Jump to content
MAINOS

Hälytysajoneuvojen kuljettajien taidoissa puutteita.


Janne

Recommended Posts

Sivullisen kuvaama video (valitettavasti näkyy vain sivustolle rekisteröityneille) siitä, miten hälytysajoneuvon ei pitäisi ajaa risteyksessä.

Linkki uutiseen

ohhoh. aika tiukkaan ajaa valo-ohjattuun risteykseen..

10km/h on kokemuksen mukaan sellainen hyvä risteysalueen vauhti, tuolla 30 tonnia painavalla nostolava-autolla vauhtia oli moninkertaisesti se mitä järki antais ymmärtää turvalliseksi nopeudeksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 324
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Ja Ivalossa

Ajossa ollut ambulanssi ojaan Inarissa

julkaistu tänään klo 16:29, päivitetty tänään klo 17:04

Ambulanssi ajoi ojaan Inarin ja Ivalon välillä keskiviikkona iltapäiväkahden jälkeen. Kukaan ei loukkaantunut onnettomuudessa, joka tapahtui noin kymmenen kilometriä Inarin kirkonkylästä etelään.

Hälytysajoneuvo oli matkalla Utsjoelta Ivaloon. Kyydissä oli asiakas, mutta kuljetus oli kiireetön, kertoo ambulanssin omistava inarilainen kuljetusyrittäjä Tapani Kukkola..........

Yle lappi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sivullisen kuvaama video (valitettavasti näkyy vain sivustolle rekisteröityneille) siitä, miten hälytysajoneuvon ei pitäisi ajaa risteyksessä.

Linkki uutiseen

Oli kyllä aika reippaasti vauhtia nostolava-autolla. Äkkiseltään katsottuna nostolavan kuljettaja ei edes kauheasti hidastanut ennen risteystä. Olisi mielenkiintoista tietää millaisen tuomion kuljettaja saa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä mietin, että mitenköhän menee tiedotus mm. Poliisin kolareista? Olen itse nähnyt pari kolaria, joissa poliisiauto on tullut kolmion takaa/ punaisista kylkeen. Ja sitten niitä poliiseja on nähty, jotka ovat käyneet itseään tarkastuttamassa kolarin jälkeen päivystyksessä. Mutta niistä ei ole lehdissä ollut juttua ollenkaan aina... (ei nyt sentään mitään salaliittoteorioita, mutta poliisihan ilmoittaa lehdille, mitä on tapahtunut (sellainen lyhyt tiedonanto vuorokauden tapahtumista). Ja sitten yksityiset henkilöt tekevät lehdille kanssa ilmoituksia, mutta ei läheskään aina).

Mutta osaa sitä rahtaritkin. Mm. eräs alkoi ajon aikana, vakionopeudensäätimen turvin, avoimesta ikkunasta putsaaman pyyhkijöitä... (En saa nyt uutisjuttua linkitettyä) ja huonostihan siinä kävi. Evoluutio hoitaa osansa.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kolareita on ollut reilusti viimeaikoina mutta onneksi pahemmilta henkilövahingoilta on vältytty.

Osui henkilöautoon ja kuorma-autoon

Ambulanssi törmäili rajusti risteyksessä

10:13

Hälytysajossa ollut ambulanssi ajoi Maaherrankatua pohjoiseen päin Raatihuoneenkadun risteykseen ja ajoi päin punaisia valoja. Raatihuoneenkatua länteen ajaneen kuorma-auton kuljettaja huomasi ambulanssin ja antoi tietä.

Idästä päin tullut henkilöauton kuljettaja ajoi kuitenkin risteykseen vihreillä valoillaan. Ambulanssi törmäsi henkilöauton oikeaan kylkeen ja paiskautui edelleen risteyksessä odottaneen kuorma-auton keulaan.

Autoihin tuli vaurioita. Ensitietojen mukaan kukaan ei loukkaantunut kolarissa.

Onnettomuus tapahtui noin kello 6.40....

Savon sanomat

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä mietin, että mitenköhän menee tiedotus mm. Poliisin kolareista? Olen itse nähnyt pari kolaria, joissa poliisiauto on tullut kolmion takaa/ punaisista kylkeen. Ja sitten niitä poliiseja on nähty, jotka ovat käyneet itseään tarkastuttamassa kolarin jälkeen päivystyksessä. Mutta niistä ei ole lehdissä ollut juttua ollenkaan aina... (ei nyt sentään mitään salaliittoteorioita, mutta poliisihan ilmoittaa lehdille, mitä on tapahtunut (sellainen lyhyt tiedonanto vuorokauden tapahtumista). Ja sitten yksityiset henkilöt tekevät lehdille kanssa ilmoituksia, mutta ei läheskään aina).

Samaa olen joskus ihmetellyt, enkä pelkästään hälytysajoneuvojen tapauksista. Alueellisia eroja on paljon, jossakin toisessa paikassa lööppeihin pääsee pikkutällillä, oman alueen uutisointi vastaavasti on tosi nihkeetä. Tiedot uutisissa on myös joskus tosi ristiriitasia, lehdessä esitetään oletuksia ihan faktana, usein jopa ihan väärää tietoa tapahtumien kulusta tai uhrien vammoista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noista vammoista: itselläni on se käsitys, että mitä vammoista sanotaan, on P3:n tai jonkun muun pelastuspampun oma käsitys tai korkeintaan se tieto, mitä hän on saanut sakulta joka on lähtenyt kuljettamaan potilasta. Mistäänhän niitä ei voi varmistaa, koska sairaala ei tiedota lopullisista vammoista. Usein ei paljon muuta osaa sanoa, kuin että on loukannut rintakehäänsä, päätään ja polveaan. Ja sen verran se palojeesus näkee itsekin, että jos on verta ja suolenpätkiä ja potilas putki kurkussa, niin sitten se on loukkaantunut vakavasti. Trauma-ct:n kertomat ei enää uutisiin välity.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä mietin, että mitenköhän menee tiedotus mm. Poliisin kolareista? Olen itse nähnyt pari kolaria, joissa poliisiauto on tullut kolmion takaa/ punaisista kylkeen.

Olen ollut keikalla jolla hälytysajossa ollut poliisiauto veti kovan mällin sivullisen kanssa, sekä meidän firman amppari veti lepikkoon siirtokeikalla. Kummastakaan ei sanakaan koskaan ollut missään aviisissa. Ei ne kaikki lehtiin pääse vaikka viimepäivinä niitä on joka päivä ollut.

Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true! - Homer Simpson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä mietin, että mitenköhän menee tiedotus mm. Poliisin kolareista? Olen itse nähnyt pari kolaria, joissa poliisiauto on tullut kolmion takaa/ punaisista kylkeen.

Olen ollut keikalla jolla hälytysajossa ollut poliisiauto veti kovan mällin sivullisen kanssa, sekä meidän firman amppari veti lepikkoon siirtokeikalla. Kummastakaan ei sanakaan koskaan ollut missään aviisissa. Ei ne kaikki lehtiin pääse vaikka viimepäivinä niitä on joka päivä ollut.

Tuossa viime vuoden marraskuussa paha kuolonkolari jossa osalisena poliisiauto. ja tuli pahaa jälkeä 1 kuoli.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/11/poliisiauto_kolarissa_tuusulanvaylalla_mies_kuoli_2119743.html?origin=rss

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten muuten yleensä sanktiot menee noissa kolareissa, varsinkin jos joku kuolee?

Et jos lehdessä vaik et epäillään törkeästä liikenteenturvallisuuden vaarantamisesta jne niin meneekö syyte kuitenkaan sen pidemmälle..

Kohtele muita kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten muuten yleensä sanktiot menee noissa kolareissa, varsinkin jos joku kuolee?

Ihan saman käsittelyn nuo käyvät läpi. Tieliikennelaki velvoittaa poikkeamaan liikennesäännöistä hälytysajon aikana ainoastaan erityistä varovaisuutta noudatten, joka on tietenkin raskauttava tekijä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli mieleen kun taas pääsin lanssilla ajamaan läpi puhallusratsian, että oletteko koskaan joutuneet puhaltamaan lanssin ratissa /poka päällä? Minä puhaltaisin kiireettömällä kuljetuksella ilomielin, ihan kansalaisluottamuksenkin takia. Mutta aina viitotaan, että menkää vaan.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näinhän siinä yleensä käy että konstaapeli viittoo että menkään vaan, mutta hämmästys onkin suuri kun olen pysähtynyt, avannut ikkunan ja sanonut että puhalletaan vaan kun kerran muutkin. ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä puhaltaisin kiireettömällä kuljetuksella ilomielin, ihan kansalaisluottamuksenkin takia. Mutta aina viitotaan, että menkää vaan.

Tuo on kyllä huono tapa poliiseilta, kyllä aivan kaikki pitäis noissa ratsioissa puhalluttaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sama juttu, puhallettu on. Helpompi molemmille kun mennään pykälien mukaan. Kun oikein muistelee niin on punaisen kuorma-autonkin ratista puhallettu.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minäkin avasin jo valmiiksi ikkunan ja sanoin, että voin kyllä puhaltaa, mutta ei niitä kiinnostanut. Sen verran se taisi katsoa, että oli turvavyö kiinni.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä sitä on useamman kerran tullut puhallettua. Asiaan vaikuttanee myös se, että yksi varsinkin LP:n suosima puhallutus paikka on juuri mein aseman liittymän kohdalla...

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monen monta kertaa ja monessa kylässä ja kaupungissa. Ratsiaan kun osuu ja liukuhihnapuhallus kyseessä niin siinä muiden mukana. Osoittaahan se muille tielläliikkujillekin ettei meitä skipata tuosta noin vaan. Pilli suuhun samalla linjalla.

Pelastuslaitos iltaa, älkää rouva hätäilkö, me parannamme teidät tuota pikaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Ambulanssi kolaroi rajusti - viisi loukkaantui

Lauantai 26.2.2011 klo 13.24

Kolme autoa kolaroi eilen hieman ennen puoltapäivää Ylinammassa Rovaniemellä.

Kolari tapahtui Sodankyläntiellä, kun kuorma-auto oli pysähtynyt odottamaan vastaantulevaa henkilöautoa kääntyäkseen Sodankyläntieltä pienemmälle tielle.

Kuorma-auton takana ajanut ambulanssi ei pöllyävän vuoksi vuoksi nähnyt riittävän ajoissa kuorma-autoa. Jarruttamisesta huolimatta ambulanssi törmäsi kuorma-auton perään.

Ambulanssi lensi törmäyksen voimasta ajoradalle poikittain ja törmäsi vasen kylki edellä vastakkaisesta suunnasta tulleeseen henkilöautoon.

Kolarissa loukkaantuivat ambulanssin kuljettaja, etupenkillä istunut potilas, takaosassa ollut sairaankuljettaja, vastaan tulleen auton kuljettaja sekä matkustaja...

iltalehti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kyllä aukee tällekään... Siis etupenkillä istunut potilas ja toinen sakujulli takaboksissa. No kaikkihan on mahdollista.

etupenkillä istunut potilas

?

Pelastuslaitos iltaa, älkää rouva hätäilkö, me parannamme teidät tuota pikaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

785?

Joskaan itse en koskaan ottaisi etupenkille sellaista, tiedä mitä keksii...

Toinen mikä tulee mieleen, oli se kun kerran vietiin potilasta berttana sydämensiirtoon. Potilas istui etupenkillä ja jutteli kuskin kanssa, minä istuin sikaosastossa ja luin Iltasanomia.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

joskus olen nähnyt pitkillä siirroilla potilaan istuvan edessä, kun ei makuukuljetusta vältämättä tarvi, mutta lääkäri katsonut matkanaikana lääkityksen tarpeelliseksi. Tällä perusteltu ambulanssin tarpeellisuus esim käsimurtumapotilaalla. Paluumatkalla ajava hyppää kontista levänneenä rattiin, ja matka kotiin jatkuu ilman pidempiä lepotaukoja. Toinen taas pääsee huilaamaan sinne perälle.

Se, että kuinka tarpeellinen ambulanssikuljetus silloin oikeasti on, onkin toinen asia...

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...