiosoainen du-dum ääni ilman mitään kummempaa (terve sydän) niin kumpi du on mitäkin???

Ihan vaan mielenkiinnosta.. Kuuntelin samaa myös 2v lapselta joka välttämättä halus kuunnellla sydän- ja hengitysääniä ;)

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paljon kiitoksia vastauksista. Nämä asiat eivät ehkä ole isoja ongelmia pitkäaikaissairaanhoidossa, jossa omaiset ovat ainakin jollain tasolla tietoisia kuoleman läheisyydestä, meidän omaisille se on aina valtava shokki, koska he odottavat läheisensä kotiuttamista. Ja olisi helppoa jos meillä olisi lääkäri, joka tulisi iltasellakin toteamaan potilaan kuolleeksi, mutta saatavilla on vain kiukkuisia päivystäjiä, joilla on kädet täynnä omissa potilaissaan. Mutta seuraavalla kerralla kun eteen tulee hankala ruumis ja iltavuoron perushoitajat ovat minuakin tietämättömämpiä, alan näön vuoksi toimittamaan vatsaa..  ;) Tänään iltavuorossa opiskelija otti verenpaineen automaattimittarilla ja tuli kertomaan ettei se toimi koska ei saa paineita. Mittasin elohopeamittarilla ja paineet olivat 75/50. Ajattelin nyt käyttää niitä stetareita sydänäänien kuuntelemiseen, mutta ainoa ääni minkä kuulin, oli `ÖRRRHHÖÖYY´Taisi olla stetarit liian alhaalla tai sitten osastollani on todella outoja potilaita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä jotain shJekylin kysymiin sydänääniin..

Sydämen paras kuuntelukohta on rintalastan vasemalla puolella solisluun alla, toisen kylkiluuvälin

kohdalla. Sydämestä kuultavat äänet luokitellaan varsinaisiksi sydänääniksi ja sivuääniksi.

Ensimmäinen ääni (I) kuuluu kammiosystolen aikana. Se johtuu eteis-kammioläppien sulkeutumisesta

ja siihen liittyvistä verisuonten ja veren värähtelyistä. Toinen sydänääni (II) kuuluu kammiosystolen

päättyessä. Tämä johtuu kammio-valtimoläppien sulkeutumisesta. Ensimmäiseen ääneen liittyy lisäksi

sydänlihaksen supistuminen. Poikkeustapauksessa voidaan terveestä sydämestä kuulla myös kammioiden täyttymiseen liittyvä kolmas ja eteisten supistumiseen liittyvä neljäs sydänääni kammiodiastolen aikana. Kolmas (III) ääni aiheutuu kammioiden nopeasta

täyttymisestä, joka saa kammion ja siihen liittyvät rakenteet värähtelemään. Neljäs (IV) ääni johtuu

eteisten supistumisesta ja sen aikaansaamasta virtauksesta mitraaliläpässä. Kolmas ja neljäs sydänääni ovat molemmat matalataajuisia ja heikkoja sekä ne kuullaan yleensä vain lapsilta ja nuorilta.

(Lähde:http://sel18.hut.fi/302/Sydanaani/oheismat.pdf)

"Ei kuullosta kovin järkevältä", sanoi Kani. "Ei", sanoi Puh nöyrästi. "Ei kuulostakkaan nyt kun sen sanoo. Sitä ennen se kuullosti aivan järkevältä."

"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."

-Nalle Puh

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...