Jump to content
MAINOS

"Et sä ambulanssia tarvitse"

-VF-

Recommended Posts

Kollegoiden kanssa tuli puheeksi, että potilaat ovat alkaneet enemmän kritisoimaan hätäkeskusten toimintaa. Eräs rintakipuileva pari päivää aikaisemmin koronaariangiossa käynyt potilas soitti 112:een kuten oli ohjeistettu ja kertoi saaneensa vastaukseksi "ei me kuule jokaiselle rintakipuiselle ambulanssia lähetetä". Omin avuin paikalliseen sairaalaan ja sieltä kipin kapin koronaariangioon, ambulanssilla.

Toista rintakipuilevaa potilasta käskettiin tilata taksi tai mennä muulla tavalla sairaalaan. No, autokyydillä potilas meni ja korahti elottomana sairaalaan päästessään. Tämän jälkeen kyllä sai ambulanssikyydin.

Onko muidenkin mielestä vastaavat tilanteet lisääntyneet hätäkeskusuudistuksen myötä vai onko tämä pelkkää kuvitelmaa? Onko poliiseilla riittävä ammattitaito arvioida pelastus- ja ensihoitotehtävien riskit? Vai mikä mättää? Vai mättääkö mikään?

Mä en halua hätäkeskuksissa työskenteleviä syyttää mistään. Tällaisia asioita olen vaan pohtinut pienessä mielessäni.

Failure is always an option

MAINOS

enemmänkin omat kokemukset päinvastaisia. Ambulanssi lähetetään lähes jokaiselle, vaikka potilas jo häkelle kertonut oireita olleen samanlaisena 2 viikkoa jne...Onpa tullut käytyä katsomassa potilasta jolla kävellessä tullut p##ka housuun.  Tarvitaanko siihen lanssia?

Lisäksi paljon ihan poliisikeikkaa: humalainen makaa maassa->lähetetään lanssi tarkistamaan, joka sitten tilaa poliisin. Siinä on sitten kiva odotella poliisia, joskus pitkäänkin.

Toki rintakipua valittavat potilaat jotka varsinkin kuvaavat tyyppioireita tulisi ottaa vakavemmin. 

- Ambulanssijuntti -

enemmänkin omat kokemukset päinvastaisia. Ambulanssi lähetetään lähes jokaiselle, vaikka potilas jo häkelle kertonut oireita olleen samanlaisena 2 viikkoa jne...

Tämä jäikin tohon mun viestiin laittamatta, että kuitenkin herkemmin tunnutaan lähettämään se ambulanssi sellaisille jotka sitä ei todellakaan tarvitse. Juuri joku aika sitten tästä asiasta juttelin jonkun palomiehen kanssa kuinka hänen mielestään varmuuden vuoksi lähetetään ambulanssi kiireellisenä yhä useammin sellaisille keikoilla joille ennen ei olisi ikimaailmassa ambulanssia hälytetty.

Voi kumpa pääsisitte tänne vaikka päiväksi kuuntelemaan ja arvioimaan potilaiden vaivoja. Itsekin kritisoin aikaisemmin näitä p****t housussa keikkoja, mutta nyttemmin joutunut toteamaan, että joskus vaan ei saa mitään irti potilaasta...  Oikeesti tekisi puolin ja toisi hyvää tutustua toisten kenttien töihin >> HÄKESTÄ PÄIVÄKSI LANSSIIN JA TOISINPÄIN, mutta kun ei se ole mahdollista ainakaan niinpäin että tulisi sakut häkeen kuuntelemaan...

Valitettavia tapauksia sattuu niin meille häkessä työskenteleville, mutta myös sakut joskus aksää potilaan ja tilanne päättyy yhtä onnellisesti...

Ja ketään en voi moittia toiminnastaan yhtään sen enempää...

Voi kumpa pääsisitte tänne vaikka päiväksi kuuntelemaan ja arvioimaan potilaiden vaivoja.

Varmasti on vaikeaa tehdä riskinarvio, mutta mun pointti oli se, että onko ongelmat lisääntyneet vai onko se vain kuvitelmaa? Onko hätäkeskuspäivystäjien koulutuksessa tapahtunut jotain? Onko hätäkeskusuudistuksella ollut osaa? Kun poliisit pääsee/joutuu tekemään riskinarvioita sairastuneille ja vammautuneille, niin mättääkö siinä? Vai onko työmäärä lisääntynyt niin paljon, että töitä ei pysty tekemään kunnolla?

Mä toivon, että saisin potkut seuraavasta  :(

Varmaan vähän kaikkea noista.. Koulutuksessa ja täällä töissäkin kovasti painotetaan sitä, että seurataan orjallisesti riskinarvio-opasta. Pienellä oman järjen käytöllä varmaan päästään järkevään lopputulokseen, mutta samaan aikaan sitten ei..

Väittäisin, että poliisitaustaiset etenkin tekevät erinomaisia riskinarvioita, koska eivät ajattele liian paljon hoidollisia asioita... Ei saisi diagnosoida liikaa ja siihen ainakin itse syyllistyn välillä...

Eniten mättää siinä, että liian vähän porukkaa töissä (vaikka mediassa suisutetaan jo muuta).. Ohjeistuksia tulkitaan sanantarkasti ( kaikille, jotka ambulanssia vaatii paikalle -se tulee lähettää, jos löytyy riskinarvioinmukainen oire) ja niin moni muu asia...

Itse koen, että eniten virhearvioita tulee nimenomaan kiireenkeskellä, kun työtään ei ehdi tehdä kunnolla...

*haikailee takaisin kentälle -huoh!*

Helsingissä sairaankuljetukset ovat nousseet 5000 kappaleella vuodessa. Ehkä hyvä niin, koska parempi varmistaa, jos on epävarma.

Alussa oli pitkiä viiveitä, ennenkuin häke vastasi. Oma ennätys on se 4 minuuttia 45 sekuntia. Samoin hälytysviiveet tuntuivat aika huikeilta. Nykyisin kuulemani mukaan vuorovahvuudet ovat usein pari henkilöä alle minimin, kuormitus on aika kova, ja veikkailisin, että sairaankuljetusyksiköistäkin on välillä pula. Vaikuttanevat niin riskinarvioon kuin halukkuuteen lähettää yksikkö? Joskus myös tuntuu, että pelastuslaitokset jättävät kuljettamatta, koska yksiköt ovat ajossa, tai päivystysalue ei mielellään ota potilaita vastaan. Jos potilas ei ole hätätilapotilas, niin ainahan voi ottaa yhteyttä, jos tilanne muuttuu. Kerran Helsingin ulkopuolella on mietitty päivystyksen kotiuttamaa potilasta, kun riskejä oli pelissä kaikenlaisia.

Joskus on näitä mielenkiintoisuuksia. Valtimosta vuotava avomurtuma, odotusaika n. 25 min Helsingin kantakaupunkialueella. Tajuton, pupillat laajat, odotusaika n. 25 min Helsingin kantakaupunkialueella. Maassa makaava, tajuissaan, yskii, ei pysty puhumaan, ei vaikuta alkolta, poliisi. Maassa makaava, alkoa, mutta epäselvä syy, kovalla kivulla raottaa silmiä, poliisi. Kuolleen oloinen, sivullinen ei uskalla koskea, ei mitään tietoakaan vasteesta. Valitettavasti häke ei useinkaan kerro, mikä yksikkö on tulossa. Poliisi joskus arvioi, sairastaako henkilö mitään, ja tuossa toiseksi viimoisessa tapauksessa aika kovaankin ääneen ihmetteli, miksi "olin soittanut" poliisin, et ambulanssia tilannut. On myös joku tilanne, jossa riskinarviontikaaviossa sama kysymys toistetaan kolme kertaa, ja vastaus on sama: "kukaan ei nähnyt". Käsittääkseni joskus bingotilanteissa (kaikki yksiköt kiinni) on vaikuttanut myös se, minkä tasoinen henkilö on asiakasta valvomassa. Poliisilla on tosin Helsingissä selviämisasemalla ollut jo jonkin aikaa sairaanhoitaja valvomassa, itse asiassa Kisahallilla selviämisasema on aikaa kuulunut terveydenhuollolle.

Mutta on niitä erinomaisiakin kokemuksia. Olen joskus syyllistynyt myös tilanteen vähättelyyn potilaan oireiden perusteella, ja häkepäivystäjä oli fiksumpi, poimi muut riskit tapahtuman kuvauksesta ja toimi oikeaoppisesti niiden mukaan. Vanhan häken aikaan elvytysrasti tajuttiin todella nopeasti, ja loistavasti poimittiin lisätiedot sijainnista ja kuunneltiin reittiopastus, apu hälytettiin todella nopeasti ja lähin yksikkö poimittiin aivan käsittämättömän hyvin.

En syyllistä enkä kadehdi hätäkeskuspäivystäjien työtä. Järjestelmä rakennettiin huonosti, ja jo ennen Helsingin häken käynnistämistä oli nähtävissä monia yksityiskohtia, joiden toimivuutta epäiltiin. Porukkaa käveli ulos, ja resursoinnit ovat alimitoitettuja, eikä edes sitä alimitoitettua minimiä saavuteta. Aiempien hätäkeskusten perustamisesta ei ole opittu, ja viiveet perustettujen hätäkeskusten korjaamisessa ovat olleet melkoisia. Tietojärjestelmä on edennyt miten on edennyt, ja itse aikaa sitten ihmettelin Hätäkeskuslaitoksen perustamis- ja sijoittamispäätösten perusteluita (ei aluepolitiikka voi olla keskeinen peruste rakennettaessa vaativaa organisaatiota), ja Hätäkeskuslaitoksen imagokampanjaa toiminnan epäkohtiin puuttumisen sijaan - samoin organisaatiokartat olivat johto- eivät toiminta- tai asiakaskeskeisiä. Myös laatuun liittyvä uutisointi on ollut "mielenkiintoista" - ja olen ollut joskus firmassa, jossa kaverit teki myös laatujärjestelmiä teollisuuteen.

Mutta jos noita edellä mainittuja sammakoita pääsee hätäkeskuspäivystäjän suusta, ei niistä ihan vain hätäkeskuslaitoksen organisointia voi syyttää. Itsellä kommunikaatio hätäkeskuksen välillä toimii pääosin hyvin, kun sanoo kuka on, mitä on ja kuvaa tilanteen hyvin. Silloin riskiarvio tuntuu menevän aika nappiin ja etupainotteisuus on sopivaa, mutta ei liioittelevaa. En tiedä, tekeekö joku hätäkeskuspäivystäjä ehkä omia johtopäätöksiä lopulta äksätyistä keikoista. Mutta niitä äksiä tulee omallekin kohdalle: asiakkaan tila kohenee hyvin hätäilmoituksen tekemisen jälkeen, sairaankuljetusyksikkö mittaa paineet, ottaa ekg:t yms, konsultoi lääkäriä ja päätyy muuhun kuljetukseen lääkäriin jne. Mutta missään näissä ei koskaan ole se sairaankuljetusyksikön käynti paikalla ollut turha.

Hätäkeskuksen laatua pitäisi päästä arvioimaan hyvällä, objektiivisella ja kvantitatiivisella mittarilla. Helsingin pelastuslaitos aiemmin arvioi laatua eri toimintamarkkereilla ja asiakastyytyväisyydellä, Utsteineilla ja muilla. Ihan vielä ei ole hätäkeskuslaitokselta tullut potilaaseen liittyvää laatuarviota vastaan. Harmillisesti ne julkisuuteen tuodut mittarit eivät täysin mittaa todellista onnistumista riskinarvioinnissa ja oikean avun paikalle saamisessa. Välillä on ollut myös tunne, että näyttämällä näitä puhelimeenvastaamisaikoja sun muita on ministeriöt, ministerit ja isot pomot pystyneet piiloutumaan todellisilta ongelmilta. Aika outoja ovat puhuneet Rajamäet ja sisäministeriön pomot verrattuna häkeistä kuultuihin tarinoihin.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Joo sammakoita pääsee varmaan itseltäkin, mutta kiellän kyllä että ihan tuollaisia... JOskus vaan on niin väsy, kun 12 tuntia rupee lähenemään, että asiallista linjaa joutuu urakalla kaapimaan jostain...

Tähän otsikkoon viitaten olen sitä mieltä, että ihmisillä on ainakin täälläpäin aivan liian matala kynnnys tilata ambulanssia ja hätäkeskus tekee vaan työtänsä niin kuin on ohjeistettu. Ja lukemattomia tapauksia on jotka osaaavat huijata häkeen semmoiset riskioireet, että saa varmasti ambulanssin katsomaan itseään. Yleisin syy näillä ihmisillä soittoon on Akuutti yksinäisyys...  angry.png Ensihoitopalvelun väärinkäyttöä...

mikä mä oon?

Voi kumpa pääsisitte tänne vaikka päiväksi kuuntelemaan ja arvioimaan potilaiden vaivoja. Itsekin kritisoin aikaisemmin näitä p****t housussa keikkoja, mutta nyttemmin joutunut toteamaan, että joskus vaan ei saa mitään irti potilaasta...  Oikeesti tekisi puolin ja toisi hyvää tutustua toisten kenttien töihin >> HÄKESTÄ PÄIVÄKSI LANSSIIN JA TOISINPÄIN, mutta kun ei se ole mahdollista ainakaan niinpäin että tulisi sakut häkeen kuuntelemaan...

Valitettavia tapauksia sattuu niin meille häkessä työskenteleville, mutta myös sakut joskus aksää potilaan ja tilanne päättyy yhtä onnellisesti...

Ja ketään en voi moittia toiminnastaan yhtään sen enempää...

totta turiset.  :(

- Ambulanssijuntti -

Kerran menin (kotihoidossa) yhden asiakkaan luo. Arvioin tilanteen sellaiseksi, ettei ole enää kotikuntoinen, eikä ottanut kunnolla jaloille ja puhe epäselvää jne ja muitakin oireita ja perussairaudet vakavat ja soitin hätäkeskukseen. Siellä sanottiin, että tämä henkilö tunnetaan, puhe aina epäselvää, ota kyytiin ja vie itse tk:lle, matkaa joku 20km. Koetin selittää, että ei ota jaloilleen ja sanottiin, että tilaa taksi kaveriksi, ei tarvitse ambulanssia. Siihen aikaan päivästä ihan turha takseja pieneltä paikkakunnalta saada, kun on koulu-yms.ajot, mutta soitin neljälle taksikuskille, ei saa kyytiä. Yritin vielä auttaa häntä liikkumisessa, jotta päästäisiin avun piiriin vaikka sitten minun autolla, mutta ei onnistunut, henkilö vielä kaiken lisäksi meinasi kaatua, ja niksautin oman selkäni siinä rytäkässä. soitin uudelleen noin vartin päästä ensimmäisestä soitosta hätäkeskukseen, että en todellakaan saa henkilöä minnekään, että josko nyt saataisiin ambulanssikuljetus, 45min päästä oli kyyti siinä. Henkilöä en uskaltanut yksin jättää siksi aikaa, omaisia ei läsnä, joten oma aikataulu ihan sekasin.

Olen soittanut lukuisia kertoja työni puolesta hätäkeskukseen, mutta vain tämä yksi ainoa kerta on jäänyt negatiivisena mieleen. Olen kokenut puhelut hyvänä ja asiallisina, vaikka aina ei sitten päädytäkään laittamaan asiakasta eteenpäin.

Ja lukemattomia tapauksia on jotka osaaavat huijata häkeen semmoiset riskioireet, että saa varmasti ambulanssin katsomaan itseään. Yleisin syy näillä ihmisillä soittoon on Akuutti yksinäisyys...  angry.png Ensihoitopalvelun väärinkäyttöä...

Muistan yksityishenkilönä yhden henkilön, naapurini, joka aina soitteli ambulanssia. Pääsi sillä keskustaan, sieltä alkoon ja kotiin taksilla.. Tulipa kerta, että kukaan ei uskonut enää hänen rintakipuja ja elämäntaival päättyi kotisohvalle...Näihin "Akuuttia yksinäisyyttä" sairastaviin törmää kotihoidossa usein, kun ei ole kotihoidon päivystäjä paikalla, hätänumeroon soitellaan useitakin kertoja peräkkäin...

Olen myös kuullut tutulta ampparikuskilta tarinan, jossa sama mummeli soitteli jatkuvasti ja kun poijjaat pääsivät perille oli kahvit keitetty ja tuoretta pullaa pöydällä... Surkuksi käy näitä yksinäisiä vanhuksia.

Luulin kerran olleeni väärässä, mutta erehdyin...

Olen myös kuullut tutulta ampparikuskilta tarinan, jossa sama mummeli soitteli jatkuvasti ja kun poijjaat pääsivät perille oli kahvit keitetty ja tuoretta pullaa pöydällä... Surkuksi käy näitä yksinäisiä vanhuksia.

Olipa stadissa eräs "potilas", joka soitteli HÄKEEn usein ja siellä oli tarjolla muutakin, kuin kahvia ja pullaa...

Itse olen jokin verran seurannut vierestä HÄKE-päivystäjien koulutusta, sekä yleensäkin kirjoittelua valtiollisesta häkestä. Moni tuomitsee heidän toimintansa täysin ja huutavat suureen ääneen ettei siellä kukaan osaa työtään.

Voi kumpa pääsisitte tänne vaikka päiväksi kuuntelemaan ja arvioimaan potilaiden vaivoja. Oikeesti tekisi puolin ja toisi hyvää tutustua toisten kenttien töihin >> HÄKESTÄ PÄIVÄKSI LANSSIIN JA TOISINPÄIN, mutta kun ei se ole mahdollista ainakaan niinpäin että tulisi sakut häkeen kuuntelemaan...

Muistaakseni Janne joskus mainitsi tämän olleen hyvin avartava kokemus.

Hätäkeskukselle tulee ihan jumalattomasti puheluita ja niistä neljännes ei edes sinne kuuluisi, esim. "monelta nousee aurinko huomenna".

SEHL:n opintopäivillä eräs vuoromestari sanoi, että huonoimmat hätäilmoitukset tekee TERVEYDENHOIDON/-HUOLLON ammattilaiset! "kyllä mä jumalauta tiedän mikä tällä pokalla on, lähetä se auto tänne ja heti, saatana"

Kiitos.

Voi kumpa pääsisitte tänne vaikka päiväksi kuuntelemaan ja arvioimaan potilaiden vaivoja. Oikeesti tekisi puolin ja toisi hyvää tutustua toisten kenttien töihin >> HÄKESTÄ PÄIVÄKSI LANSSIIN JA TOISINPÄIN, mutta kun ei se ole mahdollista ainakaan niinpäin että tulisi sakut häkeen kuuntelemaan...

Muistaakseni Janne joskus mainitsi tämän olleen hyvin avartava kokemus.

Hätäkeskukselle tulee ihan jumalattomasti puheluita ja niistä neljännes ei edes sinne kuuluisi, esim. "monelta nousee aurinko huomenna".

SEHL:n opintopäivillä eräs vuoromestari sanoi, että huonoimmat hätäilmoitukset tekee TERVEYDENHOIDON/-HUOLLON ammattilaiset! "kyllä mä jumalauta tiedän mikä tällä pokalla on, lähetä se auto tänne ja heti, saatana"

Vanhan Helsingin häken aikaan olin useamman kerran kuuntelemassa puheluita 1. -vuorossa. Jo ensimmäisellä kerralla ymmärsin, etten pistä yhtäkään turhaa keikkaa häken piikkiin ja jos keikan jälkeen häkeen soitan, niin kysyn mitä ilmoittaja oli sanonut, enkä mesoa että miksi meidät oli herätetty.

Sääli jos kerran valtiollistamisen jälkeen tuokin oppimisympäristö on menetetty.

Tottakai jokainen tekee välillä vääriä arvoita. Joskin se, että häke laittaa mahdollisesti helpommin nyt ambulanssin kun ennen voisiko johtua siitä, ettei häkepäivystäjät enää tunne potilaita. Pienen alueen omat häket tunsi soittajat yhtä hyvin kuin kentällä toimivat ampparikuskitkin ja ns. vakiasiakkaat saattoivot saada avun puhelimessakin. Nyt alueet ovat laajoja ja päivystäjiä on paljon, joten tuttuus näkökulma jää pois ja potilaan tarinan tunteminen ei auta riskiarvioinnissa.

Toisaalta nykyään on näitä uusia soittajaryhmiä. Entistä enemmän jo viestissä lukee, ettei rahaa taksiin tai ei pääse muulla kyydillä tai kun kohteessa ehdottaa taksia potilas sanoo, ettei rahaa tai ei suostu kävelemään. Vaiva vaatisi lääkärille näyttöä ja vaikka muu kuin ambulanssikyyti olisi sopiva niin ambulanssilla on edellämainitun vuoksi vietävä. Tästähän taisikin olla jo aiemmin, jossain toisessa ketjussa.

Ok, kyllä se häkekin välillä omituisia keikkoja antaa. Ummetusta 2 pv la iltayöstä. Mutta yhtä usein varmasti tekee se lanssari ihmearvioita kohteessa kuljettamisesta ja sen tekemättä jättämisestä. Toisaalta tuntuu, että äksäämisestä on tullut muoti-ilmiö. Vanhus, joka valittaa jotain somaattista oiretta, jota ei varmasti pystytä tutkimaan on aika ristaapelia jättää kotiin yksin odottamaan, että vaiva paranisi. Saman aikaisesti lanssit kuljettaa samanlaista vaivaa valittavia alkonvaikutuksenalaisena olevia, koska eivät uskalla näitä kotiin jättää/eivät kykene itsestään huolehtimaan. Jää usein miettimään onko maksimi kotipalveluiden avulla kotona asuva monisairas vanhus sitten kykenevä huolehtimaan itsestään ja tarvittaessa hälyttämään apua uudelleen. Ja sitten jos olet mieltä, että vanhus epäselvillä vaivoilla tarvitsee hoitoa/valvontaa ja viet hoitolaitokseen tulee rasti ei tarvetta hoidolle varsinkin, jos potilas sattuu olemaan vielä liikuntakykyinen ( vaikka huonosti rollan avulla). Minä ainakaan en ole lääkäri, jos en ole varma niin en äksää, katsokoon lääkäri.

Opettaja jumalan armosta...

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...