Jump to content
MAINOS

Hälytysajoneuvojen kuljettajien taidoissa puutteita.


Janne

Recommended Posts

Voi olla että tää on vähän putkiaivoista ajattelua, mutta itse kyllä käytännössä poikkeuksetta ajan A/B -tehtäviin hälytyslaitteet päällä.

Taisin jo kysyä, mutta missä paperissa lukee että A ja B -tehtäville ajetaan hälytyslaitteita käyttäen ja C & D-keikoille ei? Taitaa olla vaan semmonen periytyvä käytäntö vuodelta miekka & kypärä, heti suurten käpysotien jälkeen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 324
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Voi olla että tää on vähän putkiaivoista ajattelua, mutta itse kyllä käytännössä poikkeuksetta ajan A/B -tehtäviin hälytyslaitteet päällä.

Taisin jo kysyä, mutta missä paperissa lukee että A ja B -tehtäville ajetaan hälytyslaitteita käyttäen ja C & D-keikoille ei? Taitaa olla vaan semmonen periytyvä käytäntö vuodelta miekka & kypärä, heti suurten käpysotien jälkeen.

Itseni olen antanut ymmärtää, että vaste määrittää tavoittamis aikaa ja kuljettaessa se on varausaste. Samalla se kertoo jotain potilaan tilan stabiiliudesta. Tiettyyn tavoittamisaikaan päästäkseen voi siis käyttää hälytyslaiteita nopeuttaakseen matkaa, mutta se ei ole pakollista. Kuljettaessa voi periaatteessa ajaa sitä sinisenvalon celsiustakin, mutta tuskin on kovin perusteltua, jos voi poiketa matkalla hoitamaan jotain akuutimpaa potilasta. Toisaalta B vasteella kun mennään, niin pitäisi pystyä poikeemaan A vasteen keikalle EV yksikkönä..

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taas on kolissut eri puolilla maata.

Ambulanssi ja henkilöauto törmäsivät risteyksessä

13.2.2010 18:32 Päivi Saarilahti

Potilasta kyydinnyt ambulanssi ja henkilöauto ajoivat kolarin Puijonlaaksontien ja Mallitalon risteyksessä Kuopiossa perjantaina iltapäivällä. Törmäyksestä selvittiin peltivaurioin.

Yläsavolainen ambulanssi ajoi iltapäivällä kahden aikaan Puijonlaaksontietä etelään. Se tuli hälytysvalot päällä Mallitalontien valoristeykseen....

Savon Sanomat

ja pohjoisessa.

Ambulanssi kolaroi ohitustilanteessa - potilas kyydissä

15.02.2010 15:07

Hälytysajossa ollut ambulanssi ja henkilöauto kolaroivat Kemijärvellä maanantaina.

Onnettomuus sattui puoli kahden aikaan iltapäivällä Rovaniementiellä noin viisi kilometriä Kemijärven keskustasta.

Pelastuslaitoksen mukaan ambulanssi lähti ohittamaan edellä ajanutta henkilöautoa, joka kääntyikin yllättäen vasemmalle.,..

Ilta-Sanomat

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksi kuoli ambulanssin ja henkilöauton kolarissa Kouvolassa

24.2.2010 16:15

Helsingin Sanomat

Kolmikymppinen elimäkeläisnainen kuoli ambulanssin ja henkilöauton kolarissa Kouvolassa keskiviikkona kello 11:n jälkeen.

Hälytysajossa ollut ambulanssi oli matkalla Elimäentietä kohti Anjalaa, kun se lähti ohittamaan henkilöautoa. Ambulanssissa oli päällä sekä hälytysäänet että -valot...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksi kuoli ambulanssin ja henkilöauton kolarissa Kouvolassa

24.2.2010 16:15

Helsingin Sanomat

Kolmikymppinen elimäkeläisnainen kuoli ambulanssin ja henkilöauton kolarissa Kouvolassa keskiviikkona kello 11:n jälkeen.

Hälytysajossa ollut ambulanssi oli matkalla Elimäentietä kohti Anjalaa, kun se lähti ohittamaan henkilöautoa. Ambulanssissa oli päällä sekä hälytysäänet että -valot...

Erittäin valitettava tapaus :o

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1987746

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksi kuoli ambulanssin ja henkilöauton kolarissa Kouvolassa

Siinä oli ohituspaikan valinnassa tehty virheellinen tilannearvio. Jäädään odottamaan millaisen tuomion oikeus asiasta jakaa. Ambulanssin kuljettaja tuskin tapausta tulee koskaan unohtamaan.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kurja uutinen :o jaksamista kaikille asianosaisille!

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kakka homma, huono paikka ohitella.

Elämää yritetään suojella, mutta... Vahinkojakin käy. Ikävää.

No, täällä on ainakin yksi alan oppilaitos, jossa ei hälytysajokoulutuksesta edes puhuta. Mikäs, asennehan olikin, että sairaalan ulkopuolista työtä te ette tee, joten siihen liittyvä voidaan ylipäätään sivuttaakin. Siinä erään AMK:n eväät kentällä kehittymiseen, ennakoimiseen ja omien tai muiden virheistä tai virhearvioista johtuvien ikävien asioiden välttämiseen. Riittää kun näennäisesti pärjäs kirjallisissa tasokokeissa, niin kaikki hyvin. Osaamattomuuden muussa voi aina jotenkin selittää.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kurssi olisi tottakai tarpeellinen, mutta tervettä järkeä ja itsesuojelu- sekä toisensuojeluvaistoa ei sielläkään voida kauhalla päähän ammentaa. Edelleen peräänkuulutan maalaisjärkeä ja sitä, että ei lähdetä mihinkään sokeisiin siirtoihin ennen kuin ollaan varmoja, että ollaan tultu nähdyksi ja ymmäretyksi.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Edelleen peräänkuulutan maalaisjärkeä ja sitä, että ei lähdetä mihinkään sokeisiin siirtoihin ennen kuin ollaan varmoja, että ollaan tultu nähdyksi ja ymmäretyksi.

Aina kun tämäkään ei riitä. -nimim- Kokemuksesta :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei tietenkään riitä. Mutta sillä voidaan välttää monta tiukkaa tilannetta. Kanssa-autoilijamme kun ovat sen verran sekalaista seurakuntaa, että sieltä voi odottaa mitä tahansa. Niin mielellään sitten se hälytysjossa oleva lanssi ei enää olisi toinen muuttuja, jolta myös voi odottaa mitä tahansa.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, täällä on ainakin yksi alan oppilaitos, jossa ei hälytysajokoulutuksesta edes puhuta.

Amiksessa ensihoitolinjalla ainakin porissa on hälytysajokurssi. Tosin teoriaosuus on pidetty jo kokonaisuudessaan (7 tuntia) ja se ei sisältänyt mitään käytäntöön liittyvää. Suurin osa tunneista meni nuorten kuljettajien rienaamiseen, mutta lisäksi aiheena myös loputtomasti lakipykäliä joista ei jäänyt kelleen varmasti mitään päähän. En kiellä etteikö nuoret kuskit niitä kolareita aiheuttaisi, mutta olisi kai se voinut hetken miettiä kelle esittää asiaansa.

No sitten keväällä on 7 tunnin käytännön harjoittelu, jonka aikana 16 henkilöä käy kiertämässä kierroksen kaupungilla ambulanssilla ja that´s it.

Miten muissa oppilaitoksissa on järjestetty tätä? Jotain käsittelyharjoituksia, käytännön vinkkejä esim. juuri ohituspaikan valintaan, jarrutusmatkojen laskemista, mahdollisesti muun liikenteen joukossa tapahtuvan hälytysajon seuraamista?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Synkkää luettavaa aina uutiset ambulanssien vahingoista. Voin vain kuvitella, millaisen mylläkän saa taas siviilien parissa.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihmettelen suuresti, ettei näitä käy useammin. Kyllä tuolla on melkoisia viheltäjiä lanssin ratissa. Tiöanne on se, ettei ketään kiinnosta ennen kun jotakin tapahtuu.

Stadin yksityisillä tuo peruutus on jo tuskaa. Sprinter on niin iso auto.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Stadin yksityisillä tuo peruutus on jo tuskaa. Sprinter on niin iso auto.

Joo se on kirjotettu sinne sakusopimuksiin et yksityisten pitää peruuttaa vähän huonommin. Hyvä kun muistit.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän sitä jonkinlaista hälytysajokorttia pitäis ruveta miettimään pakolliseksi pikkuhijaa kun lukee näitä uutisia.

Itsekin jouduin huomaamaan miten viime viikolla kun olin autolla liikenteessä takaa tuli sirra räikät päällä se koitti lähteä ohittamaan minua ylämäessä mäki kaarsi jyrkästi oikealle samaan aikaan vastaan mäessä tuli hkl bussi ja lanssi sai juuri ohjattua sivuun mulla ei mitään mahdollisuusia vetään sivuun lumipenkka sivulla, no ettei mitään ei käynyt mutta lanssi jäi mäkeen sutimaan sitten siinä.

Lanssikuskienkin pitäis muistaa vaikka ollaan hälyajossa muuta liikennettä pitää varoa ja seurata.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän sitä jonkinlaista hälytysajokorttia pitäis ruveta miettimään pakolliseksi pikkuhijaa kun lukee näitä uutisia.

Tai sitten vilkut ja sirrat pois lanssien katolta ja hälyajo-oikeus pois..:)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Ambulanssin kuski ja apumies :)

Ambulanssi kolaroi - kolme loukkaantui

Sunnuntai 28.3.2010 klo 13.51 (päivitetty klo 13.52)

Ambulanssin kuski, apumies ja yksi kyydissä ollut potilas saivat lieviä vammoja sairaankuljetusauton ja henkilöauton törmäyksessä Hämeenlinnassa lauantai-iltapäivänä. Loukkantuneet valittivat kolarin jälkeen niskakipuja.

Tapaus sattui kello 17 aikaan Matti Alangon kadulla, kun henkilöauto törmäsi ambulanssin oikeaan kylkeen risteysalueella. Henkilöauton kuski ja kolme matkustajaa selvisivät vammoitta.

Risteys on tasa-arvoinen eli ambulanssilla oli väistämisvelvollisuus. Ylikonstaaperi Esko Paloniityn mukaan risteysalueen näkyvyys on huono ja kadut ovat ahtaita.

- Se ei kuitenkaan poista väistämisvelvollisuutta, hän huomauttaa...

Iltalehdessä koko uutinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Polliisikin osaa: http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/1135256390901

Hälytysajoissa poliisille tapahtuvat onnettomuudet huolestuttavat liikennekomisario Dennis Pastersteinia. Hänen mielestään suuret tehtävänopeudet merkitsevät riskiä, jonka tuottamat hyödyt tulisi tarkkaan punnita. Hän muistuttaa, että kolmen kilometrin matkalla 50 ja 80 kilometrin tuntinopeuden ero on noin minuutti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...