Jump to content
MAINOS

Hälytysajoneuvojen kuljettajien taidoissa puutteita.


Janne

Recommended Posts

"Pillitön hälytysajo yöaikaan asuinalueella" on joku paikallinen ohjeistus eikä perustu lakiin

Ei ehkä lakiin mutta maalaisjärkeen ja yleiseen hyvään käyttäytymiseen. Ainakaan omalla reviirilläni ei yöllä pillejä vinguta kuin VPK:n pojat ja kaupungin "hoitoyksikkö", mutta ne onkin asia erikseen...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 324
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Jokainen hoitaa oman pillikyytinsä tyylillään, itsellä esim. Meilahteen mennessä pilli menee päälle vrk:n ajasta riippumatta Koskelantien ramppiin tullessa, ja se sammuu sairaala-alueelle käännyttäessä. Tämä siksi, että tuolle pätkälle tuppaa yölliseenkin aikaan mahtumaan unisia/kännisiä jalankulkijoita yms. Täten esitänkin vilpittömät pahoitteluni alueen asukkaille.

Olen toki samaa mieltä maalaisjärjestä, mutta se, tai vakiintunut käytäntö ei paljoa paina käräjillä jos laki on erimieltä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen toki samaa mieltä maalaisjärjestä, mutta se, tai vakiintunut käytäntö ei paljoa paina käräjillä jos laki on erimieltä. 

Näin on, jokainen sairaankuljettaja vastaa tekemisistään.

Sitten kun täällä mailla alkaa liikennevalot vilkuttaa yöllä muutakin kuin keltaista ja sitten kun joskus joku muukin on liikkeellä, alan harkitsemaan pillien käyttöä klo 00.00 ja klo 06.00 välillä. Näin karrikoituna siis..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattais lukea se tieliikennelaki aika tarkkaan. Säännökset on nimittäin erilaiset poliisilla ja muilla vilkkuautoilla. Tämän vuoksi kannattaa suhtautua pienellä varauksella poliisienkin puheisiin...

Tämä opettaja näytti kalvolta vielä kyseisen tekstipätkän, ja siinä puhuttiin nimenomaan sairaankuljetuksesta. Sanamuoto en nyt lähde tarkemmin tähän hahmottelemaan, kun en sitä täysin muista, mutta pointti oli se että, potilaan tilan niin vaatiessa voidaan luopua hälytysäänestä, jos se vaikuttaa potilaan tilaan haittaavasti.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattais lukea se tieliikennelaki aika tarkkaan. Säännökset on nimittäin erilaiset poliisilla ja muilla vilkkuautoilla. Tämän vuoksi kannattaa suhtautua pienellä varauksella poliisienkin puheisiin...

Tämä opettaja näytti kalvolta vielä kyseisen tekstipätkän, ja siinä puhuttiin nimenomaan sairaankuljetuksesta. Sanamuoto en nyt lähde tarkemmin tähän hahmottelemaan, kun en sitä täysin muista, mutta pointti oli se että, potilaan tilan niin vaatiessa voidaan luopua hälytysäänestä, jos se vaikuttaa potilaan tilaan haittaavasti.

Itse kerran kysyin aiheesta entiseltä ensihoitajalta nykyiseltä poliisilta. Sanoi, että huudattamatta saa ajaa vain poliisit. Lakia aiheesta en ole lukenut, mutta perustelu oli järkevä. Eli poliisi esim. seuraa ylinopeutta ajavaa ja haluaa keskinopeutta määrittää, ei huudata, ettei tule heti huomatuksi vaan saa nopeuden ylös.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jep, näin se menee.

Lyhyesti: Pillittä (ja vilkutta tietysti kans) ei ole hälytysajoa. Vilkkuajo tulee kysymykseen vain kun ajetaan paikassa, missä ajoneuvolla ajo ei ole sallittu tai se on muun liikenteen kannalta merkityksellistä työtehtävän hoitamisen kannalta.

Poliisille (ja vain) on sallittu liikennerajoitteiden ja muu harkittu poikkeaminen mikäli tehtävä sitä edellyttää. Poliisi voi määrätä pillittömän ajon.

Niin piti lisäämäni, että auton kuljettaminen tarkoituksenmukaisesti on osa sairaankuljettajan ammattitaitoa. Se on helppoa, jos sen osaa. Oikeissa tehtävissä sitä ei enää opetella.

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Mitään kurssia koskaan käymättä, rattiin vaan ja ajamaan.. Kaikki jotka uutenakin tuli/tulee.

En tosin tiedä onko käytäntö muuttunut nyt. Turvallista matkaa ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Esperi täräytti nenän alla nelosen sporan kanssa yhteen oopperan risteyksessä (kyydissä jälkimmäisessä)..

Pillit ja vilkut päällä, mutta eipä paljoa ratikka välittänyt, matkustajien "hei ambulanssi"-huudoista huolimatta, vaan meni vaan.

Kenellehän tuossa väistämisvelvollisuus sitten kuului...?

Niin tai näin, sporan vyöryvää massaa vastaan ei kannata kovin pienien yrittää kilpailla  ;D

Toivottavasti kellekään ei käynyt pahasti, näytti että keulavahingoilla selvittäisiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

???kyllä se sellainen juttu on että hälytysajoneuvoa väistävät kaikki jopa ratikka!!!

jolla yleensä on etuajo-oikeus lähes aina muuten

Taidetaan puhua väistämisvelvollisuudesta ja etuajo-oikeudesta tieliikennelaissa ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä se itseasiassa on niin, että mikään laki ei velvoita väistämään hälytysajossa olevaan hälytysajoneuvoa, eikä noissa kolareissa yleensä ole ollut maksajasta epäselvyyttä.

Mutta itse kun en ratikoitten seassa ole hälytysajoa ajellut, niin vaikea sanoa mikä on käytäntö. Vois kuitenkin kuvitella, että ratikalla kun ei ole juuri mahdollisuutta VÄISTÄÄ, niin en lähtis kauheesti kokeilemaan, että kumpi on rohkeampi, lanssi- vai ratikkakuski...

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aina kun mennään huilukyytiä päin punaisia, on vastuu hälytysajoneuvon kuljettajalla. Eli jos risteyksessä rysähtää kun painelit päin punaisia, on syy mitä todennäköisin sinun siellä oikeudessa.

Lisäksi tieliikennelaki §14 sanoo

"Raitiovaunulle on tienkäyttäjän risteyksessä, 1 ja 2 momentin säännöksistä huolimatta, annettava esteetön kulku."

muoks:

Lisäksi

48 §

Poikkeussäännökset

Hälytysajoneuvon ja poliisiajoneuvon vetämään saattueeseen kuuluvan ajoneuvon kuljettaja saa kiireellisessä tehtävässä tarpeellista varovaisuutta noudattaen poiketa niistä liikennesäännöistä, jotka eivät erityisesti koske häntä. Hänen on kuitenkin annettava esteetön kulku junalle ja muulle rautatiekiskoilla kulkevalle laitteelle.

Lieköhän toi tarkoittava myös spåraa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei siinä ole mitään tapauskohtaista. Jos pillikyydissä rysähtää, niin maksajasta ei ole epäselvyyttä. Toivottavasti paksunainen ei itse ajele hälytysajoa, jos on tuossa luulossa.

Sirrat ja vilkut ei ole mikään etuajo-oikeus.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos nyt halutaan lakiin syventyä niin tieliikennelaki 2 luku 6 pykälä sanoo myös esteettömän kulun antamisesta hälytysajoneuvolle ja vastaavasti laki sanoo myös samassa luvussa 47 pykälässä että raitiovaunu on samanlainen tieliikenteen käyttäjä kuin muutkin liikenteessä eli sillä on normaali väistämisvelvollisuus , se miten se todellisuudessa toteutuu on toinen juttu.

Lisäksi tieliikenne asetus määrää ja ohjeistaa liikenteenkäyttäjiä!

Tosin se koostuu pääsääntöisesti tieliikennemerkeistä ja lähinnä sieltä koskee vain pykälä jossa hälytysajossa olevalle hälytysajoneuvolle annetaan oikeus poiketa näistä.

En jaksa tähän kaikkea lakia laittaa, mutta ei ne aina niin yksinkertaisia valitettavasti ole ne liikenneonnettomuudetkaan kyllä niitäkin puidaan tuomioistuimissa ihan tarpeeksi.

Ei hälytysajoneuvolla varsinaista etuajo-oikeutta ole mutta muilla tienkäyttäjillä on väistämisvelvollisuus.

Viittasin aiemmassa kylläkin raitiovaunuun etuajo-oikeudessa, mutta siinäkin muilla tiekäyttäjillä on väistämisvelvollisuus.

Jos nyt halutaan kirjaimellisesti sanoa niinkuin laki ja asetus ne sanoo:)

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että hälytysajoneuvon kuljettaja saisi vaarantaa liikennettä. Häntä koskevat samat tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet kuin muitakin ajoneuvon kuljettajia. Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Hälytysajoneuvon kuljettajalta vaaditaan lisäksi enemmän tietämystä ja osaamista kuin ns. keskivertokuljettajalta tai jalankulkijalta. Hälytysajoneuvon kuljettajan on annettava muille tienkäyttäjille mahdollisuus selviytyä lain edellyttämästä väistämisvelvollisuudestaan.

KOPS: tuo mainitsemasi momentti taitaa olla poistettu ja korvattu muualla lakitekstissä, katsos siellä alhaalla lain lopussa on myös maininta tehdyistä muutoksista, ei lainkaan lukeminen on niin yksinkertaista:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käsittääkseni raitiovaunuliikenne ei kuulu rautatiekiskoilla kulkevaan liikenteeseen tieliikennelain tarkoittamassa merkityksessä. Junat ja muu niillä kiskoilla kulkeva välineistö kuuluu. Rautatien tasoristeyksessä kannattaa väistää kalustoa resiina mukaan lukien. Metro käsittääkseni kulkee samalla raideleveydellä ja Viikissä on yhteys metroradalta raideverkkoon, joten sielläkin voi olla järkevää väistää metroa, jos sellainen eteen tulee...  ;)

Aiemmin ratikoita koskeva lainsäädäntö tuntui kimurantilta. Nyt tieliikennelaki ja oikeuskäytäntö taitaa rinnastaa ratikan yhä enemmän tavalliseksi ajoneuvoksi, jos termi ratikan velvollisuudesta noudattaa tieliikennesäädöksiä "soveltuvin osin" on edelleen hieman epätarkka termi. Tarkoittanee, että kun tieliikennelainsäädännön soveltaminen ratikan osalta on mahdollista, sitä sovelletaan rinnastaen ratikka tavalliseen ajoneuvoon.

Tieliikennelain 14 § kaksi ensimmäistä momenttia sitten antavat ratikalle etuajo-oikeuden samaisen pykälän viimeisen momentin pohjalta. Eli seuraavat kaksi kohtaa eivät koske ratikkaa, vaan päinvastoin ratikalle on annettava esteetön kulku, mistä seuraa mm. kaksi seuraavaa asiaa:

- ratikka ei samanarvoisessa risteyksessä väistä oikealta tulevaa ajoneuvoa

- ratikan ei tarvitse väistää vasemmalle kääntyessään vastaantulevaa liikennettä

Pengoin joskus aiheesta Finlexin oikeuskäytäntöä, ja muistaakseni siellä oli oikeustapaus, jossa ratikka oli lähtenyt kääntymään oikealle keskellä ajorataa olevalta kiskotukselta ja törmännyt kiskotuksen oikealla puolella suoraan jatkavaan ajoneuvoon. Ratikka taisi olla syyllinen.

Toinen oikeustapaus oli muistaakseni päättäriltä tai varikolta tullut ratikka, joka lähti ylittämään ajoradan ajokaistoja päästäkseen keskellä ajorataa olevalle kiskotukselle, ja törmäsi ajoneuvoon. Ratikka taisi saada rapsut, koska ratikan katsottiin tulevan piha-alueelta tms.

Liikenneturvan sivuilla todetaan, että kärkikolmion tai stop-merkin takaa tuleva raitiovaunu väistää muuta liikennettä. Liikennevaloissa noudatetaan valo-ohjausta. Toki on näitä tilanteita liikenteessä, jossa ratikka ilmeisesti "noudattaa soveltuvin osin" eräitä muita pysähtymis- tai väistämissääntöjä, mutta ne ovat nyt triviaa. Muuten ratikka ei oikein voi väistää sivusuunnassa, eikä ratikka aina kovin nopeasti pysähdykään. Lehtikeleillä heikommin, lehdet tekevät kiskot liukkaiksi. Joskus se viisaampi väistää...

Ikävä, että tuli kolhuja, hyvä, että pahemmilta vältyttiin. En yritäkään ottaa kantaa tähän kolariin, kun en tiedä, mitä oikeasti tapahtui, ja oma jälkiviisasteluni on umpiturhaa.

Sen verta sanon ikävästi, että vaikka ensihoito on (kaikkea) muuta kuin välineurheilua ja vilkuttimia, niin jotenkin nuo esperin uudet autot (uusi auto?) eivät erotu vilkkaassa liikenteessä päivänvalossa kovin kauas. Onpi tullut muutaman kerran vastaan. Peililedit erottaa, jos eivät peity muiden ajoneuvojen taakse. Tai sitten on aika leikata oma ajokorttini kahtia... Se muropaketista vuosia sitten saatu.

Reclaimer: ajoittain nuo ratikkaliikennepykälät ovat tuntuneet sen verran ilmavilta, että en ota vastuuta, jos tämän mielipiteen mukaan ajeleminen aiheuttaa kolhuja.  :P

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä taida tässäkään kolarissa ole epäselvyyttä syyllisestä, jos kolahtaa, niin äärimmäistä varovaisuutta ei ole noudatettu. Onneksi selvittiin henkisillä kolhuilla.

Sen verta sanon ikävästi, että vaikka ensihoito on (kaikkea) muuta kuin välineurheilua ja vilkuttimia, niin jotenkin nuo esperin uudet autot (uusi auto?) eivät erotu vilkkaassa liikenteessä päivänvalossa kovin kauas. Onpi tullut muutaman kerran vastaan. Peililedit erottaa, jos eivät peity muiden ajoneuvojen taakse.

Sama vika kaikissa Profilen Genioksissa, katolla olevat vilkut eivät näy päivällä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Useilla ambulanssia ja paloautoa ajavilla kuljettajilla on puutteita ajotaidoissa. Aamulehden mukaan kaikki sairaankuljetuksessa työskentelevät henkilöt eivät ole käyneet hälytysajokurssia. Alan ammattilaisten mielestä kurssin tulisi olla pakollinen kaikille hälytysajoneuvojen kuljettajille. Kurssilla opetetaan kuljettajille esimerkiksi ennakoimaan liikennettä ja keliä sekä käsittelemään autoa kovassa vauhdissa.

Lisää aiheesta Ylen nettisivuilla: http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id55793.html

Ite oon lyhyen lanssikokemuksen omaavana joutunut toteamaan miten joihinkin kuljettajiin vaikuttaa pillit ja valot.

Ääni nousee raivofalsettiin, sananopeus tuplaantuu kuten myös kirosanojen käyttö, hätäiset liikkeet...

Jos mulla on vänkärinpaikalla vöissä kiinnipitämistä niin miltä tuntuneekaan potilaasta.

Niin siis olisin ainakin minä sitä mieltä että hälytysajokurssi pakolliseksi.

Be a ninja, feel no pain

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Mitään koulutusta ei ole näkynyt /kuulunut. Jossain Systolessa J. Wall otti asiaan hyvin kantaa sanomalla että koulutus on saatava. Hän on rummuttanut asiaa päättäjillekkin http://www.jannewall.fi/txt/ahak.doc

Niinhän se tietysti on että hoidolliset kyvyt menee hukkaan jos niitä ei saada potilaan luokse. Maltti on valttia. Tosin helppo se nyt on viisastella ku auto on tallissa.....

Lainaus päivän aviisista koskien asiaa (tosin poliisin näkökulmasta mutta koskisiko tämä meitäkin....?)

Suunnitteilla oleva hälytysajoneuvojen kuljettajien tutkinto saa kannatusta ajoneuvokouluttajalta. Viisi vuotta kerrallaan voimassa oleva tutkinto työllistäisi, mutta se lisäisi Lötjösen mukaan hälytysajoneuvoja työkseen ajavien työturvallisuutta moninkertaisesti.

Lähde : http://www.kouvolansanomat.fi/Uutiset---Uutiset-maakunnasta/2009/02/23/Poliisit+maistelivat+omia+l%E4%E4kkeit%E4%E4n/200926661915/5

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lainaus päivän aviisista koskien asiaa (tosin poliisin näkökulmasta mutta koskisiko tämä meitäkin....?)

Suunnitteilla oleva hälytysajoneuvojen kuljettajien tutkinto saa kannatusta ajoneuvokouluttajalta. Viisi vuotta kerrallaan voimassa oleva tutkinto työllistäisi, mutta se lisäisi Lötjösen mukaan hälytysajoneuvoja työkseen ajavien työturvallisuutta moninkertaisesti.

Jos ei asennemuutosta saada kouluksen avulla perille niin aina on yksi halpa keino jäljellä; laitetaan nopeusrajoitukset koskemaan myös sairankuljetusajoneuvoja. Tuskin tällä toimella kokonaiskuolleisuus ainakaan lisääntyisi..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos ei asennemuutosta saada kouluksen avulla perille niin aina on yksi halpa keino jäljellä; laitetaan nopeusrajoitukset koskemaan myös sairankuljetusajoneuvoja. Tuskin tällä toimella kokonaiskuolleisuus ainakaan lisääntyisi..

Ehkä jo seuraavassa Asystolessa on juttu miten ongelmaa on ulkomailla ratkottu menestyksellisesti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Tämä ei kai oikein kuulu tähän ketjuun suoranaisesti, muttei parempaakaan nopeasti löytynyt.

Eli uutinen Iltalehdessä:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200904099388350_uu.shtml

Lehti: Navigaattori johti paloautot harhaan - kaksi kuoli

Torstai 9.4.2009 klo 01.09

Jämsässä sattui keskiviikkona talopalo, jonka sammutuistöihin matkalla olleet säiliöauto ja palopäällikön auto päätyivät navigaattorin opastamina kiertotielle, kertoo Keskisuomalainen.

Palossa kuoli kaksi ihmistä.

- Ensimmäisenä lähtenyt Längelmäen VPK:n auto ajoi paikalle suorinta tietä. Auton säiliöstä loppui vesi, ja sitä jouduttiin ottamaan tekemällä viereiseen järveen avanto. Säiliöauto olisi nopeuttanut sammutusta, mutta ihmisten ja talon pelastamista se ei olisi auttanut, sillä liekit löivät päädyistä ulos ja talo oli savua täynnä jo palokunnan tullessa, kertoo palopäällikkö Seppo Hormalainen Keskisuomalaiselle.

Autonavigaattorit johtivat palopaikalle matkalla olleet palokunnan ajoneuvot 20 kilometriä nopeinta reittiä pitemmälle kiertotielle.

...

Eli ne kaksi ihmistä olivat jo kuolleet, vaikka navigaattori olisi opastanut nopeimman reitin. Uutisen otsikko johtaa taas tarkoituksella harhaan. Saadaan taa lööpit aikaiseksi.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Taas on kolahtanut, tällä kertaa Siilinjärvellä...

Kaksi ambulanssia kolaroi hälytysajossa

Maaningan ja Siilinjärven ambulanssit kolaroivat Siilinjärven Kumpusella tänään noin 10.30 aikaan, rikoskomisario Veli Pallonen vahvistaa.

Molemmat ambulanssit olivat hälytysajossa menossa samalle tehtävälle, joten autojen kyydissä ei ollut vielä potilaita.

Onnettomuus tapahtui, kun toinen ambulansseista ajoi oikealle tien sivuun, koska navigaattori neuvoi tekemään u-käännöksen. Samaan aikaan takana tullut ambulanssi lähti ohittamaan sivuun ajanutta ja törmäsi tämän vasempaan etukulmaan.

Poliisin mukaan molemmat ambulanssit romuttuivat pahoin, mutta ambulansseissa olleet henkilöt selvisivät törmäyksestä lievillä henkilövahingoilla.

Kohdeosoitteeseen jouduttiin hälyttämään Siilinjärveltä kolmas ambulanssi.

Onnettomuutta tutkiva Pohjois-Savon poliisi epäilee molempia ambulanssikuskeja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200907029869832_uu.shtml

Optimisti näkee rinkilän. Pessimisti vain reiän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tästä minulla on ns. sisäpiirin tietoa  :D Edellä menevällä kesämiehellä ei ollut tietoa kohteen sijainnista, takan tulevassa hoitoyksikössä oli. Edellä menevän yksikön navin kartastossa on tuossa kohtaa virhe (kuten kaikissa) ja oikein syötetystä talonumerosta huolimatta navi sanoo että ohi on menty, ja tee U-käännös. Perusyksikkö hidastaa ja ajaa tien laitaan. Takaa tulevan hoitoyksikön kuljettaja  ;D joka tietää kohteen olevan vielä 1km päässä arvelee että perusyksikkö päästää edelle epäselvän kohdeosoitteen takia ja lähtee ohi. Tällöin perusyksikkö tekee U-käännöksen eteen  ;D  Vauhtia n. 80-90km/h ja perusyksikössä n. 20km/h.  Osuman jälkeen pellonreunan penkasta 4m ilmalento pellolle. Ai mistä tiedän?

"A temporary mental state including symptoms of confusion, inability to concentrate, disorientation, anxiety and sometimes hallucinations."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai mistä tiedän?

Istuit jommankumman auton pelkääjän paikalla...?

"Väkivalta parisuhteessa on asia, jonka eteen kannattaa tehdä töitä."

(Vantaan Sanomat 22.9.2009)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...