Exitus Posted March 15, 2007 Posted March 15, 2007 Onko kellään tiea kokemusta mikä on lepo aika sairaankuljettajilla. Jos on koko yön ollut tien päällä ni pitäisikö mennä vielä tk:hon aktiivi tunnit tekemään esim vuodeosastolle tai polille? Kokemuksia!
dino Posted March 15, 2007 Posted March 15, 2007 Jos työsuojelupiiri saa tiedon että jossakin yksikössä tehdään säännöllisesti enemmän kuin 12h aktiivia vuorokaudessa niin varmasti puuttuvat asiaan. Satunnaisesti varmasti kaikissa paikoissa tehdään isoja tuntimääriä, ongelmaksi asia tulee silloin jos tuota tapahtuu usein.
TexWiller Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Akuuttihommissa aikas vaikeaa määritellä, johtuen työn hälytyslaatuisuudesta. Sen tietää työsuojelupiirikin, saati jokainen kyytijamppa ja -jaana. Vuorokauden pituiseen poikkeustyöaika lupaan edellytetään mm. kunnon lepotiloja + puolet työajasta mahdollisuus todelliseen lepoon. Eli 12 tuntia pitäisi olla keskimäärin aikaa / työvuoro täys lepoon. Jokainen tietää että toteutuminen on vähän niin ja näin. Tähän myös juontuu se, miksi esim. palopuolella on määritelty tämä varsinainen työaika / vuoro tyyliin 9-17, ja muu aika on sitten tätä lepo/varallaolo aikaa, vaikkakin täydellä liksalla. Tällöin pystyy mm. määrittelemään sen, että se päivystyspaikka on asema ja lähtövalmius välitön.
Ensihoitaja Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Muutamassa entisessä työpaikassa on ollut aktiivit terkalla. Silloin tk tehnyt päätöksen, että sakun pitää saada lepoa puolesta yöstä aamuun välillä yhtäjaksoisesti vähintään neljätuntia, jos tällaista ei saa, saa nukkua aamusta niin, että sellainen aika tulee, ei tarvi mennä aktiiveille. Ei vaan oikein toiminut, kun kuudelta vaikka pääs nukkuun niin heti kasilta soitti osasto, että missäs sitä ollaan, kun ekg pitäis ottaa...eikä sitä sitten enää osannut nukkua, kun kerran aurinkoiseen kesäpäivään heräs. Kaiketi tuo lepoaika ongelma tulee vastaan silloin, kun autolle kertyy keikkaa reilusti. Täälläpäin, kun laitos hoitaa ykköslähtöä niin niiden ykkönen ajaa about 20 kyytiä vuorokaudelle. Ei jää kyllä 12h lepoa millään. Voipi olla pojilla (laitoksella ei ole naisia töissä) aamulla hoitomotivaatio hieman alentunut. Opettaja jumalan armosta...
jobi Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Kaiketi tuo lepoaika ongelma tulee vastaan silloin, kun autolle kertyy keikkaa reilusti. Täälläpäin, kun laitos hoitaa ykköslähtöä niin niiden ykkönen ajaa about 20 kyytiä vuorokaudelle. Ei jää kyllä 12h lepoa millään. Voipi olla pojilla (laitoksella ei ole naisia töissä) aamulla hoitomotivaatio hieman alentunut. Niin ja hoitomotivaation lisäksi itse ainakin arvostaisin virkeää hoitajaa, joka myös ymmärtää väsymykseltään, mitä on tekemässä. Ainakin omasta koekmuksesta voin sanoa, että 24h vuoron loppupuolella, kun keikkaa on ajettu muutaman tunnin levolla - alkaa olla virheiden tekemisen mahdollisuus melkoisen korkealla. Toisissa paikoissa, vaikka keikkaa on paljon, halutaan ehdottomasti säilyttää 24h työaika, vaikka sitten ollaan nyreissään, kun ei saa nukkua riittävästi ja kun aamulla olis se toinen työ odottamassa. Onhan se 3 vapaata kiva juttu -ehtii tekemään jotain toista duunia.. Ikuisuusongelma!
Von Hoitsulander Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Lepoajoista voisi myös viimepäivien uutisten perusteella olla huolissaan kuskinkin kohdalla. Kuinka moni rekkamies tai muut ammatikseen ajavat saavat ajaa 24h putkeen... lihasmuisti on paras muisti
hannu koli Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Toivottavasti olette huomioineet, että sairaankuljettajat ovat työajan suhteen AUTONKULJETTAJIA, eli pisin työvuoro on 11h tai poikkeuksellisesti 13h, 5,5 tunnin jälkeen pitää pitää 30 min tauko, jne muuta on säädetty. Eihän tää muutoin haittaa jollei aja kolaria tms, jota aletaan tutkia... Poikkeusluvan saa jos katsotaan, että työ on jotain muuta, kuin autonkuljettamista (esim potilaan hoitoa).
suhaaja Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Onko kellään tiea kokemusta mikä on lepo aika sairaankuljettajilla. Jos on koko yön ollut tien päällä ni pitäisikö mennä vielä tk:hon aktiivi tunnit tekemään esim vuodeosastolle tai polille? Kokemuksia! Jos yöaika on VO:ta niin eipähän tuota oikein työajaksi lasketa vaan voipi tosiaan käydä niin että kolmattavuorokauttakin keikkaa joutuu ajamaan ilman merkittävimpiä taukoja.Ja mikäli viikkolepo löytyy työvuorolistasta niin sittenhän kaikki on hyvin?Vaikka kuinka ajelisit autoja seiniin ja tolppiin niin eiku keikalle vaan.Oli väsy tai ei. [br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 16.03.07 - klo:15:42 Toivottavasti olette huomioineet, että sairaankuljettajat ovat työajan suhteen AUTONKULJETTAJIA, eli pisin työvuoro on 11h tai poikkeuksellisesti 13h, 5,5 tunnin jälkeen pitää pitää 30 min tauko, jne muuta on säädetty. Eihän tää muutoin haittaa jollei aja kolaria tms, jota aletaan tutkia... Poikkeusluvan saa jos katsotaan, että työ on jotain muuta, kuin autonkuljettamista (esim potilaan hoitoa). Tässä on lakimiehen kanta tuohon asiaan eli sairaankuljettajat eivät ole autonkuljettajia työajansuhteen asiaa olen itse selvittänyt oman työmaanin kohdalta kun siitä puhetta tuli.Tuota Ey-asetusta en ole kylläkään vilkassu mitä siellä tarkalleen sanotaan. kyseisen Ey-asetuksen mukaan asetusta ei sovelleta mm. liikenteeseen, jossa käytetään hätä- tai pelastusajoneuvoja tai sairaanhoidon erikoisajoneuvoja. Tällaista toimintaa sairaankuljetus käsittääkseni on. Senkin osalta siis sovelletaan työaikalain ja työehtosopimuksen määräyksiä mm. lepoaikojen osalta.
Exitus Posted March 16, 2007 Author Posted March 16, 2007 Tämähän tässä jännää onkin että rekkakuskeilla on tosi tarkat ajat miten paljon saa ajaa ja monenko minnuutin taukoja he pitävät. Entäs saairaankuljettajat. Kukaan ei kysele kuis pitkä huki takana. Työnantaja käskee vaan tehä töitä esim v.os jos on suunnitellut aktiivit. Kuitenkin aikas vastuullinen työ on että jopa ehken ihmishengistä vastataan ja sillai.
lomittaja Posted March 16, 2007 Posted March 16, 2007 Valitettavasti pitää, jos kysemyksessä on varallaoloaikana tehty työ. TYÖAIKALAKI 29§: Työsuojelu piiriin ei kannata asiaa viedä, olen itse yrittänyt. PARAS KEINO ON MENNÄ TYÖTERVEYS LÄÄKÄRIN VASTAAN OTOLLE JA HAKEA SAIRASLOMAA TYÖ UUPUMUKUKSEN TAKUA. On asiasta kokenusta.
Ensihoitaja Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 Toivottavasti olette huomioineet, että sairaankuljettajat ovat työajan suhteen AUTONKULJETTAJIA, eli pisin työvuoro on 11h tai poikkeuksellisesti 13h, 5,5 tunnin jälkeen pitää pitää 30 min tauko, jne muuta on säädetty. Eihän tää muutoin haittaa jollei aja kolaria tms, jota aletaan tutkia... Poikkeusluvan saa jos katsotaan, että työ on jotain muuta, kuin autonkuljettamista (esim potilaan hoitoa). Jaa mistäst tämmöistä tietoa olet saanut? Käsitykseni mukaan tämä autonkuljettajia koskeva ajomääräys koskee ainoastaan ammattiautoilijoita. Sairaankuljetus ei vaadi ammattiajolupaa eikä näin kuuluisi tuon säädöksen piiriin. Opettaja jumalan armosta...
dino Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 Käsitykseni mukaan tämä autonkuljettajia koskeva ajomääräys koskee ainoastaan ammattiautoilijoita. Sairaankuljetus ei vaadi ammattiajolupaa eikä näin kuuluisi tuon säädöksen piiriin. Juuri näin, oikeassa olet.
Maailman vahvin tyttö Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 No kyynisesti: lepoaika = kyytien välinen aika, jossei yrittäjä ole myynyt renkejään siksi aikaa orjiksi polille tai muualle :-X Vaihtelee varmaan paikkakunnittain tuo, saako polipalveluksesta vapautusta jos on koko yön kelkkonut. Musta se olis vähintäänkin kohtuullista, mutta ei joka paikassa toteudu. Taas yksi asia minkä vois tuoda julkisuuteen: sairaankuljettajat on nukkuneet yöllä 1+2 tuntia mutta aamulla vaan on vääntäydyttävä polille, kun kerran niin on sovittu. "Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä." "Jaa KUHANSILMIÄ?!"
Guest kikka Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 Meidän firmalla on oma sisäinen sääntö, ettei työvuoroon saa tulla suoraan esim. polin yövuorosta tai toisesta sakusta. Vähintään 7 tunnin lepoaika pitää olla, ennen kuin aloittaa vuoron. Sama sääntö kuuluu olevan naapuritalon sakuväellä. Hyvin on toiminut muutamaa työntekijää lukuunottamatta. Sama sääntö vakituisilla ja keikkalaisilla. Työaikana ajetaan sitten huimia kilsoja pitkin Suomea, mutta firma maksaa hotellin ja siellä sitten pakollinen 7 tunnin lepo. Esim. etelästä pohjoiseen yli 8 tuntia kestävältä reissulta ei lähdetä lepäämättä paluumatkalle. Ihan kiva työntekijän kannalta, kun saa päivärahat ja ateriakorvaukset. ;D
X-2 Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 Pelastuslaitosten työaikajärjestelmä on herättänyt koko olemassaoloaikansa kateutta ja närää. Tosiasioita selvittämättä ja niille silmät ummistaen ollaan otsikoihin tuotu jos jonkinlaista perustetta joilla kyseinen toiminta tulisi kieltää. Omassa laitoksessani toimintaa seurataan jatkuvasti, ja mikäli tarve vaatii - epäkohtiin puututaan välittömästi. Meillä kukaan ei aja 24 tuntia putkeen, vaan työllistetyimmissä yksiköissä miehistö vaihdetaan 12 tunnin välein. Lisäksi lääkintäesimies huolehtii jokaisen yksikön tauotuksen, jolla kiirepäivänä huolehditaan henkilöstön työkunnosta 12 tunnin aikana. Työsuojelupiiri seuraa aktiivisesti ja tarkkaan vuorokautista työtuntimäärää, jonka vuoksi määräyksistä ja työntekijöistä - unohtamatta lopullisen hyödyn saajaa - pidetään huolta. Näin ei toimita kaikkialla, mutta asioita voi tehdä niin monella eri tavalla. Esimerkiksi hyvin ja huonosti. . .
hannu koli Posted March 24, 2007 Posted March 24, 2007 dinolle ja ensihoitajalle kun kyselivät; (sori kun en osaa lainata sellaista kivaa ikkunaa, jossa on lainaus). edellisessä työpaikassa uudenmaan työsuojelupiiri teki tarkastuksen ja kielsi yli 11h vuorot vedoten autonkuljettajan työaikalakiin ja lepoaikoihin, ei mitään väliä istutko kyydissä vai ratin takana, molemmat ovat kuljettajia. nykyisessä työpaikassa oli yli vuoden kestänyt anomus ja valitus rumba ennenkuin tuli vuorokausi-rytmi. päätöksen tekijä oli siis ylin viranomainen jonka päätöksistä ei olisi enää voinut valittaa perusteli päätöksen siihen, että työ on pääasiassa hoitamista ja auton ajamisen osuus on niin pieni ettei voida katsoa työn olevan autonkuljettamista. en sit tiedä onko em. päätös toiminut jonkinlaisena ennakkotapauksena? minähän vain ajan autoa ja istun kyydissä...
Camu.Nro3 Posted June 21, 2007 Posted June 21, 2007 Meidän firmalla on oma sisäinen sääntö, ettei työvuoroon saa tulla suoraan esim. polin yövuorosta tai toisesta sakusta. Vähintään 7 tunnin lepoaika pitää olla, ennen kuin aloittaa vuoron. Sama sääntö kuuluu olevan naapuritalon sakuväellä. Hyvin on toiminut muutamaa työntekijää lukuunottamatta. Sama sääntö vakituisilla ja keikkalaisilla. Työaikana ajetaan sitten huimia kilsoja pitkin Suomea, mutta firma maksaa hotellin ja siellä sitten pakollinen 7 tunnin lepo. Esim. etelästä pohjoiseen yli 8 tuntia kestävältä reissulta ei lähdetä lepäämättä paluumatkalle. Ihan kiva työntekijän kannalta, kun saa päivärahat ja ateriakorvaukset. :) Missä on noin hyvin asiat? :) Meillä toimii viidakon lait, työnantaja katselee sormien läpi mitä törkeimpiäkin "työaikarikkomuksia". Hotellimajoitus toki tarjotaan (pestään kädet onnettomuuksien varalta), mutta sanattomasti suositaan jos ajetaan yötä myöten takaisin. Ja pitkää siivua ajetaan hyvin usein... "Minulla on omia mielipiteitä - vahvoja mielipiteitä, mutta en ole aina samaa mieltä niistä." -George Bush-
TexWiller Posted June 22, 2007 Posted June 22, 2007 Meidän firmalla on oma sisäinen sääntö, ettei työvuoroon saa tulla suoraan esim. polin yövuorosta tai toisesta sakusta. Vähintään 7 tunnin lepoaika pitää olla, ennen kuin aloittaa vuoron. Sama sääntö kuuluu olevan naapuritalon sakuväellä. Hyvin on toiminut muutamaa työntekijää lukuunottamatta. Sama sääntö vakituisilla ja keikkalaisilla. Työaikana ajetaan sitten huimia kilsoja pitkin Suomea, mutta firma maksaa hotellin ja siellä sitten pakollinen 7 tunnin lepo. Esim. etelästä pohjoiseen yli 8 tuntia kestävältä reissulta ei lähdetä lepäämättä paluumatkalle. Ihan kiva työntekijän kannalta, kun saa päivärahat ja ateriakorvaukset. :) Missä on noin hyvin asiat? :) Meillä toimii viidakon lait, työnantaja katselee sormien läpi mitä törkeimpiäkin "työaikarikkomuksia". Hotellimajoitus toki tarjotaan (pestään kädet onnettomuuksien varalta), mutta sanattomasti suositaan jos ajetaan yötä myöten takaisin. Ja pitkää siivua ajetaan hyvin usein... Jos kerran mahdollisuutta tarjotaan, niin miksette sitten sitä käytä? Sanoisin että oma vika.
Camu.Nro3 Posted June 22, 2007 Posted June 22, 2007 Siksi että porukka repii paremmat lisät kun ajellaan yöllä. Ja tietää että se uusi pitkä keikka osuu helpommin kohdalle taas kun hoitaa keikan työnjohtoa miellyttävällä tavalla.. "Minulla on omia mielipiteitä - vahvoja mielipiteitä, mutta en ole aina samaa mieltä niistä." -George Bush-
holo Posted June 22, 2007 Posted June 22, 2007 Mun käsittääkseni hotelliyö ei katkaise palkan juoksemista - periaatteessa olet kuitenkin töissä, nukuit sitten ennen paluumatkaa hotellissa tai et. Turvallisuuttahan se lisää, jos nukut, ja saattaa parhaimmillaan vähentää työnantajaltakin kuluja, kun ei mene lanssi lunastukseen. God save the king - cause no-one else will! - Black Adder
dino Posted June 22, 2007 Posted June 22, 2007 Mun käsittääkseni hotelliyö ei katkaise palkan juoksemista - periaatteessa olet kuitenkin töissä, nukuit sitten ennen paluumatkaa hotellissa tai et. Taitaa olla harvassa firmat (edes teollisuuden puolella) jotka maksavat 24h tuntia palkkaa työmatkavuorokaudelta. Yleinen käytäntö on palkka tehdystä työstä, palkka matkustustunneilta, päiväraha reissuvuorokausilta mutta hotelliasumisesta ja yöpymisistä ei makseta erikseen.
holo Posted June 22, 2007 Posted June 22, 2007 Niin no, maksetaanhan päivystämisestäkin toisaalta, vaikka reissun päällä et olekaan varsinaisesti päivystämässä... God save the king - cause no-one else will! - Black Adder
skpelastaja Posted June 23, 2007 Posted June 23, 2007 Meillä pohjoispirkanmaalaisen kunnan kunnallisessa sairaankuljetuksessa johtavahoitaja on sanonut et vaikka olisitte ajanut koko yön, niin aktiivivuoroon on tultava heti kasilta aamulla. Päivällä sakut voivat vuoronperään käydä puolentunnin unilla vuoron perään. REPIKÄÄ SIITÄ!
dino Posted June 23, 2007 Posted June 23, 2007 Meillä pohjoispirkanmaalaisen kunnan kunnallisessa sairaankuljetuksessa johtavahoitaja on sanonut et vaikka olisitte ajanut koko yön, niin aktiivivuoroon on tultava heti kasilta aamulla. Päivällä sakut voivat vuoronperään käydä puolentunnin unilla vuoron perään. REPIKÄÄ SIITÄ! Jos otatte yhteyttä työsuojelupiiriin niin sieltä saa sen verran apuja että ei tarvitse tuollaista sietää.
TexWiller Posted June 24, 2007 Posted June 24, 2007 Meillä pohjoispirkanmaalaisen kunnan kunnallisessa sairaankuljetuksessa johtavahoitaja on sanonut et vaikka olisitte ajanut koko yön, niin aktiivivuoroon on tultava heti kasilta aamulla. Päivällä sakut voivat vuoronperään käydä puolentunnin unilla vuoron perään. REPIKÄÄ SIITÄ! Jos otatte yhteyttä työsuojelupiiriin niin sieltä saa sen verran apuja että ei tarvitse tuollaista sietää. Kokemuksesta sanoisin, että riippuu vahvasti siitä, minkälaatuista työvuorojärjestelmää tehdään. Jos käytössä on 24/7 aktiivi systeemi, vaatii poikkeuslupa sen että puolet työvuorosta on mahdollisuus todelliseen lepoon. Tarkoittaa tuntimäärällistä laskentaa. Lähes poikkeuksetta esim. pelastustoimen ylläpitämissä sakuissa tätä rikotaan jolloin tällaiset työvuorot ovat siis vastoin poikkeusluvan ehtoja. Toki tätä työvuoro mallia käytetään jnkv myös priva sektorilla, mutta onko tähän haettu ylipäätään lupaa? Poikkeuslupa ei siis koske jos osa työajasta on varallaoloa. Muita ehtojahan tuolle luvalle ovat mm. asemalla hyvät sosiaalitilat yms. kalut kahvinkeittimestä pyykinpesukoneeseen jne. Toki voihan olla että eri työsuojelupiirit tulkkaavat eri tavoin alueensa säädöksiä.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.