Jump to content
MAINOS

vauva kuoli kohtuun. äiti syyttää häkeä.


Pärssinen

Recommended Posts

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200703165869886_uu.shtml

kylläpä iltapäivälehti taas on saanut jutunaihetta. Kuvittelenko, vai ovatko jutut ensihoidon ja häken "möhläilyistä" lisääntyneet...

--> Eiköhän noissa tehtävissä ole ihan Load & Go hoitona (+happea+droppenia).

Maallikot kuvittelevat lääkäriambulansseja olevan joka pitäjässä.

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

muutenkin tämäntyypppisille keikoille (epäily istukanrepeämästä) mennään ihan perustason lanssilla.

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200703165869886_uu.shtml

kylläpä iltapäivälehti taas on saanut jutunaihetta. Kuvittelenko, vai ovatko jutut ensihoidon ja häken "möhläilyistä" lisääntyneet...

--> Eiköhän noissa tehtävissä ole ihan Load & Go hoitona (+happea+droppenia).

Maallikot kuvittelevat lääkäriambulansseja olevan joka pitäjässä.

Kaikkea ne viitsii lehtiin kirjoittaa, ilmeisesti joka asiaan pitää nykyaikana löytää syyllinen, ihmisiä (tässä tapauksessa sikiö) ei voi kuolla ilman, että joku on tehnyt virheen. Kerran olen kuullut kentällä tehdystä hätäsektiosta, silloinkin liikenneonnettomuudessa menehtyneelle äidille, joten eipä taida sektio kuulua istukan irtoamisepäilyn hoitotoimenpiteisiin edes lääkäriyksikössä, vaikka sellaisen olisi jostain saanut Kokemäelle taiottua.

Mutta mukavahan ihmisten on syyttää tahoa, jolla on vaitiolovelvollisuus. Toivottavasti perhettä tuollainen syyttely helpottaa, mutta ei se ainakaan minun tuntemaani sympatiaa kasvata, päin vastoin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta mukavahan ihmisten on syyttää tahoa, jolla on vaitiolovelvollisuus. Toivottavasti perhettä tuollainen syyttely helpottaa, mutta ei se ainakaan minun tuntemaani sympatiaa kasvata, päin vastoin.

Se on huomattavasti helpompaa saada hoitohenkilökunta oikeuden eteen kuin jumala, tai luontoäiti, tai kuka nyt kenellekin näistä asioista päättää. Kysymys on surutyöstä jossa syyllisen etsintä koetaan helpottavaksi asiaksi. Välillä ihmisten on mahdotonsta kestää se tosiasia että vaikka oltaisiin missä ûberhoitolassa ja kaikki maailman lääkkeet olisivat saatavilla, ihminen ei kuitenkaan aina voi asialle yhtään mitään jos elämä loppuu se loppuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä haluan nähdä sen lääkäriyksikön lääkärin, joka tekee hätäsektion kentällä. Kohtalaisen vaarallinen toimenpide leikkaussalissakin. Satakunnan lääkäriyksiköstä ei ainakaan tälläistä lääkäriä lyödy. Päivystää muuten 8-22 askisin ja 8-24 viikonloppuisin.

Lapsen menettämin on tietysti sanoin kuvaamattoman kamalaa, mutta tuoko hätäkeskuksen, ensihoidon tai sairaalan syyttäminen lasta takaisin? Helpottaako syyllisen löytäminen? Onko sen jälkeen helpompi jatkaa elämmää kun voi syyttää jotakin asiasta, jolle tämä ei voinut mitään? Minä en ainakaan usko, että hätäkeskuspäivystäjä aiheutti istukan irtoamista. En myöskään usko, että 5 tai 10 min nopeammalla toiminnalla lasta olisi pelastettu. Tosin lehtijutun perusteella tässä tapauksessa ei viiveitä edes ollut ainakaan hätäpuhelun jälkeen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on huomattavasti helpompaa saada hoitohenkilökunta oikeuden eteen kuin jumala, tai luontoäiti, tai kuka nyt kenellekin näistä asioista päättää. Kysymys on surutyöstä jossa syyllisen etsintä koetaan helpottavaksi asiaksi.

Ymmärrän jollakin tasolla tällaisen surutyön maallikoiden keskuudessa, mutta sitä en ymmärrä että jotkut kokeneet hoitajatkin lähtevät samalle hoitajien syyttelylinjalle kun oma mummo tekee kuolemaa terveyskeskuksen vuodeosastolla. Epäammatillista ja ennen kaikkea epäkollegiaalista toimintaa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä taida olla ihan heti lääkäriyksikköä saatavilla, kauan menisi MH-02 tulla tuonne?

MH 02 lentää ainakin Huittisiin, Euraan, Ja Köyliöön. Näistä kokemäelle 15- 30 km Lento aika, jos oikein olen ymmärtänyt 20- 30min.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta mukavahan ihmisten on syyttää tahoa, jolla on vaitiolovelvollisuus. Toivottavasti perhettä tuollainen syyttely helpottaa, mutta ei se ainakaan minun tuntemaani sympatiaa kasvata, päin vastoin.

Tämä mua just näissä lehtijutuissa sapettaa. Ihmiset saa päästellä lehdissä ihan mitä vaan ja me ei voida antaa kunnollista vastinetta vaitiolovelvollisuuden takia. En nyt tarkoita just tätä keissiä, mutta taustallahan voi olla vaikka mitä, MT ongelmia, ohjeiden noudattamatta jättämisiä yms. Lehdet vaan kaivaa sen tikun siitä asiasta että siitä saadaan lööppi.

Mitä tuohon keissiin tulee, niin vauva olis varmaan kuollut vaikka siellä olis ollu mikä yksikkö. Hemmetin provosoivasti kirjotettu koko juttu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"ambulanssi tuli viidessä minuutissa, ensihoitajat rauhassa ja hymyssäsuin"

hommahan on toiminut niin kuin pitääkin.

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"ambulanssi tuli viidessä minuutissa, ensihoitajat rauhassa ja hymyssäsuin"

hommahan on toiminut niin kuin pitääkin.

Sanoo soittaneen sa 0300 häkeen, eli auto on tullut viidessä minuutissa, vaikka ollut 15min varallaolossa. = 10 min aikaisemmin, kun olisi ollut edes pakko lähteä.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"ambulanssi tuli viidessä minuutissa, ensihoitajat rauhassa ja hymyssäsuin"

hommahan on toiminut niin kuin pitääkin.

Sanoo soittaneen sa 0300 häkeen, eli auto on tullut viidessä minuutissa, vaikka ollut 15min varallaolossa. = 10 min aikaisemmin, kun olisi ollut edes pakko lähteä.

minun mielestäni aika hienoa, että ensihoitajat klo 3 yöllä noin nopeasti kohteessa ja vielä hymyssä suin. Itellä useimmiten vähemmän iloinen ilme tohon aikaan...

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hmm, mua jäi tuosta jutusta ihmetyttämään se, että miksei KUKAAN ole selvittäny tuolle äidille realiteettejä? Siis sitä, ettei mitään hätäsektiota tehdä muualla kuin leffoissa ja sairaaloissa. Ja sitä, että mikä on normaalikäytäntö siihen miten nopeesti lanssi tulee ja millä vahvuudella. Ja sitä, että mitkä todennäköisyydet lapsen ja äidin selviämiselle on jos ja kun istukka irtoaa kotona.

Toisaalta, voihan olla että asiat on selvitetty, mutta äiti ei vain pysty vastaanottamaan sitä tietoa. Ymmärrettävää sekin, että on helpompi saada joku näkyvä asia mitä syyttää. Mut voishan noi lehdet tarkistella näitä faktoja joskus vaikka sairaalastakin, että onko tämä normaali käytäntö ja illaiset mahikset on jne...

Mut kun kyseessä oleva lehti ei ole hesari, niin mitä voi olettaa...  :-X  :D

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä tuohon voisi jo Rouva Ensihoidon Vastuulääkäri sorvata jonkinlaisen vastineen, täysin yliampuvaa uutisointia moinen. Vaikka ihan vaan, että hätäsektiota EI OLISI VOITU TEHDÄ. Sitähän tuo nainen tuossa tivaa. Paljoko vetoa että saadaan lukea sama tarina vielä Seiskastakin?

Toivottavasti perhettä tuollainen syyttely helpottaa, mutta ei se ainakaan minun tuntemaani sympatiaa kasvata, päin vastoin.

'

Erittäin hyvin sanottu!

Suoraan sanoen vituttaa tällainen skandaaliuutisointi.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä tuohon voisi jo Rouva Ensihoidon Vastuulääkäri sorvata jonkinlaisen vastineen,

Ei taida ehtiä, kun pitää vahtia kuka ajaa potilaita pois sairaalasta ja mihin aikaan. Enpä silti öisiä hakuja kaipaa...

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä tuohon voisi jo Rouva Ensihoidon Vastuulääkäri sorvata jonkinlaisen vastineen, täysin yliampuvaa uutisointia moinen. Vaikka ihan vaan, että hätäsektiota EI OLISI VOITU TEHDÄ. Sitähän tuo nainen tuossa tivaa.

Mä luulen, että tuo äitikin pääsis rauhassa käsittelemään suruaan, kun sille selvitettäis, ettei tuon enempää oikeastaan tuollaisissa tilanteissa oo tehtävissä. On epäoikeudenmukaista antaa ton äidin olla siinä uskossa, että jotain olisi voitu muka tehdä lapsen pelastamiseksi.  :-

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä tuohon voisi jo Rouva Ensihoidon Vastuulääkäri sorvata jonkinlaisen vastineen, täysin yliampuvaa uutisointia moinen. Vaikka ihan vaan, että hätäsektiota EI OLISI VOITU TEHDÄ. Sitähän tuo nainen tuossa tivaa.

Mä luulen, että tuo äitikin pääsis rauhassa käsittelemään suruaan, kun sille selvitettäis, ettei tuon enempää oikeastaan tuollaisissa tilanteissa oo tehtävissä. On epäoikeudenmukaista antaa ton äidin olla siinä uskossa, että jotain olisi voitu muka tehdä lapsen pelastamiseksi.  :-

Aivan liian usein hoitohenkilökunta ja lääkäritkin syyllistyvät tuollaisessa tilanteessa mollaamaan toisten yksiköiden ja hoitajien toimintaa. Eihän sitä noin herkässä tilanteessa tarvita kuin yksi hoitaja joka on ihmetellyt esim. lääkäriyksikön puuttumista, niin sehän jo riittää synnyttämään katkeruutta ja pahaa oloa omaisille. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuollaisessa kriisissä oleva ihminen/ihmiset tarttuu kaikkeen mitä kuulevat. Asiasta joku jo mainitsikin. Melkein mitä vaan sanot, niin kaikki käännetään väärinpäin ja ymmärretään väärin. Tuo on yksi tapa surra tapahtunutta. Toki huomionhakuisuuskin saattaa olla syynä että juttu on lehdessä. Kuitenkin suru ja järkytys on se joka laittaa ihmisen toimimaan toisten mielestä hölmösti ja oudosti ja etsimään syyllistä.

Pelastuslaitos iltaa, älkää rouva hätäilkö, me parannamme teidät tuota pikaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toki huomionhakuisuuskin saattaa olla syynä että juttu on lehdessä.

Sen stopin olisi pitänyt tulla tämän jutun julkaisemiseen lehden toimituksesta. Tämän kaltaisilla lehdillä ei ole mitään tekemistä hyvän jornalismin ja siihen luonnollisesti kuuluvan etiikan kanssa. Törkeää lehden puolelta vääristää vanhempien surutyötä jutun saamiseksi. Lähdekritiikki ja yksi puhelu sairaalaan asian selvittämiseksi oliko tässä toimittu oikein ja olisiko tässä voitu tehdä jotain muuta, olisivat riittäneet. Tästä ei olisi lööppiä saatu. Sen sijaan ollaan varmaan oikein urakalla itketetty vanhempia; harmi vain että lisää draamaa ei kasaan saatu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo oli taas otollinen juttu lehdelle, kun juuri lanssissa kuoli keskonen kolarissa ja muutenkin sairaankuljetus ja ensihoito on ollut tapetilla pitkin talvea. Lehteä myydään jälleen hyvin.. mikä pistää vihaksi!! Olisi tosiaan toimituksen pitänyt ottaa asioista enemmän selvää, ennen kuin lähtee provosoivasti mukaan syyttämään häkeä tai muitakaan toimijoita. Törkeä juttu ja mikä pahinta, tuo tuskin helpottaa yhtään pidemmän päälle perheen surua, kun faktat heille kuitenkin selviävät ajan myötä.

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo oli taas otollinen juttu lehdelle, kun juuri lanssissa kuoli keskonen kolarissa ja muutenkin sairaankuljetus ja ensihoito on ollut tapetilla pitkin talvea.

Mikään ei ole enää pyhää... ;D

Mutta totta puhuen jokin on kyllä muuttunut, ei kymmenen vuotta sitten puhuttu lehdistössä tähän sävyyn hoitajien, lääkärien ja hätäkeskuspäivystäjien virheistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tällaistahan tämä Suomessa on. Kiitosta et saa, mutta p****a kyllä ja paljon. Ja kun roskalehdistö vielä repostelee asiaa oikein kunnolla välittämättä asian faktoista niin saadaan skandaalin makua mukaan. Ja "syyllisten" etsiminen voi alkaa.

Totuushan on, ettei tuolloin vuorossa ollut hälytyspäivystäjä sitä istukkaa ole irti repinyt, se on tapahtunut spontaanisti syystä tai toisesta. Tällöinhän sikiön hapensaanti katkeaa tai ainakin heikentyy radikaalisti. Vaikka ambulanssi olisi ollut välittömästi paikalla ja kuljetusmatka todella lyhyt, olisi lopputulema varmaankin ollut sama - lapsi menetetty, äidin henki hiuskarvan varassa.

Mutta täytyy muistaa, ettei roskalehdistö välitä asioiden todellisista faktoista ja tapauksien molemmista puolista, ei sellainen myy. Kuhan saadaan revittyä lööppiä.

Toivottavasti perhettä tuollainen syyttely helpottaa, mutta ei se ainakaan minun tuntemaani sympatiaa kasvata, päin vastoin.

Olen samaa mieltä.

ambulanssi tuli viidessä minuutissa, ensihoitajat rauhassa ja hymyssäsuin

Ja nytkö on jo hymyilykin kielletty?!?!? On maailma mallillaan, lanssiporukan olisi varmaan pitänyt ryntäillä edestakaisin huutaen ja mesoen sekä irvistellen häijyn näköisesti..  >:D

Kiittämättömyys on maailman palkka.

Välillä tekisi mieli kirota näin julkisella foorumillakin, jotta sanoilleen saisi painoa hieman enemmän, mutta pidän kieleni (tai siis sormeni) kurissa ja herran nuhteessa..

"Se tietää kakkossakulle taas uikkukyytiä ku ykkönen on keikalla"

- Vanha suomalainen kansanviisaus -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Totuushan on, ettei tuolloin vuorossa ollut hälytyspäivystäjä sitä istukkaa ole irti repinyt, se on tapahtunut spontaanisti syystä tai toisesta. Tällöinhän sikiön hapensaanti katkeaa tai ainakin heikentyy radikaalisti. Vaikka ambulanssi olisi ollut välittömästi paikalla ja kuljetusmatka todella lyhyt, olisi lopputulema varmaankin ollut sama - lapsi menetetty, äidin henki hiuskarvan varassa.

ambulanssi tuli viidessä minuutissa, ensihoitajat rauhassa ja hymyssäsuin

Ja nytkö on jo hymyilykin kielletty?!?!? On maailma mallillaan, lanssiporukan olisi varmaan pitänyt ryntäillä edestakaisin huutaen ja mesoen sekä irvistellen häijyn näköisesti..  ;D

Kiittämättömyys on maailman palkka.

Mä oon tätä asiaa miettiny viime viikon paljonkin, koska olin ite vastaavassa tilanteessa, tosin sairaalassa selvis, että vain istukan reuna vuotaa. Lanssi tuli 6 minuutissa ja mä olin siitä hämmästyneen iloinen, koska olin varautunu jostain syystä +15min odotteluun. Ja koska itse olin PANIIKISSA ja varma omasta ja sikiön kuolemasta, niin oli vain helpottavaa, kun paikalle saapui rauhalliset ja hymyilevät miehet. (Kiitokset Jannelle, muistin antaa positiivista palautetta.  ;) )

Joku toinen äiti on voinut nähdä sen rauhallisuuden hidasteluna, mutta mulle se oli merkki, että paikalle tuli ammattinsa osaavat ihmiset, joiden ei tarvi turhia hötkyillä. Lisäksi puoliso ihmetteli, että mikä sillä lanssilla kesti lähteä siitä pihasta, mutta mulle oli itsestään selvää, että se tippa laitetaan käteen ensin. Toinen mitä puolisoni ihmetteli oli se, että miks mut vietiin NKL:lle vaikka Jorvi on vieressä. (Nykyään tietää syyn, koska MÄ selitin sen sille.) Mut siis paljon tällaisia tilanteita joista mun puolisolla ja äidillä on erilainen käsitys kuin mulla, joten tästä on syntyny tämä mun päättely siitä, että tiedon puute lisää sitä, että ollaan kärttyisinä ja hermona. Mietitään olisiko jotain voitu tehdä toisin jne.

Yks asia jota en vieläkään ole onnistunu selittämään kunnolla noille on se miks mä sain ambulanssin paikalle 6 minuutissa ja mun isälle joku aika sit tilattu kyyti kesti tulla 45min. Näillä kun on käsitys, että kyyti lähtee lähimmän SAIRAALAN pihasta heti kun häkeen on soitettu.  >:D (Myös mun kaveri sanoi "meille tulee varmaan vielä nopeemmin kun se sairaala on sinä ihan vieressä".)

Eli alkuperäisen jutun äidin "huonot kokemukset" ei todellakaan johdu muusta kuin siitä, että on tarve saada syyttää jotain tahoa helpottaakseen omaa surua. Ja todennäköisesti kyseisellä äidillä on ollut vääränlaiset kuvitelmat ambulanssin tehtävistä.

Jonkun tosin pitäis antaa vastine noihin keltaisen lehdistön juttuihin, kun muutenhan ihmiset JÄÄ siihen mielikuvaan, että noissa on oikeasti töpeksitty.  Muutenkin ihmisiä pitäis paremmin informoida koko systeemistä...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli alkuperäisen jutun äidin "huonot kokemukset" ei todellakaan johdu muusta kuin siitä, että on tarve saada syyttää jotain tahoa helpottaakseen omaa surua. Ja todennäköisesti kyseisellä äidillä on ollut vääränlaiset kuvitelmat ambulanssin tehtävistä.

Lehdet tekevät rahaakin... Onneksi useimmat lehdet kuitenkin ymmärtävät vetää ainakin jonkinlaista rajaa. Aiheella ei revitellä loppumattomiin, syytöksistä nousevat useimmiten esiin vain muutamat rivit, asiat todetaan viime kädessä annetun julkisen tiedon pohjalta tai syyttäjän mielipiteeseen viitaten. Lehdet muotoilevat asioita siten, että ne eivät itse hevin asetu lahtipenkille, jos ja kun asia onkin todellisuudessa jotain muuta. Sensaatiotarinoiden keskellä rahanteko rajoitetaan useimmiten siihen yhteen lööppiin, ja sitten palataan taas susankuroseen tai mattinykäseen, joilla rahaa voi tehdä viikkokausia.

On ihan hyväkin, että myös terveydenhuoltojärjestelmää kritisoidaan. Takavuosikymmeninä hyvinkin raskaat virheet haudattiin joskus hyvinkin konkreettisesti hautuumaalle hyssyttelyin ja pienin huomautuksin. Jos silloin valtaviin auktoriteetteihin myös liittyi toisenlainen, kaiken kattava yksinäinen vastuukin. Ala on toki valintoja äärimmillään elämän ja kuoleman parissa, paineet ovat kovat, vihjeet oireista joskus harhaanjohtavia, ja pitäisi sitten kyetä tekemään se oikea päätös - joka ruumiinavauksen jälkeen näyttää kovastikin helpolta ja ilmeiseltä.

Takavuosinahan ihmisiä - ja toimittajia - myös kasvatettiin jopa asenteeseen, että yhteiskunta on aina syyllinen, vika löytyy aina jostain viranomaisesta. Ja viranomaiset oppivatkin toimimaan lähinnä itseään varmistellen, tehtiin varovaisesti ja äärimuodollisesti oikeita asioita, jotka saattoivat olla miten väärin tahansa. Syyllistä etsivä raadollisuus on onneksi vähentynyt ihmisistä, ja raatoa etsivät toimittajatkin ovat onneksi vähentyneet. Takavuosina oli toimittajia, jotka poliisivoimin piti poistaa hoitotiloista. Televisiossa sitten näkyi poliisiauto kaartavan epäilyttävän hoitolaitoksen pihamaalle. Kuka puhui totta, oli katsojalle vaikeaa päätellä.

Aina on ihmisiä, joista vika löytyy ulkopuolelta. Ihmisiä, jotka käyvät loputonta taistoaan jotain näkymätöntä vastaan. Syyttäen yhteiskuntaa, ystäviä, vanhempia, mitä vaan. Ja peloissaan olevat ihmiset kieltävät todellisuutta, kertovat hätäpuhelussa millaisena haluavat tilanteen nähdä. Eivät hyväksy sairauttaan, ehkä kykene näkemäänkään sitä ulkopuolisin silmin, olotila voi olla niin tuttu, ettei ymmärretä sen olevan sairas, niin pelottava, että hoidon vastaanottaminenkin ikäänkuin antaa sairaudelle vallan päättää kaikesta, silloin sairaus vasta alkaa. Pelkäävät ihmiset käyttäytyvät kieltävästi, uhkaavasti. Muissa ihmisissä käydään sen kimppuun, mitä omassa itsessä pelätään.

Kasvottomalle kuolemalle haetaan konkreettinen syy ja syyllinen, selitys jostain muualta. Toivon rippeitä ehkä puretaan miettimällä, mitä olisi voinut ja pitänyt tehdä toisin. Läheisen kuoleman vastaanottaminen voi kestää vuoden, vuosia, jolloin vasta myönnetään, että toinen on poissa. Kaikki eivät kykene ottamaan tietoa vastaan koskaan, vaan he siirtyvät ehkä unenomaiseenkin elämään, jossa mahdollisimman moni asia muistuttaa elämästä ennen, tai pala kerrallaan luovutaan rakkaasta, sitä myötä, kun tuska on mahdollista ottaa vastaan.

Sitä ennen suru, ikävä, katkeruus, tyhjyys, voimattomuus, viha etsivät tiensä, vuorottelevat, etsivät selitystä itselleen, ihminen hyväksyntää tunteilleen. Kovissa tilanteissa ihminen käy lopulta ehkä kaikki mahdolliset tunteensa läpi. Ja mitä erilaisimmat viestit voivat kuvata kipua, tarvetta saada turvaa. Samalla siihen turvaan voidaan hakautua kiinni, haetaan turvaa siitä mistä kuvitellaan tai luullaan sitä saatavan. Ja vaikeinta suruprosessissa ehkä on joskus tietää, milloin jää liiaksi kiinni.

Milloin sitten syyllisen haku ulkopuolelta kääntyy sairaalloiseksi, jopa ilkeäksi ja itsekeskeiseksi vallankäytöksi, on ehkä helpompi tunnistaa - sama pahansuopuus, vallankäyttö, halu taistella äärimuotojen kautta ehkä näkyy ihmisessä muutenkin. Onpa joku harva umpipatologinen henkilökin, joka käy sotaa näkymättömiä vihollisiaan vastaan yhteiskunnan kautta läheistensä hautojensa takaa, jopa kaikki Euroopan mahdolliset ihmisoikeus- ja tuomioistuimet koluten. Heillä ei kai ole mitään menetettävää, paitsi valtansa, ja ehkä kasvonsa, jotka näiltä henkilöiltä ovat menneet aikaa sitten.

Saattaapi olla joskus hiuksenhieno raja, jossa epätoivo muuttuu hyväksymättömällä tavalla muihin kohdistuvaksi vihaksi. Moni ihminen myös hämmästyy nähdessään toisen kuolleena, hennon ja näkymättömän elämänlangan katketessa, että tuossako se olikin, tai havahtuu nähdessään hoitotoimien rajallisuuden, että näinkö vähän vain voidaan tehdä. Jos sitä ei hyväksy, ei ole sinänsä ihmeteltävää, jos aletaan vaatimaan enemmän. Ja se enempi on joskus se jo kadonneen toivon viimeinen ripe. Elämän päättymisen vääjäämättömyys on raskas asia hyväksyä, ja jos sen kohtaa ensimmäistä kertaa kriisissä, enpä ihmettele, jos sitä vastaan alkaa taistelemaankin.

Vieläpä syyllisyyteen liittyy ns. eloonjäämissyyllisyys, jossa menehtyneen vierellä olevat pohtivat mm. omaa vaikutustaan menehtymiseen, joskus jopa miksi tuo kuoli, minä en. Voi olla melkoinen tunne, ja voi hakea syyllisiä myös muista suunnista, jälleen sitä omaa itseä suojellakseen tai siirtääkseen syyllisyyttä ulos niin pitkäksi aikaa, kunnes pystyy suuntaamaan sen itseensä, ja kohtaamaan senkin tunteen. Toki ajatuksen logiikka voi olla puhdastakin logiikkaa, tai ainakin näennäislogiikkaa. Tekikö joku virheen toimiessaan tuolla tavalla? Toiminta näytti minusta tältä, oliko se silloin tehotonta? Aiheuttiko se mahdollisesti kuoleman?

Hm, sairauttaan vastaan taistelevat ihmiset ovat jotenkin kannustavia, siinä missä sairauden hyväksyvät ja silti elämää jatkavat ihmiset. Sairauden tai sen oireiden hyväksymistä vastaan taistelevat ihmiset voivat sitten olla jääräpäitä. Mikä nyt on eräästä sukulaisestani tullut viime aikoina huomattua... Toivottavasti ei lue tätä palstaa.  >:D

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta mukavahan ihmisten on syyttää tahoa, jolla on vaitiolovelvollisuus. Toivottavasti perhettä tuollainen syyttely helpottaa, mutta ei se ainakaan minun tuntemaani sympatiaa kasvata, päin vastoin.

Se on huomattavasti helpompaa saada hoitohenkilökunta oikeuden eteen kuin jumala, tai luontoäiti, tai kuka nyt kenellekin näistä asioista päättää. Kysymys on surutyöstä jossa syyllisen etsintä koetaan helpottavaksi asiaksi. Välillä ihmisten on mahdotonsta kestää se tosiasia että vaikka oltaisiin missä ûberhoitolassa ja kaikki maailman lääkkeet olisivat saatavilla, ihminen ei kuitenkaan aina voi asialle yhtään mitään jos elämä loppuu se loppuu.

Ei ole harvinaista päästä käräjille.  Tässä tulee tärkeä kohtana esiin se että mitä kirjaat ensihoitokertomukseen, se on todistuskappale. Jätä jotain oleellista pois niin on aina miinusta sitten kun tuomiota jaetaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...